Ik lees in het topic dat veel mensen er niet altijd over uit zijn hoe je het beste panorama's kan maken en welk programma dan het meest geschikt is. Misschien helpt dit:
Photoshop (in mijn geval CS3) kan heel goed overweg met lens- en hoekcorrecties. Alle typen distortions kunnen redelijk tot goed herkend worden en Photoshop is in staat om bijvoorbeeld de gevel van een groot gebouw recht te trekken, wat bij een ruwe panorama bol zou staan, vanwege het diepteverschil. Daar houdt het eigenlijk wel op voor Photoshop.
De zwakke punten van PS zijn de slechte stitching en gebrek aan belichtingscorrectie. Photoshop is zeer slecht in staat om de belichting te corrigeren voor segmenten die door de kijkrichting een andere belichting hebben, zoals velen hier al hebben gemerkt. Dit leidt vooral in luchten tot slechte overgangen. Photoshop kan ook geen ingewikkelde vervormingen loslaten op segmenten om ze goed op elkaar aan te laten sluiten. Dit kan tot gekke stapjes leiden als de camera niet op een statief stond.
Autostitch is vrij verkrijgbaar in demo-vorm. Het volledige pakket wordt door bedrijven als ILM (George Lucas) gebruikt voor het stitchen van films. De demo-versie heeft wat beperkingen aan de vervormingen die het aankan, en waarschijnlijk nog wat under-the-hood beperkingen. Wat Autostitch wél kan is goed stitchen en kleurcorrecties doorvoeren. Dit maakt het programma een stuk prettiger dan Photoshop, aangezien de meeste panorama's die je maakt de standaard zoveel-graden-rond-één-punt zullen zijn.
Wanneer je alleen deze twee opties hebt is de beste keus een combinatie: eerst stitchen met Autostitch en vervolgens verder bewerken met Photoshop (curves, croppen etc.)
Als je het echt goed wil doen ga je voor een commercieel pakketje waar Autostitch in verwerkt zit, bijvoorbeeld
Autopano (www.autopano.net, demo beschikbaar). Deze gebruik ik zelf sinds deze zomer, en dit programma is in staat pano's te stitchen waar zowel PS als Autostitch (demo) niets mee konden. De auto-crop optie is ontzettend handig, net als de volledige editor waarmee je de stitching zelf nog aan kan passen als het niet helemaal goed ging. Ook is dit programma een stuk sneller dan PS of Autostitch. Mijn pc kon aardig vastlopen op full-resolution panorama's met PS of Autostitch, maar AutoPano wordt ook gebruikt voor GigaPixel panorama's (staan er een paar op hun site). Als je het uitgebreide pakket hebt kun je ook virtuele tours in elkaar knutselen en in Flash omzetten.
De volgende pano is gemaakt in Autopano. Het is mijn fout dat er beweging in zit. Dat komt door de HDR merging in Photomatix, waar ik vergeten was motion-correction aan te zetten (waarschuwing: dit gaat naar de "large" afbeelding. Doorklikken naar de original size geeft je een file van 9663 x 1955. Het echte origineel is te groot voor Flickr (20 MB max) en staat niet op de site.)
My Flickr ~~~ Life is like a beautiful melody, only the lyrics are messed up...
Sony Alpha 550
Volvo C70 convertible