abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 18 september 2005 @ 12:37:48 #1
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_30691953
Dat je het leuk vindt om films te kijken lijkt me logisch, ander klikte je niet op dit topic. Maar hoeveel van jullie lezen ook regelmatig boeken over films, regisseurs of filmmaatschappijen?

Ik begin zelf een behoorlijke collectie aan boeken op te bouwen. Van boeken over Kubrick tot aan John Ford en van de ondergang van MGM tot aan het turbulente leven van Darryl F. Zanuck.

Een van de mooiste boeken, die ik ooit eens op een grote uitverkoop vond, is Cinema - Year by year:

Dit boek doet verslag van het prille begin van de film tot aan (in dit geval) 2003. Met zo'n beetje alle interessante films erin, filmposters, alle prijswinnaars en al het nieuws uit elk jaar is dit voor een echte filmliefhebber nauwelijks te missen. De 1000 pagina's houden je wel even bezig.

De laatste tijd koop ik vooral boeken over het Hollywood van de jaren veertig. De studiobazen, regisseurs, sterren en producers uit die tijd fascineren me en ik heb nu nog boeken liggen over David. O. Selznick, Harry Cohn, Samuel Goldwyn en Lew Wasserman.

Zijn er meer mensen met deze afwijking?
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zondag 18 september 2005 @ 13:00:05 #2
67663 fractalis
we (all) search
pi_30692552
Filmboeken zijn hip! Heb deze week dit boek besteld:

Lijkt me een tof boek, ga voor m'n studie een essay schrijven over de rol van geweld in zijn films.
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_30692852
quote:
Op zondag 18 september 2005 12:37 schreef Mike het volgende:

Zijn er meer mensen met deze afwijking?
Sinds IN THE MOUTH OF MADNESS niet meer

Die blauwe is mijn favoriet, dat is the psychotronic encyclopedia of film met surprise, surprise obscure rommel

Heerlijk dik boek en absoluut niet duur
  zondag 18 september 2005 @ 13:41:28 #4
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_30693885
Waar is dat boek te koop Mike voor hoeveel?

Ik heb zelf een aantal LOTR filmboeken
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_30695713
Ik vind boeken over een specifieke regiseur altijd erg interessant, heb er enkele oa. over Kubrick, Fellini, Bergman etc..
  zondag 18 september 2005 @ 14:48:31 #6
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_30695948
Ik heb:

-The making of Memento
-Film: The critics' choice
-Screenwriter's Bible
pi_30696143
Moet eerlijk bekennen dat ik geen boeken OVER films heb, wel boeken waar films van gemaakt zijn (Harry Potter, LOTR, Tom Clancy etc). Als ik wat wil weten ga ik meestal naar IMDB, google of gewoon met vrienden erover praten.
  zondag 18 september 2005 @ 15:12:09 #8
67663 fractalis
we (all) search
pi_30696677

Dit zijn zo'n beetje de beste introductieboeken op het gebied van film die ik ken. Beide geschreven door Bordwell & Thompson. Niet goedkoop maar wel kwaliteit en heerlijk vlot geschreven! Aanrader!

Mijn bijbel:

Briljant boek en een anrader voor Tarkovsky-fanaten + gevorderde filmliefhebbers.

[ Bericht 25% gewijzigd door fractalis op 18-09-2005 15:18:34 ]
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_30696742
Foto's doen het helaas niet!
pi_30696821
Voor de Amsterdammers: op het leidseplein heb je tegen het theater aan een klein winkeltje, en daar hebben ze echt enorm veel boeken over het theater en over films!
pi_30699304
Het nadeel is dat die boeken vaak zo verdomd duur zijn.
What's it going to be then, eh?
  zondag 18 september 2005 @ 16:41:09 #12
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_30699432
Easy Riders, Raging Bulls van Peter Biskind. Een must voor liefhebbers van Amerikaanse cinema uit de laat jaren zestig en jaren zeventig.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_30699995
Ik kijjk liever naar documentaires over film regiseurs etc,

tijd geleden Lost in la mancha gezien
het verdoemde film project van Terry gilliam & Johhny depp & co
pi_30700027
quote:
Op zondag 18 september 2005 16:41 schreef Plastic_Power het volgende:
Easy Riders, Raging Bulls van Peter Biskind. Een must voor liefhebbers van Amerikaanse cinema uit de laat jaren zestig en jaren zeventig.

[afbeelding]
Dennis Hopper zei laatst in een interview dat dat hele boek vol lulkoek staat.
  zondag 18 september 2005 @ 17:07:12 #15
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_30700135
quote:
Op zondag 18 september 2005 17:02 schreef PDOA het volgende:

[..]

Dennis Hopper zei laatst in een interview dat dat hele boek vol lulkoek staat.
Ik vraag me af of Dennis Hopper zich die periode nog kan herinneren
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  Trouwste user 2022 zondag 18 september 2005 @ 18:19:45 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_30702368
Dit blijft voor mij het ultieme filmboek.

Any book-length interview with Alfred Hitchcock is valuable, but considering that this volume's interlocutor is François Truffaut, the conversation is remarkable indeed. Here is a rare opportunity to eavesdrop on two cinematic masters from very different backgrounds as they cover each of Hitch's films in succession. Though this book was initially published in 1967 when Hitchcock was still active, Truffaut later prepared a revised edition that covered the final stages of his career. It's difficult to think of a more informative or entertaining introduction to Hitchcock's art, interests, and peculiar sense of humor. The book is a storehouse of insight and witticism, including the master's impressions of a classic like Rear Window ("I was feeling very creative at the time, the batteries were well charged"), his technical insight into Psycho's shower scene ("the knife never touched the body; it was all done in the [editing]"), and his ruminations on flops such as Under Capricorn ("If I were to make another picture in Australia today, I'd have a policeman hop into the pocket of a kangaroo and yell 'Follow that car!'"). This is one of the most delightful film books in print.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 19 september 2005 @ 00:01:59 #17
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_30713956
Boeken over films heb ik niet, wel een aantal jaar oude cd-rom met een film guide
Lezen over films vind ik wel leuk, maar doe t meer op internet (uiteraard ), magazines en de krant.
Maar t boek dat Mike "voorstelt" in de OP is wellicht wel een mooi begin
Is t in t Engels of in t Nederlands?
  Moderator maandag 19 september 2005 @ 00:04:27 #18
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_30714031
quote:
Op maandag 19 september 2005 00:01 schreef Timo20 het volgende:
Boeken over films heb ik niet, wel een aantal jaar oude cd-rom met een film guide
Lezen over films vind ik wel leuk, maar doe t meer op internet (uiteraard ), magazines en de krant.
Maar t boek dat Mike "voorstelt" in de OP is wellicht wel een mooi begin
Is t in t Engels of in t Nederlands?
Da's in het Engels. Maar het is niet echt representatief eigenlijk...het is meer een leuk naslagwerk om doorheen te bladeren.

Easy Riders, Raging Bulls dat eerder genoemd wordt is zeker een aanrader om te lezen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 19 september 2005 @ 00:37:19 #19
4180 Hare
Come fly with me!
pi_30714873
Ik vind het zeer interessant om meer over films te wten te komen: achtergronden, director's, acteurs, studiosysteem, ontwikkeling en meer van dat.

Alleen doe ik dat liever door extra's te kijken en boekjes bij uitgaves te lezen.

Als ik ook nog boeken erover zou gaan lezen heb ik geen tijd meer om film te kijken
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
  maandag 19 september 2005 @ 00:58:34 #20
4180 Hare
Come fly with me!
pi_30715377
Nu ik trouwens elke dag 3 uur in de trein moet zitten voor stage is het eigenlijk best een goed idee wat van dit soort boeken te gaan lezen. Al moeten ze dan wel een beetje handzaam zijn natuurlijk

Iemand nog een goede boek over Kurosawa en Mifune en hun samenwerking?
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_30715599
quote:
Op zondag 18 september 2005 12:37 schreef Mike het volgende:
Dat je het leuk vindt om films te kijken lijkt me logisch, ander klikte je niet op dit topic. Maar hoeveel van jullie lezen ook regelmatig boeken over films, regisseurs of filmmaatschappijen?
Ik heb een tijdlang een enorme filmencyclopedie fetish gehad.
Ik heb iets van 30 van die dingen liggen, van Leonard Maltin pockets tot Timeout tot Variety tot de Nederlandse Filmencyclopedie.

De mooiste die ik heb is deze:

Dat is overigens tegelijkertijd ook de minst informatieve. Een echt koffietafelboek, zeg maar.
  maandag 19 september 2005 @ 01:08:56 #22
6643 Sheridana
Nog 3 nachtjes....
pi_30715601
Ik heb een filmencyclopedie...maar die is erg verouderd....films tot en met 1994...maar dan wel zeer uitgebreid en vanaf het begin van de vorige eeuw... en ik koop elke maand de Empire...maar das geen boek
Nooit meer die signature.... ;(
  Trouwste user 2022 maandag 19 september 2005 @ 15:10:42 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_30727126
Mijn encyclopedie gaat tot 89. Maar raadplaag hem nog regelmatig.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 19 september 2005 @ 15:21:25 #24
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_30727429
Als voormalig student Film- TV wetenschap zijn de eerdergenoemde boeken van Bordwell & Thompson voor mij verplichte kost.
Kinky_Queen, jou moet de naam "Chas. Balun" natuurlijk wel wat zeggen.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  maandag 19 september 2005 @ 15:25:14 #25
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_30727524
Hier kun je het nieuwste Cinema - year by year boed kopen!
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')