abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2005 @ 22:08:29 #173
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31421957
Ah ok zo wordt het al iets duidelijker. Bedankt.
pi_31422532
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:43 schreef thabit het volgende:
Is dat niet gewoon massa?
Nee, inertia (traagheid) is "het verzetten van een object om haar beweging te veranderen". Dus een object waar geen krachten op werken, zal een eenparige beweging ondergaan. Het is dus een algemeen begrip. Met de massa kun je deze traagheid uitdrukken; hoe meer massa, des te meer traagheid. Da's ook logisch, want er is meer kracht nodig om de snelheid te veranderen. Immers, F=m*a voor constante massa.

Overigens kwam ik wel een aardige pagina tegen voor eenieder die zonder natuurkundige voorkennis wil weten waarom Newton nou zo'n koning is:

klik

Over traagheid zijn erg mooie dingen geschreven, onder andere door Mach. En Mach heeft Einstein weer geinspireerd bij het schrijven van zn algemene relativiteitstheorie.
pi_31422715
Ik had er een topic over geopend maar het moest blijkbaar hierin: kan iemand mij uitleggen wat bootstrapping is? Danwel trade-to-trade returns? Heb dit nodig voor een seminar maar kan niet goed mijn vinger erop leggen wat het is.

Bedankt,
Danmark: more usefull every day!
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:51:06 #176
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31425534
welk vak?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31427766
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 22:32 schreef Keksi het volgende:
Ik had er een topic over geopend maar het moest blijkbaar hierin: kan iemand mij uitleggen wat bootstrapping is? Danwel trade-to-trade returns? Heb dit nodig voor een seminar maar kan niet goed mijn vinger erop leggen wat het is.

Bedankt,
Je zult de context moeten toelichten. Als het om de legende van de Baron van Munchausen gaat, dan betekent het dat hij zichzelf uit het moeras trok aan de lusjes van z'n laarzen. Als het om het compilen van een compiler gaat, dan betekent het een methode om een compiler te compilen (wat lastig is, want je hebt een compiler nodig om te compilen, maar die compiler moet nog gecompiled worden). Doch ook in andere informaticadisciplines en in de biologie komt die term voor.

Wat trade-to-trade returns zijn, geen idee. Het klinkt economisch. Dan heb ik ook wat bovenstaande geen idee.

useful is overigens met één l
pi_31438444
waar vind ik een uitgebreid dictaat (het liefst in NE) over diagonaliseren van matrices ..eigenwaarden/eigenvectoren ect?!

dank juh
verlegen :)
pi_31439731
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 15:14 schreef teletubbies het volgende:
waar vind ik een uitgebreid dictaat (het liefst in NE) over diagonaliseren van matrices ..eigenwaarden/eigenvectoren ect?!

dank juh
Ik kan niets vinden in het Nederlands. Wellicht kun je in een grotere bibliotheek of universiteitsbibliotheek het één en ander vinden. Het onderwerp waar je op wilt zoeken is 'Lineaire Algebra' (Of linear algebra in het Engels). Misschien heb je iets aan Open CourseWare van MIT, Linear Algebra en A first course in Linear Algebra. Wel allemaal in het Engels.
pi_31448739
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 16:27 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Ik kan niets vinden in het Nederlands. Wellicht kun je in een grotere bibliotheek of universiteitsbibliotheek het één en ander vinden. Het onderwerp waar je op wilt zoeken is 'Lineaire Algebra' (Of linear algebra in het Engels). Misschien heb je iets aan Open CourseWare van MIT, Linear Algebra en A first course in Linear Algebra. Wel allemaal in het Engels.
dank je! er staan leuke video's op.. en pp de andere site.. een dik dictaatje van 400 pagina's.
dit lijkt leuk te zijn voor de herfstvakantie.!
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:46:41 #181
52513 whosvegas
The Trickster
pi_31459445
Weer een vraagje
als ik de volgende kwantor heb:
(Si : k-1<=i<10 : a[i])
en ik wil i=k-1 afslitsen, is dit dan:
a[k-1]+(Si : k<=i<10 : a[i])
of:
(Si : k<=i<10 : a[i])+a[k-1]
of:
maak het niet uit
Ik denk nl de eerste (maar weet het niet zeker). Hiervoor heb ik altijd het maximum (van het domein) afgesplitst en dat komt aan de rechterkant.
Are you nuts??
pi_31464188
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 12:46 schreef whosvegas het volgende:
Weer een vraagje
als ik de volgende kwantor heb:
(Si : k-1<=i<10 : a[i])
en ik wil i=k-1 afslitsen, is dit dan:
a[k-1]+(Si : k<=i<10 : a[i])
of:
(Si : k<=i<10 : a[i])+a[k-1]
of:
maak het niet uit
Ik denk nl de eerste (maar weet het niet zeker). Hiervoor heb ik altijd het maximum (van het domein) afgesplitst en dat komt aan de rechterkant.
Je hebt een probleem als het domein leeg is ( k >= 10 ). Dan kan je som ongelijk aan 0 worden als a[k-1] != 0.

Je kunt het resultaat van afsplitsen als volgt bepalen: ( /\ is AND, \/ is OR )
1
2
3
4
5
(Si : k-1 <= i < 10 : a[i]) =
(Si : ( i = k-1 \/ k <= i ) /\ i < 10 : a[i] ) =
(Si : ( i = k-1 /\ i < 10 ) \/ ( k <= i /\ i < 10 ) : a[i] ) =   
(Si : ( i = k-1 /\ i < 10 ) : a[i] ) + (Si : ( k <= i /\ i < 10 ) : a[i] ) = 
(Si : ( i = k-1 /\ i < 10 ) : a[i] ) + (Si : k <= i < 10 ) : a[i] )

Pas als je weet dat het domein van de eerste som niet leeg is, dwz k-1 < 10, kun je daarvoor a[k-1] schrijven. Het maakt niets uit in welke volgorde je die twee sommen zet, het zijn immers gewoon getalletjes.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:40:20 #183
52513 whosvegas
The Trickster
pi_31465838
quote:
Het maakt niets uit in welke volgorde je die twee sommen zet, het zijn immers gewoon getalletjes
Bedankt voor je antwoordt
In bovenstaande optelling maakt de volgorde idd niks uit. Maar stel dat je een kwantor hebt als:
1(Si : k-1<=i<10 : a[i]+x*8)

Dan maakt de volgorde wel uit. De afsplitsing gebruik ik nl om er algoritmen uit af te leiden.
Are you nuts??
pi_31466910
Ik snap je probleem niet helemaal. In jouw nieuwe voorbeeld zou de afgesplitste term gewoon a[k-1]+x*8 zijn (bij een niet leeg domein). Of je dat dan links of rechts van de overgebleven som zet maakt helemaal niks uit vanwege de commutativiteit van de optelling.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 19:10:36 #185
52513 whosvegas
The Trickster
pi_31468015
Ik zal het even uitleggen.
Ik moest in een opgave een programma afleiden met de invariant:
1P0: r=(Si : k<=i<10 : a[i]*x**(i-k))

Mijn eerste afleiding:
1
2
3
4
5
6
//invullen
(Si : k-1<=i<10 : a[i]*x**(i-(k-1)))
//splitsen i=k-1
(Si : k<=i<10 : a[i]*x**(i-k))*a[k-1]+x**((k-1)-(k-1))
//P0
r*a[k-1]+x

Dit geeft een andere uitkomst dan:
1
2
3
a[k-1]+(Si : k<=i<10 : a[i]*x**(i-k))*x**((k-1)-(k-1))
//P0
a[k-1]+r*x

Dus vandaar mijn vraag aan welke kant moet de afsplitsing komen (logisch lijkt me dat de afspliting links moet komen
Are you nuts??
pi_31478346
Het is me nog steeds niet duidelijk . Het lijkt wel alsof je veel te veel stappen in één keer probeert te doen bij het splitsen. Probeer eens elke stap zo klein mogelijk te houden. Of je de afgesplitste term nou links of rechts zet, het is toch hetzelfde vanwege commutativiteit van de optelling.

Met Si bedoel je toch sommatie over i he? * is vermenigvuldiging en ** lijkt me machtsverheffen.

Dit is de afleiding zoals die volgens mij moet zijn:
1
2
3
4
5
6
7
(Si : k-1<=i<10 : a[i]*x**(i-(k-1)))
// splitsen i = k-1(aannemende dat k-1<10)
a[k-1]*x**((k-1)-(k-1)) + (Si : k<=i<10 : a[i]*x**(i-(k-1)))
// x buiten haakjes halen in tweede term
a[k-1] + x*(Si : k<=i<10 : a[i]*x**(i-k))
// P0
a[k-1] + x*r
pi_31484168
@Nem0

De context is vrij eenvoudig, het gaat om een seminar over de effect(en) van bekendmakingen van certificatie en het hebben van een TQM-certificaat. Kortom: economie. Ik snap jouw compiler - compiling verhaal maar ik ben bang dat het mij niet erg ver brengt Hopelijk kan iemand mij nu antwoord geven op wat bootstrapping & trade-to-trade returns!
Danmark: more usefull every day!
pi_31519772
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 11:07 schreef Keksi het volgende:
@Nem0

De context is vrij eenvoudig, het gaat om een seminar over de effect(en) van bekendmakingen van certificatie en het hebben van een TQM-certificaat. Kortom: economie. Ik snap jouw compiler - compiling verhaal maar ik ben bang dat het mij niet erg ver brengt Hopelijk kan iemand mij nu antwoord geven op wat bootstrapping & trade-to-trade returns!
hoi een vraagje
ik had ooit gelezen dat n²+n+41 is priem voor een aantal gevallen ( volgens mij n is oneven)
maar als n=41 dan geldt dat niet.

zijn er meer priemgetallen zodat n²+n+41 ook priem is?
pi_31526708
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:39 schreef teletubbies het volgende:

[..]

hoi een vraagje
ik had ooit gelezen dat n²+n+41 is priem voor een aantal gevallen ( volgens mij n is oneven)

n^2 + n + 41 is een priemgetal voor alle getallen van 1 t/m 40. Het is geen priemgetal voor n = 40 en n = 41 echter. Dat is nogal wiedes, want (40^2 + 40 + 41 = 40 * 40 + 40 + 41 = 41 * 40 + 41 = 41 * 41), en de andere geeft (41^2 + 2*41 = 41*(41 + 2) = 41 * 43.

Dat is, geloof ik, de eigenlijke 'truuk' achter die formule. Wat je met de rest van je vraag wilt? Bedoel je niet veeleer: Zijn er andere getallen waarvoor n^2 + n + X voor veel achtereenvolgende n priem is? (Geen idee) Wat je eigenlijke vraag betreft: "43 47 53 59 61 67 71 73 79 83 97 101 103" voldoen in ieder geval.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:55:05 #190
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31529346
Weer een leuk lineair algabra bewijsje

25 a. If A is invertible, is A + AT always invertible?
25 b. If a is invertible, is A + A always invertible?

De tweede is toch gewoon A + A = 2A en je mag een matrix door een scalar delen, dus door 2 geeft A en A is inverteerbaar dus A + A ook? Zeg ik dat zo correct? Die eerste heb ik echt geen idee....

Ik snap ook nooit hoe je het moet bewijzen, een voorbeeld geven is makkelijk, maar dat is geen bewijs God wat haat ik bewijzen
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31530105
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 10:55 schreef maniack28 het volgende:
Weer een leuk lineair algabra bewijsje

25 a. If A is invertible, is A + AT always invertible?
25 b. If a is invertible, is A + A always invertible?

De tweede is toch gewoon A + A = 2A en je mag een matrix door een scalar delen, dus door 2 geeft A en A is inverteerbaar dus A + A ook? Zeg ik dat zo correct? Die eerste heb ik echt geen idee....

Ik snap ook nooit hoe je het moet bewijzen, een voorbeeld geven is makkelijk, maar dat is geen bewijs God wat haat ik bewijzen
Voor het eerste wil je een tegenvoorbeeld bedenken. Als hint: Merk op dat door transponeren de 'bovenste driehoek' op de 'onderste driehoek' terechtkomt. Dat zou je kunnen gebruiken om boven en onder elkaar te laten opheffen, met een handige diagonaal komt het dan goed. En hier de oplossing:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zegt b ongeveer correct. Zeg A is inverteerbaar, en zeg dat B=A^(-1), dus AB = I (eenheidsmatrix). Dan 2A * 1/2B = 1/2*2*A*B = AB = I. Ofwel, 1/2B is inderdaad de inverse van 2A, en dus is A inverteerbaar.

[edit]
Mijn antwoord is iets te sterk misschien, d.w.z. ik geef daadwerkelijk een inverse. Als je een stelling hebt in de trant van 'als A inverteerbaar is, dan is c*A ook inverteerbaar, met c ongelijk 0', dan kun je die natuurlijk gebruiken. Dan is het antwoord direct 'ja', zonder dat je daadwerkelijk de inverse geeft.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:28:20 #192
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31530281
Wat doe je dat toch gemakkelijk Maar bedankt

Het probleem is, met dit soort vragen weet ik 1. nooit wat ik moet doen en 2. als ik het wel weet schrijf ik het antwoord niet wiskundig genoeg op waardoor het alsnog fout is. Heb je misschien enkele tips om dat te voorkomen?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31531538
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 11:22 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Voor het eerste wil je een tegenvoorbeeld bedenken. Als hint: Merk op dat door transponeren de 'bovenste driehoek' op de 'onderste driehoek' terechtkomt. Dat zou je kunnen gebruiken om boven en onder elkaar te laten opheffen, met een handige diagonaal komt het dan goed. En hier de oplossing:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zegt b ongeveer correct. Zeg A is inverteerbaar, en zeg dat B=A^(-1), dus AB = I (eenheidsmatrix). Dan 2A * 1/2B = 1/2*2*A*B = AB = I. Ofwel, 1/2B is inderdaad de inverse van 2A, en dus is A inverteerbaar.

[edit]
Mijn antwoord is iets te sterk misschien, d.w.z. ik geef daadwerkelijk een inverse. Als je een stelling hebt in de trant van 'als A inverteerbaar is, dan is c*A ook inverteerbaar, met c ongelijk 0', dan kun je die natuurlijk gebruiken. Dan is het antwoord direct 'ja', zonder dat je daadwerkelijk de inverse geeft.
Helaas moet ik voor deze oplossing een punt aftrekken. Het is namelijk fout in karakteristiek 2.
pi_31531577
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:39 schreef teletubbies het volgende:

[..]

hoi een vraagje

Voor n vanaf 0 t/m 39 is het priem.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:22:26 #195
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31531603
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:19 schreef thabit het volgende:

[..]

Helaas moet ik voor deze oplossing een punt aftrekken. Het is namelijk fout in karakteristiek 2.
Wat is er fout dan ?
pi_31531651
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:22 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Wat is er fout dan ?
Het werkt niet over elk lichaam, je moet veronderstellen dat 2 inverteerbaar is.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:34:30 #197
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31531949
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 12:24 schreef thabit het volgende:

[..]

Het werkt niet over elk lichaam, je moet veronderstellen dat 2 inverteerbaar is.
Lekker ingewikkeld weer Kan je het ook in het nederlands uitleggen Want ik snap niet wat je bedoelt.
pi_31532893
Neem bijvoorbeeld F2={0,1}, waarbij de optelling en vermenigvuldiging als volgt gedefinieerd zijn.
0+0=0, 0*0=0,
0+1=1, 0*1=0,
1+0=1, 1*0=0,
1+1=0, 1*1=1.
In dat geval is 2 = 1+1 = 0, en kun je niet door 2 delen, terwijl je dat wel gebruikt.
pi_31535120
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 13:25 schreef thabit het volgende:
Neem bijvoorbeeld F2={0,1}, waarbij de optelling en vermenigvuldiging als volgt gedefinieerd zijn.
0+0=0, 0*0=0,
0+1=1, 0*1=0,
1+0=1, 1*0=0,
1+1=0, 1*1=1.
In dat geval is 2 = 1+1 = 0, en kun je niet door 2 delen, terwijl je dat wel gebruikt.
Je hebt gelijk. Ergens heb ik echter het vermoeden dat de oorspronkelijke vraagsteller zich nog niet dusdanig met groepen, ringen, lichamen, algebra e.d. heeft beziggehouden dat dat een rol speelt. Het leken me gewoon matrices met elementen uit R te zijn, gezien de vraagstelling.
pi_31535224
Ah, okee. Omdat er geen "R" in de vraagstelling stond maar wel "always" dacht ik dat het om matrices over een willekeurig lichaam ging.
pi_31535649
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:56 schreef thabit het volgende:
Ah, okee. Omdat er geen "R" in de vraagstelling stond maar wel "always" dacht ik dat het om matrices over een willekeurig lichaam ging.
Volgens mij worden sommige vragen en raadsels dan een stuk lastiger voor jou dan ze voor anderen zijn.
pi_31537059
Iets zegt me dat de volgende vraag eigenlijk heel simpel zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Kan iemand me helpen?

Onder de staartperiode van een rationaal getal verstaan we de lengte van het blokje decimalen dat in zijn decimale ontwikkeling steeds herhaald wordt. Bewijs dat voor alle n uit N geldt: 1/n heeft staartperiode 2 => n is deelbaar door 11.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:43:24 #203
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31537388
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 14:51 schreef Nem0 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Ergens heb ik echter het vermoeden dat de oorspronkelijke vraagsteller zich nog niet dusdanig met groepen, ringen, lichamen, algebra e.d. heeft beziggehouden dat dat een rol speelt. Het leken me gewoon matrices met elementen uit R te zijn, gezien de vraagstelling.
Zijn het ook
pi_31538436
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 16:27 schreef spinor het volgende:
Iets zegt me dat de volgende vraag eigenlijk heel simpel zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Kan iemand me helpen?

Onder de staartperiode van een rationaal getal verstaan we de lengte van het blokje decimalen dat in zijn decimale ontwikkeling steeds herhaald wordt. Bewijs dat voor alle n uit N geldt: 1/n heeft staartperiode 2 => n is deelbaar door 11.
Gebruik dat 0.abababab... gelijk is aan ab/99.
pi_31539496
Kan iemand mij vertellen waar de literatuurwaarden (soortelijke warmte?) voor kaliumchloride en ammoniumchloride in de Binas (nieuwste editie, vijfde druk) staan, want ik kan ze niet vinden..
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_31539604
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:20 schreef EnGCatjuh het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar de literatuurwaarden (soortelijke warmte?) voor kaliumchloride en ammoniumchloride in de Binas (nieuwste editie, vijfde druk) staan, want ik kan ze niet vinden..
Ik kan je niet helpen, heb dus die vorige druk nog. Maar hebben ze in die nieuwe druk geen register? Daar moet wel soortelijke warmte bij staan.
pi_31539680
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:25 schreef Nuna het volgende:

[..]

Ik kan je niet helpen, heb dus die vorige druk nog. Maar hebben ze in die nieuwe druk geen register? Daar moet wel soortelijke warmte bij staan.
Die is er ook wel.. maar niet voor zouten.

En voor een paar opdrachten heb ik toch echt die waardes nodig..
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_31540467
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:28 schreef EnGCatjuh het volgende:

[..]

Die is er ook wel.. maar niet voor zouten.

En voor een paar opdrachten heb ik toch echt die waardes nodig..
Misschien dat ze op Internet te vinden zijn, de Engelse term is specific heat capacity. Probeer anders the handbook of chemistry and physics ergens te vinden, of vraag het aan je docent. Oh, en kalium is sodium in het Engels. Dat is wellicht ook handig met zoeken.
pi_31541593
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:02 schreef Nem0 het volgende:
Oh, en kalium is sodium in het Engels. Dat is wellicht ook handig met zoeken.
Nee! Natrium is in het Engels sodium, kalium wordt potassium.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_31541736
Ik zit vast met Wiskunde, Lineaire ongelijkheden

Ik neem als voorbeeld de volgende vergelijking:

16 - 1,5x < 12

Deze vul ik beide in op mijn grafische rekenmachine, en ik krijg het antwoord x = 3,33

Mijn antwoordenboek zegt alleen daat het antwoord x > 3,33 is.

Nu heb ik dus steeds antwoorden van vergelijkingen maar heb ik geen idee if ik het moet noteren als x > of x <.

Hoe kan ik dit zien?
ik wil mn username veranderen :(
pi_31542081
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 19:52 schreef anuszwam het volgende:
Hoe kan ik dit zien?
Flikker die rekenmachine het raam uit en probeer het te begrijpen.
quote:
Ik neem als voorbeeld de volgende vergelijking:

16 - 1,5x < 12
Pas de simpele regel toe: aan beide kanten van het is-gelijkteken hetzelfde doen.

16 - 1,5x < 12
(beide kanten minus 12)
4 - 1.5x < 0
(beide kanten plus 1.5x)
4 < 1.5x
(beide kanten delen door 1.5)
1.33 < x

Oftewel: x > 1.33
Je kunt ook als eerste stap beide kanten minus 16 doen maar dan krijg je -1.5x < -4. Dan ga je dus maal -1 doen maar dan moet je er wel omdenken dat het teken omklapt. Ik denk daarom dat de methode die ik hierboven gebruikt heb handiger is.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_31542436
Ik begrijp de balansmethode (zoals wij die noemen) wel, ik vraag mij alleen af of ik niet aan de grafiek kan aflezen of mijn antwoord >, of < is, omdat ik op aankomend examens meer mijn rekenmachine zal moeten gebruiken dan dit soort methodes die teveel tijd kosten.

Zoiezo begrijp ik de hele logica erachter niet. x is toch gewoon 1.33? Waarom moet er uberhaupt een 'groter dan' teken tussen komen?
pi_31542600
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:17 schreef anuszwam het volgende:
Ik begrijp de balansmethode (zoals wij die noemen) wel, ik vraag mij alleen af of ik niet aan de grafiek kan aflezen of mijn antwoord >, of < is, omdat ik op aankomend examens meer mijn rekenmachine zal moeten gebruiken dan dit soort methodes die teveel tijd kosten.
Daar heb je een punt. Ik vind het alleen erg jammer dat die rekenmachine gebruikt moet worden, het is mijns inziens veel beter als je het echt zelf doet. Dan begrijp je het sneller.
quote:
Zoiezo begrijp ik de hele logica erachter niet. x is toch gewoon 1.33? Waarom moet er uberhaupt een 'groter dan' teken tussen komen?
Als de uitgansvergelijking een '=' had gehad, dan was het antwoord x = 1.33 geweest.
De vraagstelling is nu echter: vindt alle mogelijke getallen x waarvoor geldt dat als je 16 - 1.5x doet, er minder dan 12 uitkomt. Het antwoord is niet 1.33, want als je dat invult komt er niet minder dan 12 uit. Het antwoord is 1.34, 1.35, 80 000, 3 miljard maar ook 1.330000000000000001. Et cetera.
pi_31542690
Bovendien kun je het ook wel uit de grafiek halen. Maar dat moet een eitje zijn. Je weet dat het snijpunt ligt op x=1.33: dan is de functie gelijk aan 12. De vraag is: wanneer is de functie minder dan 12? Dan kijk je of links of rechts de functie onder de 12 daalt. Simpel toch?
pi_31543461
We hebben tot nu toe trouwens allebei het antwoord verkeerd genoteerd.

Het antwoord is x > 2,67

Bedankt iniedergeval voor de laatste twee posts, het lukt mij nu volledig!

*Edit

Ok, daar vergiste ik mij dus in.
Met veel schaamte val ik terug op je laatste post.

Ik noem nu de voorbeeld vergelijking 120 - 0,12x > 100 - 1,06x

De grafieken zijn twee dalende lijnen.

Toch is het antwoord x < 333

?

[ Bericht 25% gewijzigd door anuszwam op 18-10-2005 21:06:00 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')