abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30743562
Hoi, ik zou bij het volgende wat hulp kunnen gebruiken:

Een aantal kinderen uit mijn buurt hebben mijn huis onder water gezet. Gelukkig weet ik wie het gedaan heeft dus het is inmiddels een verzekeringskwestie geworden. Probleem is dat ik bv van mijn keuken alleen maar de dagwaarde terugkrijg hetgeen slechts de helft is van wat het me kost om die keuken te vervangen door een vergelijkbare keuken (en het is al een hele simpele). Moet ik dit accepteren? De keuken is echt niet meer te gebruiken dus ik heb een andere nodig. Nu moet ik dus geheel buiten mijn schuld om een flink bedrag gaan uitgeven dat ik maar ten dele terugkrijg. Kan ik evt nog op een andere manier het restbedrag bij (de ouders van) de kinderen verhalen?
Alvast mijn dank voor nuttige tips!

X-P-X
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy...
pi_30744167
Eeehhm, als het bewezen kan worden dat die kinderen er daadwerkelijk verantwoordelijk voor zijn, dan kun jij op de kosten van hen (dus de ouders van de kinderen) alles laten vergoeden. Dit uiteraard binnen de proporties, je kunt niet meteen een nieuwe keuken van twee ton aanschaffen.

Ik heb nu even geen zin om het op te zoeken, maar ik zal het morgenochtend wel even doen als het dan nog niet gedaan is.
pi_30748464
De dagwaarde wordt maar vergoed omdat men ervan uitgaat dat het een gebruikte keuken is, en je anders toch ook over een tijdje zelf een keuken had moeten kopen.
Als je slim bezig was geweest had je wanneer de levensduur al voor de helft verstreken was ook al weer een halve keuken bijelkaar gespaard, voor de vervanging wanneer de keuken helemaal af zou zijn (en je de andere helft bijelkaar gespaard zou hebben)
pi_30748471
De reden waarom een verzekeraar dagwaarde uit wil keren is dat het wettelijk verboden is beter te worden van een schadeuitkering.

Wanneer je dus succesvol kunt argumenteren dat je niet beter wordt van een nieuwe keuken, maar dat dat de enige manier is om jouw schade te herstellen, dan zal de verzekeraar een nieuwe keuken uit moeten keren.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30752546
@rally Wat heet beter worden? Allicht ziet een nieuwe keuken er beter uit dan een oude maar ik kan ook niet op martplaats.nl een tweedehands keuken kopen omdat ik gebonden ben aan de vorm en aansluitpunten van de oude. Financieel gezien wordt ik er alleen maar slechter van.
pi_30752739
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
@rally Wat heet beter worden? Allicht ziet een nieuwe keuken er beter uit dan een oude maar ik kan ook niet op martplaats.nl een tweedehands keuken kopen omdat ik gebonden ben aan de vorm en aansluitpunten van de oude. Financieel gezien wordt ik er alleen maar slechter van.
Er is jurisprudentie waaruit blijkt dat het heel goed mogelijk is dat de enige manier om iemands' schade te vergoeden nieuwwaarde is. Een keuken is dusdanig elementair in een woning dat ik zeker de discussie met de verzekeraar aan zou durven.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30752834
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
Maar wat rally zegt is gewoon waar (indemniteitsbeginsel).

Als jij een nieuwe keuken krijgt, dan word je daar beter van.

We gaan ervanuit dat je je keuken afschrijft (in, ik noem maar wat: 15 jaar). Je keuken kost ¤ 15.000,-- euro.
Dan schrijft de keuken elk jaar dus ¤ 1.000,-- af.

Je zou dus in principe elk jaar ¤ 1.000,-- opzij moeten leggen om de keuken na 15 jaar te kunnen vervangen.

Als de keuken na 5 jaar stuk is, is de dagwaarde ¤ 10.000,-- en zou jij ¤ 5.000,-- hebben gespaard.
De uitkering (¤10.000,--) en je spaargeld (¤ 5.000,--) leveren jou een nieuwe keuken op.

En jij doet weer 15 jaar met je keuken.

(ter info: bedragen en termijnen zijn puur voorbeelden en dienen als illustratief voor de uitleg )
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30752864
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:34 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Er is jurisprudentie waaruit blijkt dat het heel goed mogelijk is dat de enige manier om iemands' schade te vergoeden nieuwwaarde is. Een keuken is dusdanig elementair in een woning dat ik zeker de discussie met de verzekeraar aan zou durven.
Daarom staat vaak in de voorwaarden dat verzekeraars het recht hebben om in natura te mogen uitbetalen.
pi_30753101
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar wat rally zegt is gewoon waar (indemniteitsbeginsel).

Als jij een nieuwe keuken krijgt, dan word je daar beter van.

We gaan ervanuit dat je je keuken afschrijft (in, ik noem maar wat: 15 jaar). Je keuken kost ¤ 15.000,-- euro.
Dan schrijft de keuken elk jaar dus ¤ 1.000,-- af.

Je zou dus in principe elk jaar ¤ 1.000,-- opzij moeten leggen om de keuken na 15 jaar te kunnen vervangen.

Als de keuken na 5 jaar stuk is, is de dagwaarde ¤ 10.000,-- en zou jij ¤ 5.000,-- hebben gespaard.
De uitkering (¤10.000,--) en je spaargeld (¤ 5.000,--) leveren jou een nieuwe keuken op.

En jij doet weer 15 jaar met je keuken.

(ter info: bedragen en termijnen zijn puur voorbeelden en dienen als illustratief voor de uitleg )
Maar dit is dus te kort door de bocht. Wanneer het met de schadevergoeding niet mogelijk is de schade te repareren, is het zeer wel mogelijk dat een hogere uitkering, ter dekking van de werkelijke schade, toch niet in strijd komt met het indemniteitsbeginsel.

Een verzekeraar zal dit niet graag toegeven, maar het is toch echt zo.
pi_30753288
Vragen om een schadevergoeding in natura, d.w.z. dat de keuken weer in werkzame toestand is.
Je kan dan nooit geen winst maken en alles is weer gerepareerd.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_30753631
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:48 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Maar dit is dus te kort door de bocht. Wanneer het met de schadevergoeding niet mogelijk is de schade te repareren, is het zeer wel mogelijk dat een hogere uitkering, ter dekking van de werkelijke schade, toch niet in strijd komt met het indemniteitsbeginsel.

Een verzekeraar zal dit niet graag toegeven, maar het is toch echt zo.
Maar wanneer dat het geval is, is de geleden schade dus hoger (dan de dagwaarde) en dáár ben je dus voor verzekerd.
pi_30756532
Maar eigenlijk wil TS geen geldbedrag, TS wil dat de keuken in de oorspronkelijke staat wordt hersteld.
Als de verzekeringsmaatschappij dat voor een euro voor elkaar krijgt is TS ook tevreden.
In feite interesseert het TS niet hoeveel het kost.

Even over iets anders: Ik vraag mij af of TS dit bod wel moet accepteren.
De verzekeringsmaatschappij is (neem ik aan, TS hoe zit het?) de WA verzekering van de tegenpartij, niet je eigen inboedelverzekeraar.

Eigenlijk is het namelijk helemaal geen verzekeringskwestie.
TS stelt namelijk de ouders van die kinderen aansprakelijk.
Daarna kunnen zij in overleg bepalen hoe de schade vergoed wordt.
Dat de aansprakelijken dit via hun WA regelen is voor TS niet interessant. Zij mogen het van TS ook uit eigen zak betalen.
De verzekeringsmaatschappij van de Tegenstander probeert zich als bemiddelaar op te werpen en er goedkoop vanaf te komen, maar is in feite helemaal geen partij in deze.

Ik zou als ik TS was eens bij een rechtswinkel of juridisch loket wat informatie inwinnen over aansprakelijkheid.
  dinsdag 20 september 2005 @ 15:27:04 #13
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30758816
@mgerben: Klopt. Ik heb reeds een afspraak gemaakt met een juridisch adviseur. De verzekering is inderdaad de WA van de tegenpartij. Eigenlijk zijn het meerdere ouders dus dat maakt het nog wat ingewikkelder Morgen ga ik met de adviseur praten. Ik wil dit het liefste zo netjes mogelijk oplossen omdat ik de sfeer in mijn buurt ook belangrijk vindt, maar ik ben toch niet van plan om hiervoor een financiele aderlating te moeten ondergaan.
pi_30759424
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 15:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
@mgerben: Klopt. Ik heb reeds een afspraak gemaakt met een juridisch adviseur. De verzekering is inderdaad de WA van de tegenpartij. Eigenlijk zijn het meerdere ouders dus dat maakt het nog wat ingewikkelder Morgen ga ik met de adviseur praten. Ik wil dit het liefste zo netjes mogelijk oplossen omdat ik de sfeer in mijn buurt ook belangrijk vindt, maar ik ben toch niet van plan om hiervoor een financiele aderlating te moeten ondergaan.
Goed zo!

Tip: De sfeer in de buurt wordt er niets beter van als jij het respect van de buurt verliest doordat je over je laat lopen en zelf de schade betaalt die anderen veroorzaakt hebben. Dan wordt jij een loser en een voetveeg, en daar wordt je ook niet blij van.

Ik ben benieuwd wat de adviseur zegt: Allemaal aansprakelijk stellen of slechts eentje.

Bovendien: Die anderen krijgen dit geld gewoon terug van hun WA verzekering.
Het is mogelijk dat ze even moeten touwtrekken over het bedrag dat ze terugkrijgen, maar er bestaan zaken waarin gewoon alles vergoed wordt omdat het dagwaarde-argument niet geldt.
Maar dat is jouw probleem niet.
We horen nog wel even hoe het gaat?
  woensdag 21 september 2005 @ 16:09:42 #15
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30794028
Grmbl... Gewoon dagwaarde dus. Maakt niet uit of het via de WA gaat of niet.

In ieder geval iedereen hier bedankt voor zijn/haar bijdrage!
pi_30794485
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:09 schreef X-Phantom-X het volgende:
Grmbl... Gewoon dagwaarde dus. Maakt niet uit of het via de WA gaat of niet.
In ieder geval iedereen hier bedankt voor zijn/haar bijdrage!
Dus geen vervangingswaarde?
Komt dat van de adviseur?
Kun je niet stellen dat je voor dat geldbedrag onmogelijk een 2e hands kunt kopen + op maat laten maken?
  woensdag 21 september 2005 @ 16:56:55 #17
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30795471
Ja, en ook niet in natura oid
pi_30795647
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:56 schreef X-Phantom-X het volgende:
Ja, en ook niet in natura oid
Je kunt ook niet je inboedelverzekeraar aanschrijven en die dan de schade laten verhalen
  woensdag 21 september 2005 @ 17:08:47 #19
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30795915
Nee want die vinden dat het duwen van een tuinslang door een ventilatierooster geen sporen van braak betekend.
Is btw wel een reden om mijn verzekering bij die eikels op te zeggen (Interpolis) en een inboedelverzekering te nemen waar ik voortaan wel wat aan heb.
pi_30797178
quote:
Op woensdag 21 september 2005 17:08 schreef X-Phantom-X het volgende:
Nee want die vinden dat het duwen van een tuinslang door een ventilatierooster geen sporen van braak betekend.
Is btw wel een reden om mijn verzekering bij die eikels op te zeggen (Interpolis) en een inboedelverzekering te nemen waar ik voortaan wel wat aan heb.
Moeten daar sporen van braak voor zijn (blijkbaar)

Ik weet niet beter of "insluiping" is ook meeverzekerd...
  woensdag 21 september 2005 @ 18:01:50 #21
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30797304
Het valt onder vandalisme en daar zijn volgens Interpolis sporen van braak voor nodig. Ik vroeg nog aan die gasten "dus als iemand door mijn open raam een molotov cocktail naar binnen gooit ben ik volgens jullie ook niet verzekerd?" en toen bleef het stil.
Dat sporen van braak is zowieso een achterhaald concept. Kijk bv maar eens naar de "slagmethode" om cilindersloten open te krijgen. Daar heb je ook geen zichtbare sporen van braak en ben je wel je spullen kwijt.

Nee, Interpolis gaat bij mij glashelder de vuilcontainer in, stelletje honden.
pi_30797351
Apart vind ik het wel, inderdaad. Zo zou ik het niet opgelost hebben, in elk geval.
  woensdag 21 september 2005 @ 18:07:25 #23
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30797453
Ik vraag me trouwens af wat de exacte definitie is van "sporen van braak". Ik kan het nergens vinden. Zichtbaar?
pi_30797509
quote:
Op woensdag 21 september 2005 18:07 schreef X-Phantom-X het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat de exacte definitie is van "sporen van braak". Ik kan het nergens vinden. Zichtbaar?
Wij maken er al een tijdje geen gebruik meer van, maar ik neem aan dat e.e.a. zichtbaar moet zijn. Twijfel kun je dan dus wel hebben over een loper o.i.d.
  woensdag 21 september 2005 @ 18:14:20 #25
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_30797665
Ik trof dus een tuinslang aan die door een rooster naar binnen was geduwd. Wel zichtbaar, maar geen opengebroken deuren of zo. Is dat sporen van braak?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')