Literatuur is erg fijn om te lezen (of te hebben zodat bezoekers zien dat je iig niet van de straat bent), daarnaast kun je literatuur ook aanwenden voor allerhande praktische doeleinden. Iets dat helaas nog steeds in een taboesfeer verkeert.
Zo fungeert ten onzent de kloeke pil Laten wij bidden voor Owen Meany, ISBN 90 234 3859 0, van de populaire Noord-Amerikaanse veelschrijver John Irving als onderzetter voor de hapjespan. Het voert te ver om op deze plek uit te wijden over de relatieve voordelen van John Irvings Owen Meany tov Harry Mulisch' De ontdekking van de hemel, ISBN 90 234 7092 3, als onderzetter - het ligt hem vooral in de gladheid van Mulisch' kaft -, maar het beeld is helder, lijkt me. Zo heeft mijn monitor enige jaren gerust op The complete Oxford William Shakespeare, totdat de luxe box waarin Shakespeares noeste arbeid huisde onder het gewicht van de monitor langzaam uit zijn voegen barstte... Goed, als laatste voorbeeld wil ik jullie de avonturen van J.-P. Sartre's Walging niet onthouden. Het is een zwarte beertjepocket uit het jaar 1961 met opdracht van L. F. Céline (de auteur van Bagatelles pour un massacre), die in mijn bezit is gekomen na een illegale strooptocht door mijn moeders boekenkast. Welaan, deze niet onbeduidende, hoewel opmerkelijk ranke, existentialistische sleutelroman heeft geruime tijd mijn oude Indésit in balans gehouden toen 1 van de stelpootjes dolgedraaid was, aldus voorkomend dat de wasmachine tijdens het centrifugeren aan de wandel ging...
Dit zijn slechts enige voorbeelden, ik ben benieuwd of jullie ook al de praktische kant hebben ontdekt van de literatuur. Barst los.
I´m back.