Goed zo, keihard aanpakken die fraudeurs.quote:Studenten die hun afstudeerscriptie overschrijven moeten nooit meer kunnen afstuderen in hun vak. Dat zegt staatssecretaris Rutte in een nog te verschijnen interview in het maandblad Opzij.
Schorsing
Op dit moment is de strengste straf een jaar schorsing. "Dat vind ik eerlijk gezegd niet genoeg", aldus de bewindsman van Onderwijs. Rutte wil studenten die hun scriptie overpennen, helemaal uitsluiten van die studie.
Nieuwe wet
Rutte werkt aan de nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek (WHOO), waarin het sanctiebeleid op de schop gaat. De wet moet in 2007 ingaan.
Hij heeft er zeker 6 jaar over gedaan en een scriptie geleent?quote:Is natuurlijkt terecht, maar ik heb steeds het gevoel dat Rutte zijn eigen genoten privileges nu hard veroordeelt.
Als ik het zo lees gaat het Rutte vooral om de 'zware gevallen'. Hij wil het maximum verhogen, van een éénjarige naar een levenslange uitsluiting. Die éénjarige uitsluiting wordt nu ook niet standaard opgelegd.quote:Op zondag 18 september 2005 18:36 schreef Pool het volgende:
Helemaal overpennen is natuurlijk een ernstig vergrijp, dat moet zwaar bestraft worden. Ik vraag me alleen af wat er met de 'dubieuze' gevallen gaat gebeuren. Om mij heen hoor ik wel eens van mensen die net een te groot stuk letterlijk hebben vertaald zonder bronvermelding. Ook kwalijk, maar dan lijkt me uitsluiting van de studie weer wat te zwaar.
Aldus de FP: 'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'quote:'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'
Bron: Planet.nl
Gepubliceerd: zondag 18 september 2005 @ 19:04
Staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte is er voorstander van om studenten die bij hun afstudeerscriptie plagiaat plegen keihard te straffen. Volgens de VVD-politicus moet de frauderende student de mogelijkheid tot afstuderen in de studierichting waarmee ze bezig waren worden ontnomen. Dat meldt Rutte in een interview in Opzij.
Onlangs werd al bekend dat de politicus het sanctiebeleid voor plagiërende studenten op de schop wil nemen. Momenteel is de straf voor het overnemen van complete teksten nog maximaal een jaar schorsing, maar volgens Rutte is dat niet streng genoeg. "Ik laat onderzoeken of je mensen, die hun afstudeerscriptie hebben overgeschreven niet helemaal kunt uitsluiten van die studie. Dat betekent dat ze nooit meer in dat beroep werkzaam kunnen worden. Ja, dat is heel streng, maar ik vind het ook erg dat je zo'n belangrijk stuk van een ander overschrijft", aldus de staatssecretaris in Opzij.
Dan kun je er net zo goed levenslang op zettenquote:Op maandag 19 september 2005 09:29 schreef Blinky het volgende:
Ik vind het wel een goede regel. Niks te streng. Je weet dat het illegaal is als je complete stukken overschrijft, als je die 'straf' niet wilt, moet je het gewoon zelf doen
Als een fout een in principe levenslange straf moet opleveren dan mogen ze die wettenbundels en hun strafmaten wel vervangen.quote:Op maandag 19 september 2005 09:16 schreef boyv het volgende:
[..]
Aldus de FP: 'Plagiëren? Dan niet afstuderen!'
Wat vinden we hiervan?
Ik vind het reinste bullshit. De straf is veel te hoog. Iemand zijn kans op afstuderen ontnemen door één fout, dat is buiten proporties.
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Schijnbaar is de straf die nu wordt gehandhaafd niet voldoende.quote:Op maandag 19 september 2005 09:37 schreef boyv het volgende:
De straf gaat gewoon niet op tegen hetgeen wat gedaan is.
Preciesquote:Op maandag 19 september 2005 09:59 schreef PekkeMan het volgende:
als je je scripte gewoon zelf maakt, is er toch niets aan de hand. Hoeven we ons ook niet druk te maken over deze straf![]()
Hoeveel mensen worden per jaar gepakt voor dit vergrijp? en hoeveel begaan het? Ik denk dat nog geeneens 10% van de fraudeurs gepakt wordt. Werk daar eerst eens aan.quote:Op maandag 19 september 2005 10:05 schreef Blinky het volgende:
[..]
Dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Schijnbaar is de straf die nu wordt gehandhaafd niet voldoende.
Als je niet zelf orgineel kunt zijn, of die moeite er niet voor wilt doen, dan moet je maar iets anders kiezen. Overschrijven is iets van de basisschool en daar wordt al te laks in opgetreden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |