FOK!forum / Politiek / Minister Peijs moet op cursus economie.
pberendsdonderdag 22 september 2005 @ 17:32
quote:
Strippenkaart in 2006 20 cent duurder

De strippenkaart wordt volgend jaar gemiddeld 2,6% duurder. De helft van de verhoging is ter compensatie voor de stijgende brandstofprijs. Dat heeft minister Peijs van Verkeer laten weten.

Prijzen
Een kaart met 15 strippen kost straks 6,70 euro tegen 6,50 euro nu. Voor een kortingskaart moet 4,40 euro worden neergelegd tegen 4,30 euro nu. De prijs van een strippenkaart, die in de bus of treind wordt gekocht, blijft gelijk.

Verhogingen
De verhoging voor volgend jaar is gelijk aan de verhoging die dit jaar werd ingevoerd. De twee voorgaande jaren waren de prijsstijgingen groter.
Bron: RTLZ

Wat grappig, misschien moet ik ook wel op een aantal cursussen, maar minister Peijs moet nodig op een cursus economie of cursus logisch nadenken.

Ze gaan het openbaar vervoer dus duurder maken ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen. De hoge brandstofprijzen worden vooral veroorzaakt omdat er licht meer vraag is dan aanbod op de oliemarkt. Zij het niet dat:

openbaar vervoer wordt duurder -> meer mensen in de auto -> brandstofprijzen nog hoger

Is de minister helemaal gek geworden? Als je lagere brandstofprijzen wil moet je juist openbaar vervoer goedkoper maken. Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen. En beland je in een vicieuze cirkel.
bluebitdonderdag 22 september 2005 @ 17:37
of je nou gelijk hebt over de oorzaak of niet, in 1 ding heb je zeer zeker gelijk : ze zijn in Den Haag niet goed snik.
RemcoDelftdonderdag 22 september 2005 @ 17:37
Jij snapt er ook niet veel van


Ontopic: de bakker vraagt toch ook niet om een gas-toeslag op je brood??
Symsonicdonderdag 22 september 2005 @ 17:38
De prijzen van gewone benzine voor in de auto zijn niet veel harder gestegen denk je?
ExtraWaskrachtdonderdag 22 september 2005 @ 17:43
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
pberendsdonderdag 22 september 2005 @ 17:44
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:38 schreef Symsonic het volgende:
De prijzen van gewone benzine voor in de auto zijn niet veel harder gestegen denk je?
En dat willen ze nu wel gaan compenseren .
Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 17:48
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.

Ik wil graag politiek voor elkaar kunnen krijgen dat we hier gratis openbaar vervoer krijgen en een flink deel van de stad autovrij maken. Ik ben heus geen GroenLinkstrut, maar het loopt de spuigaten uit.
edjuh18donderdag 22 september 2005 @ 17:48
Shell to Hell
ExtraWaskrachtdonderdag 22 september 2005 @ 17:51
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.

Ik wil graag politiek voor elkaar kunnen krijgen dat we hier gratis openbaar vervoer krijgen en een flink deel van de stad autovrij maken. Ik ben heus geen GroenLinkstrut, maar het loopt de spuigaten uit.
Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.
Dorus_donderdag 22 september 2005 @ 17:56


[ Bericht 100% gewijzigd door Dorus_ op 22-09-2005 18:11:53 ]
Paraboladonderdag 22 september 2005 @ 17:58
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:32 schreef pberends het volgende:

Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen.
1 woord: nee.

iets meer woorden:

  • de oliemarkt is een wereldmarkt.
  • NL is een klein kutlandje
  • Het OV in NL beslaat ongeveer 5% van de totale mobiliteit
  • prijselasticiteiten in vervoer zijn vrij laag.

    Het effect van een kleine prijsverhoging in het OV op de olieprijs is te begrijpen door bovenstaand rijtje in omgekeerde volgorde af te lopen. Een kleine prijsverhoging leidt tot een nog kleinere daling van het aantal passagiers. Bij een prijselasticiteit van -0,2 betekent een prijsverhoging van 2,6% dat ongeveer een half procent van de OV-reizigers overstapt. Een half procent van de OV-reizigers komt neer op een kwart promille (0.025%) van de totale mobiliteit. Gesteld dat die allemaal in de auto stappen (wat niet zo is, maar whatever) stijgt de vraag naar autobrandstoffen in NL dus met een kwart promile. Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
  • kingmobdonderdag 22 september 2005 @ 17:58
    Ik vraag me af hoeveel effect zo'n prijsverhoging heeft op het aantal reizigers. ik neem aan dat zij die prognoses heeft en dan kun je dus in principe dus gewoon de "sweet spot" uitrekenen lijkt me.
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 17:59
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:

    [..]

    Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.
    Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.
    Paraboladonderdag 22 september 2005 @ 18:00
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    Tafkahsdonderdag 22 september 2005 @ 18:01
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    Ja, precies, dit is toch de keuzevrijheid van de markt
    kingmobdonderdag 22 september 2005 @ 18:01
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:

    [..]
    Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
    Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.
    Paraboladonderdag 22 september 2005 @ 18:05
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:01 schreef kingmob het volgende:

    [..]

    Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.
    Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.
    kingmobdonderdag 22 september 2005 @ 18:09
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:05 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.
    Je hebt gelijk
    Zwansendonderdag 22 september 2005 @ 18:12
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    1 woord: nee.

    iets meer woorden:

  • de oliemarkt is een wereldmarkt.
  • NL is een klein kutlandje
  • Het OV in NL beslaat ongeveer 5% van de totale mobiliteit
  • prijselasticiteiten in vervoer zijn vrij laag.

    Het effect van een kleine prijsverhoging in het OV op de olieprijs is te begrijpen door bovenstaand rijtje in omgekeerde volgorde af te lopen. Een kleine prijsverhoging leidt tot een nog kleinere daling van het aantal passagiers. Bij een prijselasticiteit van -0,2 betekent een prijsverhoging van 2,6% dat ongeveer een half procent van de OV-reizigers overstapt. Een half procent van de OV-reizigers komt neer op een kwart promille (0.025%) van de totale mobiliteit. Gesteld dat die allemaal in de auto stappen (wat niet zo is, maar whatever) stijgt de vraag naar autobrandstoffen in NL dus met een kwart promile. Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.


  • Idd.
    drexciyadonderdag 22 september 2005 @ 18:24
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:59 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.
    Waarom moet OV in vredesnaam gratis zijn?? Leg me dat eens uit. Ik zou er meer in zien wanneer ze het concept achter, met name, de buslijnen zouden omgooien. Nu is het zo dat je een mix hebt van stampvolle bussen op bepaalde trajecten en vrijwel lege bussen en directe routes (Interliner!) versus toeristische routes over bepaalde trajecten.

    Met de technologie van nu; Internet om een reis te plannen en te "boeken", GPS/Navigatie om een route uit te stippelen gebaseerd op het aanbod en een efficiente betalingsmethode zou je iets veel beters op moeten kunnen zetten wat wel werkt. En dan zul je met groot gemak meer mensen kunnen trekken. Van de Interliner heb ik begrepen dat het een succes is en dat is voor zover ik weet duurder dan regulier OV.

    Kijk op bepaalde punten kun je niet winnen van de auto, maar het produkt OV moet nodig veranderen. In een recent onderzoek kwam het ten opzichte van de auto zeer slecht naar voren en terecht.

    En wat ook een goede stap zou zijn is meer doen met de transferium opzet, auto's uit het centrum van een stad weren. Als (eindelijk weer) leaseauto bestuurder wil ik ook helemaal niet in een stad zijn, als ik m'n auto voor een schappelijke prijs aan de stadsrand kan parkeren en dan met het OV verder kan vind ik dat prima.
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 18:33
    Waarom zou het OV niet gratis mogen zijn? De experimenten met het openbaar vervoer pakken heel bevredigend uit.
    ExtraWaskrachtdonderdag 22 september 2005 @ 20:02
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    De auto is een flinke concurrent dunkt me en een normale concurrent als weggebruik beprijsd zou worden. Maar je hebt wel gelijk, ik ben geen econoom.
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 20:07
    Weet je wat ik niet snap.

    Waarom doen ze verdomme een ouwe graftak, een wijf verdomme nog aan toe, op een belangrijke functie zoals Minister van verkeer en waterstaat.

    Netelenbos

    Peijs

    Opbokken met die ouwe bokken !
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:10
    Wow, yup en oldjeller, ik sta echt versteld van jullie rederingskracht. Jullie hebben een gouden toekomst voor je liggen!
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 20:20
    Was ook beetje overdreven hoor

    Maar serieus, sommige plannen zijn gewoon dom.

    Ik zal een concreet voorbeeld noemen:

    Extra belasten van SUV.

    Laten we het simpel houden.

    Wie koopt een dikke SUV? Mensen met geld, veel geld.

    Gaat die extra BPM hun raken? Nee want dat betalen ze lachend, een SUV met dikke motor is een van de duurste vervoersmiddelen die er zijn (verbruik is hoger dan een serieuze sportwagen, banden zijn extreem duur, een schade en je kan direct de hoofdprijs betalen, verzekering is ongelofelijk duur etc. etc.)

    M.a.w. geldklopperij.nl
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:21
    Dus jij bent voor een verbod op SUVs?
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 20:24
    Zeker weten niet, het is gewoon gelul om een SUV te verbieden, ga dan maar ook Ferrari's BMW's met dikke motor etc. etc. verbieden want die dingen verbruiken ook als de tering.

    Begin ook maar gelijk met oude auto's te verbieden want die zijn ook onveilig, zuipen vaak ook + stoten ook veel te veel rotzooi uit.

    Dingen verbieden: onbegonnen werk.

    Ze mogen dit doen: stel jij koopt een diesel, dan moet je verplicht een roetfilter erop doen, als de fabrikant dit niet kan, dan moet je verplicht achteraf dit laten doen, en het zal moeten gecontroleerd worden, zoeits lijkt me een veel beter plan...
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:29
    Maar SUVs zijn onveiliger, en slurpen brandstof. Brandstof die we later hard nodig gaan hebben.
    CherrymoonTraxxdonderdag 22 september 2005 @ 20:29
    De kostprijs van een ritje wordt duurder, dat wordt doorberekend in de prijs. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:29
    Nee, maar onwenselijk is het wel.
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 20:34
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:29 schreef Floripas het volgende:
    Maar SUVs zijn onveiliger, en slurpen brandstof. Brandstof die we later hard nodig gaan hebben.
    Mijn pa had een L400 Mitsubishi:

    2.5 turbodiesel 1600 kilo. Groot en log genoeg om heel veel schade aan te richten.

    Zuipt als de TERING met me ouders' ouwe knar rijstijl reed dat ding al 1:9.

    Tante heeft een Mercedes Vito bestelding, zo een nieuwe, weet jij hoeveel dat ding verbruikt ? (ook diesel), 1 op 7 Ja dat hoor je verdomme goed, 1 op fucking 7.

    Om het duidelijker te maken: bovenstaande voertuigen zijn bestelwagens...

    WAAR GAAN WE DE STREEP TREKKEN

    Verbieden van SUV's? Bestelwagens? Klassieke auto's? Auto's met een grote motor (wat zowiezo bullshit is want een 2.5 liter kan zuiniger zijn dan een 2 liter)...

    Verbieden is geen optie.
    CherrymoonTraxxdonderdag 22 september 2005 @ 20:38
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:29 schreef Floripas het volgende:
    Nee, maar onwenselijk is het wel.
    Duurdere benzine is ook onwenselijk, maar toch onontkombaar vanwege de stijgende olieprijzen. Een hogere energierekening is ook niet wenselijk, maar heeft ook te maken met stijgende olieprijzen. Een treinrails is voor sommige mensen ook onwenselijk, toch zal er transport plaats moeten vinden....
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:41
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:34 schreef yup het volgende:

    [..]

    Mijn pa had een L400 Mitsubishi:

    2.5 turbodiesel 1600 kilo. Groot en log genoeg om heel veel schade aan te richten.

    Zuipt als de TERING met me ouders' ouwe knar rijstijl reed dat ding al 1:9.

    Tante heeft een Mercedes Vito bestelding, zo een nieuwe, weet jij hoeveel dat ding verbruikt ? (ook diesel), 1 op 7 Ja dat hoor je verdomme goed, 1 op fucking 7.

    Om het duidelijker te maken: bovenstaande voertuigen zijn bestelwagens...

    WAAR GAAN WE DE STREEP TREKKEN

    Verbieden van SUV's? Bestelwagens? Klassieke auto's? Auto's met een grote motor (wat zowiezo bullshit is want een 2.5 liter kan zuiniger zijn dan een 2 liter)...

    Verbieden is geen optie.
    Maakt me niet uit, maar ergens, want het gaat veel te ver.
    CherrymoonTraxxdonderdag 22 september 2005 @ 20:42
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Maakt me niet uit, maar ergens, want het gaat veel te ver.
    Kun je ook gewoon zinnig meediscussieren? Met "ergens" en "veel te ver" komen we echt niet ver.
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 20:43
    Dit zou kunnen:

    Slaolie gewoon vrijgeven. Ok het zal als de tering stinken, maar beter dan vergast worden door die moderne dieseltjes, ooit achter een moderne diesel gestaan? Ik meen dit echt ik krijg echt dan een raar gevoel in mijn longen, ik ben geen cara/astma whatever patient... Laat staan als zo iemand achter een moderne diesel staat...
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 20:49
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

    [..]

    Kun je ook gewoon zinnig meediscussieren? Met "ergens" en "veel te ver" komen we echt niet ver.
    Sorry, maar ik heb geen geld voor een auto, dus ik weet niet hoeveel 1 op 7 is. Maar ik weet wel dat ik elke ochtend de roet zo van mijn kozijn kan vegen (ja, dat komt ook onze longen in), en ik weet ook dat die kutSUVs al een paar keer kinderen bij de school bijna dood hebben gereden.
    yupdonderdag 22 september 2005 @ 21:02
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:49 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Sorry, maar ik heb geen geld voor een auto, dus ik weet niet hoeveel 1 op 7 is. Maar ik weet wel dat ik elke ochtend de roet zo van mijn kozijn kan vegen (ja, dat komt ook onze longen in), en ik weet ook dat die kutSUVs al een paar keer kinderen bij de school bijna dood hebben gereden.
    1 op 7 is een idioot hoog verbruik. Zeg maar verbruik van auto's met heel dikke motoren.

    Verder met een dikke Mercedes kan je net zo goed een klein kind platrijden als met een SUV. Ik vind het in ieder geval gelul om zoeits te zeggen... Dat het bij school is gebeurd betekent niet dat het overal gebeurt, dat heeft een mooie naam: generaliseren...
    CherrymoonTraxxdonderdag 22 september 2005 @ 21:05
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:49 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Sorry, maar ik heb geen geld voor een auto, dus ik weet niet hoeveel 1 op 7 is. Maar ik weet wel dat ik elke ochtend de roet zo van mijn kozijn kan vegen (ja, dat komt ook onze longen in), en ik weet ook dat die kutSUVs al een paar keer kinderen bij de school bijna dood hebben gereden.
    Die kinderen moeten even goed oppassen als er een Fiat Panda langs komt scheuren. Da's dus niet zo relevant. 1 op 7 wil zeggen dat er 1 liter benzine nodig is om je 7 kilometer te verplaatsen.
    OldJellerdonderdag 22 september 2005 @ 22:47
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:10 schreef Floripas het volgende:
    Wow, yup en oldjeller, ik sta echt versteld van jullie rederingskracht. Jullie hebben een gouden toekomst voor je liggen!
    * De dagelijkse weggebruiker, die wél in z'n spiegels kijkt en z'n auto uitlaat..
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 22:53
    Maar het punt van SUVs is dat je heel hoog zit, en die kinderen van drie turven hoog gewoon niet zíet. Dat heb je met een fiat panda dus niet.
    OldJellerdonderdag 22 september 2005 @ 22:57
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 22:53 schreef Floripas het volgende:
    Maar het punt van SUVs is dat je heel hoog zit, en die kinderen van drie turven hoog gewoon niet zíet. Dat heb je met een fiat panda dus niet.
    Wie rijdt er met een SUV langs een school?

    Van landhuis naar snelweg.. niets aan het handje..
    Floripasdonderdag 22 september 2005 @ 23:12
    Geloof me, in Utrecht-oost, de provincie, brengt bijna de helft van de ouders de kinderen weg in zo'n bak.
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:02
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 20:49 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Sorry, maar ik heb geen geld voor een auto, dus ik weet niet hoeveel 1 op 7 is. Maar ik weet wel dat ik elke ochtend de roet zo van mijn kozijn kan vegen (ja, dat komt ook onze longen in), en ik weet ook dat die kutSUVs al een paar keer kinderen bij de school bijna dood hebben gereden.
    Des te meer je zegt, des te meer ik me afvraag waarom je niet in een andere straat gaat wonen.
    Bovendien heb je nog een groot voordeel doordat je woont in een straat met ernstige vervuiling, dan kan je nl. goedkoper huren dan op plekken waar wat minder vervuiling is.
    Floripasvrijdag 23 september 2005 @ 00:04
    Waarom ik hier woon? Omdat ik zo mijn studie afmaken kan combineren met zorgen voor een ziek familielid en werken in Antwerpen (anderhalf uur reistijd vanaf hier).
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:09
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:04 schreef Floripas het volgende:
    Waarom ik hier woon? Omdat ik zo mijn studie afmaken kan combineren met zorgen voor een ziek familielid en werken in Antwerpen (anderhalf uur reistijd vanaf hier).
    Dus je hebt juist tijdelijk voordeel van de bizarre vervuiling die je meemaakt. Als dat namelijk niet zo was had je zeer waarschijnlijk (gezien de SUV's bij je in de omgeving) veel meer moeten betalen. Zoals bij wel meer zaken in het leven is het een afweging, waarmee ik geenszins wil zeggen dat vervuiling een intrinsiek goed iets is.
    Overigens hulde voor de zorg die je op je neemt.
    Floripasvrijdag 23 september 2005 @ 00:13
    Meer betalen? Ik ga altijd met de trein. Of bedoel je dat niet?
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:15
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:13 schreef Floripas het volgende:
    Meer betalen? Ik ga altijd met de trein. Of bedoel je dat niet?
    Nee, ik had het over het wonen: "maar ik weet wel dat ik elke ochtend de roet zo van mijn kozijn kan vegen". Een dergelijke plek zal allicht niet veel kosten om te wonen (in algemene zin, het kan dus zijn dat jouw specifieke situatie afwijkt).
    Floripasvrijdag 23 september 2005 @ 00:17
    Utrecht=Oost is een van de duurste regio's om in te wonen, paradoxaal genoeg.
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:21
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:17 schreef Floripas het volgende:
    Utrecht=Oost is een van de duurste regio's om in te wonen, paradoxaal genoeg.
    Ik heb het dus over je straat. De straat waar je woont zal dus hoogstwaarschijnlijk relatief goedkoper zijn dan de andere straten in je buurt. Het heeft dus wel een prijs en jij hebt een keuze.

    Ik woon trouwens zelf in Utrecht en weet dat Utrecht oost duur is (zelf huur ik 25 vierkante meter voor 306 euro inclusief in het centrum + kabel + wasmachine (particulier), en ja dat kan goedkoper.
    Floripasvrijdag 23 september 2005 @ 00:25
    Há! Ik hetzelfde voor 300, sliep uit!

    Maar de roet komt van de Biltstraat en de Berenkuil en de Ringweg, dat waait overal naartoe; het is niet alleen mijn straat.

    (Ye gods, hoe dichtbij zit jij dit te typen? Eng gewoon)
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:37
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:25 schreef Floripas het volgende:
    Há! Ik hetzelfde voor 300, sliep uit!

    Maar de roet komt van de Biltstraat en de Berenkuil en de Ringweg, dat waait overal naartoe; het is niet alleen mijn straat.

    (Ye gods, hoe dichtbij zit jij dit te typen? Eng gewoon)
    Eng? Haha, niet overdrijven Anyway, ik woon ergens bij het uiteinde van de Oude Gracht en de Oude Noord.

    Hoe dan ook, blijkbaar heb je een redelijke huur te pakken in een dure wijk. Dat zegt toch wel iets aangezien je niks beters kon vinden. De zorg voor een ziek familielid zal voor jou wellicht een rol spelen, maar is in meer algemene zin wat minder relevant. Politiek is immers de inrichting van de samenleving en gaat niet altijd over individuele gevallen.
    Floripasvrijdag 23 september 2005 @ 00:42
    Politiek gaat juist over individuele mensen.

    Hoeveel mensen kunnen wel niet verhuizen omdat ze vast zitten aan een hypotheek, of omdat de kinderen om de hoek naar school gaan, of omdat er woningnood is, of welke reden dan ook?
    ExtraWaskrachtvrijdag 23 september 2005 @ 00:56
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 00:42 schreef Floripas het volgende:
    Politiek gaat juist over individuele mensen.

    Hoeveel mensen kunnen wel niet verhuizen omdat ze vast zitten aan een hypotheek, of omdat de kinderen om de hoek naar school gaan, of omdat er woningnood is, of welke reden dan ook?
    In politiek speelt recht niet echt een rol, maar hoe men de samenleving graag ziet. Heeft een individu het recht om zijn eigen lichaam vol met cocaine te spuiten? Wat mij betreft wel, dat lijkt me evident, maar de politiek is daar tegen omdat de samenleving anders ingericht 'dient' te worden.
    evertvrijdag 23 september 2005 @ 00:56
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:32 schreef pberends het volgende:

    [..]

    Bron: RTLZ

    Wat grappig, misschien moet ik ook wel op een aantal cursussen, maar minister Peijs moet nodig op een cursus economie of cursus logisch nadenken.

    Ze gaan het openbaar vervoer dus duurder maken ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen. De hoge brandstofprijzen worden vooral veroorzaakt omdat er licht meer vraag is dan aanbod op de oliemarkt. Zij het niet dat:

    openbaar vervoer wordt duurder -> meer mensen in de auto -> brandstofprijzen nog hoger

    Is de minister helemaal gek geworden? Als je lagere brandstofprijzen wil moet je juist openbaar vervoer goedkoper maken. Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen. En beland je in een vicieuze cirkel.
    en jij moet op een cursus nederlands....