R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:02 |
Ik wilde gisteren op een leeg stuk snelweg de topsnelheid van mijn motor (Kawasaki ZZR600 1994) uitproberen. De motor is altijd goed onderhouden geweest dus het was geen russisch roulette. Bij ongeveer 220 Km/u begon de motor te trillen, dit heb ik een aantal seconden volgehouden maar de motor werd op een gegeven moment zo wild dat ik m'n gas moest dichtdraaien. - Komt dit omdat ik zelf niet zo zwaar ben? (Ik ben een vrouw, 54 kilo 1,66 meter lang) - Moeten de veren strakker afgesteld worden? - Is het nodig dat er zo'n ding op het stuur komt net zoals veel racers dat hebben? m.a.w. Wat kan ik eraan doen zodat de motor een stuk stabieler wordt? Alvast bedankt! Tips over bochtentechniek zijn ook welkom. | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:05 |
Kan te maken hebben met de vering.. of banden/velgen misschien niet goed uitgebalanceerd? Ben zelf een leek op technisch gebied, maar dat denk ik ![]() | |
Tha_Flash | woensdag 21 september 2005 @ 11:08 |
Misschien een stuurdemper, als het je stuur was wat trilde. | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 11:10 |
Doe ven een opsomming van je setup. ![]() Welke banden? Wat heb je aan de vering gedaan? Ooit gecrashed met dat ding? etc. etc. ![]() | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:13 |
quote:Hoe oud zijn je banden, zijn de spanningen van de banden goed, hoe is je vering afgesteld (strak voor rechte stukken, minder strak voor het bochtenwerk) En als je denkt dat je te licht bent, je zou kunnen kijken of je iemand mee kan nemen 8terop. Misschien dat ie dan btr/prettiger reageerd... Weet iig dat mijn RS 250 (1995) boven de 205 helemaal in zijn element is en alleen maar harder wil gaan (vering wat strak afgesteld om zwabberen te voorkomen) | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:13 |
quote: quote:Het kan dus meerder oorzaken hebben. Ik heb pas nieuwe banden, uigebalanceerd etc, nieuwe ketting + tandwielen en vering laten controleren. Vandaar dus mijn poging om de topsnelheid te halen. | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:14 |
quote:Lijkt me niet fijn met een 2-takt ![]() | |
Huukrion | woensdag 21 september 2005 @ 11:16 |
offtopic [ Bericht 98% gewijzigd door Tjabbo op 21-09-2005 13:19:49 ] | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:18 |
quote:Gewoon standaard ZZR600 dingetjes en banden van Metzeler, kleur: zwart ![]() (Nog) niet gecrashed. Ik heb de motor gekocht met 6000 op de teller. | |
staaltje | woensdag 21 september 2005 @ 11:18 |
Dit klinkt als een high speed weave. Dit kan veroorzaakt worden door de manier waarop gewicht over de motor is verdeeld of een niet goed uitgebalanceerd wiel al dan niet icm niet geheel identieke afstelling van je shocks. Als dit optreedt kan je eigenlijk maar 1 ding doen: gas terugnemen en hopen dat je erop blijft zitten. Suc6 | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 11:18 |
quote: ![]() Ik zie dat jij brommer rijdt, dit was een vraag aan ervaren motorrijders. | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 11:20 |
quote:Graag type enzo. ![]() Hoe staat je veervoorspanning afgesteld? ![]() ![]() | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:26 |
quote:Je bent een die-hard of niet ![]() | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:31 |
quote: ![]() quote:Pak liever bochtjes ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:31 |
quote: quote:Waar kan ik dat zien? | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:33 |
quote:Je lijkt m'n Ex-vriend wel... ![]() 100 km/uur op de harley en stoer kijken *bibber* | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:35 |
quote:Snap je toch niet.. eindelijk eens een motorrijdende meid die van pittig rijden houdt.. krijg je dat soort gezeik ![]() | |
Billekoek | woensdag 21 september 2005 @ 11:38 |
Vorige week de pa van een vriend van me met zn motor tegen een boom verongeluk. ![]() | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:38 |
quote:Precies!! Verwijderen die post en juist een stimu geven om door te gaan ![]() ![]() | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 11:39 |
quote:Kroonplaat. ![]() ![]() | |
staaltje | woensdag 21 september 2005 @ 11:41 |
quote:Wiel: uit de motor nemen en proberen te balanceren op de as. Moet volkomen horizontaal blijven staan. Shocks: controleren of ze bij gelijke belasting even ver inveren. Hiervoor moet ook het wiel worden gedemonteerd omdat je anders de vering niet onafhankelijk kan testen. Heb je geen ervaring met dit soort dingen: laat het bij een garage nakijken. Dit zijn nou net die dingen die je ook weer op de juiste manier terug in elkaar wil zetten. | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:43 |
quote:Da's minder, al blijf ik erbij dat snelheid niet altijd de hoofdoorzaak is. Op het moment dat je op een motor stapt ben je je ervan bewust dat je met een voertuig op 2 wielen te maken hebt die minder stabiel is. | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:44 |
quote:Inderdaad.. we worden meestal gewoon over het hoofd gezien door automobilisten ![]() | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 11:44 |
quote:Daarom hebben ze in een China geen bomen maar alleen bonsai en bamboe. Wat wil je nu dat ik zeg? Motorrijden moet verboden worden? | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:47 |
quote:Klopt jah, vanmorgen nog bijna door een vrachtwagen met aanhanger de berm ingedrukt. 2 klikjes terug en gas erop. Het liefst had ik een Wheelie gemaakt en m'n middelvinger opgestoken maar dat kan ik (nog) niet ![]() | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:48 |
quote:Miss moest ie het ff kwijt ofzow... | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:49 |
quote:Vooral die vrachtwagens zijn idd vervelend... Je komt te vaak in hun dode hoel terecht ofzow waardoor ze je niet zien (en anderen kijken niet eens ![]() | |
Faithz | woensdag 21 september 2005 @ 11:49 |
Voor je bochtjes: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/bochten/ Hier heb ik veel aan gehad. | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 11:49 |
quote: ![]() ![]() | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 11:51 |
quote:Blijft een tragisch ongeval, maar die link motoren- ongeluk is zo hardnekkig. Ik krijg op mijn werk voortdurend te horen als er een motorrijder is verongelukt. Terug naar de TS. Een ZZR600 kan toch 240 op de teller halen? Ik ben niet technisch maar het lijkt me een uitbalanseer - vering probleem die alleen een dealer kan oplossen. | |
Whizkid_RaiLmAn | woensdag 21 september 2005 @ 11:51 |
quote:Ziet er overzichtelijk uit, goeie ![]() ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 11:51 |
quote:Thanks! | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:05 |
quote:Ik heb net gekeken, 280 op de teller en tot 14.000 rpm. | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 12:07 |
eh, ik bedoelde de maximale snelheid die je kan halen... Dan zeg ik "op je teller" want de snelheden die jij afleest op de teller zijn te hoog. Die 220 die je zag zijn misschien 205 in het echt. ![]() Ik haal zo'n 310 op de teller maar dat zijn er hooguit 290 in het echt. | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:07 |
quote:Ik heb die blauwe dingetjes niet, kan ik de voorvering niet afstellen? | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:08 |
quote:Oh... (dat was dom of niet?) | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:11 |
quote:ik ben van plan om volgend jaar een andere motor te kopen. Ik denk dat ik tot die tijd maar gewoon niet moet proberen de top te halen. | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 12:11 |
Neuh. ![]() Maar het is vaak teleurstellend wat de snelheid in het echt is, omdat die tellers op topsnelheid zo overdrijven. | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 12:14 |
quote:Jawel. ![]() Daaronder zit trouwens zo'n stuurdemper waar je het over had. ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:16 |
quote:Zoals ik al eerder had vermeld wil ik volgend jaar een andere (nieuwe) motor kopen. Heb jij tips waar ik op moet letten? Ik bedoel dan mijn gewicht en lengte. Zijn er motoren waarvan jij denkt: "niet doen" of "te zwaar"? Mijn keus zou zijn de Hayabusa, echt een stoere motor. Ik heb er alleen nog niet op gezeten. Een italiaan, wel op gezeten maar niet op gereden. Was een beetje hoog voor mij (Aprillia en MV Agusta) of een engelse Triumph? | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 12:19 |
Puur persoonlijk; maar een Hayabusa is net Erica Terpstra in een trainingspak. Ik zou dan voor de ZX12R gaan, of m'n Blackbird, die ik niet voor niks heb gekozen. Veel soepel, bruikbaar vermogen. Hiervoor had ik een Ducati die ik heb weggedaan om de hoge onderhoudskosten. Denk dan aan 2500,- de laatste twee maanden. Ik ben weer terug gegaan naar Japans. Een hoge cilinderinhoud rijdt echt prettig ondanks dat ik altijd heb gezegd dat 600cc genoeg is. ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:20 |
quote:Nou... 290 of 305... Als je een knal hoort rij je Mach1, dat heb ik geleerd bij discovery channel... Ik heb de indruk dat je op de motor de "echte " snelheid beter wordt weergegeven dan in een auto. (230 op de teller in een gele auto, leuke reclame) | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 12:20 |
quote:en daar zijn er toch niet echt veel van hoor ![]() | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 12:22 |
*doe nou niet* [ Bericht 98% gewijzigd door Tjabbo op 21-09-2005 13:22:12 ] | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:26 |
quote:Dat moet je eens m'n 1e post lezen... Ik werd geknipt met 100 Km/u te hard, een paar maanden geleden.... Een hoop gedoe daarover op het forum, wordt je gewoon moe van. Ik weet niet hoelang het duurt voordat de bon verstuurd wordt maar ik heb nog niets binnen en ik hoop dat dat zo blijft. | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 12:27 |
quote:Wat jij prettig vind, gewoon veel proefritten maken. ![]() Daarnaast verschilt het motorkarakter van sommige ook, ga je voor een twin of viertakt? ![]() | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 12:27 |
quote:ik weet uit ervaring dat het extreem lang kan gaan duren. Ik heb twee jaar met smart gewacht op een bekeuring, dan wel in Belgie, 45 km te hard. Kost daar meer dan in nederland: 850,-... Laat ze daar maar die arme franstaligen mee helpen ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:38 |
quote:Voor het geluid een Twin, voor de souplesse een viertakt... Geen aan/uit-gashendel, ik wil graag in bochten goed kunnen doseren. Duurzaam en niet te duur in onderhoud aangezien ik voor elk wissewasje naar de dealer ga. Oh, ik hoef geen pasagier mee te nemen dus zo'n zadel met maar 1 zitpositie is goed genoeg. | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 12:39 |
quote:Hmmmm... ik was al blij dat ik na 2 maanden m'n sleuteltjes niet hoefde in te leveren. Daarom had ik vorige week groot onderhoud aan de motor laten plegen, ik dacht dat ik toch geen bon kreeg ![]() | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 13:07 |
quote:die heb ik gelezen ![]() ![]() | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 13:09 |
quote:Trouw met me! ![]() ![]() | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 13:12 |
quote: ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 13:21 |
quote:Nouja... *Blush* | |
Tjabbo | woensdag 21 september 2005 @ 13:23 |
Beetje offtopic verwijderd. De moraalridders mogen van mij wel wegblijven hier. ![]() | |
Metro2005 | woensdag 21 september 2005 @ 13:27 |
Wel eens foto's gezien van motorrijders die gevallen zijn? Dat is niet echt fijn om te bekijken hoor. Maargoed als jij 220 wil rijden, geen idee wat het is. Misschien is je wiel niet goed uitgebalanceerd ofzo | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 13:30 |
quote:En dankjewel voor je waardevolle bijdrage ![]() Echt weer een opmerking van een l*l in een koekblik Edit: Oh, het bericht is al aangepast | |
Metro2005 | woensdag 21 september 2005 @ 13:32 |
quote:er stond ook wat anders maar dat aan de moderaties te zien wordt dat niet gewaardeerd ![]() | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 13:33 |
quote:Easy boy... ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 13:41 |
quote:i.d.d. | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 13:49 |
quote:helemaal mee eens ![]() ![]() | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 13:51 |
quote: ![]() | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 13:54 |
maar ff ONtopic ![]() het meest waarschijnlijke is dat jou vering niet goed afgesteld staat ![]() ![]() ik heb ook bij mijn vorige motor van alles gedaan om de vering goed af te stellen wat me niet echt goed lukte omdat later bleek dat mijn vering achter gewoon versleten was ![]() ik heb er verschillende motorbedrijven naar laten kijken maar er was er niet 1 die het kon vinden of goede tips had ![]() ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 13:57 |
Ik ga straks nog 1 keer proberen om over de 220 te gaan. Gaat het weer schudden en trillen dan was het mijn laatste poging op deze fiets. (moet 'm nog wel kunnen verkopen over een half jaar ![]() | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 14:00 |
quote:Doe je wel voorzichtig? ![]() Maarre veel plezier, het is lekker weer om ff te rijden ![]() Wou dat ik dat ook kon ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 14:05 |
quote:Ik moet ook nog eventjes werken (aanwezig zijn) en daarna ... Ik zal heel voorzichtig zijn en heel langzaam veel te snel rijden. | |
Fulcrum_X | woensdag 21 september 2005 @ 14:13 |
quote:Goed zo ![]() Veel plezier ![]() | |
BertV | woensdag 21 september 2005 @ 14:15 |
quote:Met dat trillen zou ik dat niet doen maar gelukkig mag je dat nog zelf beslissen hier op fok. ![]() Straks heb je een speedwobble, met een frisse fiets gaat 220 km/u als op rails. | |
Mikkie | woensdag 21 september 2005 @ 14:29 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:57:00 ] | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 14:34 |
quote:Ik weet nu wat ik kan verwachten. Het gaat eigenlijk ook "op rails" tot een bepaald punt. Motor blijft goed klinken maar het trillen komt gewoon ineens. en wat is een speedwobble? | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 14:38 |
quote:Ik vond het minder, vooral die gastjes die melden dat ze het stuur ineens omgooien etc... Die gasten bestaan echt en dan zou ik willen dat ik met een groepje reed. Ik rij nou meestal alleen en af en toe met m'n broer. | |
hollander172 | woensdag 21 september 2005 @ 14:50 |
quote:"Dansend" frame. ![]() | |
Mikkie | woensdag 21 september 2005 @ 15:27 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:57:01 ] | |
Mercy_symbol | woensdag 21 september 2005 @ 18:36 |
quote:kijk eens hier ![]() | |
R2-D2 | woensdag 21 september 2005 @ 20:49 |
Okee, vanavond rond 19:00 de test gedaan. ![]() Het schudden begint bij ca. 200 km/uur en wordt erger naarmate ik versnel. Ik ben dus niet zover gegaan. Met de huidige motor volgend jaar de VRO-Basis doen en dan gaat 'tie weg. Bedankt voor de tips en ik ga maar eens flink sparen. ![]() | |
BloodhoundFromHell | woensdag 21 september 2005 @ 22:30 |
de snelheid mag echt geen probleem zijn voor die motor, je postuur doet echt niet ter zake. Ik zou eens naar de dealer gaan om hem na te laten kijken, er is iets niet goed. Zelf heb ik op een cbr 260 gereden op de teller en op een k1200rs bmw 275, zonder dat er trillingen waren, als de motor sneller had gekund had ik voor mijn idee zo naar de 300 kunnen gaan zonder trillingen. Trillingen duidt erop dat er ergens iets mis is met je motor.. (balancering oid?) | |
BertV | donderdag 22 september 2005 @ 09:22 |
quote:Gaaf, toen ik zag dat BHFH had gereageerd dacht ik dat het een bash-reply zou worden. Niet dus. ![]() Mijn vader had een K1200RS en die kreeg 245 op de teller, mgoed dat is niet zo'n held. | |
omegaproject | donderdag 22 september 2005 @ 09:40 |
Je zou eens kunnen proberen om met losse handen eens stukje rechtuit te rijden, trekt ie naar rachts/links dan is er echt iets niet goed met je motor. suc6 | |
yup | donderdag 22 september 2005 @ 09:46 |
quote:Was jij niet diegene die de benzine prijzen te laag vond ![]() | |
R2-D2 | donderdag 22 september 2005 @ 10:12 |
quote:Ik heb net een afspraak gemaakt met de dealer die er nieuwe banden en kettingen onder heeft gezet. Voorheen kon ik heel makkelijk 200 pakken maar ik ben er gisteren achter gekomen dat dat niet meer zo is. Volgens de dealer (telefonisch) lag dat aan de banden, er zaten eerst bridgestone BT020 onder ofzoiets en nu Metzelers (MEZ4 of zoiets) en dat is het verschil. Ook het trillen van het stuur bij een bepaalde snelheid was te wijten aan de bandenkeuze. Ik heb voor deze banden gekozen op aanwijzing van motorvrienden. Mijn broer heeft een Z1000 en metzelers en die "gaan op rails". Maargoed, vanmiddag weer langs gaan denk ik dan maar. | |
Fulcrum_X | donderdag 22 september 2005 @ 10:50 |
quote:Tja.. het is natuurlijk niet zo dat als een type band op een andere motor goed rijdt, dat het bij jouw motor ook zo zal zijn |