abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30759343
Ik vond dit artikel over Sant Mat, een yoga die zich op het innerlijke richt.

nou worden er natuurlijk termen gebruikt die als acrabadabra klinken voor ons westernen maar
ik heb plaatjes gevonden waar de verschillende gebieden enzo weergegeven worden...een hoop van de termen kun je in dit gebruikte artikel terug vinden.
Er zijn 2 versies van dezelfde visie, eentje als een concept en de ander meer als een plattegrond.
Natuurlijk zijn dit maar shaduwen van de werkelijkheid, net als het woord liefde en de getrokken ervaring van dat woord een kleine weerspiegeling is van het moment dat je liefde ervaart...

Deze text komt van Kheper.net is geschreven door een volgeling van de Sawan-Kirpal traditie van de Sant Mat Shabd Yoga ( Yoga van het innerlijke geluid..dit is ongeveer wat het betekent )
Er zijn meerdere tradities, waaronder de Radha Soami Satsang Beas (RSSB) welk ook Shabd Yoga geeft...maar met andere gedachte-gang dan de Sawan-Kirpal, maar het blijkt dat de Sawan-Kirpal stroming een vertakking is van de RSSB... het gaat nu over de techniek / visie en niet welke groep er gelijk heeft... dus BOEIE... I don't mind, do you?

ik heb vele wegen bestudeert en de Shabd Yoga lijkt tot nu toe de meest complete(van hier tot en met God)...simpelste en directste van allen ! !
Dogma's en regels zijn er bijna niet, wel basis principes die jouw spirituele groei veiligstellen van val en inertie(traagheid toch?).

heb jij zelf de dingen, die Shabd Yoga leert, meegemaakt of ondervonden?
Ja en nee, het 3e oog (kern van de leer) is er..without a doubt!!!!! is geen onzin, het is de zetel van ons bewustzijn(als het goed is met je...) de denker zit ook met zijn vuist op het 3e oog(symbolisch).
3e oog is de zogenaamde : "Mind's eye"... stel je een olifant voor => het voorstellen doet je 3e oog!
als je in je fantasie "zinkt" dan voel je de ruimte tussen je 2 ogen ( en iets hoger) warmer worden...activiteit.
3e oog is ook de module die Astraal zien(reizen) mogelijk maakt...

Dit is wat ik heb ondervonden, over de verschillende werelden/lagen/dimensies enzo heb ik geen weet of dat mijn fantasie is... of daadwerkelijk een andere realiteit, want ik ben zo ver nog (lang) niet!!!

Al heb ik dingen ervaren, en sinds een paar maanden constant, die mijn mind NIET kan bevatten.. ik kan het "zien" , begrijpen er mee werken... maar als ik het in woorden (mind) wil uitleggen/verklaren schiet ik tijd en ruimte te kort (ik schrijf al lange posts, moet je voorstellen als ik echt alles zou opschrijven...).
Komt goed uit dat ik "tijd en ruimte te kort" neer zet, ik praat over 1 onderwerp terwijl het volgende al voor mijn "mind's eye" schiet... moeillijk is het dan om ,in logische/chronologische volgorde, duidelijk te zijn.
ruimte tekort spreekt voor zich... ga geen post van 9 pagina's maken... of 10000000 boeken,... savvy?

Ook het feit dat mensen die de "mind" vereren,argumenten/mensen vaak ontwijken of kleineren
onder het mom(??) van : Ze luisteren toch niet.

Deze manmuhk's zoals Sant mat ze noemt leven via de mind en richten zich op de wereld van de mind... AkA materie, maar ook de lagere werelden zoals Astrale en Causale wereld... in nog andere woorden : Ego.. Man...

Deze "ManMuhk's" reageren precies zoals gezegd in de Sant Mat geschriften(ook de Veda's etc..) ontkennend en blind.... vooral blind blijkt te kloppen, ze zien de gemaakte argumenten niet of draaien eromheen.
------------------
Zoals in andere topics ook richting de zogenaamde "Gurumuhk's" is gemaakt... maar in iedergeval ik(hmm ego..) zie hun punt wel (zelfbedrog / zwakte).
Maar vanwege de : DIT IS DE WET houding ga ik er tegenover staan ( mezelf kennende doe ik dit puur om tegen zo'n "EN ZO IS HET" houding te staan).
Gurumuhk's / gelovigen hebben die houding ook, alleen omdat zij spreken over NIET meet-bare dingen worden ze als gekken en schizo's bestempeld... Wil je dat soort dingen verwijten, maak je eigen topic en rot op!!!
Ik ben niet van plan mensen te beledigen, maar zodra je mensen als zwak en gek gaat beschuldingen gaat mijn beeld van jouw wijsheid zeer veel op nuttelose shit lijken!!!
Want misschien zijn je argumenten niet zo goed als je denkt.. misschien lijken ze waterdicht vanuit jouw perspectief... ik zal kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden...later.
-------------------

DUS ik heb geen (innerlijk) rotsvast bewijs van dit innerlijk pad, maar het geloof erin heeft mij al vele malen op de been gehouden toen familie en vrienden in elkaar storte van ellende.
Ik was en ben nog steeds 1 van de pilaren die de dingen rechthoudt en dit komt omdat de som van de wereld nog steeds de helft van de totale som is... ik heb innerlijke steun... Innerpower zoals vele samurai het zouden noemen.
Ik geloof in deze innerlijke bron ( mijn ziel/ hogere ik / bewustzijns kern/ god/ koekiemonster/ whatever) en dit geloof houdt mij sterk.

Hier zullen vele het niet mee eens zijn puur omdat geloof opzich niet voldoet aan hun eisen, ik geloof dat japan een mooi land is... maar zonder dat geloof zou ik nooit plaatjes opzoeken of er een vakantie voor boeken.

Ik zal ophouden met... verdedigen is het eigenlijk.... hopelijk komen jullie met visie's en argumenten die anderen verder helpen.
quote:
CONDITIONS NECESSARY TO FIND GOD
Two conditions are necessary to find God: We must find 1. the right objective (i.e. proper knowledge of true divinity and its address and pathway- with its mile-stones en route) and 2. the right method of reaching the same (i.e. proper meditative technique as taught by perfect Master, who has reached and united with God Himself).

POSITIVE-NEGATIVE

The first condition is: the worship of the liberating Spiritual "Positive Power" (rather than the "Negative Power"- dualistic Mind-Matter) that keeps the soul in captivity under the 'Law of Karma' and makes it go around in the 'Cycle of birth-rebirth in 8.4 mill. life-forms'. The deity of worship must be single since God is One. In the court of a king, we bow only to the king (the respect for his courtiers being implicit in the same). We should worship God and not his courtiers, (who may pose as God).

The true 'Positive pole' is Anami, centre of Earth being the 'Negative pole', with Maha Sunn as the Cosmic Equator between them. Dayal- Positive Power is the merciful, liberating power that rules Anami-Sach Khand and Paar-Brahm, of which the former is Akaal- timeless. The ruling power of Brahmand is Kaal- time, Negative Power, Mind that keeps the soul in a state of captivity, offering only partial spiritual knowledge within the bounds of this triple-worlded jailhouse.

God is Anami in His unexpressed form and Sat Purush in His expressed form. Only 7 (out of 16) of God's Sons (according to 'Anurag Saagar' of Kabir), who live in Sach Khand truly represent Him. The rest 9 form a lower hierarchy and function as key-managers at various planes- however, they are not to be worshipped (even though they may pose to be God- this is an innate aspect of the grand illusion that Creation is!).

However, the Negative Power creates a 'false Positive pole' e.g. below the '10th Door of Brahmand' on the basis of which it creates its own religions (the pole itself waxing and waning with the cycle of evolution of 'Man', himself created in the image of God and the Cosmos) and creates yet a 'false Negative power' relative to it called D'evil, Satan, Saturn, Tamo-Guna, Mara, Iblis, Shaytan or whatever (the lower Mind). This deception is easily created since the entire creation is holographic, the 'macrocosm being in the microcosm'.

We live in most fortunate times when knowledge pertaining to the True Spiritual pole is being provided freely to one and all, irrespective of nationality, religion, caste, creed, sex or age. It is for us to profit and attain perfect liberation.

ESOTERIC-EXOTERIC

The path chosen to get to the right destination must be right as well- one that truly takes us there, one that is complete enough to go all the way. There is no point buying a ticket to the right destination and taking the wrong train!

The Sikh scriptures state:

"Everything (of value) is within home (human body), nothing without. The (exoteric) quest without is but an illusion."
Yet, even the Sikhs follow the exoteric path! But then so does most of the humanity!

We need to clearly distinguish the Truth from its 'shadow', its mere 'representation'. Shadows, being apart from reality, cannot lead to the direct experience of truth, helpful though they may be in developing a theoretical 'model' construct of reality. But is foolish to confound the shadow for reality itself.

The Truth can be experienced directly as 'Naam' or 'Holy Word'- inner Sound and Light within the human body-temple through meditation, which is also the highest form of prayer. The shadows are the mock prayers that we do in our temples and churches with the aid of mock-seers- the priests. The true path is esoteric- Spirituality, the artificial one is exoteric- Karma-kaand, Shariat, Rites and Rituals that we generally practice, and don't go beyond.

God resides within the human body (along with the entire Cosmos) and only accepts true worship through meditation within it with the living perfect Master of the times providing the catalytic boost.

This, then, is the second condition towards true path Godward
Internet keywords:

Sant Mat
Shabd Yoga
Radha Soami
Rahda Swami
Radha Soami Satsang Beas
Sawan Kirpal

[ Bericht 4% gewijzigd door Dj_White_Night op 20-09-2005 15:53:57 ]
that sound do you hear it? -> no....
LOOK!!! it's resounding from the castle.... -> I don't see no castle
That's Cuz You'Re Not Looking u IDIOT!!!
Almost always, the creative dedicated minority has made the world better.
pi_30759495
je TT is maar half
pi_30759598
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 15:46 schreef Burbo het volgende:
je TT is maar half
dat is expres gedaan, je mind's eye behoort die leegte op te vullen.
pi_30759654
http://members.home.nl/damianangel/ExhibitCreation_large.jpg

Die 2 cirkels onderaan moet de cyclus van reincarnatie voorstellen...

dissolution is de apocolypse waar grand dissolution het herbouwen van de creatie is...ofzoiets...

http://members.home.nl/da(...)ge_House-version.jpg

Hier staat dat Christus van het 1e gebeid komt, dit vindt ik dus niet kloppen en een veredeling(idool) van hun eigen meester omdat jesus het pad leerde tot het punt van totale samensmelting met de heer.. 8e gebied.
  dinsdag 20 september 2005 @ 16:03:39 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30760134
TT aangepast, overbodige posts weggehaald. Game on
'Nuff said
pi_30760834
Misschien is het ter aanvulling leuk om te googlen op zero point field en aanverwante
artikelen.
Heeft mij in elk geval weer stof tot nadenken gegeven en (kan) sluit aan op
veel gangbare esotherische stellingen.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_30760979
ff jouw sign. gebruiken...

mijn limieten staan het niet toe, sinds dat ik veel te chaotisch kwa gedachte ben...

over een paar maanden denk ik weer beter in mijn vel/hoofd te zitten.
(neurotisch zei Od1n, vond wel een goeie verklaring...maarja ander topic.

MAar het had mijn interresse al eerder getrokken en zal er zeker nog een keer tegenaan lopen.
Thx
pi_30780961
Ik haat mensen die alleen in abstractheden kunnen denken
pi_30788014
jammer voor je
  woensdag 21 september 2005 @ 13:10:07 #10
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_30788649
Weet je hoe je je minds eye kan versterken?

Ik heb wel eens in meditatie gezeten, ik had een super helder beeld en toen voelde ik alleen mijn hoofd nog en was mijn lichaam 1, ik kon kiezen welk deel van mijn lichaam ik wou voelen toen ik eenmaal een beeld had gevolgd (vrouw in witte kleding op een bootje met het bootje als mijn hoofd en het water als de rest). Maar soms stel ik dingen voor en doe ik dat ook helder! Soms ook minder. Ik vraag mij af of er technieken zijn! Of moet je gewoon vaak mediteren en uitvinden waar het hem in zit?
Mundus vult decipi
pi_30789472
Ik heb helaas nog niet zo veel bereikt op het gebied van meditatie, maar ik vind het fijn te lezen van Od1n en White Night. Helaas is sceptisch zijn tegenover dit soort zaken nog altijd de makkelijke weg..

Ik zelf geloof er wel in, maar ik vraag me af of je je moet laten leiden door een stroming als het Vedische geloof of dat je voor jezelf een techniek moet ontwikkelen.. Hoe dan ook erg interessant topic.. hopelijk nog wat meer "followers" die gaan reageren...

@Od1n; laatste vraag: ben ik dus ook nog niet uit Maar dat vroeg ik me dus ook al af.. White Night, enlighten us!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 21 september 2005 @ 14:08:51 #12
63792 0d1n
pi_30790498
quote:
Op woensdag 21 september 2005 13:36 schreef Boswachtertje het volgende:
Ik heb helaas nog niet zo veel bereikt op het gebied van meditatie, maar ik vind het fijn te lezen van Od1n en White Night. Helaas is sceptisch zijn tegenover dit soort zaken nog altijd de makkelijke weg..
shit!

Op tv hebben ze laten zien dat een zenboedhist zijn pijngrens praktisch uit kon zetten. Plus, in de scientific american hadden ze een stel ervaren mensen naast elkaar laten mediteren en op een gegeven moment zat men op dezelfde brein frequentie. En, kort mediteren verlaagd het cortizol gehalte (stres hormoon), ik denk persoonlijk dat dit komt omdat je stukken uitzet in het brein net als bij het slapen en dit weer doet door bijvoorbeeld dingen waar je normaal mee bezig bent (latent of geheel onbewust) minder tot geen prioriteit te geven.
Mundus vult decipi
pi_30791273
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:08 schreef 0d1n het volgende:

[..]

shit!

Op tv hebben ze laten zien dat een zenboedhist zijn pijngrens praktisch uit kon zetten. Plus, in de scientific american hadden ze een stel ervaren mensen naast elkaar laten mediteren en op een gegeven moment zat men op dezelfde brein frequentie. En, kort mediteren verlaagd het cortizol gehalte (stres hormoon), ik denk persoonlijk dat dit komt omdat je stukken uitzet in het brein net als bij het slapen en dit weer doet door bijvoorbeeld dingen waar je normaal mee bezig bent (latent of geheel onbewust) minder tot geen prioriteit te geven.
Wanneer gaat groepsmeditatie-verhaal hier getest worden? Tijdens de volgende WFL meeting?

Hoe dat zit met "in-een-groep-meditatie" weet ik niet, maar er zal wel een soort van verbondenheid ontstaan. Van die zenboedhist kan ik wel geloven ja. Keertje op Discovery "Extreme Martial Arts" gezien, een gast kon zijn ballen intrekken. De presentator heeft em vervolgens een paar keer in de ballen mogen trappen en later ook nog even mogen voelen... De balletjes waren "nowhere to be found".. brilliant waartoe de mens eigenlijk allemaal in staat is... Helaas doet bijna niemand wat met die mogelijkheden...
pi_30797254
quote:
Helaas doet bijna niemand wat met die mogelijkheden...
Ghandi quote: De mens is niet bang dat ie beperkt is... maar juist dat ie de oneindigheid zelve is (zoiets is die quote)
quote:
voor jezelf een techniek moet ontwikkelen
zelf-realisatie en daarna god-realisatie,dus die techniek ontwikkel je dan onder begeleiding van je guru... verkeerd gebruik zou in bv psychose kunnen leiden.
Maar als je het simpel houdt en niet gaat mediteren op het antwoord van het universum ben je veilig.

voorbeeld oefeningen :

je lichaam stil laten zitten... doe maar bv 30 min stil zitten met je ogen dicht en niet bewegen, wat je gedachten doen maakt dan nog niks uit.... maar kunt bv aan je huiswerk denken, of dagdromen.
yogi's zullen zeggen MOET die en die houding... BULLSHIT, low level thinking!!!
elke houding waar jij je goed bij voelt en belangrijker wat je een lange tijd kan volhouden is een goede houding => zelfrealisatie is dus niet de les laten voorlezen...maar niks leren van iemand is gewoon dom!

als 30 min stil kan zitten ga je dit verhogen tot 2,5 uur (sant mat minimum).
tijdens mediteren is het verstandelijk om linker en rechter hersen helft in balans te krijgen... elk gebalanseerd moment creeert weer verbindingen tussen links en rechts => peace.
hoe te balanceren? zijn jouw hersenen...jouw gedachtes...
maar in het algemeen is het concentreren op een plaatje of simpele vorm zoals een wit vierkant met zwart eromheen al goed genoeg om dat denken op een laag pitje te krijgen.
naar een vuur staren is ook veel gebruikt, ik krijg dan droge ogen dus ik sluit mijn ogen en stel iets voor.

Als je de techiek van balanceren kent zou ik als volgende stap je gedachtes volgen... gewoon kijken hoe je gedachtes als een trein voorbij komen...

volgende is "fouten" in je denken vinden, als je bv hatelijk over iemand denkt en je observeert dit dan kun je tegen je eigen(gedachtes) zeggen dat da eens moet ophouden want je vergiftigd je eigen.

met balanceren en correctie van gedachte ben je al je halve leven bezig dit te meesteren...

En inderdaad mediteren verlaagt het stress, weet niet waarom biologisch... maar als je nergens aan denkt wat je stress kan geven, dan heb je toch de ruimte en tijd om je al verzamelende stress te relativeren en wegwerken ( bv het onderwerp goed overpijnzen(rustig!) en zo tot een logische conclusie komen dat er geen reden voor stress is... voila weg stress)
Zogenaamde Alpha hersengolven zorgen hiervoor.

groepsmeditatie heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me logisch dat als mensen een aura hebben (uitstraling) dat je elkaar dan in balans houdt en hoe rustiger de losse componenten (mensen) hoe meer in de buurt ze van elkaar komen te zitten kwa gedrag/frequentie.

over martials arts / mind over matter.
heb zoiets ook gezien alleen tijdens de franse martial arts festival kwamen monniken langs en die deden ook ff noten kraken
mijn eigen ervaring van mind over matter is dat ik tijdens incasserings training ( paar keer stoten op borst en dan een paar ontvangen op borst) weg dreef in mijn gedachte... en toen had mijn buddy dat door en besloot eens goed hard te stoten, hij sprak me daarna aan :
deed da geen pijn? ik sloeg best hard...
ik: huh? wat?... sloeg je hard? owhnee niks van gemerkt... moet ik nu slaan?

na de training heb ik zo'n ego boost gehad....

terug te komen op mediteren, het gaat niet om de kennis, niet om wat je ziet... maar om hoe je bent, je bewustzijn dat is je doel om te verbeteren... niet meer kennis, power, bezittingen =>ZELF-REALISATIE!!!!!!

grote business mannen bv compenseren voor iets (nee niet daar beneden)...ze missen iets in hun bewustzijn en proberen dat 'gat' op te vullen door bv een groot succesvol bedrijf neer te zetten... maar dat gat wat innerlijk zit wordt zo niet gevuld.

na zelf-realisatie kom je erachter dat er een gat is wat je gewoon niet kan vullen.... dan komt god-realisatie, daar heb ik geen ervaring mee... en die kennis heeft de guru... een echte guru heeft god dus al gerealiseerd en kan je de weg leren, geen god-realisatie is geen sat-guru!!! (sat = waarheid, zoiets)

ik gebruik 3 technieken, rustig worden(balanceren)... voorwerp voorstellen (practice makes perfect)... corrigeren(welke gedachtes wil ik hebben?)...

Als het je niet lukt rust te vinden, ga dan denken over een sport als Tai-Chi of Ki-Aikido... deze worden namelijk in een rustige meditatieve sfeer beoefend, en jouw bewustzijn raakt dan al gewend aan de sfeer en kan het dan makkelijker zelf genereren.... zelfde reden dat je een guru volgt, om van af te kijken...

voordat ik weer een hoop geblaat erachter gooi...

ik kap ermee, F D!!!! en daarna Ki-Aikido...
pi_30813565
Kende er al een deel van, maar extra kennis is natuurlijk nooit weg

So big thnx!
  donderdag 22 september 2005 @ 09:48:55 #16
63792 0d1n
pi_30816025
quote:
Op woensdag 21 september 2005 18:00 schreef Dj_White_Night het volgende:volgende is "fouten" in je denken vinden, als je bv hatelijk over iemand denkt en je observeert dit dan kun je tegen je eigen(gedachtes) zeggen dat da eens moet ophouden want je vergiftigd je eigen.
Ik zou juist zeggen dat dit ook een functie heeft en willen nagaan waarom ik eigenlijk zo reageer ipv het te doen verdwijnen. Een beetje zoals met de vrije associatie methode, waar je op een gegeven moment ook alles kan terugvoeren op een paar gebeurtenissen. Maar het is wel zoals conditioneren, als iets goed bevalt doe je het de keer erop ook zo, denk ik. Ik ben dan persoonlijk meer voor het achterhalen waarom
quote:
met balanceren en correctie van gedachte ben je al je halve leven bezig dit te meesteren...
Ik begreep van boedha.net ook een beetje beter hoe de geest werkt. Weet je online nog een paar bronnen waar de geest letterlijk word uiteengezet.
quote:
terug te komen op mediteren, het gaat niet om de kennis, niet om wat je ziet... maar om hoe je bent, je bewustzijn dat is je doel om te verbeteren... niet meer kennis, power, bezittingen =>ZELF-REALISATIE!!!!!!
Ik zou zeggen dat je best wat van je macht mag gebruiken. Of iemand op het verkeerde pad brengen om te kijken hoe begaafd hij is, ja hoor dat zie ik mezelf als guru dan ook wel doen .
quote:
god
Ik had ooit de intuitieve gedachte, als het licht dat bij het mediteren voor je verschijnt nou eens hetgeen is dat men als god ervaart en ziet. Dan zou het 1 zijn hiermee zoiets zijn als het 1 zijn met een deel van het onbewuste, dit is inderdaad dan een gevaarlijke rit! Immers je zal je maar verliezen dan ben je practisch psychotisch immers waar is je bewuste deel dan! singled out of verspreid over het geheel nou dat is moeilijk weer terug te psychoanalysen volgens mij!

Ik mediteer heel lastig, ik ben stil en observeer en wil me in 1 keer laten gaan.

Soms benoem ik dingen zoals adem haling. Niet alleen fysieke gebeurtenissen maar ook gedachten belabel ik. Dan op een gegeven moment begint mijn lichaam te jeuken, dan noem ik dat jeuk en begint mijn lichaam te tintelen dan vergeet ik mijn lichaam en word mijn bewustzijn groter. Volgens mij is het het doel dan om alles te labelen wat je bewust kan zien en dit op de achtergrond te plaatsen. Dit is trouwens wel een meditatie met ander doel namelijk zenith. Ik kon het op internet niet zo snel vinden maar er komt dan op een gegeven moment een vervreemding waar je alles in extremen gaat mee maken (amygdala?) waar veel mensen ook stoppen met mediteren, maar als je hier doorheen komt kom je richting zenith wat een vorm is van 7 dagen coma en dus geheel je lichaam uitzetten betekend. Das dus nog veel extremer als alleen je zenuwstelsel.
Mundus vult decipi
pi_30820811
quote:
je online nog een paar bronnen waar de geest letterlijk word uiteengezet.
jezelf...
quote:
Ik zou juist zeggen dat dit ook een functie heeft en willen nagaan waarom ik eigenlijk zo reageer ipv het te doen verdwijnen. +++ Als je de techiek van balanceren kent zou ik als volgende stap je gedachtes volgen... gewoon kijken hoe je gedachtes als een trein voorbij komen...
quote:
Ik zou zeggen dat je best wat van je macht mag gebruiken. Of iemand op het verkeerde pad brengen om te kijken hoe begaafd hij is, ja hoor dat zie ik mezelf als guru dan ook wel doen
Je zou dat dan doen, om je eigen innerlijke of het innerlijk van een student te bevorderen... ik bedoel je kennis/kracht gebruiken om meer geld te verdienen, of makkelijk een meisje voor de avond te regelen... je mind is immers een slaaf van de zintuigen en materiele wereld en zal verleid worden totdat je vergeet dat je een innerlijk hebt.
quote:
Dan zou het 1 zijn hiermee zoiets zijn als het 1 zijn met een deel van het onbewuste, dit is inderdaad dan een gevaarlijke rit!
Daarom een Guru die innerlijk met jouw mee kan reizen... hij is al een geworden met God en heeft zich daarna weer "gesplits" zodat hij in de wereld kan functioneren... het vlees geworden woord, goddelijke kern met een aards laagje(mind) eromheen.
Maar wij zijn mind met een kleine goddelijke kern (onze kern is oneindig,voor wie dan ook, maar de realisatie ervan niet) en een fase is inderdaad het "doden" van de mind... zonder guru die jouw met de hand meeneemt beland je inderdaad in een droomwereld / psychose of iets dergelijks.
zo zijn er nog veel meer enge dingen.
Over dat Zenith, dit is maar een 'tool' een onderdeel van de totale reis... de Zenith mensen hebben gewoon dit gedeelte onthouden... katholieken een meester(jesus), Joden hebben de mystiek en psychologie overgehouden... etc etc...

Maar als je meditatie als rustmiddel gebruikt en zelfrealisatie als enigste doel ( hoe de wereld / universum / spiritualiteit inelkaar zit boeit (nu) niet!!!) hebt zul je niet in zulke situaties komen... dat het niet eng zal zijn is maar de vraag.

Een gedicht van Mira Bai een vrouwelijke heilige met een Shabd yoga sat Guru.
Mira werdt ook "The Divine Lover" genoemd.

Hier bespreekt ze eenwording met god.
Dat zonder ervaring weet je niet waar ze het over heeft.
Dit is geen hobby, maar een pad wat al je inzet vereist.
Devotie heeft een moedige nodig, een warrior.

<--->

Om innerlijk verder te gaan heb je 'wapens' nodig ter verdediging en aanval op de obstructies.
als je echt wil... DOORKNOKKEN!!!
De wereld draait wel rond zonder jouw, dus kun je je op zelf-realisatie richten zonder de wereld schade / vertraging op te leveren.
Laatste stukje vertelt nog ff dat heilige boven alles staan omdat ze alles zijn, waarom angst hebben als je precies weet wat het is?

The path of Devotion by Mira Bai.

The Lord is my beloved;
Apart from Him
There is nothing
That exists for me.

Like a boat Sailing
On the high seas,
The lures of the shore
Hold no charm for me.

My sisters, O my friends,
Devotion's path is hard;
It's not for the timid
Nor for the weak to take.

The path of devotion
Only tread (are) the rare brave;
Forever on the march,
But without their head.

<--->

To reach the Lord, they
Rush into the field.
The brave ones wield
Their weapons with valor.

The cowards, faint of heart,
Take to flight in(to) fear.
The valiant ever firm
Charge with all their might.

The caravan of the world,
O Mira, moves on;
Life here is fleeting,
A brief sojourn.

Eternal are the Saints,
To the Lord so dear.
Beyond all bonds,
Free from all fear

->tussen haakjes zijn mijn eigen input
->(sojourn betekent ook van korte duur... beetje dubbel op, maarja...)

Heb je een andere vertaling/ interpretatie deel het !!!
that sound do you hear it? -&gt; no....
LOOK!!! it's resounding from the castle.... -&gt; I don't see no castle
pi_30857226
Nog eentje van Mira Bai, om zo het belang van een innerlijke wereld te benadrukken...

A True Devotee

Let people insult and injure you,
Remain firm in your devotion to the lord.
The pure ones exist along with the sly;
Whom could you call a devotee?
They alone are true devotees
Who calmly bear the world's taunts and blows.
How would you know a pure diamond
When it is mixed with stones
Of the same shape and hue?
That alone is the real diamond
Wich loses no luster at the hammer's blow.
Such a devotee, O Mira, is rare to meet;
In his heart forever dwell the lord's feet.
  vrijdag 23 september 2005 @ 15:20:30 #19
98924 fibberish
this is wonderland
pi_30859239
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 15:42 schreef Dj_White_Night het volgende:
Ik vond dit artikel over Sant Mat, een yoga die zich op het innerlijke richt.
In essentie richt iedere vorm van yoga zich op het innerlijke, daar is het yoga voor: eenheid met het 'allerhoogste'.
quote:
Deze text komt van Kheper.net is geschreven door een volgeling van de Sawan-Kirpal traditie van de Sant Mat Shabd Yoga ( Yoga van het innerlijke geluid..dit is ongeveer wat het betekent )
Wat ook al een hele tijd bestaat in verschillende vormen: mantra yoga is het in zekere zin, maar nada yoga is degene waar geluid centraal staat.

Niets nieuws dus.
quote:
ik heb vele wegen bestudeert en de Shabd Yoga lijkt tot nu toe de meest complete(van hier tot en met God)...simpelste en directste van allen ! !
Ik zou me verdiepen in bhakti yoga: stel je leven in dienst van god. Of mantra yoga: herhaal een mantra. In feite zijn raja en hatha yoga de meest complexe - raja vanwege de gedachtenbeheersing en hatha vanwege de asana's.
quote:
Dogma's en regels zijn er bijna niet, wel basis principes die jouw spirituele groei veiligstellen van val en inertie(traagheid toch?).
Yoga (de klassieke althans - moderne yoga vind ik kul, want dat wordt als een veredelde vorm van fitness naar buiten gebracht) heeft altijd al regeltjes (yama en niyama) gehad en een chronisch gebrek aan dogma's. Het idee is: volg de instructies en kijk of het voor jou werkt. Een yoga leer waarbij om blind geloof gevraagd wordt is geen yoga. En ja, bhakti yoga lijkt dat wel, maar is in principe een eindeloze meditatie op 'god' (bij gebrek aan een beter woord). Het gaat om onbaatzuchtigheid - je doet niets voor jezelf, maar alles voor anderen. En om de concentratie.
quote:
Deze "ManMuhk's" reageren precies zoals gezegd in de Sant Mat geschriften(ook de Veda's etc..) ontkennend en blind.... vooral blind blijkt te kloppen, ze zien de gemaakte argumenten niet of draaien eromheen.
Waar in de Veda's kan ik dat terugvinden?
quote:
Zoals in andere topics ook richting de zogenaamde "Gurumuhk's" is gemaakt... maar in iedergeval ik(hmm ego..) zie hun punt wel (zelfbedrog / zwakte).
Zolang je het bij het herkennen laat is er niets aan de hand; er zijn ook mensen die er een sport van maken om niet naar zichzelf met 'ik' te verwijzen, wat soms de communicatie kan bemoeilijken - je leeft tenslotte in deze wereld; deze realiteit. Niemand heeft er wat aan als iedereen zichzelf opsluit en continue mediteert. We leven tenslotte samen. Maar goed, ik heb het idee dat je nog wel met tenminste één been op de spreekwoordelijke grond staat.
quote:
Maar vanwege de : DIT IS DE WET houding ga ik er tegenover staan ( mezelf kennende doe ik dit puur om tegen zo'n "EN ZO IS HET" houding te staan).
Gurumuhk's / gelovigen hebben die houding ook, alleen omdat zij spreken over NIET meet-bare dingen worden ze als gekken en schizo's bestempeld... Wil je dat soort dingen verwijten, maak je eigen topic en rot op!!!
Je moet je overtuiging wel kunnen verdedigen natuurlijk. Vertellen dat iemand op moet rotten omdat hun kritiek of scepsis omtrent jouw opvattingen niet in jouw straatje past is een vies vertoon van ego. Als ze onwetend zijn, mag jij ze naar jouw licht begeleiden.
quote:
Ik ben niet van plan mensen te beledigen, maar zodra je mensen als zwak en gek gaat beschuldingen gaat mijn beeld van jouw wijsheid zeer veel op nuttelose shit lijken!!!
Dat werkt vice versa. Iedereen ziet de wereld op een andere manier en niemand's methode of visie is feilloos. We maken er allemaal het beste van en een volwassen houding onstaat pas wanneer je een dialoog op kan zetten tussen andersdenkenden, niet wanneer je kritiek tot de grond toe afbrand met frustratie.
quote:
Want misschien zijn je argumenten niet zo goed als je denkt.. misschien lijken ze waterdicht vanuit jouw perspectief... ik zal kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden...later.
Wat wederom twee kanten op gaat. Iedereen denkt gelijk te hebben en vrijwel iedereen heeft ook gelijk. Als je een manier van leven hebt gevonden waarin je zelf gelukkig bent en waarmee je anderen niet kwetst, dan heb je iets gevonden wat in principe goed is. Of lijkt - afhankelijk van hoever je het wil doorgronden.
quote:
DUS ik heb geen (innerlijk) rotsvast bewijs van dit innerlijk pad, maar het geloof erin heeft mij al vele malen op de been gehouden toen familie en vrienden in elkaar storte van ellende.
Wat dus niet betekent dat jouw tegenargumenten waterdichter zijn dan de argumenten van iemand anders.
quote:
Ik was en ben nog steeds 1 van de pilaren die de dingen rechthoudt en dit komt omdat de som van de wereld nog steeds de helft van de totale som is... ik heb innerlijke steun... Innerpower zoals vele samurai het zouden noemen.
Ik geloof in deze innerlijke bron ( mijn ziel/ hogere ik / bewustzijns kern/ god/ koekiemonster/ whatever) en dit geloof houdt mij sterk.
Mijn koekiemonster is ervan overtuigd dat de mensheid tot veel meer in staat is dan ze denkt. Meer valt er eigenlijk niet te zeggen als het om spiritualiteit en scepsis gaat.

quote:
Hier zullen vele het niet mee eens zijn puur omdat geloof opzich niet voldoet aan hun eisen, ik geloof dat japan een mooi land is... maar zonder dat geloof zou ik nooit plaatjes opzoeken of er een vakantie voor boeken.

Ik zal ophouden met... verdedigen is het eigenlijk.... hopelijk komen jullie met visie's en argumenten die anderen verder helpen.
Niet iedereen lust koekjes, dus mensen kunnen ook een andere kant op geholpen worden. In mijn ogen zijn alle yoga's 'echt' en 'goed' zolang er geen absurde bedragen voor gevraagd worden en geen verering van de leraar, 'omdat het moet'.
"But I don't want to go among mad people," Alice remarked.
"Oh, you can't help that," said the Cat: "we're all mad here. I'm mad. You're mad."
pi_30860246
W .. T .. F.
Hmmzl weet niet precies wat ik hier over moet zeggen, mijn inziens is yoga, en meditatie ok. Tot rust komen is goed, maar .. dit .. gaat wel heel ver :/
Zij het dat ik het wel respecteer dat anderen hier misschien bij gebaat zijn, al snap ik dat .. zelf niet helemaal :/
Naar mijn mening moet je puur voorzichtig zijn met de mogelijkheden van een mens, .. op lichamelijk maar zeeer zeker ook op geestelijk vlak. Tiz niet alles puur en zuiver wat zich daar rondspeelt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 23 september 2005 @ 16:22:34 #21
98924 fibberish
this is wonderland
pi_30861326
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 15:49 schreef sitting_elfling het volgende:
W .. T .. F.
Hmmzl weet niet precies wat ik hier over moet zeggen, mijn inziens is yoga, en meditatie ok. Tot rust komen is goed, maar .. dit .. gaat wel heel ver :/
Het is een vorm van yoga, niet echt extreem.
quote:
Zij het dat ik het wel respecteer dat anderen hier misschien bij gebaat zijn, al snap ik dat .. zelf niet helemaal :/
Ervaring is de beste leermeester.
quote:
Naar mijn mening moet je puur voorzichtig zijn met de mogelijkheden van een mens, .. op lichamelijk maar zeeer zeker ook op geestelijk vlak. Tiz niet alles puur en zuiver wat zich daar rondspeelt.
Dat lijkt maar zo. Mensen beperken zich teveel door op die manier te denken. Je kan wel tegen jezelf gaan zeggen dat je iets nooit zal kunnen of dat iets onmogelijk is, maar het gevaar onstaat pas als je 't ook echt gaat geloven.
"Oh, you can't help that," said the Cat: "we're all mad here. I'm mad. You're mad."
pi_30863361
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:22 schreef fibberish het volgende:

[..]

Het is een vorm van yoga, niet echt extreem.
[..]

Ervaring is de beste leermeester.
[..]

Dat lijkt maar zo. Mensen beperken zich teveel door op die manier te denken. Je kan wel tegen jezelf gaan zeggen dat je iets nooit zal kunnen of dat iets onmogelijk is, maar het gevaar onstaat pas als je 't ook echt gaat geloven.
Dit ben ik ook wel met je eens. Maar ik had het eigenlijk meer over de gevaren op geestelijk vlak bij de mens. In de zin van dat ik vind dat ik sommige meditatie wel erg overdreven ver vind gaan op geestelijk gebied omdat het omslaat in een soort geloof. Een dagelijk iets wordt. Je je ermee verbonden gaat voelen, je jezelf gaat distancieren van andere dingen en dergelijke.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 23 september 2005 @ 17:55:34 #23
98924 fibberish
this is wonderland
pi_30864153
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 17:27 schreef sitting_elfling het volgende:

Dit ben ik ook wel met je eens. Maar ik had het eigenlijk meer over de gevaren op geestelijk vlak bij de mens. In de zin van dat ik vind dat ik sommige meditatie wel erg overdreven ver vind gaan op geestelijk gebied omdat het omslaat in een soort geloof. Een dagelijk iets wordt. Je je ermee verbonden gaat voelen, je jezelf gaat distancieren van andere dingen en dergelijke.
Het principe van meditatie is juist dat het een dagelijks iets wordt en dat geldt ook voor yoga. Je moet er een ritme in krijgen. Als je iets heel moeilijks wilt leren is het de bedoeling dat je er veel tijd in stopt - er een gewoonte van maakt. Het moet uiteindelijk natuurlijk worden; iets wat je moeiteloos kan doen.

En jezelf distanciëren - dat hangt af van de plaats en mate waarin je dat doet. Het is belangrijk dat je nooit vergeet dat niet iedereen een interesse heeft in 'het spirituele' en omdat het de bedoeling is dat je een 'normaal' contact met die mensen kan behouden is het van groot belang om een zeker onderscheid te maken; om het niet te ver door te drijven en mee te nemen in je dagelijks leven op een manier dat het hinderlijk wordt voor anderen. Dat je jezelf ermee verbonden gaat voelen is niet verkeerd; het is geen 'boze geest' die bezit van je neemt, je bent er zelf bij. Het enige wat je er in principe mee doet is je 'geest' wat scherper afstemmen, net als je dat bij een TV zou doen. De ontvangst wordt helderder.
pi_30865508
quote:
In essentie richt iedere vorm van yoga zich op het innerlijke, daar is het yoga voor: eenheid met het 'allerhoogste'.
In essentie wel, maar gebruik niet... al die dingen worden met je tong of gedachte gedaan om zo in contact te komen met een energie centra.
shabd yoga, welke ook via mantra's verbindt alleen dan met een 'meester' in plaats van een energie bron, is werkelijk innerlijk en niet alleen het innerlijke van je geest...
Verder is de meester een essentiele rol omdat ie als rolmodel speelt, netzoals ouders dat zijn voor jonge kinderen.
quote:
Within the heading of Kriya Yoga, or yoga of technique, there are several subtly different forms of yoga which teach meditation on sound as a path to spiritual growth and awareness. The three principal forms of this variety of yoga are Nada, Laya, and Surat Shabda yoga. The subtle differences between these three are beyond the scope of this article, and for the purpose of this discussion I group them all under the heading of "Nada Yoga." In the following paragraphs I use this term to mean, basically, "meditation on sound."
quote:
The sound may be "gross" or "subtle." That is, it may be "struck" out loud(voor shabd yoga is dit ook de mind) (Sanskrit: "ahat"), as from a voice or musical instrument; or {b]"unstruck"[/b] and outwardly silent (Sanskrit: "anahat"), arising inwardly as from the subtle currents of energy[ or prana moving throughout the body.
quote:
Some of these sounds are actually just the sounds of your own body: blood pumping, or the electrical energy of nerves and inner ear. Other, deeper, sounds are the "sounds behind the audible sound." It is into this deeper realm that Nada yoga can take you
En hier verschilt ECHTE "Nada" yoga van de rest...
quote:
This is a highly enjoyable form of meditation and it's relatively effortless: as you meditate, your entire being, every cell and atom and part of you, is being purified and balanced by the sounds that you are focusing on. Remember, whatever you pay attention to, you become.
Zonder moeite? zou deze techniek dan niet standaard ZIJN, als iedereen die het doet "heilig" wordt.
Schoongemaakt door geluid? aards geluid? tot een zekere hoogte wel ja...
Shabd Yoga verbindt je met een 'meester' om zo de mogelijkheid te hebben om via een mantra zijn lokatie te vinden...mantra functioneert als een adres...zodra je contact hebt, weet je hem altijd te vinden en zijn de mantra's overbodig.
contact met de 'meester' vindt zich innerlijk plaats gepaart met licht ( zijn stralende vorm, zoals het genoemd wordt) en geluid : dat "Unstruck" is.
je mind wordt echt niet stil door hem muziek te "voeren" , je mind gaat alleen maar meer in patronen denken (zeker met tmf enzo... alle nummers zijn loop na loop na loop... *zucht* ).
De mantra die de meester aan jouw geeft krijgt van hem een speciale lading zodat jouw mind in het mantra patroon gaat draaien en vervolgens (omdat ie de wereld vergeet) omhoog stijgt naar de zogenaamde gebieden.
Via aardse muziek of klanken ( AUM...) zou je je chakra's kunnen localiseren en hun licht en geluid zal zichtbaar/hoorbaar zijn maar de chakra's zijn om in deze wereld te functioneren hoe kunnen ze je hoger helpen? als je er op concentreert wordt je alleen na beneden getrokken ( whatever you pay attention to, you become ).

Die quote's komen trouwens van een site die ik gegoogled heb met de search : nada yoga.
http://www.spiritsound.com/nadayoga.html
quote:
Ik zou me verdiepen in...
Sant Mat / Shabd Yoga gebruikt alle 4 vormen, dit is dan Raja toch?
quote:
Het idee is: volg de instructies en kijk of het voor jou werkt
hier ben ik het compleet met je eens!
quote:
Het gaat om onbaatzuchtigheid - je doet niets voor jezelf, maar alles voor anderen. En om de concentratie.
Het gaat om concentratie - Je geeft een sterke hoeveelheid concentratie op je eigen bron. Om je mind nederig te maken (helpt accepteren van een god, sowieso) doe je Sewa of inderdaad onbaatzuchtg dienen... het liefst van je meester sinds dat hij jouw leidt, iets terug doen voor je ouders mag toch wel.
quote:
Waar in de Veda's kan ik dat terugvinden?
bv (een voor mij even vergelijkbare bron : Mira Bai)

The path of devotion
Only tread (are) the rare brave;
Forever on the march,
But without their head.

Wordt vaak misbegrepen omdat mensen bang zijn hun hoofd te verliezen, kennisen/vrienden die dit lezen reageren bijna altijd ontkennend.. moeillijk via text uit te leggen, je moet het zien. sorry.
quote:
je leeft tenslotte in deze wereld; deze realiteit. Niemand heeft er wat aan als iedereen zichzelf opsluit en continue mediteert.
Precies, moet ook zeggen dat ik die balans ook kwijt ben geraakt in mijn gedachtes... ben weer dingen aan het doen dus over een tijdje zal dat beter zijn.
quote:
Maar goed, ik heb het idee dat je nog wel met tenminste één been op de spreekwoordelijke grond staat.
Thank U
quote:
Als ze onwetend zijn, mag jij ze naar jouw licht begeleiden
Vaak wordt het straight out beledigen, (sorry ff engels) it was more of a 'scare crow' if u wish.
but u right..
quote:
wanneer je een dialoog op kan zetten tussen andersdenkenden
wat ik eerder zei, vaak zijn het geen disscussie's meer... kijk jam en Black tulip bv.
quote:
Of lijkt - afhankelijk van hoever je het wil doorgronden
nogmaals het aanvallen wat mensen doen...

Onze koekiemonsters zijn het met elkaar eens
quote:
Dat lijkt maar zo. Mensen beperken zich teveel door op die manier te denken.
Beetje matrix : free your mind achtig . zoals ik zeg : MANGA (alles is mogelijk)
quote:
Een dagelijk iets wordt.
laat jij soms je eigen (kern) ergens achter dan? die yoga's /geloven etc zijn er om tot die kern te komen.. zelf-realisatie dus je gaat in jezelf geloven (als het goed is dan...)

Nogmaals mijn OP had een iets te pittig tintje...

sorry..

Gotta Capoeira ... GrTz
pi_30865567
quote:
is het van groot belang om een zeker onderscheid te maken
Wat ik dus beetje vergeten ben, balans...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')