abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30838786
De Kickoff van een nieuwe raceklasse, vol verwachtingen en hoop op spectaculaire races die het publiek weer op de banken krijgt.

De A1GP beleeft dit weekend zijn primeur op het circuit van Brands Hatch in Engeland. Na alle positieve uitlatingen en resultaten van team Nederland mogen we eindelijk weer eens hopen op een Nederlandse kampioen in een Formule klasse. Hoe dat allemaal gaat aflopen en hoe de krachtsverhoudingen liggen zullen we zien na dit weekend.

De stormloop aan kaarten overtreft op het moment alle verwachtingen, er zijn al 70.000 kaarten verkocht en voor raceday zijn alleen nog maar staanplaatsen beschikbaar.

copy paste van verstappen.nl:
quote:
Brands Hatch
Ongeveer 32 km ten zuidoosten van London, gelegen in het mooie graafschap Kent ligt Brands Hatch. Samen met circuits als Oulton Park, Thruxton, Snetterton en Aintree behoort Brands Hatch tot het cultureel erfgoed van motorsportminnend Engeland. Daar waar Engeland gezien wordt als de bakermat van het racen, kun je Brands Hatch zien als de kraamkamer van menig Brits talent. Illustere namen als Button, Irvine, Davidson, Webber, Herbert en zelfs Ratzenberger hebben hier hun sporen verdiend.

In 1926 herkende een groepje fietsers de unieke mogelijkheden van een kleine vallei bij de Brands Hatch boerderij. Al snel werd het gebruikt voor wedstrijdjes op de fiets. Na de tweede wereldoorlog komt de ontwikkeling van het circuit in een stroomversnelling. De BBC maakt in 1947 opnames van motorraces die later op tv uitgezonden worden. Tussen 1950 en 1955 ondergaat Brands Hatch nog enkele verbeteringen en groeit zodoende uit tot een volwaardig circuit waar ook met wagens op geracet wordt.

Tijdens de 24 uur van LeMans van 1955 boort de Mercedes van Pierre Levegh zich in het publiek, meer dan 80 mensen komen om het leven. Dit dramatisch ongeval heeft als gevolg dat de veiligheidsmaatregelen verder verscherpt worden en veel oude circuits gesloten moeten worden. Brands Hatch is door zijn recente verbouwingen veilig genoeg en in 1956 worden er liefst drie F2 races gehouden. Brands Hatch werd nu serieus genomen maar de baan bleek te kort voor grote internationale wedstrijden. Al spoedig krijgt de track een uitbreiding richting het bos aan de achterzijde. Brands Hatch is klaar voor het grote werk.

In 1960 is het gastheer voor de Silver City Trophy, een onofficiële F1 race waar er in die tijd vele van waren. Grote namen als Clark, Hill en ook Surtees reden mee.
Vanaf 1964 worden er ook de officiële F1 races gereden, de GP van Groot Brittannië wordt nu jaarlijks verdeeld tussen Silverstone en Brands Hatch. Als er geen officiële GP op de kalender staat wordt er wel eentje buiten het kampioenschap om gereden.
Het zijn de jaren van de volle velden en de pre-qualificaties. Een chassis werd in die dagen meerdere malen doorverkocht. Het waren veelal avonturiers of kleine ondernemingen met een laag budget die zo'n chassis opkochten. Door geldgebrek kon zo'n auto vaak niet fatsoenlijk geprepareerd worden, er ging dan nog wel eens wat stuk die dagen.

In de winter van '65-'66 gaat het goed mis, binnen een tijdsbestek van enkele maanden verongelukken er drie rijders en raken er twee zwaargewond in de Paddock Hill Bend, dat is de eerste bocht na de start. In 1971 overlijdt Jo Siffert op Brands Hatch, drie jaar na zijn briljante overwinning op datzelfde circuit. De veiligheid van het circuit wordt verder verbeterd.

In 1976 is er vlak na de start een vrij heftige crash. De race wordt afgevlagd en er komt een herstart. Hunt, Regazzoni en Laffite dreigen deze te missen omdat hun wagens onherstelbaar beschadigd zijn en het is niet toegestaan om de reserve wagen in te zetten. Als het publiek hoort dat Hunt niet meer mag meedoen dreigt er een opstand uit te breken. Bierblikjes worden op de baan gegooid en de dreiging van rellen doet de wedstrijdleiding zwichten. De drie rijders mogen in hun reserve-auto starten. Hunt wint de wedstrijd en Lauda wordt tweede. Ferrari echter tekent protest aan en twee maanden later wordt Hunt gediskwalificeerd, de punten worden aan Lauda toegekend. Hunt zou dat jaar wereldkampioen worden met 1 punt voorsprong op Lauda.


Op vrijdag 11 juli 1986 stuurt Ecclestone zijn helikopter naar Boxford House, waar Frank Williams en zijn familie woont, om hen vervolgens naar Brands Hatch te vliegen. Williams is sinds zijn ongeval in maart niet meer bij de wedstrijden aanwezig geweest. Op het circuit was een boarding geplaatst met de tekst " Welcome Back Frank" . Williams verblijft de hele vrijdag en zaterdag temidden van zijn team maar zondag is hij toch te vermoeid en besluit de wedstrijd op tv te volgen. Zijn vrouw en zoon worden wel naar het circuit gevlogen en zijn er getuige van dat Mansell de laatste GP race op Brands Hatch voor Williams wint. Op het podium wordt de beker voor de beste constructeur overhandigd aan een hevig geëmotioneerde Virginia Williams.

Het einde van het Formule 1 tijdperk betekent niet het einde van Brands Hatch. De organisatie was zo verstandig geweest om verder te kijken dan Formule 1 alleen. In de jaren '70 speelt het circuit een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Formule Ford. Vanaf 1972 wordt het zogenaamde Formule Ford Festival georganiseerd. Deze serie groeit uit tot een kweekvijver van grote talenten. Button maakt een jaar na zijn overwinning op het Festival zijn entree in de Formule 1.

Een andere pijler waar Brands Hatch op rust is de Brittish Touringcar Championship. De BTCC doet Brands Hatch in een seizoen tweemaal aan. Eenmaal rijden ze het korte Indycircuit en het seizoen wordt afgesloten met een race op het GP circuit. Alain Menu, Laurent Aiello en Frank Biela hebben deze klasse ooit op hun naam geschreven.
Een derde belangrijk evenement dat het circuit binnen haar poorten heeft gehaald is het World Superbike Championship, meer dan 100.000 toeschouwers komen op deze race af.

En nu dus de A1GP. Het is wel een mooi gebaar van de sjeik om zijn serie op Brands Hatch te laten debuteren. Het circuit druipt van traditie en nostalgie en wordt vanwege zijn karakter hogelijk gewaardeerd door teams en rijders. Ook voor de toeschouwers is het een overzichtelijk circuit, vanuit de eerste bocht na de finish, de Paddock Hill Bend, kan men een groot gedeelte van het circuit overzien, voor degenen die gaan kijken, zorg dat je er vroeg genoeg bij bent, deze plaatsen zijn zeer geliefd. En hopelijk zien wij dan een knaloranje bolide het veld aanvoeren.




Uitzendtijden in Nederland:

Zaterdag 24 september:
Kwalificatie, 17.00 - 18.30, RTL7.

Zondag 25 september:
Sprintrace, 14.25 - 15.15, RTL7
Race, 15.45 - 17.30, RTL7

helaas geen tijd voor n mooie OP, voor de volgende A1GP race zal ik die zeker maken

[ Bericht 1% gewijzigd door TheGHunter op 22-09-2005 21:50:00 ]
|De nummer 1 van Limburg speelt haar wedstrijden in het Parkstad Limburg Stadion|
pi_30840075
Ik ben benieuwd. Ik ga zeker kijken
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 22 september 2005 @ 22:29:05 #3
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_30840396
ja ik ook, het is mooi voor de formule 1 aan
Wordt een leuk race weekend
Helemaal als het ook nog gaat regenen in brazilie
pi_30842217
Hoop dat Verstappen nu indelijk eens laat zien dat ie echt een topper is.

Denk dat ie voorin mee moet kunnen doen om de prijzen
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 23 september 2005 @ 01:08:58 #5
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30846076
het gaat bijna beginnen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_30849565
Ben benieuwd wat de teams gaan doen vandaag, regen schijnt nog wel eens te kunnen gaan vallen vandaag.
-
pi_30857411
Het lijkt me een interessante klasse te worden. Hoeveel wagens doen er eigenlijk mee?
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_30857519
Zijn de tijden live op internet te bekijken?
pi_30857592
Tijden van de eerste training.. Komen die ergens te staan?
pi_30857847
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 14:23 schreef Wackyduck het volgende:
Het lijkt me een interessante klasse te worden. Hoeveel wagens doen er eigenlijk mee?
25.
Heel bijzonder dat een beginnende raceklasse bij de 1e start al volledig bezet is. Er mogen nl maximaal 25 landen meedoen en op de valreep is het gelukt die nu al te strikken.

Even gestolen:
Hieronder vindt u de 25 coureurs die mee zullen doen aan dit eerste weekend. Dit betekent overigens niet dat ze ook het hele seizoen in actie zullen komen, omdat het om de landen gaat, en niet om de coureur. Een team mag dus in principe elk race-weekend een andere coureur inzetten, omdat er geen coureurskampioenschap is.

De landen met hun coureurs:
Australië: Will Power
Brazilië: Nelson Piquet Jr.
Canada: Sean McIntosh
China: Teng Yi Jiang
Duitsland: Timo Scheider
Frankrijk: Alexandre Premat
Groot-Brittannië: Robbie Kerr
India: Karun Chandhok
Indonesië: Ananda Mikola
Ierland: Michael Devaney
Italië: Enrico Toccacelo
Japan: Ryo Fukuda
Libanon: Basil Shaaban
Maleisië: Alex Yoong
Mexico: Salvador Durán
Nederland: Jos Verstappen
Nieuw-Zeeland: Jonny Reid
Oostenrijk: Mathias Lauda
Pakistan: Adam Langley-Khan
Portugal: Alvaro Parente
Rusland: Nikolai Fomenko
Tsjechië: Jan Charouz
Verenigde Staten: Scott Speed
Zuid-Afrika: Alan van der Merwe
Zwitserland: Neel Jani

Leuk om Nelson Piquet en Lauda weer te zien. Binnenkort een Verstappen jr ?
Die Scott Speed schijnt zijn naam overigens behoorlijk eer aan te doen.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:47:30 #11
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_30858087
Ze zijn nu bezig met de 1e vrije training, maar de Live Timing doet het niet
Ik denk dat www.verstappen.nl het meest up to date is, dus als eerste met tjiden komt.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:49:07 #12
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858139
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:51:48 #13
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858242
1 01 USA 1:17.150 121.70 14 1:27.646
2 44 GREAT BRITAIN 1:17.463 0.313 121.21 15 1:18.505
3 33 FRANCE 1:17.560 0.410 121.06 14 1:17.675
4 60 MALAYSIA 1:17.578 0.428 121.03 15 1:19.034
5 61 AUSTRALIA 1:17.673 0.523 120.88 24 1:20.432
6 51 PORTUGAL 1:17.741 0.591 120.78 15 1:17.741
7 31 NETHERLANDS 1:17.970 0.820 120.42 15 1:18.441
8 52 MEXICO 1:17.997 0.847 120.38 21 1:19.975
9 55 BRAZIL 1:18.011 0.861 120.36 6 1:19.632
10 41 SWITZERLAND 1:18.089 0.939 120.24 18 1:18.488
11 64 NEW ZEALAND 1:18.157 1.007 120.13 19 1:18.931
12 11 CANADA 1:18.530 1.380 119.56 21 1:19.205
13 49 GERMANY 1:18.662 1.512 119.36 8 1:21.967
14 27 SOUTH AFRICA 1:18.929 1.779 118.96 15 1:21.544
15 81 JAPAN 1:19.134 1.984 118.65 22 1:20.517
16 92 PAKISTAN 1:19.176 2.026 118.59 7 1:22.044
17 96 LEBANON 1:19.491 2.341 118.12 19 1:20.321
18 53 IRELAND 1:19.542 2.392 118.04 8 1:19.542
19 43 AUSTRIA 1:19.825 2.675 117.62 8 1:19.825
20 62 INDONESIA 1:20.125 2.975 117.18 11 1:22.165
21 42 CZECH REPUBLIC 1:20.773 3.623 116.24 15 1:21.608
22 07 RUSSIA 1:22.905 5.755 113.25 12 1:26.007
23 86 CHINA 1:27.371 10.221 107.46 10 1:29.371
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_30858290
thx voor de link erg goed van speed tot nu toe.
pi_30858324
Alex Young voor Verstappen. Oei...
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:54:36 #16
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858343
Ierland.. toch zeer matig.. ondanks de vele test kilometers
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_30858353
maar tis ook nog maar 1e training he maar young idd wel verassent voor jos.
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:55:57 #18
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858390
Nelson komt opeens naar de 2de plaats
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_30858449
china is ook triest
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:58:05 #20
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858473
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 14:57 schreef M.Melandri het volgende:
china is ook triest
Bijna 10 seconde..
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_30858496
hoop dat ze wel wat sneller gaan anders is dat irritant in de race voor de anderen
pi_30858497
Afwachten nog effe tot vanavond.
-
  vrijdag 23 september 2005 @ 14:58:56 #23
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_30858510
Lauda Jr. valt nog wat tegen.
Verstappen eigenlijk ook...

Maar uiteraard pas 1e vrije training natuurlijk!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_30858574
die lauda jr komt met de gp2 ook al niet mee
  vrijdag 23 september 2005 @ 15:01:11 #25
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_30858599
Wees blij dat we binnen de top 10 staan
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')