Meestal ligt de oorsprong van een lagedrukgebied bij de westkust van Afrika idd. Maar soms groeien onweersbuien die boven het 30C warme water ontstaan ook uit tot een depressie. Die vervolgens verder ontwikkelen tot een Tropical Storm en zelfs Hurricane. Dat gebeurt ook wel eens boven de Bay of Campeche (Mexico) bij Yucatan. TS Jose was daar een voorbeeld van, maar die leefde maar kort.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:18 schreef francorex het volgende:
TVP -
Mooie openingspost Frutselom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Tropische depressie 17 zou wel kunnen uitgroeien tot een monster als ik het zo lees. Goed in de gaten houden.
Ik heb een vraagje. Ik dacht dat orkanen in de Atlantische oceaan zich vormde voor de westkust van Afrika als depressie. De oceaan overstaken om uiteindelijk uit te groeien tot orkanen. Maar blijkbaar verschijnen die stormen overal op in het Atlantisch basin of ben ik mis ?
Ah ok. Thanks voor de heldere uitleg.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:34 schreef highway101 het volgende:
[..]
Meestal ligt de oorsprong van een lagedrukgebied bij de westkust van Afrika idd. Maar soms groeien onweersbuien die boven het 30C warme water ontstaan ook uit tot een depressie. Die vervolgens verder ontwikkelen tot een Tropical Storm en zelfs Hurricane. Dat gebeurt ook wel eens boven de Bay of Campeche (Mexico) bij Yucatan. TS Jose was daar een voorbeeld van, maar die leefde maar kort.
Ik ga voor Florida. Volgens mij loopt er langs al die eilanden een warme stroom, zodat de orkaan als het ware erop "drijft". Maargoed, het ligt ook aan de straalstroom e.d. Het is altijd moeilijk te voorspellen, zeker grotere orkanen.quote:Op zaterdag 17 september 2005 22:34 schreef francorex het volgende:
[..]
Ah ok. Thanks voor de heldere uitleg.
Wat denk jij van tropical storm 17 die lijkt mij recht naar Florida te gaan of mss een duik in de Golf van Mexico?
quote:FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS
INITIAL 18/0300Z 22.0N 69.7W 25 KT
12HR VT 18/1200Z 22.5N 71.5W 35 KT
24HR VT 19/0000Z 23.1N 73.6W 40 KT
36HR VT 19/1200Z 23.6N 75.5W 50 KT
48HR VT 20/0000Z 24.0N 77.7W 60 KT
72HR VT 21/0000Z 24.5N 82.0W 70 KT
96HR VT 22/0000Z 25.0N 86.0W 75 KT
120HR VT 23/0000Z 25.0N 90.5W 80 KT
Ik zal ook weer mn best doen, ben dr een tijdje uitgeweestquote:Op zondag 18 september 2005 18:39 schreef Frutsel het volgende:
thx voor het compliment Francorexom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Jongens houdt dit topic ff levend will yahom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Ik ben met vakantie tot 29-9-2005... Viva Espana...
quote:Nieuwe tropische storm bij Florida
Geplaatst op: 19 September 2005
Rita is nu nog een tropische storm, maar volgens de berekeningen neemt ze boven de Golf van Mexico in kracht toe tot een orkaan. Door het warme zeewater krijgt ze meer energie. Vòòr die tijd komt ze langs het zuiden van Florida, waar momenteel de nodige voorzorgsmaatregelen al zijn getroffen.
De toeristen op de eilanden net ten zuiden van Florida, de Florida Keys, zijn gisteren terug naar huis gekeerd, op advies van de overheid. Ook zijn scholen daar gesloten en op de snelwegen naar het vaste land was het file rijden door alle vluchtende mensen. Er is een officieel orkaan-alarm uitgegeven, wat inhoudt dat er binnen 36 uur een orkaan over kan trekken. Rita lag vanochtend nog bij de Bahama’s en verplaatst zich in een westelijke richting, zoals in de figuur hieronder is getekend. Ook Cuba krijgt de nodige overlast van Rita.
Rita is op de Atlantische Oceaan alweer de 17de tropische storm van dit seizoen. Door dit hoge aantal zijn nog maar 4 namen over voor eventueel volgende tropische stormen. De namen zijn Stan, Tammy, Vince en Wilma. Mocht het extreme geval voor doen dat zich meer dan 21 tropische stormen ontwikkelen, dan gaat de benaming verder met het Griekse alfabet: Alpha, Beta, Gamma enz
Zo kan het natuurlijk ook.quote:Enkele Links
1. Hurricane Season Special Edition Pagina van CNN voor 2005
2. National Hurricane Centre
3. Carribean Storm Network
4. Florida University Hurricane Website
5. Action News from Florida + Webcams
6. Nog een Hurricane Website uit de States met webcam+late news
7. Website met satelietbeelden van de Caribbean en de rest van Amerika
8. Intellicast: Geavanceerde satellietfoto's en gifs van aktuele stormen
9. Data over temperatuur / wind
10. Tropical Storm Risico's van dit moment
11. Actuele Watertemperatuur van dit moment
12. Wikipedia Hurricanes/Tyfonen in het algemeen
Opmerkelijke Links
--Hurricane Katrina CNN Special Report of the Killer Hurricane
--Hurricane Katrina via WikiPedia
-- Hurricane Season 2004 -- Special van CNN
-- Spectaculaire Satelietshots van stormen
Voor de rest niks op aan te merkenquote:Openingspost
Klik hier
Gemiddeld gezien kan het oog pas duidelijk waargenomen worden als de orkaan ongeveer cat 2 bereikt heeft.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:02 schreef francorex het volgende:
Ik zie geen oog zich vormen? wil dit zeggen dat storm niet krachtig is of zich nog aan het 'organiseren' is ...
Ja inderdaadquote:Op woensdag 21 september 2005 17:32 schreef SpeedyGJ het volgende:
Deze gaan ze missen, maar een orkaan kun je niet voorspellen he, kan plotseling zomaar afbuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop