abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 september 2005 @ 16:50:08 #1
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30730289

Handige Feyenoordsites:

Officiële Feyenoord-website
Officiële FSV-website
Lunatic News
FR Fans
Feyenoord Netwerk

Gouwe Ouwe

Jules Deelder vertelt de waarheid over amsterdam

En wie niet springt...

HET FEYENOORDGEVOEL
Peter te Velde [3/5/02]

Nadat het eindsignaal tegen Inter had geklonken en de finale was behaald explodeerde de Kuip in een ongekende vreugde uitbarsting. Mannen van alle leeftijden vielen elkaar in de armen en huilden dikke gelukstranen. Hier was niet zomaar een voetbaloverwinning behaald, het was meer. Het was een intense ontlading van diepgewortelde emoties die zich samenballen in het Feyenoordgevoel. Hoe komt het toch dat het clubgevoel in Rotterdam intenser wordt beleefd dan in de rest van het land?

Sinds jaar en dag wordt Feyenoord hartstochtelijk ondersteund door het Legioen, de trotse benaming van de grote achterban. Zowel in thuis- als in uitwedstrijden laat de fanatieke supportersschare zich luidruchtig gelden, waardoor je de indruk krijgt dat Feyenoord altijd thuis speelt. Bovendien kent geen andere club in Nederland zo'n trouwe aanhang dan de club in Rotterdam-Zuid. En dat is nogal opmerkelijk, aangezien de supporters niet bovenmatig worden verwend met aansprekende resultaten. Sterker nog, het is door de magere periodes jaren achtereen lijden voor de trouwe aanhanger. De laatste 25 jaar zijn de hoofdprijzen meestal in Amsterdam of Eindhoven terechtgekomen. Blijkbaar zit het Feyenoordgevoel dermate diep geworteld dat men deze zelfkastijding kan doorstaan.

Het ultieme lijden

Wellicht is het lijden de belangrijkste voedingsbodem van het Feyenoordgevoel. Hugo Camps zal het direct beamen. Volgens deze zwaarmoedige journalist is het lijden de ultieme vorm van sportbeleving. In het geval van religie zien we vaak dat groepen die het meest onderdrukt worden het fanatiekst reageren. Jaren van vernedering maakt de wil om te overwinnen sterker en leidt tot een grotere aanhankelijkheidsbetuiging. Het voert uiteraard te ver om sport en religie te vergelijken, maar een gevoel van vernedering en minderwaardigheid is in Rotterdam niet vreemd.

Het legioen vaart naar Lissabon

Een andere verklaring voor het Feyenoordgevoel is in de historie van de club te vinden. Met de heropbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog kreeg de stad het imago van harde werkers. Nergens was de collectieve geest zo sterk als in de havenstad wat resulteerde in een ongekende daadkracht. Logischerwijs werd de werklust en het solidariteitsgevoel op Feyenoord geprojecteerd, waardoor de club het predikaat van werkersclub kreeg opgeplakt. Robuuste spelers als Israël, Laseroms en Van Hanegem versterkten dit gevoel in hoge mate, zeker na het behalen van de Europa Cup 1. Maar men vergeet nogal eens dat naast de mannen van beton er met Moulijn, Kindvall en Hasil ook veel creativiteit in die succesploeg zat.

Met het bereiken van de UEFA Cupfinale beleeft Feyenoord eindelijk weer een internationaal hoogtepunt. En dat wil het Legioen graag weten; waarschijnlijk is het humeur van vele Rotterdammers lang niet zo goed geweest. Meer dan in Amsterdam of Eindhoven leeft men intens naar de finale toe. Eindelijk wordt de loyaliteit van de supporters aan hun club beloond, zeker als de finale wordt gewonnen. De achterban van Ajax bestaat voor een groot deel uit meelopers, die bij succes vooraan staan maar het in mindere periodes geheel laten afweten. PSV heeft wel een trouwe aanhang, maar deze bestaat voor een groot deel uit bioscooppubliek dat de eigen ploeg bij tegenslag genadeloos kan laten vallen. Het Legioen is vanwege het Feyenoordgevoel altijd achter hun cluppie blijven staan. Als beloning voor het trouwe lijden is hen op 8 mei een groot feest gegund.

Feyenoord!

Game on
A.M.A.B
pi_30730350
Eindelijk weer kampioen
  maandag 19 september 2005 @ 16:53:34 #3
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30730400
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:52 schreef Ricky_ het volgende:
Eindelijk weer kampioen
Beetje voorbarige conclusie, nog 29 wedstrijden te gaan...
A.M.A.B
pi_30730453
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:53 schreef Cart_man het volgende:

[..]

Beetje voorbarige conclusie, nog 29 wedstrijden te gaan...
Ja, maar we zijn aardig op weg Alhoewel we AZ nog krijgen, onze belangrijkste concurrent.
  maandag 19 september 2005 @ 17:02:06 #5
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30730652
Ben benieuwd tot wanneer we zonder puntverlies blijven.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30731111
Even een streepje aan de TT toegevoegd.

Feyenoord is zeker aardig bezig, hopelijk blijven Dirk en Salomon lang heel.
That's all folks!
pi_30732138
quote:
ik zat in die wolk weedlucht

en voor een paar zwaar aggresieve gasten elke keer trappen tegen de achterkant van mn stoeltje poehhhh wat kunnen sommige mensen zich drukmaken zeg
Hehe heel z4 is 1 grote weeddamp. Ik had achter me een vrouw die alles aan 1 stuk door zat af te zeiken... krijg je na 5 minuten ook al genoeg van.
pi_30732186
Dirk is onverwoestbaar! En hoewel Salomon ook belangrijk is en beter dan Dirk zal worden kan die het nu nog niet laten zien. Het gaat iig wel goed. Laten ze een beetje mooi voetbal zien of is het hard werken en met wat geluk winnen?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_30733106
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:17 schreef -Vaduz- het volgende:
Even een streepje aan de TT toegevoegd.

Feyenoord is zeker aardig bezig, hopelijk blijven Dirk en Salomon heel lang.
pi_30733165
Je wisselt twee woorden en je hebt een hele andere zin.
That's all folks!
pi_30733368
Klopt inderdaad!
Stel je voor dat Feyenoord dit seizoen CL haalt en beide spitsen stappen op... 1 jaar 'oogsten' met de club op het hoogste podium van Europa moeten ze toch willen?
pi_30733445
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:00 schreef jojomen4 het volgende:
Dirk is onverwoestbaar! En hoewel Salomon ook belangrijk is en beter dan Dirk zal worden kan die het nu nog niet laten zien. Het gaat iig wel goed. Laten ze een beetje mooi voetbal zien of is het hard werken en met wat geluk winnen?
Het is nog geen prachtig voetbal, maar het is al heel mooi dat deze groep jongens kan samenwerken.
pi_30733467
Op dat oogsten hebben ze bij de grotere clubs meer kans.
That's all folks!
pi_30733620
'oogsten' hè.. kerels hebben gezaaid, mogen ze van mij oogsten bij de club (en dan in de winterstop weg als Feyenoord uitgespeeld is).
Overigens heeft Kalou nog een paar jaar Nederlands voetbal nodig voor zijn paspoort?
  maandag 19 september 2005 @ 18:57:55 #15
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_30734099
FEYENOORD!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_30734632
Niet in de winterstop, gewoon aan het einde van het seizoen.
"..and in my brain it's going wrong.."
pi_30735174
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:57 schreef FrankyMcG het volgende:
FEYENOORD!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  maandag 19 september 2005 @ 19:34:46 #18
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_30735306
Paar pittigere potjes de komende week, twente uit, rapid uit en utrecht uit!

Hopen dat we die zonder kleerscheuren doorkomen!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  maandag 19 september 2005 @ 19:55:21 #19
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30735933
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:34 schreef FrankyMcG het volgende:

Twente en Utrecht zijn niet in goede doen, maar toch ben ik altijd een beetje bang voor die clubs. (Net zoals Heerenveen overigens.)
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30736104
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:55 schreef TC03 het volgende:

[..]

Twente en Utrecht zijn niet in goede doen, maar toch ben ik altijd een beetje bang voor die clubs. (Net zoals Heerenveen overigens.)
ja echt goed hebben die clubs nog niet lopen ballen, dus twente en utreg moet lukken op zich. Rapid uit wordt een ander verhaal... Maar ik hoop echt dat we die ook winnen, wil nog wel een mooie (en betaalbare) Europese uitwedstrijd meepakken.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_30736240
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:55 schreef TC03 het volgende:

[..]

Heerenveen thuis hebbenz e over het algemeen geen problemen, maar daarintegen wel. Twente en Utrecht uit zijn ook altijd lastig, maar moeten te doen zijn.
  maandag 19 september 2005 @ 20:03:53 #22
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_30736247
Twente uit moet toch wel gaan lukken zijn in slechte doen, maarja ken me nog een bekerwedstijd van 2 jaar terug herrineren speelde ze ook zo kut werden wij daar weggespeeld.

Als ze zo spelen als de 2e helft moet Rapid ook te doen zijn, zodat we hopelijk een paar leuke clubs loten.

Utrecht moet ook niet echt een probleem vormen.

Ik denk dat Koeman de touwtjes goed in handen heeft, en dit had ik toch niet gelijk gedacht bij zijn aanstelling
Gory Gory what a Hell of a way to Die
  maandag 19 september 2005 @ 20:08:50 #23
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_30736434
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:03 schreef Sender_ het volgende:
Ik denk dat Koeman de touwtjes goed in handen heeft, en dit had ik toch niet gelijk gedacht bij zijn aanstelling
Idd. En belangrijker nog heeft hij een hecht team gemaakt van Feyenoord, is natuurlijk nog maar de vraag of dat zich uit op het veld...
pi_30737185
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:34 schreef FrankyMcG het volgende:

Twente is wel te doen, die zijn totaal niet in vorm.
pi_30739458
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:03 schreef Luni het volgende:

[..]

Heerenveen thuis hebbenz e over het algemeen geen problemen,
Vorig seizoen volgens mij voor het eerst verloren, wat een kutwedstrijd was dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')