abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin donderdag 22 september 2005 @ 10:03:11 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_30816365
Bert van Sloten, piloot eerst als piloot onder Wilhelm en tijdens WO2 tegen Hitler is van de week overleden.

Hij ontvluchtte in zijn jeugd de saaie kaaszaak van zijn ouders en koos voor een wel heel apart leven.
Deze man won het Eisernes Kreuz II en I klasse voor Duitsland in WO I en een DFC voor de Britten in WO II, bizar dat je zo kunt switchen.

Kun je dan nog spreken van idealen of alleen maar van een avontuurlijke man.

Alhoewel: "Yet he never wore his decorations, laughing instead at "stupid bits of ribbon and tin. The life of a kitten is more important!"

http://www.guardian.co.uk/otherlives/story/0,,1574057,00.html
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_30816675
quote:
Op donderdag 22 september 2005 10:03 schreef yvonne het volgende:
Voor zover het de Tweede Wereldoorlog betreft, zou je kunnen zeggen dat hij tegen het nazisme vocht, wellicht uit idealisme. Maar idealisme als drijfveer in de Eerste Wereldoorlog? Nationalisme, ja dat wel, natuurlijk - maar dat is toch weer wat anders. En Van Sloten, een Nederlander, zal daarmee niet behept zijn geweest.

Wel een fascinerende figuur, hoe dan ook.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  donderdag 22 september 2005 @ 10:18:42 #3
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_30816744
Waren er specifieke idealen voor WO I dan? Hoewel Duitsland en Oostenrijk-Hongarije volgens mij wel de agressors waren, kan ik me voorstellen dat er toentertijd meer Nederlanders sympathie hadden voor Duitsland dan tijdens WO II. Engeland en Frankrijk zijn namelijk nooit zulke goede buren geweest...
  Admin donderdag 22 september 2005 @ 10:20:58 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_30816792
Voor WO1 en tijdens speelden er geen anit-duitslang gevoelens inderdaad, dat kwam pas later.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_30816918
En daarbij was Nederland neutraal in WO1 als ik het me goed herinner en heeft het niet zoveel last gehad van alle gevechten. In WOII werd Nederland natuurlijk binnen gevallen. Ik kan me dan voorstellen dat je als Nederlander dan zoiets hebt van "Ho even; dat gaat me te ver". Om het zachtjes uit te drukken
Hoezo loos onderschrift!?
  donderdag 22 september 2005 @ 10:40:23 #6
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_30817260
quote:
Op donderdag 22 september 2005 10:25 schreef Tony_diNovo het volgende:
En daarbij was Nederland neutraal in WO1 als ik het me goed herinner en heeft het niet zoveel last gehad van alle gevechten. In WOII werd Nederland natuurlijk binnen gevallen. Ik kan me dan voorstellen dat je als Nederlander dan zoiets hebt van "Ho even; dat gaat me te ver". Om het zachtjes uit te drukken
Alleen wat troepenbewegingen door limburg heen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  Voormalig Sport Koningin donderdag 22 september 2005 @ 10:41:31 #7
35237 Nuongirl
pi_30817293
Fascinerend verhaal en volgens mij ook een erg interessante man Jammer dat ik weinig informatie over hem kan vinden.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Admin donderdag 22 september 2005 @ 11:16:40 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_30818217
quote:
Op donderdag 22 september 2005 10:40 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Alleen wat troepenbewegingen door limburg heen.
Op de terugweg ja, met toestemming.

pi_30819322
Dan heb je toch heel wat meegemaakt in je leven .

En al vanaf '59 met pensioen dat is lang genieten van je oude dag.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30829374
Tijdens de 1e WO waren er in Nederalnd duidelijke groepen die sympathiseerden met de Duits/oostenrijkse kant (m.n. de Rotterdamse havenbaronnen). En vergeet niet de rol van Anthony Fokker in de 1e Wereldoorlog, hofleverancier van de Duitse luchtmacht in die tijd.
pi_30829601
LIjkt me een heel goed leven dat die man gehad heeft. Onderscheidingen van 2 verschillende landen in 2 oorlogen. En dan gewoon nog even 46 jaar lang van je pensioen kunnen genieten.
stupidity has become as common as common sense was before
  Admin donderdag 22 september 2005 @ 17:16:00 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_30829617
Euhm, Fokker was daar in dienstbetrekking hoor.
Fokker was een Duits bedrijf.

Voormalig Sport Koningin donderdag 22 september 2005 @ 19:23:00 #13
35237 Nuongirl
pi_30833245
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:16 schreef yvonne het volgende:
Euhm, Fokker was daar in dienstbetrekking hoor.
Fokker was een Duits bedrijf.
Klopt, in de buurt van Berlijn was dat. Hij richtte wel het bedrijf op, Fokker Aeroplanbau heette het, maar bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd die fabriek door de staat overgenomen en verplaatst naar Schwerin, waar Fokker wel aanbleef als directeur.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30834280
En als ie niet aanbleef werd ie gelijk toegevoegd aan de Duitse luchtmacht als piloot.
pi_30889524
Van Sloten komt op geen enkele lijst voor, ook niet in de lijst van Nederlanders met het Distinguished Flying Cross. Ook in de London Gazette ( afdeling onderscheidingen ) geen vermeldingen. Daarnaast heb ik een bevriende veteraan, Spitfire piloot van 32 sq gesproken die nog nooit van hem gehoord heeft.

Raar verhaal, ik heb diverse bronnen aangesproken en mensen gemaild, misschien weet ik binnekort meer.
  Moderator zaterdag 24 september 2005 @ 17:24:02 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_30891589
idd raar verhaal

de DC-3 was niet in dienst bij het Nederlandse leger alleen 5 toestellen in dienst van de KLM (dus niet bewapend) dus hoe hij er een DO17 mee neer heeft kunnen halen is mij een raadsel. Verder zijn ze alle 5 in Duitse handen gevallen na de capitulatie dus vraag ik me af met welk toestel hij de oversteek dan gemaakt heeft.

volgens mij zijn hier heel veel gaten in het verhaal gestopt met gokjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30900330
ik lees in dat engelse artikel dat ie een dornier met een dakota heeft neergehaald!?!?!? hoe dan? door met de vleugels een tik uit te delen???
pi_30921451
quote:
Op donderdag 22 september 2005 10:20 schreef yvonne het volgende:
Voor WO1 en tijdens speelden er geen anit-duitslang gevoelens inderdaad, dat kwam pas later.
de duitsers gedroegen zich idd redelijk goed en het was meer een oorlog om land dan om ideologie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30932429
quote:
Op zondag 25 september 2005 18:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
de duitsers gedroegen zich idd redelijk goed en het was meer een oorlog om land dan om ideologie
Ik vermoed dat in WO I de meeste Nederlanders wel voor de Duitsers waren, na de oorlog werden we ook wel redelijk verdacht van Duitse symphatieeen. Belgie vond het reden genoeg om Limburg en Zeeuws-Vlaanderen op te eisen iig.
  maandag 26 september 2005 @ 00:08:24 #20
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_30932526
quote:
Op donderdag 22 september 2005 10:03 schreef yvonne het volgende:

Alhoewel: "Yet he never wore his decorations, laughing instead at "stupid bits of ribbon and tin. The life of a kitten is more important!"
Dat hij zijn decoraties niet wilde dragen wil niet zeggen dat het hem om het avontuur ging. Je kunt misschien zelfs zeggen dat daaruit blijkt dat het hem juist om het avontuur ging; alleen het vliegen was blijkbaar voor hem belangrijk...
[KNE]-Mod
pi_30950878
quote:
Op maandag 26 september 2005 00:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik vermoed dat in WO I de meeste Nederlanders wel voor de Duitsers waren, na de oorlog werden we ook wel redelijk verdacht van Duitse symphatieeen. Belgie vond het reden genoeg om Limburg en Zeeuws-Vlaanderen op te eisen iig.
NL heeft 10000den belgische vluchtelingen opgenomen en was verzekerd van voedsel zolang ze het maar niet doorverkochten aan duitsland.

ik zie in wo1 de duitsers ook niet echt als de boeman en vind dat de engelse en de franse net zoveel schuld hebben aan wo1. (wo2 is een ander verhaal) .

verder voelen NLers zich waarschijnlijk meer verwant aan de duitsers dan de fransen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30951732
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 17:24 schreef sp3c het volgende:
de DC-3 was niet in dienst bij het Nederlandse leger alleen 5 toestellen in dienst van de KLM (dus niet bewapend) dus hoe hij er een DO17 mee neer heeft kunnen halen is mij een raadsel. Verder zijn ze alle 5 in Duitse handen gevallen na de capitulatie dus vraag ik me af met welk toestel hij de oversteek dan gemaakt heeft.
Niet alleen dat, maar ook nog tanks vernietigen doordat de Do-17 precies er bovenop valt.
quote:
With the Nazi invasion of Holland in May 1940, van Sloten was drafted into the Royal Dutch air force, and, flying a DC3 Dakota transport, brought a Dornier Do-17 bomber down on a German arm-oured unit, destroying at least eight tanks. He usually denied the feat, though after a few glasses of Bols and Grolsch would sometimes murmur, "Maybe I blew up six of the bastards!"
pi_30951934
Effe op 'm gegoogled, en er is verbazend weinig over 'm te vinden.
Eigenlijk alleen deze link: http://www.thedonovan.com/archives/004638.html
En ook daar twijfelen ze aan het verhaal.
pi_30956105
quote:
Op maandag 26 september 2005 19:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
NL heeft 10000den belgische vluchtelingen opgenomen en was verzekerd van voedsel zolang ze het maar niet doorverkochten aan duitsland.
Ja klopt, ik vind ook niet dat die claim terecht was . Trouwens Mussert heeft voor de verandering een positieve rol gespeeld in onze conflicten met Belgie in de jaren '20.
quote:
ik zie in wo1 de duitsers ook niet echt als de boeman en vind dat de engelse en de franse net zoveel schuld hebben aan wo1. (wo2 is een ander verhaal) .
Het waren allemaal boemannen dus.
quote:
verder voelen NLers zich waarschijnlijk meer verwant aan de duitsers dan de fransen
Mijn overgrootvader heette zelfs Wilhelm (wel naar de eerste wilhelm overigens). Ik denk wel dat er ook een hoop verschillen tussen NL en Dld waren toen, onze maatschappij van toen leek wellicht meer op de Engelse dan de Duitse.
  maandag 26 september 2005 @ 22:28:31 #25
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_30956380
Ik vondt dit wel een fascinerend verslag van de eerste tank battle ooit:

http://www.firstworldwar.com/diaries/whentankfoughttank.htm
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: