abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31990342
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 11:19 schreef beyond_cool het volgende:

[..]

Het is gewoon hypocriet: Ja, dan lijden er minder dieren dus eet ik geen vlees maar wel hun producten. Dat is gewoon je ogen sluiten. Dat is net als zeggen "Ja, ik rij alleen in m'n auto op zondag want dan vervuil ik minder dan de anderen en dus ben ik minder schuldig". Neen, je bent nog steeds schuldig want als je enkel op zondag rijdt kan je evengoed niet rijden.
Hier ben ik het niet mee eens. Vlees eten is hartstikke natuurlijk, mensen jagen al sinds de prehistorie op dieren om ze op te eten en het lijkt me onderhand ook wel bewezen dat er inderdaad bepaalde stoffen in vlees zitten die we gewoon nodig hebben. Echter, het is ook bewezen dat mensen hooguit een ons vlees per dag nodig hebben. Helaas eten zoveel mensen hier in het Westen veel meer dan die ons per dag, dat we onze eigen vreetgewoonten alleen nog kunnen onderhouden door middel van de bio-industrie, en dát is wel onnatuurlijk. Kortom, als wij met z'n allen gewoon wat minder vlees zouden eten, konden we gewoon vlees blijven eten én de dieren die we opeten toch nog een "dierwaardig" leven gunnen.
Are you pondering what I'm pondering?
  zaterdag 5 november 2005 @ 14:41:37 #152
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31990460
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:22 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Ik gok dat er bedoeld wordt dat ze met meer ruimte kunnen gaan liggen, en als er dan een biggetje is dat ze die pletten. Geen ruimte om te liggen -> geen kans om op iemand te gaan liggen.
Oh, op die manier.. zou best kunnen idd. Bij scharrelkippen vs legbatterijkippen is het sterftecijfer trouwens ook 15x hoger, omdat ze betere mogelijkheden hebben elkaar iets aan te doen.
Vampire Romance O+
pi_31990515
ik eet vlees uit princiepe, nu mag het namelijk wel eens gebeurd zijn met al die beesten die voor mn voeten lopen.
pi_31991258
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 07:50 schreef -AnneX- het volgende:
vleesch is oke, ole ole
  † In Memoriam † zaterdag 5 november 2005 @ 15:15:00 #155
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_31991412
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:43 schreef Apekoek het volgende:
ik eet vlees uit princiepe, nu mag het namelijk wel eens gebeurd zijn met al die beesten die voor mn voeten lopen.
, kutbeesten ook. .
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:21:16 #156
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_31991561
Ik eet liever vlees dan vis, vlees is diervriendelijker, milieuvriendelijker en oh ja, lekkerder. Verder schreeuwt mijn lichaam om vitaminen B.

Ik moet zeggen dat ik met een vegetarisch huisgenootje heb samengewoond en heb geleerd dat je ook best lekker zonder vlees kunt eten. Dus ik eet niet meer elke dag vlees, maar 4 a 5x per week, maar dat heeft niets met principe te maken, meer voor de afwisseling.
pi_31994825
quote:

[..]

Ik gok dat er bedoeld wordt dat ze met meer ruimte kunnen gaan liggen, en als er dan een biggetje is dat ze die pletten. Geen ruimte om te liggen -> geen kans om op iemand te gaan liggen.
Klopt! Het percentage "doodliggers" is in de biologische houderij fors hoger. De zeug heeft meer ruimte, maar produceert minder biggen aan het eind van de zoogperiode. Dus moeten er meer zeugen gehouden worden per afgeleverd big.
Eet eerlijk vlees!................Steun de jacht!
pi_31995117
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 15:21 schreef Stpan het volgende:
Ik eet liever vlees dan vis, vlees is diervriendelijker, milieuvriendelijker en oh ja, lekkerder. Verder schreeuwt mijn lichaam om vitaminen B.

Ik moet zeggen dat ik met een vegetarisch huisgenootje heb samengewoond en heb geleerd dat je ook best lekker zonder vlees kunt eten. Dus ik eet niet meer elke dag vlees, maar 4 a 5x per week, maar dat heeft niets met principe te maken, meer voor de afwisseling.
Tuurlijk kan je lekker eten zonder vlees. Het is geen must, het is 'anders'.

Wat je over vis zegt ben ik het niet mee eens (buiten dat stukje over smaak). Viseters leven langer, want vis is gezonder. Verder hebben vissen (in zee) een vrij leven, dus dat lijkt me de ultieme "scharrel". Net zoals bv. reewild. Lekker en eerlijk! De dodingsmethoden van vis zijn nog niet je-van-het, maar in viskwekerij wordt er druk onderzoek naar gedaan. Ook naar viskweekmethoden die weinig belasting voor milieu en andere dieren geven. Ik denk dat de viskweek de toekomst heeft. Vis groeit beter dan vlees en is bij kweek nu al minder belasting voor milieu dan vlees.

En als ik nu mag kiezen naar minder goede dodingsmethode, afgezet tegen een vrij leven daarvoor vergeleken met een opfokleven en een betere dodingsmethode, dan heeft het eerste mijn voorkeur. Schiet de bossen maar leeg!
pi_32007862
quote:

[..]

En is dat dan juist niet slecht aan 'vleesproductie'? Dieren zijn niet gemaakt om in een hok te zitten en vetgemest te worden. Ook al is het biologisch. Je zegt het zelf al: ook biologisch heeft nadelen.

En bovendien is ook de biologische stukje vlees een dood dier.
biologische boeren zijn vele malen positiever dan de bio-industrie. Maar dat betekend niet dat ik ook geld in wil inversteren, het motiveren om juist dieren te doden.
pi_32008116
Over vis: De gehele visserij is natuurlijk onmogelijk over 1 kam te scheren, maar ik denk inderdaad wel dat vleesindustrie milieu en diervriendelijker is dan vis. Misschien is vis nog-wel diervriendelijker, maar absoluut niet duurzamer.

Maar het blijft moeilijk, omdat er ook vriendelijkere soorten bestaan.
De niet-kweek vissen hebben dus wel een normale leven, maar bij de vangst zijn vele problemen.
a) bijvangst
b) vernielen van zeeleven door het vernietigen van zeebodem
c) overbevissing

Dit zorgt voor een verstoring van het zeeleven, verarming van de diversiteit, enzo enzo.

De vissen hebben zelf misschien wel een goed leven, maar de generaties in de toekomst geheel niet.
  zondag 6 november 2005 @ 12:01:44 #161
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_32019484
Idd, de visserij is niet duurzaam bezig.
Verder heeft lang niet elke guppenkop een lekker leven in de zee gehad, velen worden ook op smerige wijze gekweekt en hebben hun korte leventje niet anders dan op honderden soortgenoten gepropt gezeten.

PS, mosselen zijn toch wel alles-vriendelijk? Behalve dat je ze levend in de pan gooit?
pi_32021572
quote:
Op zondag 6 november 2005 12:01 schreef Stpan het volgende:
PS, mosselen zijn toch wel alles-vriendelijk? Behalve dat je ze levend in de pan gooit?
Het is duurzaam, maar ze moeten nog altijd dood, dus echt vriendelijk voor de mosselen zelf is het niet...

Maar mosselen staat in het groene rijtje van de viswijzer
pi_32088027
Homo Sapiens zijn eigenlijk Planteneters

maar uh, ik blijf gewoon vlees eten!!
- Radboud - & - TU/e -
pi_32113651
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:31 schreef MiloKusje het volgende:
Homo Sapiens zijn eigenlijk Planteneters
Vóór die overgang naar vlees spraken we nog niet van Homo sapiens, maar van Homo erectus en wat ervoor kwam.

De mens is zich pas "hoger" gaan ontwikkelen toen er overgeschakeld werd op een menu met vlees. Door de grote darmmassa nodig voor het verteren van planten was de mens eerder weinig mobiel en behendig, en moest de gehele dag door gegeten worden. Pas toen er (hoogenergetisch) vlees op het menu kwam, werd het mogelijk ook tijd aan andere dingen te besteden, zodat een andere sociale cultuur, intelligentie en vooruitgang zich konden ontwikkelen. Want met de jacht ontstonden de gebruiksvoorwerpen en wapens voor de jacht. De mensen met meer hersens beschikten over betere jachttaktieken en betere wapens, waardoor ze nog succesvoller werden. Zodoende kwam de ontwikkeling van de "denkende" mens in een stroomversnelling. Terwijl de vegetarische mens langzaam uitstierf.

Grappig dat met de komst van hogere intelligentie er nu weer mensen willen terugkeren naar het stadium waarin de vroege Homo erectus verkeerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')