abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31544235
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:49 schreef anuszwam het volgende:
We hebben tot nu toe trouwens allebei het antwoord verkeerd genoteerd.

Het antwoord is x > 2,67
Die had ik klakkeloos van jou overgenomen. Slecht idd... Maar het gaat uiteindelijk om de methode, niet om dat ene antwoord!
quote:
Bedankt iniedergeval voor de laatste twee posts, het lukt mij nu volledig!
quote:
*Edit

Ok, daar vergiste ik mij dus in.
Met veel schaamte val ik terug op je laatste post.

Ik noem nu de voorbeeld vergelijking 120 - 0,12x > 100 - 1,06x

De grafieken zijn twee dalende lijnen.

Toch is het antwoord x < 333

?
Ja, maar ergens snijden ze. Dit snijpunt kun je uitrekenen door de '>' te vervangen door een '='. Dat ga ik niet weer voordoen. Vervolgens kun je, als je een grafiek wilt gebruiken, kijken hoe de grafieken er uitzien rond dat snijpunt. Dan kun je toch duidelijk zien of links of rechts van het snijpunt de eerste functie groter is dan de andere?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_31545928
quote:
Ja, maar ergens snijden ze. Dit snijpunt kun je uitrekenen door de '>' te vervangen door een '='. Dat ga ik niet weer voordoen. Vervolgens kun je, als je een grafiek wilt gebruiken, kijken hoe de grafieken er uitzien rond dat snijpunt. Dan kun je toch duidelijk zien of links of rechts van het snijpunt de eerste functie groter is dan de andere?
Yup, ik heb 'm eindelijk door. Soms staar ik mij blind op één makkelijk iets voordat ik de logica ervan snap net zoals ik wel eens iets zoek en ik er na 5 minuten achter kom dat het voor mijn neus ligt.

Nogmaal bedankt
ik wil mn username veranderen :(
pi_31546118
Beter laat dan nooit!
Succes verder.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:31:36 #219
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31546478
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:56 schreef thabit het volgende:
Ah, okee. Omdat er geen "R" in de vraagstelling stond maar wel "always" dacht ik dat het om matrices over een willekeurig lichaam ging.
ik geloof er niks van
je wilt gewoon pimpen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31548023
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:46 schreef Maethor het volgende:

[..]

Nee! Natrium is in het Engels sodium, kalium wordt potassium.
Ik weet niet welke kortsluiting in mijn hersenen dat veroorzaakte, maar je hebt helemaal gelijk.
pi_31556458
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 22:31 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik geloof er niks van
je wilt gewoon pimpen
Hmm, door dit al pimpen te noemen leg je je eigen niveau weer compleet bloot.
pi_31556549
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Gebruik dat 0.abababab... gelijk is aan ab/99.
Thanks.
pi_31567807
Ik wil de volgende formule: F * 1/(3.2*du) schrijven als: du * de rest. Kan iemand me helpen? De eerste stap lijkt me 1/du * F * 1/3.2 maar dan...
pi_31568703
de enige manier is du * F / (3.2*du^2), maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt. Wat zijn F en du?
Op zondag 4 december 2005 18:46 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Als jij bij mij alles onder schijt schiet ik je ook dood.
pi_31569363
Ja het gaat om virtuele arbeid. Dan heb ik bijvoorbeeld M*du- f *1/3.2du en dan moet je die schrijven als du (M-f* weet ikhet)

Maar ik heb ook het vermoeden dat het niet gaat en dat ik gewoon ergens goed de fout in ben gegaan. Iig bedankt.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 23:32:51 #226
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31569391
gaat het soms om een integraal?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31577949
Ik zit onverwachts zwaar in de problemen.

Ik ben op zoek naar het boekje Netwerk Uitwerkingen A2 (havo bovenbouw, wiskunde)

A1 deel 2 heb ik zelf, maar ik ben er sinds gister achter gekomen dat ik dit deel wat essentieel is niet heb.

Ik ben al langs winkels zoals de slechte en donner geweest in Rotterdam en ook de gemeente bibliotheek maar deze hebben 'm niet.

Als iemand hem toevallig heeft liggen of kan weten hoe ik aan kopietjes kan komen kan hij of zij dan contact met mij opnemen op cursed_dutchman@hotmail.com

Bestellen duurt te lang overigens, ik moet het binnen vijf dagen hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door anuszwam op 20-10-2005 13:15:43 ]
ik wil mn username veranderen :(
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:52:39 #228
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31582898
Een ding, kies nooit, maar dan ook niet vrijwillig kwantummechanica aan de UU. Ik doe het verplicht (Natuurkunde) maar het is zooo fucking kut zeg.... vanmiddag weer de hele middag bezig geweest met het uitschrijven van debiel lange integralen en dan mis je gewoon weer ergens een voorfactor waardoor het verdomme allemaal weer niet klopt
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:07:52 #229
95623 Johan-Derksen
Hoofdredacteur VI
pi_31583122
Hey, dat heb ik 6 jaar geleden ook eens gevolgd...
Fok!-Cup: Robarka proficiat!
Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
pi_31583228
Ik ben weleens voor de gein bij zo'n college gaan zitten. De docent schreef een formule op het bord, met in het midden een =-teken, links een uitdrukking en rechts een uitdrukking. De twee uitdrukkingen waren duidelijk niet aan elkaar gelijk, maar slechts een benadering van elkaar. Terwijl er = stond en ook door de docent werd uitgesproken als "is gelijk aan". Vreselijk verwarrend, als je zo te werk gaat is het toch onvermijdelijk dat je veel fouten maakt, of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:21:22 #231
95623 Johan-Derksen
Hoofdredacteur VI
pi_31583344
Tis verwarrend voor het publiek... maar ik mag toch aannemen dat zijn begeleidend verhaal toch uitleg gaf over hetgeen dat opgeschreven is? Een publiek denkt toch mee mag ik hopen en kan toch een opmerking maken, als zijn uitleg het is-gelijk teken zou onderstrepen ipv nuanceren?
Fok!-Cup: Robarka proficiat!
Eind januari start de nieuwe Fok!-Cup. Meer info volgt half januari
pi_31584830
Ik denk eerder dat het de natuurkundige manier van denken is die ik zelf nooit meester zal zijn. .
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:57:19 #233
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31585103
thabit, dat gebeurt vaker. Kijk maar eens naar de equation of state voor een luchtdeeltje... daar zitten zoveel termen in (drukgradient, advectie, wrijving, corioliskracht, gravitatiekracht enz. enz.) dat kan je niet oplossen. Dan ga je gewoon kijken over wat voor situatie je praat en in welke orde van grootte je termen zitten. Degene die verwaarloosbaar klein zijn streep je weg en vervolgens hou je een vergelijking over die wel oplosbaar is Mooi toch?

Maar kwantum is echt niet leuk... het is zooo abstract, zo niks, je kan je er niks bij voorstellen, maar toch moet je weten hoe dingen werken en wat de fysische interpetatie is en dan komen er ook nog van die ellendig lange integralen waarbij emachten cosinussen worden, je variablesubstitutie moet toepassen en vervolgens opsplitst in -oneindig tot 0 en 0 tot oneindig en dan maak je van de eerste weer een integraal die van 0 tot oneindig loopt zodat je ze weer kan optellen en dan valt er precies weer iets weg volgens een bepaald regeltje, vervolgens moet je maar zien dat er dan toevallig een tanh ofzo inzit en dan....... Moet er een antwoord uitkomen, maar helaas zit er ergens in je 4 pagina's lange berekening een foutje waardoor je alles weer opnieuw kan gaan doen. Heerlijk he?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31603484
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:57 schreef maniack28 het volgende:

Maar kwantum is echt niet leuk... het is zooo abstract, zo niks, je kan je er niks bij voorstellen, maar toch moet je weten hoe dingen werken en wat de fysische interpetatie is en dan komen er ook nog van die ellendig lange integralen waarbij emachten cosinussen worden, je variablesubstitutie moet toepassen en vervolgens opsplitst in -oneindig tot 0 en 0 tot oneindig en dan maak je van de eerste weer een integraal die van 0 tot oneindig loopt zodat je ze weer kan optellen en dan valt er precies weer iets weg volgens een bepaald regeltje, vervolgens moet je maar zien dat er dan toevallig een tanh ofzo inzit en dan....... Moet er een antwoord uitkomen, maar helaas zit er ergens in je 4 pagina's lange berekening een foutje waardoor je alles weer opnieuw kan gaan doen. Heerlijk he?
Tja, in het begin kan het wat langdradig overkomen, maar ik vind het bij niet-relativistische quantumfysica nog erg meevallen. Als je quantumveldentheorie gaat doen, kom je veel langere integralen tegen, en natuurlijk 4-dimensionaal. Daarbij is het nou eenmaal zaak om wat nauwkeurig te werken. Daarbij is het simpelweg vaak domweg zaken uitschrijven, dat kun je later ook dmv Mathematica oid doen. Ja, als je een foutje maakt moet je weer opnieuw beginnen, dat lijkt me triviaal. Dat je daardoor één van de meest unieke en frappante theorieen uit de wetenschap niet kunt waarderen, dat spijt me voor je.
pi_31603517
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:14 schreef thabit het volgende:
Ik ben weleens voor de gein bij zo'n college gaan zitten. De docent schreef een formule op het bord, met in het midden een =-teken, links een uitdrukking en rechts een uitdrukking. De twee uitdrukkingen waren duidelijk niet aan elkaar gelijk, maar slechts een benadering van elkaar. Terwijl er = stond en ook door de docent werd uitgesproken als "is gelijk aan". Vreselijk verwarrend, als je zo te werk gaat is het toch onvermijdelijk dat je veel fouten maakt, of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor, als je in je achterhoofd houdt dat je perturbatief te werk gaat ( en dat doe je nou eenmaal 9 van de 10 keer ) dan is dat denk ik geen probleem.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:02:42 #236
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31603992
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tja, in het begin kan het wat langdradig overkomen, maar ik vind het bij niet-relativistische quantumfysica nog erg meevallen. Als je quantumveldentheorie gaat doen, kom je veel langere integralen tegen, en natuurlijk 4-dimensionaal. Daarbij is het nou eenmaal zaak om wat nauwkeurig te werken. Daarbij is het simpelweg vaak domweg zaken uitschrijven, dat kun je later ook dmv Mathematica oid doen. Ja, als je een foutje maakt moet je weer opnieuw beginnen, dat lijkt me triviaal. Dat je daardoor één van de meest unieke en frappante theorieen uit de wetenschap niet kunt waarderen, dat spijt me voor je.
Ik kan het best waarderen en vind de theorie zelf best interessant, ook het uitrekenen is soms best te doen en dan zie je ook vaak weer verbanden. Echter houdt het op een gegeven moment natuurlijk op, zoals jij al zegt, je kan het in mathematica uitwerken, maar wat heb ik eraan als ik dat op de toets niet mag gebruiken? En op de toets komen zeker van die integralen, reken maar van yes... en dat is dus het probleem...

Ik ben voorstander van een gescheiden vak, een vak met kwantumtheorie waarin alleen de theorie en de simpele stationaire niet tijdsafhankelijke oplossingen worden bepaald en eentje waarin je lekker de hele dag kan gaan integreren (als je dat leuk vind). Het eerste vak verplicht stellen, zodat iedere natuurkundige weet waar hij het over heeft en het tweede vak is voor de diehards Voor meteorologie heb ik deze dingen niet echt nodig ofzo
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31623664
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:02 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ik kan het best waarderen en vind de theorie zelf best interessant, ook het uitrekenen is soms best te doen en dan zie je ook vaak weer verbanden. Echter houdt het op een gegeven moment natuurlijk op, zoals jij al zegt, je kan het in mathematica uitwerken, maar wat heb ik eraan als ik dat op de toets niet mag gebruiken? En op de toets komen zeker van die integralen, reken maar van yes... en dat is dus het probleem...

Ik ben voorstander van een gescheiden vak, een vak met kwantumtheorie waarin alleen de theorie en de simpele stationaire niet tijdsafhankelijke oplossingen worden bepaald en eentje waarin je lekker de hele dag kan gaan integreren (als je dat leuk vind). Het eerste vak verplicht stellen, zodat iedere natuurkundige weet waar hij het over heeft en het tweede vak is voor de diehards Voor meteorologie heb ik deze dingen niet echt nodig ofzo
Nou ja, lichtelijk offtopic, maar ala. Ik wil graag ff reageren

Een quantumvak met alleen "niet tijdsafhankelijke, stationaire oplossingen"....dat klinkt voor mij als een vak calculus waar alleen integralen over polynomen worden behandelt. Ik vind een algemeen quantumvak niet iets voor "die-hards", ik vind eigenlijk dat elke zichzelfrespecterende natuurkundige, meteoroloog, technisch natuurkundige of wat dan ook, een behoorlijke kennis over quantumfysica moet hebben. Het zou ergens diep tragisch zijn als jij je studie af hebt gemaakt en niet weet wat spherical harmonics zijn, of perturbatietheorie. Dat zie ik als academische vorming. Voor studies waar je alleen maar vakgerelateerde zaken behandelt die je later moet toepassen, hebben ze het HBO voor. En zo moeilijk is het niet. Als jij een beetje normaal je vorige vakken hebt gehad, mag zo'n quantumfysicavak geen probleem zijn. Het vele rekenwerk is niet iets wat je alleen bij quantumfysica tegenkomt. In de meteorologie kom je ook vaak termen tegen die behoorlijk lang en ingewikkeld zijn; daar ga je ook niet stellen dat dat voor " die hards " is. Je hebt nou eenmaal een studie gekozen waar je veel mee moet rekenen, en als je dat niet ligt, dan kun je altijd nog een aardige alfa-studie kiezen. Kun je de hele dag teksten lezen.

Nou ja, ik ben theoreet, dat wist je al, maar quantumfysica is iets wat in je algemene kennis thuishoort als natuurkundige. Niet miepen, maar rekenen Succes ermee
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:38:32 #238
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_31630035
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:50 schreef Haushofer het volgende:
Het zou ergens diep tragisch zijn als jij je studie af hebt gemaakt en niet weet wat spherical harmonics zijn, of perturbatietheorie.
Hoewel ik het met je eens ben dat elke natuurkundige zeker iets van Quantummechanica gehad moet hebben, zijn de dingen die je hier noemt niet specifiek quantummechanisch, maar meer technieken om bepaalde mathematische problemen op te lossen.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_31631710
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 16:38 schreef ijsklont het volgende:

[..]

Hoewel ik het met je eens ben dat elke natuurkundige zeker iets van Quantummechanica gehad moet hebben, zijn de dingen die je hier noemt niet specifiek quantummechanisch, maar meer technieken om bepaalde mathematische problemen op te lossen.
Ja, en je krijgt dergelijke technieken vaak voor het eerst (uitvoerig) bij quantumfysica.
pi_31653178
Voor deze kan ik ook wel een hint gebruiken.

Stel, A is een reële n x n matrix met n >= 2. Bewijs of weerleg met een tegenvoorbeeld: Als A3=0 dan is In+A een inverteerbare matrix.
  zondag 23 oktober 2005 @ 16:44:50 #241
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31653328
hint: bewering is waar.

[ Bericht 42% gewijzigd door McCarthy op 23-10-2005 16:51:03 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 23 oktober 2005 @ 17:03:19 #242
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31653515
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, lichtelijk offtopic, maar ala. Ik wil graag ff reageren

Een quantumvak met alleen "niet tijdsafhankelijke, stationaire oplossingen"....dat klinkt voor mij als een vak calculus waar alleen integralen over polynomen worden behandelt. Ik vind een algemeen quantumvak niet iets voor "die-hards", ik vind eigenlijk dat elke zichzelfrespecterende natuurkundige, meteoroloog, technisch natuurkundige of wat dan ook, een behoorlijke kennis over quantumfysica moet hebben. Het zou ergens diep tragisch zijn als jij je studie af hebt gemaakt en niet weet wat spherical harmonics zijn, of perturbatietheorie. Dat zie ik als academische vorming. Voor studies waar je alleen maar vakgerelateerde zaken behandelt die je later moet toepassen, hebben ze het HBO voor. En zo moeilijk is het niet. Als jij een beetje normaal je vorige vakken hebt gehad, mag zo'n quantumfysicavak geen probleem zijn. Het vele rekenwerk is niet iets wat je alleen bij quantumfysica tegenkomt. In de meteorologie kom je ook vaak termen tegen die behoorlijk lang en ingewikkeld zijn; daar ga je ook niet stellen dat dat voor " die hards " is. Je hebt nou eenmaal een studie gekozen waar je veel mee moet rekenen, en als je dat niet ligt, dan kun je altijd nog een aardige alfa-studie kiezen. Kun je de hele dag teksten lezen.

Nou ja, ik ben theoreet, dat wist je al, maar quantumfysica is iets wat in je algemene kennis thuishoort als natuurkundige. Niet miepen, maar rekenen Succes ermee
Ik snap wat je bedoelt en ik ben opzich ook niet vies van rekenwerk, echter heb ik bij quantum alleen nog maar zitten rekenen, ik weet alleen maar dat ik de kans dat een deeltje ergens is kan berekenen en de impuls en de hemeltoniaan (deze week gehad). Verder heb ik geen idee waar het verder over gaat, wat we aan het doen zijn, waar het goed voor is, wat voor onderzoek er naar gedaan wordt... m.a.w. voor mij is het nu gewoon rekenen, rekenen en rekenen... een geen stukje theorie over wat het nu eigenlijk betekend en dat vind ik eigenlijk zeer vervelend
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31654177
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 08:58 schreef Nem0 het volgende:

[..]

n^2 + n + 41 is een priemgetal voor alle getallen van 1 t/m 40. Het is geen priemgetal voor n = 40 en n = 41 echter. Dat is nogal wiedes, want (40^2 + 40 + 41 = 40 * 40 + 40 + 41 = 41 * 40 + 41 = 41 * 41), en de andere geeft (41^2 + 2*41 = 41*(41 + 2) = 41 * 43.
Sterker nog, het is priem voor n van -40 tm 39.
quote:
Dat is, geloof ik, de eigenlijke 'truuk' achter die formule. Wat je met de rest van je vraag wilt? Bedoel je niet veeleer: Zijn er andere getallen waarvoor n^2 + n + X voor veel achtereenvolgende n priem is? (Geen idee) Wat je eigenlijke vraag betreft: "43 47 53 59 61 67 71 73 79 83 97 101 103" voldoen in ieder geval.
Dat dit polynoom op zo'n groot interval priemwaarden aanneemt is een gevolg van het feit dat het klassegetal van Q(sqrt(-163)) (= Q(sqrt(-(4*41-1))) ) gelijk is aan 1. Wat dit precies betekent ga ik nu niet uitleggen, maar een ander verrassend gevolg is dat exp(pi*sqrt(163)) heeeel dicht bij een geheel getal ligt.

Q(sqrt(-163)) is het grootste lichaam van dit soort (i.e. imaginair kwadratisch) met deze eigenschap. Daarom kan je niet gemakkelijk nog spectaculairder voorbeelden maken. Maar het is bijvoorbeeld niet bekend (denk ik) of er kwadratische polynomen bestaan die priemwaarden aannemen op een nog groter interval. Het zou volgens mij wel onwaarschijnlijk zijn.

Polynomen van hogere graad met veel priemwaarden kan je gemakkelijk construeren mbv interpolatie. Maar je kunt eenvoudig aantonen dat er geen polynoom in 1 variabele bestaat dat priemwaarden aanneemt op alle natuurlijke getallen. Het is niet bekend of er polynomen in 1 variabele van graad groter dan 1 bestaan die oneindig veel priemwaarden aannemen.

Het op 1 na grootste lichaam van genoemde soort met klassegetal 1 is Q(sqrt(-67)). Gevolg is dat n^2+n+17 ook op een groot interval rond 0 priemwaarden aanneemt (-16 tm 15), en dat exp(pi*sqrt(67)) ook dicht bij een geheel getal ligt. Maar niet zo dicht als exp(pi*sqrt(163))...
pi_31660908
Zonder klassengetallen te gebruiken kun je het volgende trouwens elementair bewijzen:

Als n2 + n + k een priemgetal is voor n van 0 t/m wortel(k/3), dan is het een priemgetal voor n van 0 t/m k-2.

Op zich wel een aardige opgave. .
pi_31676690
HELP!

Iemand die mij op weg kan helpen door deze Elektrotechnishe opgave te maken

http://www.mooload.com/fi(...)_elektrotechniek.doc

Ik hb morgen een tentamen daarover en ik snap er nog steeds geen hol van...

THANX!!
pi_31679004
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 11:36 schreef Sloper het volgende:
HELP!

Iemand die mij op weg kan helpen door deze Elektrotechnishe opgave te maken

http://www.mooload.com/fi(...)_elektrotechniek.doc

Ik hb morgen een tentamen daarover en ik snap er nog steeds geen hol van...

THANX!!
Ik moet zeggen dat ik dit met m'n boeren VWO-verstand doe, en dat zulk soort sommetjes nu al vele jaren geleden zijn, maar volgens mij was de truuk (alhoewel de termen als maasmethode, Thevenin en Norton me weinig zeggen) om telkens vervangingsweerstanden te berekenen. En dat is eigenlijk heel eenvoudig, mits je het schema even anders tekent. (Oh, als ik hier een fout heb gemaak, dan kun je de rest direct negeren.)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  +------+
  |   +--+--+
  |   |     |
  |   |    [3]
  |   |     |
(40) [6]  +----+
  |   |   |    |
  |   |   |   [3]
  |   |  [6] +-+-+
  |   |   | [6] [4]
  |   |   |  |  [2]
  |   +---+--+---+
  |       |
  |      [5]
  +-------+       


Goed, nu is veel gemakkelijk te zien wat parallel loopt aan wat. Die weerstanden van 4 en 2 kilo-ohm zijn te vervangen door eentje van 6. (Ze staan in serie, dus gewoon de waarden optellen).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 +------+
  |   +--+--+
  |   |     |
  |   |    [3]
  |   |     |
(40) [6]  +----+
  |   |   |    |
  |   |   |   [3]
  |   |  [6] +-+-+
  |   |   | [6] [6]
  |   |   |  |   |
  |   +---+--+---+
  |       |
  |      [5]
  +-------+


Nu staan er twee van 6 naast elkaar, dus voor de vervangingsweerstand Rn geldt: 1/Rn = 1/6 + 1/6 => Rn = 3. Nu, als je dat vervangt, staan er twee van 3 in serie, en krijg je weer eentje van 6.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  +------+
  |   +--+--+
  |   |     |
  |   |    [3]
  |   |     |
(40) [6]  +----+
  |   |   |    |
  |   |   |    |
  |   |  [6]  [6]
  |   |   |    |
  |   |   |    |
  |   +---+----+
  |       |
  |      [5]
  +-------+


Nu moet het idee wel duidelijk zijn. Dus vervang die twee van 6 (Parallel) door eentje van 3, immers 1/Rn = 1/6 + 1/6 => Rn = 3. Dus, staan er weer twee van 3 in serie, vervang door een van 6. Twee van 6 parallel, vervanging is weer 3. Staat er een van 3 en een van 5 in serie, vervangingsweerstand 8. Dus totale vervangingsweerstand 8KiloOhm.

Nou, 40 volt erover, en 8 kilo ohm, dat kan bijna niet beter. De stroom is dus 40/8*10^3 = 5 miliampere. Nu kun je weer het hele schema van onder naar boven aflopen om over alle takken de spanning en stroom te berekenen. (Bij parallele schakelingen 'splitst' de stroom in I[1] en I[2] zodat I = I[1] + I[2], en bedenk dat de spanning over twee parallelle takken altijd hetzelfde is, je hebt de weerstanden, dus je kunt I[1] en I[2] berekenen). B.v. door de onderste weerstand van 5 loopt de gehele stroom I, dus dat geeft een spanning van 25 volt. Dan staat over het bovenste gedeelte nog 15 volt (40 - 25 = 15, of vervangingsweerstand is 3 KOhm, dus vandaar 3*5=15). Beide takken zijn in feite gelijkwaardig, dus er loopt 2.5 milliampere door de linker, en 2.5 door de rechter.

Mijn excuses voor het wat minder netjes omgaan met significante cijfers en milli en kilo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nem0 op 25-10-2005 13:48:14 ]
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:24:31 #247
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31680588
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 13:43 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dit met m'n boeren VWO-verstand doe, en dat zulk soort sommetjes nu al vele jaren geleden zijn, maar volgens mij was de truuk (alhoewel de termen als maasmethode, Thevenin en Norton me weinig zeggen) om telkens vervangingsweerstanden te berekenen. En dat is eigenlijk heel eenvoudig, mits je het schema even anders tekent. (Oh, als ik hier een fout heb gemaak, dan kun je de rest direct negeren.)
[ code verwijderd ]

Goed, nu is veel gemakkelijk te zien wat parallel loopt aan wat. Die weerstanden van 4 en 2 kilo-ohm zijn te vervangen door eentje van 6. (Ze staan in serie, dus gewoon de waarden optellen).
[ code verwijderd ]

Nu staan er twee van 6 naast elkaar, dus voor de vervangingsweerstand Rn geldt: 1/Rn = 1/6 + 1/6 => Rn = 3. Nu, als je dat vervangt, staan er twee van 3 in serie, en krijg je weer eentje van 6.
[ code verwijderd ]

Nu moet het idee wel duidelijk zijn. Dus vervang die twee van 6 (Parallel) door eentje van 3, immers 1/Rn = 1/6 + 1/6 => Rn = 3. Dus, staan er weer twee van 3 in serie, vervang door een van 6. Twee van 6 parallel, vervanging is weer 3. Staat er een van 3 en een van 5 in serie, vervangingsweerstand 8. Dus totale vervangingsweerstand 8KiloOhm.

Nou, 40 volt erover, en 8 kilo ohm, dat kan bijna niet beter. De stroom is dus 40/8*10^3 = 5 miliampere. Nu kun je weer het hele schema van onder naar boven aflopen om over alle takken de spanning en stroom te berekenen. (Bij parallele schakelingen 'splitst' de stroom in I[1] en I[2] zodat I = I[1] + I[2], en bedenk dat de spanning over twee parallelle takken altijd hetzelfde is, je hebt de weerstanden, dus je kunt I[1] en I[2] berekenen). B.v. door de onderste weerstand van 5 loopt de gehele stroom I, dus dat geeft een spanning van 25 volt. Dan staat over het bovenste gedeelte nog 15 volt (40 - 25 = 15, of vervangingsweerstand is 3 KOhm, dus vandaar 3*5=15). Beide takken zijn in feite gelijkwaardig, dus er loopt 2.5 milliampere door de linker, en 2.5 door de rechter.

Mijn excuses voor het wat minder netjes omgaan met significante cijfers en milli en kilo.
holy fuck
met mensen helpen heb ik geen probleem maar een hele som doorlezen (notabene als doc) en dan zo'n lang antwoord geven./

goed hoor
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31698196
Even een simepele wiskunde vraag.
Als ik bijvoorbeeld 3000 bezoekers heb waarvan 400 mensen iets gekocht hebben, heeft 13.3% iets gekocht.
Maar als bijvoorbeeld 20% van alle bezoekers iets gekocht hebben en dat waren ook 400 mensen hoeveel bezoekers heb ik dan gehad?
Wat is hier de berekening voor.

THX
Je vader
pi_31698649
0,2x = 400
x = 400 / 0,2 = 2000
pi_31698687
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 16:44 schreef McCarthy het volgende:
hint: bewering is waar.
Ik geef het op... het lukt me echt niet.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 13:23:20 #251
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_31699046
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 13:05 schreef spinor het volgende:

[..]

Ik geef het op... het lukt me echt niet.
Nog een hint: Vermenigvuldig de matrix (A+I) met een willekeurig polynoom in A. Omdat A^3=0, is het genoeg om aA^2+bA+cI te beschouwen.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_31702187
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:43 schreef Blijepeen het volgende:
Even een simepele wiskunde vraag.
Als ik bijvoorbeeld 3000 bezoekers heb waarvan 400 mensen iets gekocht hebben, heeft 13.3% iets gekocht.
Maar als bijvoorbeeld 20% van alle bezoekers iets gekocht hebben en dat waren ook 400 mensen hoeveel bezoekers heb ik dan gehad?
Wat is hier de berekening voor.

THX
Wiskundigen willen graag dingen afkorten. Dus zeg dat we aantal bezoekers met 'B' aanduiden. Het aantal kopers met K. Dan kunnen we het percentage (dat noemen we P) uitdrukken als:
1
2
3
    K         400
P = - * 100 = ---- * 100 = 13.3
    B         3000


Het belangrijkste is echter om te zien hoe P, K en B samenhangen. Namelijk:
1
2
3
    K
P = - * 100
   B


In jouw tweede geval heb je nu al gekregen dat 20% iets gekocht heeft (dus P = 20), en dat het aantal kopers ook 400 is. Dus K = 400. We willen dus B hebben. Deels ingevuld geeft dit:

1
2
3
     400
20 = --- * 100
     B


Hoe nu B te krijgen? Vergelijk het eens met:
1
2
3
    10
2 = --
    5


Ofwel, 2 = 10/5. Stel je je nu voor dat je 10 en 2 al hebt, en dat je een uitdrukking voor 5 wilt krijgen. Dus 5 aan de ene kant van het =-teken en de 10 en 2 aan de andere kant. Dan wordt dat uiteraard:
1
2
3
    10
5 = --
    2


Hetzelfde doe je met jouw formule:

1
2
3
     400
20 = --- * 100
     B


Hieruit volgt nu dat:
1
2
3
     400
B = --- * 100
     20


En dat is gewoon uit te rekenen, 400/20 = 20, en 20*100 = 2000. Dus B = 2000. Goed, dit zal de wiskundigen de wenkbrauwen doen fronsen over zoveel informaliteit. Maar ik hoop dat dit een beetje het idee geeft hoe je formules kunt rondschuiven en wat geldige manieren van rondschuiven zijn. Als geldige conclusie kun je aan 10/5 = 2 ook 2*5=10 verbinden.

In jouw voorbeeld komt dit neer op 400*100 = B * 20.

Nu hoe een wiskundige het 'formeler' doet. Je kent waarschijnlijk vergelijkingen en weet dat die in evenwicht moeten zijn. Dus alles wat je aan de ene kant van het = teken doet (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen) moet je ook aan de andere kant doen (denk eraan, als je vermenigvuldigt vermenigvuldig je met alles aan elke kant van het =-teken).

We hebben dus:
1
2
3
     400
20 = --- * 100
     B


Nu vermenigvuldigen we links en rechts met B:

1
2
3
         400
B * 20 = --- * 100 * B
         B


Dat mag. Dan is de boel nog steeds in evenwicht. Nu zien we echter dat we aan de rechterkant de breuk wat kunnen omschrijven (* 100 is feitelijk * 100/1, en dan kun je gewoon regels voor breuk vermenigvuldigen doen).
1
2
3
         400 * 100 * B
B * 20 = --------------
         B


Nu hebben we in teller en noemer B staan rechts. Die vallen tegen elkaar weg, dus:
1B * 20 = 400 * 100


Dat is dus de vorm '5 * 2 = 10' in feite. Nu delen we links en rechts door 20:
1
2
3
B * 20   400 * 100
------ = ---------
  20          20


En weer zien we dat (nu links) in teller en noemer hetzelfde staat, dus dat valt tegen elkaar weg:
1
2
3
     400 * 100
B = ---------
     20


Goed, nu staat 100 ook in de teller, en dat deed het eerst niet, maar dat maakt feitelijk natuurlijk niet uit, daar als we 100 weer als 100/1 schrijven we deze breuk weer kunnen splitsen.

De reden dat ik zo'n uitgebreid antwoord geef is dat de vraag vrij gemakkelijk is. Ik hoop niet dat ik je ermee beledig, maar beter iets te veel uitgelegd dan iets te weinig in zo'n geval.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:46:34 #253
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31703819
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 13:23 schreef ijsklont het volgende:

[..]

Nog een hint: Vermenigvuldig de matrix (A+I) met een willekeurig polynoom in A. Omdat A^3=0, is het genoeg om aA^2+bA+cI te beschouwen.
had jij het ook in die volgorde gedaan?
Ik ging eerst een beetje klooien en kwam toen redelijk snel op de gevraagde inverse uit.
Die intelligente manier die jij noemt kwam pas daarna
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:57:16 #254
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_31704105
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:46 schreef McCarthy het volgende:
had jij het ook in die volgorde gedaan?
Ik ging eerst een beetje klooien en kwam toen redelijk snel op de gevraagde inverse uit.
Die intelligente manier die jij noemt kwam pas daarna
Ik had er nog niet over nagedacht. Omdat je zei dat het waar was, dacht ik dat het waarschijnlijk mogelijk was om expliciet een inverse te construeren, en dan is dit mijns inziens het meest voor de hand liggend om te proberen. Als ik nog niet wist of het waar was of niet, had ik misschien wel hetzelfde geprobeerd, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen .
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:27:16 #255
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_31729805
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:39 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Wiskundigen willen graag dingen afkorten. Dus zeg dat we aantal bezoekers met 'B' aanduiden. Het aantal kopers met K. Dan kunnen we het percentage (dat noemen we P) uitdrukken als:
[ code verwijderd ]

Het belangrijkste is echter om te zien hoe P, K en B samenhangen. Namelijk:
[ code verwijderd ]

In jouw tweede geval heb je nu al gekregen dat 20% iets gekocht heeft (dus P = 20), en dat het aantal kopers ook 400 is. Dus K = 400. We willen dus B hebben. Deels ingevuld geeft dit:
[ code verwijderd ]

Hoe nu B te krijgen? Vergelijk het eens met:
[ code verwijderd ]

Ofwel, 2 = 10/5. Stel je je nu voor dat je 10 en 2 al hebt, en dat je een uitdrukking voor 5 wilt krijgen. Dus 5 aan de ene kant van het =-teken en de 10 en 2 aan de andere kant. Dan wordt dat uiteraard:
[ code verwijderd ]

Hetzelfde doe je met jouw formule:
[ code verwijderd ]

Hieruit volgt nu dat:
[ code verwijderd ]

En dat is gewoon uit te rekenen, 400/20 = 20, en 20*100 = 2000. Dus B = 2000. Goed, dit zal de wiskundigen de wenkbrauwen doen fronsen over zoveel informaliteit. Maar ik hoop dat dit een beetje het idee geeft hoe je formules kunt rondschuiven en wat geldige manieren van rondschuiven zijn. Als geldige conclusie kun je aan 10/5 = 2 ook 2*5=10 verbinden.

In jouw voorbeeld komt dit neer op 400*100 = B * 20.

Nu hoe een wiskundige het 'formeler' doet. Je kent waarschijnlijk vergelijkingen en weet dat die in evenwicht moeten zijn. Dus alles wat je aan de ene kant van het = teken doet (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen) moet je ook aan de andere kant doen (denk eraan, als je vermenigvuldigt vermenigvuldig je met alles aan elke kant van het =-teken).

We hebben dus:
[ code verwijderd ]

Nu vermenigvuldigen we links en rechts met B:
[ code verwijderd ]

Dat mag. Dan is de boel nog steeds in evenwicht. Nu zien we echter dat we aan de rechterkant de breuk wat kunnen omschrijven (* 100 is feitelijk * 100/1, en dan kun je gewoon regels voor breuk vermenigvuldigen doen).
[ code verwijderd ]

Nu hebben we in teller en noemer B staan rechts. Die vallen tegen elkaar weg, dus:
[ code verwijderd ]

Dat is dus de vorm '5 * 2 = 10' in feite. Nu delen we links en rechts door 20:
[ code verwijderd ]

En weer zien we dat (nu links) in teller en noemer hetzelfde staat, dus dat valt tegen elkaar weg:
[ code verwijderd ]

Goed, nu staat 100 ook in de teller, en dat deed het eerst niet, maar dat maakt feitelijk natuurlijk niet uit, daar als we 100 weer als 100/1 schrijven we deze breuk weer kunnen splitsen.

De reden dat ik zo'n uitgebreid antwoord geef is dat de vraag vrij gemakkelijk is. Ik hoop niet dat ik je ermee beledig, maar beter iets te veel uitgelegd dan iets te weinig in zo'n geval.
Lijkt dit nou zo moeilijk, of is het gewoon 20 % ( oftetwel die 400) maal 5 Doen, om 100 % te krijgen, zodat je ook 400 maal 5 doet? is dat niet een stuk makkelijker ? dat is dan natuurlijk 2000 ...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:56:41 #256
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_31730593
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:27 schreef Messenga het volgende:
Lijkt dit nou zo moeilijk, of is het gewoon 20 % ( oftetwel die 400) maal 5 Doen, om 100 % te krijgen, zodat je ook 400 maal 5 doet? is dat niet een stuk makkelijker ? dat is dan natuurlijk 2000 ...
In dit geval is het inderdaad maal 5 doen, maar de uitleg van Nem0 lijkt me er vooral op gericht dat de vraagsteller het algemene principe snapt, en het ook kan gebruiken als het om bijvoorbeeld 34,845% gaat.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
  donderdag 27 oktober 2005 @ 18:27:11 #257
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_31731344
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:56 schreef ijsklont het volgende:

[..]

In dit geval is het inderdaad maal 5 doen, maar de uitleg van Nem0 lijkt me er vooral op gericht dat de vraagsteller het algemene principe snapt, en het ook kan gebruiken als het om bijvoorbeeld 34,845% gaat.
Dan zou het net zo makkelijk om bijvoorbeeld het onderstaande te doen toch ?

Aantal bezoekers / Aantal % X 100 ?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 19:15:28 #258
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_31732681
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 18:27 schreef Messenga het volgende:
Dan zou het net zo makkelijk om bijvoorbeeld het onderstaande te doen toch ?

Aantal bezoekers / Aantal % X 100 ?
Ja. Ik moet zeggen dat ik die uitleg van Nem0 niet gelezen heb, dus ik weet niet of een hanidge manier bescrhijft :p.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')