abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30658072
Dat het bar en boos is gesteld met de spelling in Nederland weet iedereen inmiddels wel. Wat me echter wel verbaast is dat we het vertikken om het goede voorbeeld te geven!

Zojuist zapte ik even langs televisie-programma (zender?) JETIX met daarop een quiz. De juiste antwoorden verschenen in beeld:

A: Je weet niet goed wat dat betekend.
B: Je vindt dat erg fijn
C:

Ik zie het steeds vaker en stoor me er flink aan. Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken? Zeker bij een belangrijk medium als TV zou je het wel mogen eisen.
pi_30658088
Leer dan Engels, zit gramatisch wat minder bagger in elkaar
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_30658254
De Nederlandse spelling niet onder de knie hebben omdat een andere taal minder gecompliceerde regels kent.. lekker argument :|
pi_30658299
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There is no life after death, there is only life
pi_30658311
je hebt helemaal gelijk
in de media mogen ze dit soort fouten niet maken
pies on joe toe
pi_30658352
Nee maar helaas gebeurt dat steeds vaker, ook in de ondertiteling van films bijvoorbeeld :|
Van het concert des levens, krijgt niemand het program
pi_30658459
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef TijnIIE het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
My thoughts exactly.... anyways ga je ergens anders aan ergeren. Er zijn zoveel andere leuke dingen waar je over kan klagen dan die Nederlandse kut taal, is het toch niet waard.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  zaterdag 17 september 2005 @ 11:14:30 #8
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_30658868
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:
Dat het bar en boos is gesteld met de spelling in Nederland weet iedereen inmiddels wel. Wat me echter wel verbaast is dat we het vertikken om het goede voorbeeld te geven!

Zojuist zapte ik even langs televisie-programma (zender?) JETIX met daarop een quiz. De juiste antwoorden verschenen in beeld:

C:

Ik zie het steeds vaker en stoor me er flink aan. Wat kunnen we doen om het spellingsgehalte -of in ieder geval de basis ervan- weer omhoog te krikken? Zeker bij een belangrijk medium als TV zou je het wel mogen eisen.
Tussen twee werkwoorden dient een komma geplaatst te worden. Verder heb je wel gelijk: het spellingsniveau van veel Nederlandse burgers is bedroevend. Ik kan niet meer doen dan constant blijven hameren op het grammaticaal correct spellen van Nederlandse woorden en uitdrukkingen, opdat de mensen die het Nederlands nog niet voldoende beheersen, ervan leren.
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
  zaterdag 17 september 2005 @ 11:15:23 #9
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_30658901
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:44 schreef Chandler het volgende:
Leer dan Engels, zit gramatisch wat minder bagger in elkaar
Gramatisch? Grammaticaal.
Sokkel Lolleromfg
pi_30659138
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:43 schreef rrrik het volgende:

C:

Ik ben het er helemaal mee eens,alleen die stam + t kan me eigenlijk gestolen worden,het nut daar van heb ik nooit ingezien.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_30659212
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:59 schreef BobbyB het volgende:

[..]

My thoughts exactly.... anyways ga je ergens anders aan ergeren. Er zijn zoveel andere leuke dingen waar je over kan klagen dan die Nederlandse kut taal, is het toch niet waard.
Hmm vaag, kan het dan misschien beide? Zelfs in documenten over taal van de ILO (UvA) kom je "je vind" tegen..
pi_30659687
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 11:25 schreef rrrik het volgende:

[..]

Hmm vaag, kan het dan misschien beide? Zelfs in documenten over taal van de ILO (UvA) kom je "je vind" tegen..
je loop is toch ook niet goed?

Volgens mij moet het toch echt Je vindt zijn hoor
pi_30659825
TS weet het zelf ook niet goed.
Graag op anoniem
pi_30659903
Het is wel "Vind je dit goed?"

Maar ook "Vindt je vader dit goed?"

En zelfs, "het gaat niet goed met je, vind ik"
pi_30659996
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:53 schreef bonke het volgende:

je hebt helemaal gelijk
in de media mogen ze dit soort fouten niet maken
Les du Metro dan uns.
Als apen omhoog willen klimmen, ziet men al te snel hun blote billen...
pi_30660011
En: Hij vindt jou saaier dan mij.
Graag op anoniem
pi_30660035
Maar ja, dit weten we eigenlijk allemaal al. Ga dan naar taalunieversum.org, stelletje samo's!
Graag op anoniem
pi_30660107
ik heb altijd geleerd:
1). werkwoord vóór "je" dan zonder t
2). werkwoord na "je" dan met t

1. vind je?
2. je vindt

Natuurlijk moet "je" dan wel het onderwerp zijn
  zaterdag 17 september 2005 @ 11:57:35 #19
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_30660126
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 11:54 schreef Mainport het volgende:
Maar ja, dit weten we eigenlijk allemaal al. Ga dan naar taalunieversum.org, stelletje samo's!
Wat heeft een Z-merk chips hiermee te maken? Verloeder de taal nu niet erger!
Sokkel Lolleromfg
pi_30660568
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 11:57 schreef Dirktator het volgende:

[..]

Wat heeft een Z-merk chips hiermee te maken? Verloeder de taal nu niet erger!
Enfin............. Het is weer weekend........... koffie met wat lekkers etc. etc.
En God zag dat Breakcore lauw was........waar is JUNGLE mensen! |
Doom |
pi_30660569
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 11:54 schreef Mainport het volgende:
SPOILER
edit lol, taalunie versum

my bad
pi_30660647
biertje?
don't give me that fucking bullshit
pi_30660684
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 12:17 schreef haagse_elfje het volgende:
biertje?
  zaterdag 17 september 2005 @ 12:26:44 #24
102800 PallominnoXIII
Ik haat mijn nickname.
pi_30660899
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 10:55 schreef almeersmeisje het volgende:
Nee maar helaas gebeurt dat steeds vaker, ook in de ondertiteling van films bijvoorbeeld :|
Zo las ik laatst

We dont keep our people whit a machine gun
  zaterdag 17 september 2005 @ 12:29:15 #25
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_30660954
Ik vind dit echt zielig, het is verdomme zo dat mensen dus hun moedertaal niet eens kunnen beheersen.
Kwa grammaticale complexiteit heerschen we wel een hoop talen de grond in.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')