Zondag 11 september
Vandaag is het 4 jaar geleden dat de vliegtuigen zich in het WTC, het Pentagon en een akker in Pennsylvania boorden. Op Ground Zero wordt een herdenkingsdienst gehouden. Deze begint al vroeg en wordt uiteraard live uitgezonden. Als het 8.46 is (het tijdstip waarop 4 jaar geleden het eerste vliegtuig in het WTC vliegt), houdt de spreker even stil en wordt er een kleine bel geluid. Gedurende de gehele herdenking zal ieder specifiek tijdstip van 4 jaar geleden op deze manier extra worden herdacht. Ik vind het wel bijzonder, en ik kan maar niet besluiten om de tv af te zetten. De namen van alle mensen die bij het drama zijn omgekomen, worden een voor een opgenoemd, door broers en zussen van de overledenen. Het is een hele mooie ceremonie, maar ergens vraag ik me toch af of dit ieder jaar terugkerend oplezen van alle namen het niet moeilijk maakt voor de nabestaanden om het verlies te verwerken, af te sluiten, verder te gaan met hun leven. Het is in ieder geval indrukwekkend.
Uiteindelijk moeten we toch de tv uitzetten: we moeten nog ontbijten (lunchen
![]()
) en op tijd bij Port Authority zijn om de bus naar het Giants Stadium te pakken. Vanmiddag gaan we naar de American Football wedstrijd van de New York Giants tegen de Arizona Cardinals.
Na een ontbijtje bij Applebee's en even shoppen op en rond Times Square, nemen we om 2 uur de eerste bus richting New Jersey, waar het Giants Stadium staat. Het is een busritje van ongeveer 20 minuten en als we het enorme parkeerterrein bij het stadion oprijden, kijk ik m'n ogen uit. Het is groot, het parkeerterrein en het stadion (er kunnen 110.000 mensen in!) en het is er druk! De parkeerplaatsen staan barstensvol met die heerlijke grote Amerikaanse auto's en bij veel is er een feestje gaande. Mensen hebben tuinstoelen, parasols, bier, barbeque's en muziek bij om de tijd tot ze naar binnen kunnen door te brengen. Het is net een gigantische camping en de sfeer die er hangt is fantastisch! Het is echt een dagje uit voor de Giants-fans.
![]()
De door ons bestelde tickets moeten we nog bij een of ander loket ophalen. Om dit loket te vinden, moeten we uiteraard helemaal rond het stadion lopen, en dat is een behoorlijke afstand! Bij het loket kijkt de vrouw hoogst verbaasd en moeilijk naar de voucher die ik haar geef. De wedstrijd is uitverkocht, dus ik hoop niet dat ze ergens een fout hebben gemaakt, anders kunnen we zo rechtsomkeert maken. De vrouw bleek nogal nieuw en nog niet bekend met een dergelijke voucher, maar we krijgen gewoon onze tickets en gaan op zoek naar de plaats waar we naar binnen moeten. Vanzelfsprekend is dat weer helemaal aan de andere kant, dus we lopen maar weer om dit gigantische bouwwerk heen.
Binnen in het stadion staat het vol met kraampjes met eten en drinken en merchandise. Ik kan het niet laten, en trakteer mezelf op een beertje met Giants-shirt en een lekkere trui om thuis in rond te hangen. Dan gaan we op zoek naar onze plaatsen. Als we de ring met de stoelen oplopen, zien we hoe groot het nou werkelijk is: gigantisch!! Hier zitten dadelijk dus 110.000 mensen!
![]()
De game begint om 16.15, maar het wachten is helemaal niet erg. Ik vermaak me prima met rondkijken en luisteren en later met een praatje maken mijn de mensen bij me in de buurt. Achter me komt een erg enthousiaste (en niet helemaal nuchtere
![]()
) Amerikaan zitten, die meteen een charme-offensief begint. Zijn binnenkomer is: "She's blond, she's beautiful and she likes the game...ow, I'm in love". Als David erachter komt dat we uit Europa, Nederland, komen, kent zijn enthousiasme geen grenzen meer. We hadden wel "balls' dat we juist op deze dag in New York waren en wat was het geweldig dat we helemaal vanuit Europa al tickets hadden geregeld! We wisselen caps en hij blijft maar om onze camera vragen om foto's te maken.
![]()
Het is erg leuk om zo'n gezellige mensen rondom je op de tribune te hebben, maar de game is op zichzelf ook interessant genoeg.
Uiteraard begint ook deze wedstrijd met een ceremonie, een stilte voor de slachtoffers van 9/11 en het zingen van het volkslied terwijl een stel officials een grote vlag uitrolt.
![]()
Speciaal voor de gelegenheid heeft men 4 straaljagers gevraagd voor aanvang over het stadion te vliegen, en ze worden met gejuich begroet. Later zal de wedstrijd nog even stilgelegd worden om een daverend aplaus te vragen voor de 4 piloten die even hun opwachting komen maken op het veld. Rare snuiters, die Amerikanen!
![]()
We krijgen een geweldige wedstrijd te zien, een paar mooie runs en de uitslag is helemaal goed! De Giants hadden in tijden niet zo goed gespeeld en overtuigend gewonnen, dus we zijn meteen gebombardeerd tot mascottes
![]()
![]()
![]()
![]()
Na half 9 wandelen we met de massa mee naar de uitgang en gaan op zoek naar de opstapplaats voor de bus terug naar Manhattan. Nu staat er natuurlijk een lange rij, maar er rijdt een behoorlijk aantal bussen voor, en het instappen verloopt allemal erg soepel. Na een minuut of 20 zitten we ook in de bus; de terugreis duurt wel langer dan 20 minuten, want busbanen doen ze niet aan, dus we staan gewoon in de file. Tegen 10 uur zijn we terug bij Port Authority, nog helemaal in de roes van de wedstrijd. Wat was dat een geweldig leuke middag!