Ooit geschiedenis gehad op school?quote:Op zaterdag 17 september 2005 04:05 schreef FRaGMaN het volgende:
Probeer ik een serieus topic te openen is het weer niet goed..
Nee.quote:Op zaterdag 17 september 2005 04:08 schreef dl3b het volgende:
[..]
Ooit geschiedenis gehad op school?
ik wel, heb er eindexamen in gedaan maar heb nooit iets over Guantánamo Bay meegekregen. Het enige wat we over Cuba te horen kregen waren de installaties met kernwapens tijdens de koude oorlog en de mislukte invasie in de varkensbaai.quote:Op zaterdag 17 september 2005 04:08 schreef dl3b het volgende:
Ooit geschiedenis gehad op school?
bronquote:U.S. Naval Station Guantanamo Bay, which covers 116 km² (approx. 45 mi²), is sometimes abbreviated as GTMO or "Gitmo". It was established in 1898, when the United States obtained control of Cuba from Spain at the end of the Spanish-American War, following the 1898 invasion of Guantanamo Bay. The U.S. government obtained a perpetual lease that began on February 23, 1903, from Tomás Estrada Palma, an American citizen, who became the first President of Cuba. The newly formed American protectorate incorporated the Platt Amendment in the Cuban Constitution. The Cuban-American Treaty held, among other things, that the United States, for the purposes of operating coaling and naval stations, has "complete jurisdiction and control" of the Guantanamo Bay, while the Republic of Cuba is recognized to retain ultimate sovereignty.
Wikipedia vind ik doorgaans niet zo betrouwbaar maar dit is wel interessant.quote:Op zaterdag 17 september 2005 15:15 schreef SoeperdweeP het volgende:
Ik heb er in de 4e een uiteenzetting over geschreven![]()
Als ik het me goed herriner heeft Amerika vroeger (toen tussen de landen alles nog koek en ei was) het land gehuurd, en hebben ze een contract opgesteld dat pas ongeldig is als beide landen het contract opheffen. En Amerika wil het contract niet opheffen, volgens mij betalen ze er ook maar 1000 dollar per jaar voor of zo...
edit: het verhaal wat ik net vertelde klopt grotendeels wel, volgens wikipedia...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay
Is er toen een vast bedrag afgesproken tot in der eeuwigheid of zo? Want het lijkt me dat dat zo langzamerhand wel geschikt is voor een inflatiecorrectie. 1000 dollar per jaar, daar kun je zelfs in Groningen nog geen huis voor huren.quote:Op zaterdag 17 september 2005 15:15 schreef SoeperdweeP het volgende:
En Amerika wil het contract niet opheffen, volgens mij betalen ze er ook maar 1000 dollar per jaar voor of zo...
Kwaliteit is nogal wisselend. Vaak is het zo dat hoe langer het artikel, hoe betrouwbaarder.quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:42 schreef FRaGMaN het volgende:
[..]
Wikipedia vind ik doorgaans niet zo betrouwbaar maar dit is wel interessant.
Het was eerst 2000 dollar, later 4085 dollar. Dat was afgesproken in een nieuw verdrag in 1934. Maar verandering van het bedrag is nu toch niet nodig. Castro's regime int de cheques niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Is er toen een vast bedrag afgesproken tot in der eeuwigheid of zo? Want het lijkt me dat dat zo langzamerhand wel geschikt is voor een inflatiecorrectie. 1000 dollar per jaar, daar kun je zelfs in Groningen nog geen huis voor huren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |