Hoi!
Even een korte voorgeschiedenis:
In 1999 ben ik begonnen op het HAVO/VWO. Niets leek mij in de weg te staan naar het VWO te gaan, in 1 keer te slagen en geneeskunde te gaan studeren (mijn droom destijds). Tot er in 2002 (4e klas VWO) een depressie de kop op stak die tot nu toe nog steeds niet over is. Ik ben inmiddels 17 jaar, ben blijven zitten in 5VWO en ben halverwege de 2e keer dat ik de 5e deed opgenomen in een jeugddagbehandeling met school erbij. Ik wil dit schooljaar proberen mbv staatsexamens een deel van mijn VWO diploma te halen, zodat ik de rest ervan op het volwassenen-onderwijs af kan maken. Dit jaar sluit ik Nederlands, Engels, Biologie en Letterkunde af. Ik heb tot nu toe Natuur en Gezondheid gedaan, om de mogelijkheid geneeskunde open te houden.
Vorig jaar heb ik met mijn profielvakken (dwz Natuurkunde1, Scheikunde1 en Wiskunde B1) nogal wat problemen gehad. Ik deed zo'n 4 maanden over 1 hoofdstuk Wiskunde, een hoofdstuk dat relatief makkelijk zou moeten zijn.
Nu to the point:
Omdat ik nu tegen mijn examen aan zit, merk ik dat ik wat resultaat nodig heb om zelfvertrouwen te krijgen. Het geneeskunde-plan is compleet van de baan (ik zit nu meer op de psychologie-koers, of misschien wel iets cultureels). Ik zit dus te denken aan een profielwissel. Als ik kijk naar mijn eerste interesses zou Cultuur en Maatschappij het best bij me passen. Economie en Maatschappij zou me ook wel makkelijker afgaan, alleen heb ik zelf niet zoveel (lees: bijna niets) met economie en zakelijke dingen. Het probleem bij C&M is alleen, dat me absoluut niet duidelijk wordt wat voor vakkenpakket ik daarbij heb (de foldertjes van IBG over staatsexamens zijn niet bepaald duidelijk). Ik geloof dat ik Frans2 én Duits2 zal moeten doen, en daar zie ik wel een beetje tegenop. Voor Frans1 en Duits1 heb ik respectievelijk een 7 en een 8 gehaald voor mn examen, maar dat was alleen lezen. Als ik moet spreken, luisteren en schrijven wordt het een stuk moeilijker.
Mijn vraag aan jullie:
Wie kan me meer vertellen over C&M? Wie heeft tips om duidelijk te krijgen wat het pakket inhoudt/het best bij me past? Wie heeft ervaring met profielwisselingen?
Sorry voor het warrige verhaal, maar ik zal binnenkort een keuze moeten maken en zit echt met mn handen in het haar. De leraren bij mij op school zijn al niet gewend aan een VWO-eindexamenleerling, laat staan aan een die van profiel wil wisselen. Ik heb wat hulp van buitenaf nodig!
Liefs en alvast bedankt
![]()
Yuki