Als ie 't niet doet kan-ie sowieso naar de prullenbak. Die aarddraad zit erop voor de veiligheid, niet uit electrische noodzaak. Je mag ook geen stroom door die aarddraad laten lopen.quote:Op zaterdag 17 september 2005 11:55 schreef CoNNaiZ het volgende:
Hoi, ik heb een eenvoudige halogeenlamp gekocht voor directe aansluiting op het lichtpunt.
Probleem is dat deze lamp (volgens beschrijving) een aarding nodig heeft, mijn elektradraden zijn er slechts 2, geen aarde dus. Resultaat is dat hij ook het niet doet.
Iemand een idee of dit te omzeilen is of kan de lamp naar de prullenbak
Nee, maar het is wel zelf goed te doen. De lamp werkt zonder aarddraad ook alleen voor je eigen veiligheid is het beter om deze wel geaard aan te sluitenquote:Op zaterdag 17 september 2005 12:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Enigste mogelijkheid is het trekken van aarde vanuit een centraaldoos naar jou aansluitpunt.
Het is niet mogelijk om dat te omzeilen![]()
same here....quote:Op zondag 18 september 2005 09:15 schreef Conflict het volgende:
Ik heb in het hele huis niet een lamp geaard volgens mij.
en dan scheld je de hele winkel verrot dat ze rommel verkopenquote:Op zondag 18 september 2005 09:15 schreef Conflict het volgende:
Ik heb in het hele huis niet een lamp geaard volgens mij.
En trouwens, als iets wat je gekocht hebt niet werkt, dan gooi je 'm niet weg maar ga je er mee terug naar de winkel.
en de behuizing van het armatuur dan?quote:Op zondag 18 september 2005 09:24 schreef LowJoe het volgende:
Is ook een beetje onzin om een halogeenlamp te moeten aarden.....Zal notabene een trafo in zitten die het omzet naar 12 volt....Die heeft echt geen aarde nodig......
Die komt niet in aanraking met de 230 volt.....De draden daar van gaan direkt naar de trafo en de schakelaar zit aan de 12 volt kant......Als je n.l. aan de 230 v kant schakelt vind de halogeenlamp dat niet lekker vanwege spanningspieken.....quote:Op zondag 18 september 2005 09:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
en de behuizing van het armatuur dan?
dus jij schakelt de 12 volt?quote:Op zondag 18 september 2005 09:56 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Die komt niet in aanraking met de 230 volt.....De draden daar van gaan direkt naar de trafo en de schakelaar zit aan de 12 volt kant......Als je n.l. aan de 230 v kant schakelt vind de halogeenlamp dat niet lekker vanwege spanningspieken.....
Tegenwoordig (Lees in nieuwbouwhuizen) zit bij ieder lichtpunt een aarddraad en bied iedere lamp met metaal de mogelijkheid om voor de veiligheid deze te aarden. Dit heeft te maken met de nieuwe bouwbesluiten enzo.quote:Op zondag 18 september 2005 10:14 schreef -Dominator- het volgende:
De aardedraad heb je helemaal niet nodig!
Behalve in vochtige ruimtes zoals de badkamer enzo.
D'r bestaan ook 220V halogeenlampen hoor...quote:Op zondag 18 september 2005 09:24 schreef LowJoe het volgende:
Is ook een beetje onzin om een halogeenlamp te moeten aarden.....Zal notabene een trafo in zitten die het omzet naar 12 volt....Die heeft echt geen aarde nodig......
Meestal kan het niet anders!Want het zit ingebouwd in het armatuur.Of het moet een spotje zijn en dan kan je niet anders als de 230 v schakelen,maar ook daar heb je geen eens een aansluiting voor de aarde!230 v halogeenlampen is wat anders,maar die komen niet zo vaak voor......Eigenlijk alleen in de staande lampen met soms wel 500 watt,tja,als je daar nog een trafo tussen moet zetten wordt die voet wel heel erg groot en zwaar.....Om over de warmte maar niet te praten.Dus daar zal wel een aardedraad in moeten,maar er zijn hele volksstammen die ze in een gewoon stopkontakt steken.....quote:Op zondag 18 september 2005 10:04 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
dus jij schakelt de 12 volt?
I knowquote:Op zondag 18 september 2005 10:33 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Tegenwoordig (Lees in nieuwbouwhuizen) zit bij ieder lichtpunt een aarddraad en bied iedere lamp met metaal de mogelijkheid om voor de veiligheid deze te aarden. Dit heeft te maken met de nieuwe bouwbesluiten enzo.
Maar als er een aarddraad zit zou ik hem wel gebruiken dit is veiliger
230 V halogeen lampen komen vaker voor dan jij denkt dan denk ik....quote:Op zondag 18 september 2005 20:06 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Meestal kan het niet anders!Want het zit ingebouwd in het armatuur.Of het moet een spotje zijn en dan kan je niet anders als de 230 v schakelen,maar ook daar heb je geen eens een aansluiting voor de aarde!230 v halogeenlampen is wat anders,maar die komen niet zo vaak voor......Eigenlijk alleen in de staande lampen met soms wel 500 watt,tja,als je daar nog een trafo tussen moet zetten wordt die voet wel heel erg groot en zwaar.....Om over de warmte maar niet te praten.Dus daar zal wel een aardedraad in moeten,maar er zijn hele volksstammen die ze in een gewoon stopkontakt steken.....
Wat een bullshit.. De draden gaat toch echt de lamp in voordat ze bij de transformator komen en daar kan zeker nooooooit een probleem ontstaan ( lees blanke delen (losgeraakte isolatie) tegen de metalen behuizing ))?quote:Op zondag 18 september 2005 09:56 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Die komt niet in aanraking met de 230 volt.....De draden daar van gaan direkt naar de trafo en de schakelaar zit aan de 12 volt kant......Als je n.l. aan de 230 v kant schakelt vind de halogeenlamp dat niet lekker vanwege spanningspieken.....
De enigste armaturen die van metaal zijn en halogeenlamp(en) hebben zijn diegene die direkt op 230 v werken(Staande armaturen met b.v een grote lamp voor indirekt licht),die moeten natuurlijk wel aarde hebben,maar zoals ik al schreef,hele volksstammen stoppen die in een gewoon stopkontakt....En zelfs die heb je met een stenen basisplaat waar door de aarde eiegenlijk ook overbodig is.De rest hebben allemaal kunstof behuizingen en hebben dan ook geen kontakt voor aarde......Soms lijken die van metaal,maar dan zit het op een kunstof plaat waar dan het metalen deel op vast zit en dus geen geleidende verbinding heeft met het netsnoer.....quote:Op maandag 19 september 2005 18:06 schreef Partyman het volgende:
[..]
Wat een bullshit.. De draden gaat toch echt de lamp in voordat ze bij de transformator komen en daar kan zeker nooooooit een probleem ontstaan ( lees blanke delen (losgeraakte isolatie) tegen de metalen behuizing ))?
Als je geluk hebt zit de centraaldoos waar jij je lamp aan wilt ophangen op dezelfde groep als waar de badkamer op zit.... vaak zit daar in de centraaldoos aarde, anders zeker weten bij de cv ketel (verplicht nml! ) kun je ff een aardedraad rondtrekken
Als je ff bij m'n info had gekeken had je gezien dat het ook mijn werk is btwquote:Op maandag 19 september 2005 19:12 schreef LowJoe het volgende:
[..]
De enigste armaturen die van metaal zijn en halogeenlamp(en) hebben zijn diegene die direkt op 230 v werken(Staande armaturen met b.v een grote lamp voor indirekt licht),die moeten natuurlijk wel aarde hebben,maar zoals ik al schreef,hele volksstammen stoppen die in een gewoon stopkontakt....En zelfs die heb je met een stenen basisplaat waar door de aarde eiegenlijk ook overbodig is.De rest hebben allemaal kunstof behuizingen en hebben dan ook geen kontakt voor aarde......Soms lijken die van metaal,maar dan zit het op een kunstof plaat waar dan het metalen deel op vast zit en dus geen geleidende verbinding heeft met het netsnoer.....
Geloof me,ik heb al tig van die halogeen armaturen gemonteerd als elektromonteur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |