Er is jurisprudentie waaruit blijkt dat het heel goed mogelijk is dat de enige manier om iemands' schade te vergoeden nieuwwaarde is. Een keuken is dusdanig elementair in een woning dat ik zeker de discussie met de verzekeraar aan zou durven.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
@rally Wat heet beter worden? Allicht ziet een nieuwe keuken er beter uit dan een oude maar ik kan ook niet op martplaats.nl een tweedehands keuken kopen omdat ik gebonden ben aan de vorm en aansluitpunten van de oude. Financieel gezien wordt ik er alleen maar slechter van.
Maar wat rally zegt is gewoon waar (indemniteitsbeginsel).quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
@rally Wat heet beter worden? Allicht ziet een nieuwe keuken er beter uit dan een oude maar ik kan ook niet op martplaats.nl een tweedehands keuken kopen omdat ik gebonden ben aan de vorm en aansluitpunten van de oude. Financieel gezien wordt ik er alleen maar slechter van.
Daarom staat vaak in de voorwaarden dat verzekeraars het recht hebben om in natura te mogen uitbetalen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:34 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Er is jurisprudentie waaruit blijkt dat het heel goed mogelijk is dat de enige manier om iemands' schade te vergoeden nieuwwaarde is. Een keuken is dusdanig elementair in een woning dat ik zeker de discussie met de verzekeraar aan zou durven.
Maar dit is dus te kort door de bocht. Wanneer het met de schadevergoeding niet mogelijk is de schade te repareren, is het zeer wel mogelijk dat een hogere uitkering, ter dekking van de werkelijke schade, toch niet in strijd komt met het indemniteitsbeginsel.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar wat rally zegt is gewoon waar (indemniteitsbeginsel).
Als jij een nieuwe keuken krijgt, dan word je daar beter van.
We gaan ervanuit dat je je keuken afschrijft (in, ik noem maar wat: 15 jaar). Je keuken kost ¤ 15.000,-- euro.
Dan schrijft de keuken elk jaar dus ¤ 1.000,-- af.
Je zou dus in principe elk jaar ¤ 1.000,-- opzij moeten leggen om de keuken na 15 jaar te kunnen vervangen.
Als de keuken na 5 jaar stuk is, is de dagwaarde ¤ 10.000,-- en zou jij ¤ 5.000,-- hebben gespaard.
De uitkering (¤10.000,--) en je spaargeld (¤ 5.000,--) leveren jou een nieuwe keuken op.
En jij doet weer 15 jaar met je keuken.
(ter info: bedragen en termijnen zijn puur voorbeelden en dienen als illustratief voor de uitleg)
Maar wanneer dat het geval is, is de geleden schade dus hoger (dan de dagwaarde) en dáár ben je dus voor verzekerd.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:48 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Maar dit is dus te kort door de bocht. Wanneer het met de schadevergoeding niet mogelijk is de schade te repareren, is het zeer wel mogelijk dat een hogere uitkering, ter dekking van de werkelijke schade, toch niet in strijd komt met het indemniteitsbeginsel.
Een verzekeraar zal dit niet graag toegeven, maar het is toch echt zo.
Goed zo!quote:Op dinsdag 20 september 2005 15:27 schreef X-Phantom-X het volgende:
@mgerben: Klopt. Ik heb reeds een afspraak gemaakt met een juridisch adviseur. De verzekering is inderdaad de WA van de tegenpartij. Eigenlijk zijn het meerdere ouders dus dat maakt het nog wat ingewikkelderMorgen ga ik met de adviseur praten. Ik wil dit het liefste zo netjes mogelijk oplossen omdat ik de sfeer in mijn buurt ook belangrijk vindt, maar ik ben toch niet van plan om hiervoor een financiele aderlating te moeten ondergaan.
Dus geen vervangingswaarde?quote:Op woensdag 21 september 2005 16:09 schreef X-Phantom-X het volgende:
Grmbl... Gewoon dagwaarde dus. Maakt niet uit of het via de WA gaat of niet.
In ieder geval iedereen hier bedankt voor zijn/haar bijdrage!
Je kunt ook niet je inboedelverzekeraar aanschrijven en die dan de schade laten verhalenquote:Op woensdag 21 september 2005 16:56 schreef X-Phantom-X het volgende:
Ja, en ook niet in natura oid
Moeten daar sporen van braak voor zijnquote:Op woensdag 21 september 2005 17:08 schreef X-Phantom-X het volgende:
Nee want die vinden dat het duwen van een tuinslang door een ventilatierooster geen sporen van braak betekend.
Is btw wel een reden om mijn verzekering bij die eikels op te zeggen (Interpolis) en een inboedelverzekering te nemen waar ik voortaan wel wat aan heb.
Wij maken er al een tijdje geen gebruik meer van, maar ik neem aan dat e.e.a. zichtbaar moet zijn. Twijfel kun je dan dus wel hebben over een loper o.i.d.quote:Op woensdag 21 september 2005 18:07 schreef X-Phantom-X het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat de exacte definitie is van "sporen van braak". Ik kan het nergens vinden. Zichtbaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |