Mijn enigste 'probleem' met Mario is dat er geen echte Mario titel meer uitgekomen is sinds Mario64. Mario Sunshine was een slap aftreksel van wat ik beschouw als de meest toonaangevende/ groundbreaking platform-reeks uit de geschiedenis van videogames. Sunshine was wel goed, maar goed is niet genoeg. Als ik goed wil dan speel ik wel Ratchet & Clank.
Nee, als ik denk aan een echte Mario-titel dan denk ik aan bijna perfect en dat was Sunshine niet.
Speelde ik alle vorige Mario titels van A tot Z en meerdere keren (waarbij fun-factor bijna niet afnam), Sunshine heb ik niet eens uitgespeeld.
Zelfs Mario64 zie ik niet (!) als de ultieme 3D incarnatie van een Mario-titel; missen van een overworld, verscheidenheid bazen, Mushroom kingdom gevoel, stemmetjes (OMG) etc. Maar daar keek ik makkelijk overheen aangezien het spel revolutionair was gezien de 3D engine, controls en funfactor. Die punten deden het gevoel van het ontbreken van de elementen van de ultieme 3D Mario makkelijk vergeten. En ik zag ook wel in dat het onredelijk was om te verwachten, gezien de nieuwe technologie/know how op dat moment. Dat zou hetzelfde zijn als verwachten in 1980 dat ze Mario3 uitbrachten ipv Mario1. Nintendo overachieved met Mario64, wat meer kan je verwachten?
Dat neemt niet weg dat ik dit van een GC Mario versie wel verwachtte. Het rare was dat Nintendo juist het tegenovergestelde deed; Mushroom kingdom weg (Carribean?!?), 'verscheidenheid 'van levels (keuze levels was gewoon 'at random'), verdere vervreemding Mario-icoon, wegvallen van Mario basics (sublevels in pijpen maken dit niet goed), etc.
Ipv gebruik maken van de kennis van Mario64 om een ultieme Mario titel te maken, borduurde Nintendo voort op Mario64 en neglected Mario3 & World!
Wat ik hiermee wil zeggen; Mario(als brand) is gedevalueerd deze generatie en dit
komt niet door de diversiteit aan titels maar simpelweg door het missen van een traditionele Mario-kraker. Het imago van Mario in een generatie wordt bepaald door de
echte Mario titel waarmee een Nintendo-console wordt gelanceerd.
Dus Nintendo, je weet wat je moet doen met Mario128. Hou alsjeblieft op met het verpersoonlijken (geld ook voor Mariokart, Starfox) van Mario (laat dat over aan de gamer) en negeer Mario's origine niet. Als Mario jullie mascotte is, geef Mario128 dan ALLES waar jullie voor staan en haal alles uit de kast.