abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 september 2005 @ 11:55:27 #1
6864 CoNNaiZ
I don't smile 4 pictures
pi_30660073
Hoi, ik heb een eenvoudige halogeenlamp gekocht voor directe aansluiting op het lichtpunt.
Probleem is dat deze lamp (volgens beschrijving) een aarding nodig heeft, mijn elektradraden zijn er slechts 2, geen aarde dus. Resultaat is dat hij ook het niet doet.
Iemand een idee of dit te omzeilen is of kan de lamp naar de prullenbak
Just because you are a character doesn't mean you have character.
  Moderator zaterdag 17 september 2005 @ 12:12:43 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_30660526
Enigste mogelijkheid is het trekken van aarde vanuit een centraaldoos naar jou aansluitpunt.
Het is niet mogelijk om dat te omzeilen
pi_30661044
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 11:55 schreef CoNNaiZ het volgende:
Hoi, ik heb een eenvoudige halogeenlamp gekocht voor directe aansluiting op het lichtpunt.
Probleem is dat deze lamp (volgens beschrijving) een aarding nodig heeft, mijn elektradraden zijn er slechts 2, geen aarde dus. Resultaat is dat hij ook het niet doet.
Iemand een idee of dit te omzeilen is of kan de lamp naar de prullenbak
Als ie 't niet doet kan-ie sowieso naar de prullenbak. Die aarddraad zit erop voor de veiligheid, niet uit electrische noodzaak. Je mag ook geen stroom door die aarddraad laten lopen.
pi_30661082
die lamp hoort het ook gewoon te doen ook al is er geen aardedraad aangesloten, want die lamp kan het nooit weten/meten of er een aardedraad aangesloten is, dus of je hebt hem verkeerd aangesloten of de lamp is kapot
namaste
  zaterdag 17 september 2005 @ 14:16:52 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30663735
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 12:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Enigste mogelijkheid is het trekken van aarde vanuit een centraaldoos naar jou aansluitpunt.
Het is niet mogelijk om dat te omzeilen
Nee, maar het is wel zelf goed te doen. De lamp werkt zonder aarddraad ook alleen voor je eigen veiligheid is het beter om deze wel geaard aan te sluiten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30688407
gewoon niet aansluiten die aarde, zolang je de lamp niet aanraakt is er niks aan de hand....
pi_30688428
Ik heb in het hele huis niet een lamp geaard volgens mij.

En trouwens, als iets wat je gekocht hebt niet werkt, dan gooi je 'm niet weg maar ga je er mee terug naar de winkel.
pi_30688438
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:15 schreef Conflict het volgende:
same here....

o, er hangen alleen nog maar fittingen.....
pi_30688443
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:15 schreef Conflict het volgende:

En trouwens, als iets wat je gekocht hebt niet werkt, dan gooi je 'm niet weg maar ga je er mee terug naar de winkel.
en dan scheld je de hele winkel verrot dat ze rommel verkopen
pi_30688473
Is ook een beetje onzin om een halogeenlamp te moeten aarden.....Zal notabene een trafo in zitten die het omzet naar 12 volt....Die heeft echt geen aarde nodig......
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_30688487
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:24 schreef LowJoe het volgende:
Is ook een beetje onzin om een halogeenlamp te moeten aarden.....Zal notabene een trafo in zitten die het omzet naar 12 volt....Die heeft echt geen aarde nodig......
en de behuizing van het armatuur dan?
pi_30688692
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

en de behuizing van het armatuur dan?
Die komt niet in aanraking met de 230 volt.....De draden daar van gaan direkt naar de trafo en de schakelaar zit aan de 12 volt kant......Als je n.l. aan de 230 v kant schakelt vind de halogeenlamp dat niet lekker vanwege spanningspieken.....
pi_30688775
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:56 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Die komt niet in aanraking met de 230 volt.....De draden daar van gaan direkt naar de trafo en de schakelaar zit aan de 12 volt kant......Als je n.l. aan de 230 v kant schakelt vind de halogeenlamp dat niet lekker vanwege spanningspieken.....
dus jij schakelt de 12 volt?
pi_30688852
De aardedraad heb je helemaal niet nodig!

Behalve in vochtige ruimtes zoals de badkamer enzo.
  zondag 18 september 2005 @ 10:33:42 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30689120
quote:
Op zondag 18 september 2005 10:14 schreef -Dominator- het volgende:
De aardedraad heb je helemaal niet nodig!

Behalve in vochtige ruimtes zoals de badkamer enzo.
Tegenwoordig (Lees in nieuwbouwhuizen) zit bij ieder lichtpunt een aarddraad en bied iedere lamp met metaal de mogelijkheid om voor de veiligheid deze te aarden. Dit heeft te maken met de nieuwe bouwbesluiten enzo.

Maar als er een aarddraad zit zou ik hem wel gebruiken dit is veiliger
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_30690310
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:24 schreef LowJoe het volgende:
D'r bestaan ook 220V halogeenlampen hoor...
pi_30705699
quote:
Op zondag 18 september 2005 10:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

dus jij schakelt de 12 volt?
Meestal kan het niet anders!Want het zit ingebouwd in het armatuur.Of het moet een spotje zijn en dan kan je niet anders als de 230 v schakelen,maar ook daar heb je geen eens een aansluiting voor de aarde!230 v halogeenlampen is wat anders,maar die komen niet zo vaak voor......Eigenlijk alleen in de staande lampen met soms wel 500 watt,tja,als je daar nog een trafo tussen moet zetten wordt die voet wel heel erg groot en zwaar.....Om over de warmte maar niet te praten.Dus daar zal wel een aardedraad in moeten,maar er zijn hele volksstammen die ze in een gewoon stopkontakt steken.....
pi_30705983
quote:
Op zondag 18 september 2005 10:33 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Tegenwoordig (Lees in nieuwbouwhuizen) zit bij ieder lichtpunt een aarddraad en bied iedere lamp met metaal de mogelijkheid om voor de veiligheid deze te aarden. Dit heeft te maken met de nieuwe bouwbesluiten enzo.

Maar als er een aarddraad zit zou ik hem wel gebruiken dit is veiliger
I know
pi_30717649
Dat is nog niet zo lang hoor!Ik dacht een jaar of 10......
pi_30718649
quote:
Op zondag 18 september 2005 20:06 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Meestal kan het niet anders!Want het zit ingebouwd in het armatuur.Of het moet een spotje zijn en dan kan je niet anders als de 230 v schakelen,maar ook daar heb je geen eens een aansluiting voor de aarde!230 v halogeenlampen is wat anders,maar die komen niet zo vaak voor......Eigenlijk alleen in de staande lampen met soms wel 500 watt,tja,als je daar nog een trafo tussen moet zetten wordt die voet wel heel erg groot en zwaar.....Om over de warmte maar niet te praten.Dus daar zal wel een aardedraad in moeten,maar er zijn hele volksstammen die ze in een gewoon stopkontakt steken.....
230 V halogeen lampen komen vaker voor dan jij denkt dan denk ik....
en er zitten echt lang niet altijd schakelaars ingebouwd in het armatuur, ik heb toevallig van de week bij ikea 2 lampjes gekocht waar dat wel het geval was maar die schakel ik gewoon met mijn afstandbediening en die schakelt de 230v, bij die schakelaars kan ik niet eens meer bij....
dan een lamp er eerder door kapot gaat kun je toch nooit zeggen... dat doen lampen nou eenmaal, ooit kapot gaan.....
pi_30723826
Mja....Tegenwoordig zit er meestal een electronische trafo bij die rekening houd met de eigenschappen van een halogeelamp......Maar als je nog een echte trafo hebt en je gaat zijn 230 v schakelen iedere keer,dan is de levensduur toch echt beperkt bij die dingetjes van zo'n 10 tot 50 watt.
  maandag 19 september 2005 @ 18:06:28 #22
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_30732355
quote:
Op zondag 18 september 2005 09:56 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Wat een bullshit.. De draden gaat toch echt de lamp in voordat ze bij de transformator komen en daar kan zeker nooooooit een probleem ontstaan ( lees blanke delen (losgeraakte isolatie) tegen de metalen behuizing ))?
Als je geluk hebt zit de centraaldoos waar jij je lamp aan wilt ophangen op dezelfde groep als waar de badkamer op zit.... vaak zit daar in de centraaldoos aarde, anders zeker weten bij de cv ketel (verplicht nml! ) kun je ff een aardedraad rondtrekken
pi_30734597
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:06 schreef Partyman het volgende:

[..]

Wat een bullshit.. De draden gaat toch echt de lamp in voordat ze bij de transformator komen en daar kan zeker nooooooit een probleem ontstaan ( lees blanke delen (losgeraakte isolatie) tegen de metalen behuizing ))?
Als je geluk hebt zit de centraaldoos waar jij je lamp aan wilt ophangen op dezelfde groep als waar de badkamer op zit.... vaak zit daar in de centraaldoos aarde, anders zeker weten bij de cv ketel (verplicht nml! ) kun je ff een aardedraad rondtrekken
De enigste armaturen die van metaal zijn en halogeenlamp(en) hebben zijn diegene die direkt op 230 v werken(Staande armaturen met b.v een grote lamp voor indirekt licht),die moeten natuurlijk wel aarde hebben,maar zoals ik al schreef,hele volksstammen stoppen die in een gewoon stopkontakt....En zelfs die heb je met een stenen basisplaat waar door de aarde eiegenlijk ook overbodig is.De rest hebben allemaal kunstof behuizingen en hebben dan ook geen kontakt voor aarde......Soms lijken die van metaal,maar dan zit het op een kunstof plaat waar dan het metalen deel op vast zit en dus geen geleidende verbinding heeft met het netsnoer.....
Geloof me,ik heb al tig van die halogeen armaturen gemonteerd als elektromonteur.
  maandag 19 september 2005 @ 19:48:04 #24
59607 Partyman
Heerlijk Helder Heineken
pi_30735707
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:12 schreef LowJoe het volgende:

[..]

De enigste armaturen die van metaal zijn en halogeenlamp(en) hebben zijn diegene die direkt op 230 v werken(Staande armaturen met b.v een grote lamp voor indirekt licht),die moeten natuurlijk wel aarde hebben,maar zoals ik al schreef,hele volksstammen stoppen die in een gewoon stopkontakt....En zelfs die heb je met een stenen basisplaat waar door de aarde eiegenlijk ook overbodig is.De rest hebben allemaal kunstof behuizingen en hebben dan ook geen kontakt voor aarde......Soms lijken die van metaal,maar dan zit het op een kunstof plaat waar dan het metalen deel op vast zit en dus geen geleidende verbinding heeft met het netsnoer.....
Geloof me,ik heb al tig van die halogeen armaturen gemonteerd als elektromonteur.
Als je ff bij m'n info had gekeken had je gezien dat het ook mijn werk is btw
Maar zelfs dan nog, TS heeft het over een lamp die aan het plafon komt met halogeen spotjes, er zijn tig verschillende soorten en maten daarin uiteraard maar heb er al een aantal gemonteerd die wel degelijk een aarde nodig hebben.
Soort van stangmodel waar ze aanzitten, die ook daadwerkelijk een aanrakingsgevaar kan opleveren.
pi_30740609
Nouja ok,dan heb ik die gemist in de praktijk.Maar zijn dan toch zeldzaam......Natuurlijk heb ik ook wel zo'n soort gemonteerd,maar dan was het gedeelte met de trafo toch van kunststof,niet helemaal,maar wel waar de draad in ging.........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')