FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Landwind niet helemaal soepel door de Crashtest en nu??
GiSHwoensdag 14 september 2005 @ 20:09
volgens ANWB:Nieuwe Chinese SUV Landwind gevaar op de weg

Wat is er mogelijk voor de mensen die zo'n Landwind hebben besteld en nu er nu vanaf willen??

Volgens mij crashtest of niet... je zit er gewoon aanvast.. en hoe zit dat met die crashtesten.. zijn automerken niet eerst verplicht om crashtesten te doen voor ze een auto in produktie nemen.. en telt zo'n crashtest niet mee met de toelating op de nederlandse weg??
M5woensdag 14 september 2005 @ 20:11
geld terug van de importeur als het ding als nog geen toelating krijgt. als het ding wel toegelaten krijgt hebben ze denk ik pech. iig ff naar de consumentenbond
GiSHwoensdag 14 september 2005 @ 20:14
die dingen rijden toch al rond in NL??
Hyperdudewoensdag 14 september 2005 @ 20:16


Ik weet een leuke (matige) grap voor als je bij een garage komt.
Het gaat zo.
Je loopt naar een hokje waar zo'n kansloos figuur otoos voor een paar Euro's loopt te verpatsen.

Je gooi 15000 euro naar dat mannetje en koopt een otoo voor dat geld.

Dan leg je de otoo op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!

hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn otoo wat doe je?)

jij zo van ja heb hem toch gekocht he! hehehehe



"Beter goed gejat dan slecht bedacht"
M5woensdag 14 september 2005 @ 20:20
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:14 schreef GiSH het volgende:
die dingen rijden toch al rond in NL??
ja, maar d'r komt een onderzoek naar de toelating/type keuring, volgens de minister voor't verkeer.
GiSHwoensdag 14 september 2005 @ 20:30
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:20 schreef M5 het volgende:

[..]

ja, maar d'r komt een onderzoek naar de toelating/type keuring, volgens de minister voor't verkeer.
stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..
M5woensdag 14 september 2005 @ 20:34
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:30 schreef GiSH het volgende:

[..]

stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..
ik denk dus terug naar de importeur, die mag dan zien wat ie er meet doet, slopen of verkopen in land waar ze wel toeglaten worden.
maar ik weet de preciese regelgeving niet..
MikeyManwoensdag 14 september 2005 @ 20:49
Zeg, maar zijn crashtests dan een vereiste voor een typegoedkeuring?
M5woensdag 14 september 2005 @ 20:51
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:49 schreef MikeyMan het volgende:
Zeg, maar zijn crashtests dan een vereiste voor een typegoedkeuring?
voor kleinserie auto's niet dacht ik., (behalve in de US) maar ik denk niet dat die landwind daar ondervalt.
Five_Aceswoensdag 14 september 2005 @ 20:51
Ik vind het nogal overtrokken allemaal... In een barrel van 25 jaar oud mag je ook rondrijden die niet aan de moderne crashtests voldoen. Als je een Landwind voor dat geld koopt verwacht je sowieso al geen europese maatstaven lijkt mij.
GiSHwoensdag 14 september 2005 @ 20:54
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:51 schreef Five_Aces het volgende:
Ik vind het nogal overtrokken allemaal... In een barrel van 25 jaar oud mag je ook rondrijden die niet aan de moderne crashtests voldoen. Als je een Landwind voor dat geld koopt verwacht je sowieso al geen europese maatstaven lijkt mij.
maar een landwind is geen 25 jaar.. dus gewoon voldoen aan huidige maatstaven..
Knarfwoensdag 14 september 2005 @ 20:55
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:51 schreef Five_Aces het volgende:
Ik vind het nogal overtrokken allemaal... In een barrel van 25 jaar oud mag je ook rondrijden die niet aan de moderne crashtests voldoen. Als je een Landwind voor dat geld koopt verwacht je sowieso al geen europese maatstaven lijkt mij.
De ANWB test al 20 jaar auto's.
En dit is de slechtste die ze ooit getest hebben. Dat zegt mij echt wel genoeg.
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:07
Ik denk dat het het veiligst is als je in de Landwind geen gordel draagt en door de vooruit vliegt. Alleen dan heb je kans niet geplet te worden in je eigen auto.
MikeyManwoensdag 14 september 2005 @ 21:09
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:07 schreef HPoi het volgende:
Ik denk dat het het veiligst is als je in de Landwind geen gordel draagt en door de vooruit vliegt. Alleen dan heb je kans niet geplet te worden in je eigen auto.
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:12
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:09 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Toch is het waarschijnlijk zo, als je tenminste niet met een te grote snelheid tegen de gebotste auto/boom or whatever vliegt, beetje uitvliegen over de weilanden/asfalt haalt de snelheid er wel goed uit.
MikeyManwoensdag 14 september 2005 @ 21:13
Zo vond ik:

"ze kunnen beter een body bag meeleveren dan een airbag" ook wel een sterke...
erikkllwoensdag 14 september 2005 @ 21:17
"niet helemaal soepel door de crashtest" zegtie dan
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:19
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:17 schreef erikkll het volgende:
"niet helemaal soepel door de crashtest" zegtie dan
Beetje het imago ophogen..
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:20
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:13 schreef MikeyMan het volgende:
Zo vond ik:

"ze kunnen beter een body bag meeleveren dan een airbag" ook wel een sterke...
Heb je btw al gemerkt dat de airbag van de Landwind je eigenlijk eerst gewoon twee stompen in het gezicht geeft en de Landwind dan het dashboard in je smoel drukt?
Lamme_Sterfkanariewoensdag 14 september 2005 @ 21:22
heeft de passagier eigenlijk een airbag? Mocht ik ooit met zo'n ding moeten meerijden wil ik wel even m'n overlevingskansen weten. Als daar geen airbag zit schat ik die kans al een stuk hoger in
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:25
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:22 schreef Lamme_Sterfkanarie het volgende:
heeft de passagier eigenlijk een airbag? Mocht ik ooit met zo'n ding moeten meerijden wil ik wel even m'n overlevingskansen weten. Als daar geen airbag zit schat ik die kans al een stuk hoger in
Volgens mij niet, en die had btw minder verwondingen................ (dan de bestuurder uiteraard)
HPoiwoensdag 14 september 2005 @ 21:26
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:25 schreef HPoi het volgende:

[..]

Volgens mij niet, en die had btw minder verwondingen................ (dan de bestuurder uiteraard)
Bescherming bij botsing -> Landwind
M5woensdag 14 september 2005 @ 21:38
quote:
PRIJSBREKER OOK BREKEBEEN?
14-september-2005

De supergoedkope JMC Landwind presteert dramatisch bij crashtests, bericht de ANWB. De importeur reageert verbaasd en belooft nader onderzoek en maatregelen.

De bond beweert dat de Chinese SUV de slechtst presterende auto uit haar twintigjarige crashtesthistorie is en pleit zelfs voor betere Europese regelgeving die import van dergelijke auto´s onmogelijk maakt. De JMC Landwind wordt momenteel na een Duitse typegoedkeuring ook toegelaten in Nederland. Hier wordt de auto, omdat hij die Duitse goedkeuring al heeft, door de RDW slechts op APK-niveau gekeurd. We vroegen de Landwind-importeur op de IAA in Frankfurt om een reactie. Ron Zwaans, General Manager van Landwind Motor Corporation Europe, toonde zich vooral verbaasd over het slechte nieuws:We hebben de crashtestresultaten nog niet gezien en willen die eerst bestuderen. Daarna zullen we ons als een goed huisvader opstellen en eventuele tekortkomingen herstellen. We zullen onze klanten zeker niet in de steek laten;. Er zijn echter genoeg vraagtekens voor de importeur, want de Landwind heeft volgens hem al diverse andere crashtests wel met goed gevolg doorstaan. Inmiddels rijden er volgens de importeur wereldwijd meer dan tienduizend probleemloos rond. In Nederland hebben tot nu toe zo´n tweehonderd Landwinds hun weg gevonden naar een gelukkige (?) eigenaar.
www.autovisie.nl

Duitse typegoedkeuring dus, in NL alleen APK. Dit omdat een Duitse typegoedkeuring ook in NL geldig is.
Lamme_Sterfkanariewoensdag 14 september 2005 @ 21:41
quote:
Inmiddels rijden er volgens de importeur wereldwijd meer dan tienduizend probleemloos rond.
jah.. dat rondrijden zal vast wel prima gaan. Zolang je maar geen ongeluk krijgt :#
MewBiewoensdag 14 september 2005 @ 22:16
De veiligste plek in die auto is op de achterbank
sootywoensdag 14 september 2005 @ 22:20
Je bent toch wel een pauper als je een Landwind aanschaft.

Leuke SUV buurman.
_Drake_woensdag 14 september 2005 @ 23:04
quote:
Op woensdag 14 september 2005 22:16 schreef MewBie het volgende:
De veiligste plek in die auto is op de achterbank
Maar niet in het midden, dan word je geplet door de binnnenspiegel
Metro2005donderdag 15 september 2005 @ 08:51
Ach de Xantia komt ook beroerd uit de crashtest, wel minder erg dan de landwind maar lopend je auto verlaten wordt denk ik moeilijk
Om daar nou een auto voor te laten staan
ToMaSZdonderdag 15 september 2005 @ 09:28
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:38 schreef M5 het volgende:

[..]

www.autovisie.nl

Duitse typegoedkeuring dus, in NL alleen APK. Dit omdat een Duitse typegoedkeuring ook in NL geldig is.
Grijze import. Eigenlijk een smerige manier om je aan de rdw keuring te onttrekken.

Ik vind het wel opvallend dat die dingen al een duitse goedkeuring hebben, terwijl blijkbaar de europese crash tests (euroncap) nog niet waren uitgevoerd... Die gasten werken toch nauw samen met adac?

De anwb biedt geloof ik juridisch advies aan de paupers die al zo'n playmobil-terreinauto hebben besteld.
osmodonderdag 15 september 2005 @ 09:29
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:30 schreef GiSH het volgende:

[..]

stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..
DIe krijgen een speciale homologatie als landbouwvoertuig en een begrenzer waardoor ze niet harder als 30km/u mogen rijden.
M5donderdag 15 september 2005 @ 09:35
quote:
Op donderdag 15 september 2005 09:28 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Grijze import. Eigenlijk een smerige manier om je aan de rdw keuring te onttrekken.

Ik vind het wel opvallend dat die dingen al een duitse goedkeuring hebben, terwijl blijkbaar de europese crash tests (euroncap) nog niet waren uitgevoerd... Die gasten werken toch nauw samen met adac?

De anwb biedt geloof ik juridisch advies aan de paupers die al zo'n playmobil-terreinauto hebben besteld.
EuroNCAP, ADAC en ANWB werken wel samen, maar ADAC zorgt niet voor de typegoedkeuring.

Geen grijze import, Duitse typegoedkeuring geldt als een Europesetypegoedkeuring en dus ook een Nederlandse. Dacht ik..
TheFreshPrincedonderdag 15 september 2005 @ 11:45
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:55 schreef Knarf het volgende:

[..]

De ANWB test al 20 jaar auto's.
En dit is de slechtste die ze ooit getest hebben. Dat zegt mij echt wel genoeg.
Toch vind ik die bewering van de ANWB ook niet helemaal geloofwaardig.
Ik denk dat je in een Fiat Panda of een Suzuki Alto nóg minder kans maakt om zo'n klap te overleven.
Maar misschien waren de tests minder zwaar toen die getest werden. Iemand die dat weet?

Overigens wel erg dat bij zo'n auto het stuur nog naar binnen kan komen, zouden ze dat zelf nooit getest hebben?
JohnDopezondag 18 september 2005 @ 21:00
Als je niet kan autorijden dan moet je gewoon niet gaan autorijden en maakt het niet uit in wat voor auto je rijdt.........

Verder vind ik het oneerlijk dat alleen de drankrijders worden aangepakt, terwijl er genoeg drankrijders zijn die veel beter kunnen rijden dan de levensgevaarlijkezondagsrijders.
Wat mij betreft gaat de overheid ook van zondagsrijders hun rijbewijs afpakken.
Alexxxxxzondag 18 september 2005 @ 21:03
Pf, mankeert niks aan de landwind, is een lastercampagne van de bange gezamenlijke importeurs in Nederland.

* Alexxxxx gaat morgen even naar de Landwind dealer
tupolev141zondag 18 september 2005 @ 21:15
quote:
Op woensdag 14 september 2005 21:17 schreef erikkll het volgende:
"niet helemaal soepel door de crashtest" zegtie dan
De Landwind is juist héél soepel tijdens een crash
JohnDopezondag 18 september 2005 @ 21:21
En trouwens..... moet je zo'n test van de corrupte ANWB wel serieus nemen:?
Alexxxxxzondag 18 september 2005 @ 21:26
quote:
Op zondag 18 september 2005 21:21 schreef JohnDope het volgende:
En trouwens..... moet je zo'n test van de corrupte ANWB wel serieus nemen:?
Nee. Die van de TüV wel. En daar is ie blijkbbaar wel door gekomen, anders had ie geen goedkeuring gekregen.
GiSHdinsdag 20 september 2005 @ 01:35
quote:
Op zondag 18 september 2005 21:26 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nee. Die van de TüV wel. En daar is ie blijkbbaar wel door gekomen, anders had ie geen goedkeuring gekregen.
hebben ze toen van Landwind een frontera met andere typeplaatjes opgestuurd zeker
PNGdinsdag 20 september 2005 @ 02:04
Opel Frontera is geen Opel, is een Isuzu.
Joost-mag-het-wetendinsdag 20 september 2005 @ 02:27
quote:
Op donderdag 15 september 2005 11:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Toch vind ik die bewering van de ANWB ook niet helemaal geloofwaardig.
Ik denk dat je in een Fiat Panda of een Suzuki Alto nóg minder kans maakt om zo'n klap te overleven.
Maar misschien waren de tests minder zwaar toen die getest werden. Iemand die dat weet?

Overigens wel erg dat bij zo'n auto het stuur nog naar binnen kan komen, zouden ze dat zelf nooit getest hebben?
Je kunt ze gewoon raadlplegen op de site van de anwb

http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/FiatPanda04.pdf


Trouwens "klein" wil niet altijd zeggen onveilig hoor. Ik ben een paar maanden geleden door een klapband (die er kwam doordat een stuk metaal door een vrachtwagen op het andere rijvak in mijn band werd gekatapulteerd) aan zo'n 70 km/h op een betonnen elektriciteitspaal (weliswaar een oude) gevlogen , die vervolgens zelfs afbrak en op het dak van mijn auto vloog , en ik heb daar enkel 2 gekneusde ruggenwervels en een serie snijwonden aan over gehouden.

Was met mijn Mazda 2 die van de ANWB 4 sterren kreeg trouwens
http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/Mazda203.pdf
LSSdinsdag 20 september 2005 @ 20:34
Welke pauper koopt dan zo'n auto? SUV's zijn al pauperauto's maar als je een VW Touareg of een X5 rijdt is dat nog wel OK, maar vooral die Japanse nep-dingen, die zijn echt voor losers gewoon. Zo'n Landwind is dus voor mensen die nog niet eens genoeg geld hebben voor een Kia SUV ofzo.
Alexxxxxdinsdag 20 september 2005 @ 20:46
Verdorie, vandaag naar de Landwind dealer geweest, stond er geeneens een Landwind

Zeker per ongeluk tegen een muur gereden of zo
InFrA-WiZvrijdag 23 september 2005 @ 16:30
quote:
Op woensdag 14 september 2005 20:16 schreef Hyperdude het volgende:


Ik weet een leuke (matige) grap voor als je bij een garage komt.
Het gaat zo.
Je loopt naar een hokje waar zo'n kansloos figuur otoos voor een paar Euro's loopt te verpatsen.

Je gooi 15000 euro naar dat mannetje en koopt een otoo voor dat geld.

Dan leg je de otoo op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!

hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn otoo wat doe je?)


jij zo van ja heb hem toch gekocht he! hehehehe



"Beter goed gejat dan slecht bedacht"
hahahah!

ook_gekvrijdag 23 september 2005 @ 18:29
[img]http://www.autoweek.nl/images/480/13109.jpg[/mg]
Je zit wel lekker knus
Blapietvrijdag 23 september 2005 @ 19:43
je koopt toch ook geen auto om hem te crashen.

Maar goed, zijn deze tests er ook van een 2001 mègane en een 2004 Astra G?
Joost-mag-het-wetenvrijdag 23 september 2005 @ 19:53
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 19:43 schreef Blapiet het volgende:
je koopt toch ook geen auto om hem te crashen.

Maar goed, zijn deze tests er ook van een 2001 mègane en een 2004 Astra G?
Gewoon op de site van de anwb http://www2.anwb.nl/azf/zoek.html?azfid=crashtest

Megane : http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/RenaultMegane98.pdf (2001 megane bestaat niet, zal wel het model uit 98 zijn zeker ?)

Astra : http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/OpelAstra04.pdf
PeuRaczaterdag 24 september 2005 @ 11:29
Get leuke is dat de Landwind gewoon een Opel Frontera is van 10 jaar geleden, dus als je een 2e hands Frontera koopt zit je in een exact even (on)veilige auto
Joost-mag-het-wetenzaterdag 24 september 2005 @ 12:14
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 11:29 schreef PeuRac het volgende:
Get leuke is dat de Landwind gewoon een Opel Frontera is van 10 jaar geleden, dus als je een 2e hands Frontera koopt zit je in een exact even (on)veilige auto
Aangezien dit volgens de ANWB de slechtste test in hun 20 jaar is klopt dat ook niet hé. Dit is niet alleen een kopie van de Frontera, het is een slechte kopie van de Frontera ...
flyguyzaterdag 24 september 2005 @ 12:30
ach wat maakt zo'n crashtest nou uit? je moet gewoon niet crashen en je moet toch een keer dood
yupzaterdag 24 september 2005 @ 12:35
Ik vind het ook zwaar gelul. De mensen die zwaar zeiken over die landwind qua veiligheid stappen net zo makkelijk in een ouwe Kadeath/Escort/Kleine tering koekblik. Nee die zijn wel veilig
tupolev141zaterdag 24 september 2005 @ 15:42
Ik kan me goed voorstellen dat een Landwind onveiliger is dan een oude Escort. Niet alleen frommelt de auto op als een blaadje zilverpapier, de kinetische energie is gewoon veel groter door de massa van de auto
j22flyingdownwindzaterdag 24 september 2005 @ 20:45
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 11:29 schreef PeuRac het volgende:
Get leuke is dat de Landwind gewoon een Opel Frontera is van 10 jaar geleden, dus als je een 2e hands Frontera koopt zit je in een exact even (on)veilige auto
Het is idd een kopie. De auto heeft verder helemaal niets met de Frontera te maken. (zei de verkoper tenminste..)
robbedoeseos300dzaterdag 24 september 2005 @ 22:16
zou de ANWB soms in opdracht van de andere automerken deze test met een veel hogere snelheid hebben uitgevoerd.
Dit alleen om de thans dure markt te beschermen..............................
Alexxxxxzaterdag 24 september 2005 @ 22:18
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:16 schreef robbedoeseos300d het volgende:
zou de ANWB soms in opdracht van de andere automerken deze test met een veel hogere snelheid hebben uitgevoerd.
Dit alleen om de thans dure markt te beschermen..............................
ja, aangezien hij WEL door de TüV tests is gekomen.
robbedoeseos300dzaterdag 24 september 2005 @ 22:21
Als je de filmpjes bekijkt lijkt het mij met een behoorlijke snelheid te gaan.
Mensen willen nu op eens allemaal auto's met 5 sterren.

Ik rijdt momenteel in een peugeot 406 en die scoorde ook maar slechts 2 sterren.
Ik heb nou niet het gevoel in een onveilige auto te rijden.
De onveiligheid komt grotendeels door de chauffeur.

Ik zou ook wel eens een test willen zien van deze Landwind met een fiat panda....
Joost-mag-het-wetenzaterdag 24 september 2005 @ 22:25
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:21 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Als je de filmpjes bekijkt lijkt het mij met een behoorlijke snelheid te gaan.
Mensen willen nu op eens allemaal auto's met 5 sterren.

Ik rijdt momenteel in een peugeot 406 en die scoorde ook maar slechts 2 sterren.
Ik heb nou niet het gevoel in een onveilige auto te rijden.
De onveiligheid komt grotendeels door de chauffeur.

Ik zou ook wel eens een test willen zien van deze Landwind met een fiat panda....
Die test is ALTIJD aan 65 km/h dacht ik.

Een identieke test voor een Fiat Panda kun je hier zien : http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/FiatPanda04.pdf
j22flyingdownwindzaterdag 24 september 2005 @ 22:29
Als je ziet hoe de constructie van de kooi bij zon relatief lage snelheid helemaal instort... echt té bezar. Bij Topgear of n ander engels autoprogramma zijn ze met een Smart met 120km/h tegen een betonne blok aangereden. De kooiconstructie was 100% intact. Niet dat de inzittende het dan overleven, maar die kooicontructie is een van de belangrijkste basissen voor een veilige auto.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 24 september 2005 @ 23:07
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:29 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Als je ziet hoe de constructie van de kooi bij zon relatief lage snelheid helemaal instort... echt té bezar. Bij Topgear of n ander engels autoprogramma zijn ze met een Smart met 120km/h tegen een betonne blok aangereden. De kooiconstructie was 100% intact. Niet dat de inzittende het dan overleven, maar die kooicontructie is een van de belangrijkste basissen voor een veilige auto.
Waarom denk je dat een smart (in verhouding) zoveel "duurder" is dan die Chinese auto ?
Alexxxxxzaterdag 24 september 2005 @ 23:10
Ik kan me anders herinneren dat de introductie van de Smart maanden is uitgesteld ivm een elandproef (ook al zo'n crashtest die nergens op slaat en niet praktijkgericht is), dus niet zo'n goed voorbeeld.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 24 september 2005 @ 23:30
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:10 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik kan me anders herinneren dat de introductie van de Smart maanden is uitgesteld ivm een elandproef (ook al zo'n crashtest die nergens op slaat en niet praktijkgericht is), dus niet zo'n goed voorbeeld.
Op de tests van de anwb scoort de smart anders toch nog redelijk voor zo'n luciferdoosje , vind ik
http://www2.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/MCCSmart99.pdf
Alexxxxxzaterdag 24 september 2005 @ 23:36
Klopt. Maar omdat 1 van de 200 tests toevallig wat minder uitpakt, meteen een slechte repuattie.. dat zag je bij de A-klasse, dat zag je bij de Smart, en nu flikken ze het bij de Landwind. Heb jij iemand gehoord over de uitslag van de Elandtest voor de landwind? Of wat er gebrut als je een zijdelingse botsing hebt? Want in de praktijk komt het geowon niet voor dat je met 60 km/h tegen een muur aan rijdt.. tenzij je gaat NASCAR racen...

Als je al tegen een muur aan ridjt, rijd je overhet algemeen in de bebouwde kom.. dus 50.. en tegen de tidj dat je die muur raakt nog maar 30.. mocht je binnen de bebeouwde kom met 60 een muur raken, verdien je niet beter dan te sterven imho, dan reed je 80 a 90 kilometer per uur....
Joost-mag-het-wetenzaterdag 24 september 2005 @ 23:46
De zijdelingse botsing hebben ze bij de landwind blijkbaar ook getest :
http://www.anwb.nl/publis(...)crashtest-469632.pdf

En daar scoort hij toch wel merkelijk beter dan bij een frontale botsing, hoewel er nog steeds sprake is van zware hoofdletsels (wellicht zou eigenljjk een simpele zijdelingse hoofdairbag dat euvel al kunnen oplossen)

Maar zoals ik hier (of was het in de andere landwind topic) al eens zei, ik ben zelf enkele maanden geleden met een Mazda 2 door een klapband al schuin door (want die brak af) een betonnen elektriciteitspaal en recht op een muurtje van een meter hoog gevlogen aan zo'n 70 km/h (bij impact met het muurtje zeker nog tussen de 50 en 60 km/h) , en ik ben toch héél blij dat ik toen in geen Landwind zat.

Al zou voor mij iedereen (mits er geen extra gevaar voor voetgangers enzo is) wel in zo'n landwind mogen rondrijden. als je zoiets koopt moet je zelf maar oordelen of hij veilig genoeg is voor jouw ...
MegAzaterdag 24 september 2005 @ 23:55
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:18 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

ja, aangezien hij WEL door de TüV tests is gekomen.
wat een BS suggestie..de test is trouwens door de ADAC gedaan ism de ANWB en het lijkt me zeer sterk dat de ANWB hun reputatie op het spel zou willen zetten voor een paar euro
yupzondag 25 september 2005 @ 00:01
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De zijdelingse botsing hebben ze bij de landwind blijkbaar ook getest :
http://www.anwb.nl/publis(...)crashtest-469632.pdf

En daar scoort hij toch wel merkelijk beter dan bij een frontale botsing, hoewel er nog steeds sprake is van zware hoofdletsels (wellicht zou eigenljjk een simpele zijdelingse hoofdairbag dat euvel al kunnen oplossen)

Maar zoals ik hier (of was het in de andere landwind topic) al eens zei, ik ben zelf enkele maanden geleden met een Mazda 2 door een klapband al schuin door (want die brak af) een betonnen elektriciteitspaal en recht op een muurtje van een meter hoog gevlogen aan zo'n 70 km/h (bij impact met het muurtje zeker nog tussen de 50 en 60 km/h) , en ik ben toch héél blij dat ik toen in geen Landwind zat.

Al zou voor mij iedereen (mits er geen extra gevaar voor voetgangers enzo is) wel in zo'n landwind mogen rondrijden. als je zoiets koopt moet je zelf maar oordelen of hij veilig genoeg is voor jouw ...
Dude, nog een keer ter herinnering, er rijden genoeg mensen in ouwe Daihatsu knaak boodschappen blikken en Kadeath's... Ik bedoel maar veiligheid is kul. Als dat echt een argument was zou iedereen een dikke Volvo ofzo rijden...
electricityzondag 25 september 2005 @ 00:07
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:16 schreef robbedoeseos300d het volgende:
zou de ANWB soms in opdracht van de andere automerken deze test met een veel hogere snelheid hebben uitgevoerd.
Dit alleen om de thans dure markt te beschermen..............................
ik zie niet wat voor belang de ANWB daarbij zou hebben. tenzij ze er geld voor hebben gekregen. ik denk echter niet dat een club die zich primair richt op de autoRIJDER zo dom zou zijn om iets dergelijks te doen. de kans dat iemand zijn mond voorbij praat is daar veel te groot voor. en dan kunnen ze het wel schudden.
Joost-mag-het-wetenzondag 25 september 2005 @ 00:13
quote:
Op zondag 25 september 2005 00:01 schreef yup het volgende:

[..]

Dude, nog een keer ter herinnering, er rijden genoeg mensen in ouwe Daihatsu knaak boodschappen blikken en Kadeath's... Ik bedoel maar veiligheid is kul. Als dat echt een argument was zou iedereen een dikke Volvo ofzo rijden...
héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél.
Ik bedoel maar, als je tegenwoordig met een relatief klein en goedkoop (naar hedendaagse normen voor een nieuwe auto) "Mazdaatje" aan +/- 60 km/h tegen een paal en muurtje kunt rijden en er maar enkele kleinere verwondingen aan kunt overhouden, waarom zou je dan nu nog een nieuwe wagen als de Landwind moeten toelaten waarin je dan dood bent ? Dat is een vraag die je je kunt stellen natuurlijk ...
yupzondag 25 september 2005 @ 00:15
quote:
Op zondag 25 september 2005 00:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél.
Ik bedoel maar, als je tegenwoordig met een relatief klein en goedkoop (naar hedendaagse normen voor een nieuwe auto) "Mazdaatje" aan +/- 60 km/h tegen een paal en muurtje kunt rijden en er maar enkele kleinere verwondingen aan kunt overhouden, waarom zou je dan nu nog een nieuwe wagen als de Landwind moeten toelaten waarin je dan dood bent ? Dat is een vraag die je je kunt stellen natuurlijk ...
Ik zeg een ding:

64 km tegen tegenligger klappen, de Landwind wint egwel.

64 km tegen een muur/boom klappen, de Daihatsu wint denk ik.

Wat heb je liever. Volgens mij is de kans dat je tegen iets massiefs klapt lager dan dat je tegen een andere wagen klapt. En dan winnen Patrol/Landwind/Landcruiser achtige apparaten het. En een vangrailing is niet massief
Joost-mag-het-wetenzondag 25 september 2005 @ 00:19
Ik denk eerder dat als je met de Landwind tegen een tegenligger klapt er niemand zal winnen. Noch de bestuurder in de pakweg "Daihatsu" noch de bestuurder in de Landwind (want of je nu tegen een Daihatsu die aan + 50 km/h op je afkomt vliegt of een betonnen muurtje, de crashimpact waardoor dat dashboard enzo naar beneden komt zal er altijd zijn hoor ...
Dat is net het hele probleem van die wagen , het lijkt een Landcruiser maar hij is gemaakt van zo'n slecht materiaal dat de hele voorkant inklapt bij een impact erop. Dat heb je nu eenmaal niet bij andere hedendaagse SUV's ...
yupzondag 25 september 2005 @ 01:04
quote:
Op zondag 25 september 2005 00:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik denk eerder dat als je met de Landwind tegen een tegenligger klapt er niemand zal winnen. Noch de bestuurder in de pakweg "Daihatsu" noch de bestuurder in de Landwind (want of je nu tegen een Daihatsu die aan + 50 km/h op je afkomt vliegt of een betonnen muurtje, de crashimpact waardoor dat dashboard enzo naar beneden komt zal er altijd zijn hoor ...
Dat is net het hele probleem van die wagen , het lijkt een Landcruiser maar hij is gemaakt van zo'n slecht materiaal dat de hele voorkant inklapt bij een impact erop. Dat heb je nu eenmaal niet bij andere hedendaagse SUV's ...
Nee.

Ook Patrol's enzo hebben bizar slechte kooiconstructie tegen vaste objecten (ze wegen gewoon teveel) maar tegen andere wagens zijn ze opvallend sterk. Want dan hebben ze jou auto als kreukelzone, doordat die dingen zoveel wegen rammen ze gewoon door zwakkere auto's heen...

X5 ML e.d. moet je niet vergelijken daar zijn biljoenen in gestopt qua ontwikkelingen.
tupolev141zondag 25 september 2005 @ 10:48
De frontale botsingtest is ook niet bedoeld om het effect tegen een muur te testen. Er wordt gecrashed met 64km/h tegen een vervormbare hindernis met 40% van het frontale oppervlak. Wat er dus gesimuleerd wordt (maar dan op een gestandaardiseerde manier) is een botsing van 2 elkaar tegemoetkomende auto's die elk 32km/h rijden bij de impact waarbij ze elkaar half ontweken hebben, dat is de meest voorkomende frontale aanrijding.

Je moet die NCAP tests dus ook zo bekijken: gestandaardiseerd. Als je een echte studie wilt maken van de crashbestendigheid van een auto zou je eigenlijk 40 Landwinds moeten crashen tegen een heel scala aan auto's die op de wegen rondrijden. Dat is onbetaalbaar, en daarom is iedereen ermee akkoord gegaan om de NCAP tests als standaard te gebruiken.
DrXLTroublezondag 25 september 2005 @ 11:09
Wil niemand zn Landwind kwijt voor 2500,-?
BloodhoundFromHelldinsdag 4 oktober 2005 @ 07:59
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59


hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
MikeyMandinsdag 4 oktober 2005 @ 08:37
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59


hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
Lekkere test ook ja
Threepiodinsdag 4 oktober 2005 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59


hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
De feiten zijn inderdaad compleet weerlegd: Een of andere no-no journalist die er volgens mij de ballen verstand van heeft vindt hem wel okay rijden en de importeur beweert dat de auto 'gewoon veilig' is.

Vooral de waarheid dat de auto niet te vergelijken is met een auto die 3-4x zo duur is is treffend, dat klopt natuurlijk helemaal.

Vervelend alleen dat een auto als de Peugeot 1007 (ongeveer dezelfde prijsklasse) veel veiliger is. En de woorden van zo'n importeur natuurlijk geen F**K waard zijn, die kerel probeert van zijn voorraad af te komen en zijn naam te redden.
Threepiodinsdag 4 oktober 2005 @ 13:50
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 22:21 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Als je de filmpjes bekijkt lijkt het mij met een behoorlijke snelheid te gaan.
Mensen willen nu op eens allemaal auto's met 5 sterren.

Ik rijdt momenteel in een peugeot 406 en die scoorde ook maar slechts 2 sterren.
Ik heb nou niet het gevoel in een onveilige auto te rijden.
De onveiligheid komt grotendeels door de chauffeur.

Ik zou ook wel eens een test willen zien van deze Landwind met een fiat panda....
Dat je het gevoel niet hebt betekent nog niet dat het geen onveilige auto is. 2 sterren is gewoon erg weinig
Metro2005dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:22
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59


hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
Lijkt mij ook, je moet met geen enkele auto met 65km tegen een muur aanknallen
Als ze andere modellen uit gaan brengen dan zo'n lelijk suv kan het best een leuk nieuw merk worden (vooral goedkoop !)
Threepiodinsdag 4 oktober 2005 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Lijkt mij ook, je moet met geen enkele auto met 65km tegen een muur aanknallen
Als ze andere modellen uit gaan brengen dan zo'n lelijk suv kan het best een leuk nieuw merk worden (vooral goedkoop !)
nee idd, de meeste auto's zijn dan wel total-loss, dat is zonde natuurlijk

alleen jammer dat de bestuurder zelf in de landwind ook total-loss is dan
NiGeLaToRdinsdag 4 oktober 2005 @ 14:46
Ghe, op zich had ik verwacht als je die landwind zo over de bergjes heen zou raggen hij ook uit elkaar zou vallen. Verder lijkt die verslaggever ook geenszins de indruk te hebben dat 't een kut auto is. Ten slotte, er zijn maar weinig ongelukken eenzijdig tegen een brok beton natuurlijk
MikeyMandinsdag 4 oktober 2005 @ 14:54
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ghe, op zich had ik verwacht als je die landwind zo over de bergjes heen zou raggen hij ook uit elkaar zou vallen. Verder lijkt die verslaggever ook geenszins de indruk te hebben dat 't een kut auto is. Ten slotte, er zijn maar weinig ongelukken eenzijdig tegen een brok beton natuurlijk
Nogmaals... De test is zo geconstrueerd dat een frontale aanrijding tussen twee auto's wordt gesimuleerd... Beton zal het waarschijnlijk niet zijn...
electricitydinsdag 4 oktober 2005 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59


hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
de disclaimer aan het einde is alleszeggend.
yupdinsdag 4 oktober 2005 @ 20:48
Ik wil niet flamen maar de mensen die zeiken over de veiligheid van een Landwind stappen zonder pardon achterin zonder gordel, of rijden zonder pardon mee in een Alto ofzo...

Ik heb zelf met eigen ogen gezien dat zelfs relatief kleine klappers die oude koekblikjes totaal vernielen/verpletteren...

Ook al is de Landwind een nieuwe auto, als je kijkt naar de prijs kan je geen X5/ML klasse veiligheid verwachten...
M5dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:02
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 20:48 schreef yup het volgende:
Ik wil niet flamen maar de mensen die zeiken over de veiligheid van een Landwind stappen zonder pardon achterin zonder gordel, of rijden zonder pardon mee in een Alto ofzo...

Ik heb zelf met eigen ogen gezien dat zelfs relatief kleine klappers die oude koekblikjes totaal vernielen/verpletteren...

Ook al is de Landwind een nieuwe auto, als je kijkt naar de prijs kan je geen X5/ML klasse veiligheid verwachten...
prijs heeft niets met veiligheid te maken. Ding hoort gewoon veilig te zijn. Dat is ie niet bij aanrijding, dus is het risco voor bestuurder imo.
yupdinsdag 4 oktober 2005 @ 22:29
In mijn ogen heeft prijs wel wat met veiligheid te maken. Staat er ergens in de wet dat je minimaal 3 sterren moet halen bij de NCAP? Nee dus.

En of je een veilige auto wilt of niet, dat bepaal jij. Niet de overheid, en niet een of ander bedrijf dat EuroNCAP heet.

OOK al is de kans dat je in je eigen wagen een klapper maakt groot (je rijd immers (als het goed is) het meest in je eigen auto), dan zou het betekenen, dat iemand die veel naar veiligheid kijkt, nooit in een ouwe Kadeath, Suzuki Alto, of ander knakenbak zou moeten rijden. Anders is ie een fucking hypocriet. Punt.
Joost-mag-het-wetendinsdag 4 oktober 2005 @ 22:37
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:29 schreef yup het volgende:
OOK al is de kans dat je in je eigen wagen een klapper maakt groot (je rijd immers (als het goed is) het meest in je eigen auto), dan zou het betekenen, dat iemand die veel naar veiligheid kijkt, nooit in een ouwe Kadeath, Suzuki Alto, of ander knakenbak zou moeten rijden. Anders is ie een fucking hypocriet. Punt.
Tuurlijk is dat zo, maar ik vind het wél een punt dat als je even naar de gemiddelde veiligheid kijkt de écht onveilige bakken (zoals deze Landwind er ook een is) minstens modellen van 10 jaar oud zijn. Iedereen weet dat binnen 5 jaar er al héél veel , en binnen tien jaar zowat alle van die modellen van onze wegen verdwenen zullen zijn. Dus is het maar de vraag of je nu nog modellen met dezelfde veiligheidsstandaarten als die modellen moet gaan toelaten. Want zo'n landwinds die nu gebouwd worden rijden toch wellicht ook nog zeker tien , vijftien jaar op onze wegen rond hé.
ThaFreakdinsdag 4 oktober 2005 @ 22:40
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:29 schreef yup het volgende:
OOK al is de kans dat je in je eigen wagen een klapper maakt groot (je rijd immers (als het goed is) het meest in je eigen auto), dan zou het betekenen, dat iemand die veel naar veiligheid kijkt, nooit in een ouwe Kadeath, Suzuki Alto, of ander knakenbak zou moeten rijden. Anders is ie een fucking hypocriet. Punt.
onzin dat zijn auto's die al vrij oud zijn, de landwind is een splinternieuwe auto dus een onzin vergelijking wat je nu maakt!
JackShitdinsdag 4 oktober 2005 @ 22:53
Ach, Ik denk niet dat mijn Landrover Defender beter uit een botsproef zal komen. Hoort nou eenmaal bij het concept van de wagen. Ik troost me altijd maar met de gedachte dat in een echte aanrijding de andere auto voor mijn kreukelzone zorgt.
D-FENSwoensdag 5 oktober 2005 @ 08:27
quote:
Op zondag 25 september 2005 01:04 schreef yup het volgende:

[..]

Nee.

Ook Patrol's enzo hebben bizar slechte kooiconstructie tegen vaste objecten (ze wegen gewoon teveel) maar tegen andere wagens zijn ze opvallend sterk. Want dan hebben ze jou auto als kreukelzone, doordat die dingen zoveel wegen rammen ze gewoon door zwakkere auto's heen...

X5 ML e.d. moet je niet vergelijken daar zijn biljoenen in gestopt qua ontwikkelingen.
Probleem met een Patrol (en veel andere terreinwagens) is dat de constructie TE stijf is. Heb ooit een serie tests gezien met (toevallig) die Patrol en een Golf. En de uitkomst was verrassend.

Bij een snelheid van 60Km/u frontaal leverden de volgende combinaties deze resultaten op:

Patrol <-> Patrol : Iedereen dood
Patrol <-> Golf : Iedereen dood
Golf <-> Golf : Iedereen hoofdpijn

Een X5 is ontworpen als (extreem grote) personenauto. Dat betekend een andere opbouw van de carrosserie (geen ladderchassis bijvoorbeeld). Veiliger bij dagelijks gebruik op onze asfaltwegen, maar veel minder duurzaam onder omstandigheden waar echte terreinwagens voor zijn gebouwd (20+ jaren Afrika zonder noemenswaardig onderhoud).

Die Landwind suggereerd door z'n vorm en gewicht een goede bescherming te bieden aan de inzittenden. De waarheid is dat zelfs een 10 jaar oude Escort je beter heel weet te houden.
rishi120woensdag 5 oktober 2005 @ 12:39
rrright... Dude geen slecht woord over oude Daihatsu's mhhokee!
De mijne (Cuore) is nu 18 heeft net een kleine beurt gehad.... helemaal goed jah!
Er mankeert helemaal er helemaal nix aan!
quote:
Op zondag 25 september 2005 00:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél. ...
Threepiowoensdag 5 oktober 2005 @ 15:12
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:39 schreef rishi120 het volgende:
rrright... Dude geen slecht woord over oude Daihatsu's mhhokee!
De mijne (Cuore) is nu 18 heeft net een kleine beurt gehad.... helemaal goed jah!
Er mankeert helemaal er helemaal nix aan!
[..]
idd, die daihatsus zijn prima dingen. Maar of er nog veel van die oude cuores en charades rond zullen rijden over 10 jaar??
Metro2005woensdag 5 oktober 2005 @ 16:10
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:12 schreef Threepio het volgende:

[..]

idd, die daihatsus zijn prima dingen. Maar of er nog veel van die oude cuores en charades rond zullen rijden over 10 jaar??
Hoeveel landwinds denk je dat er over 10 jaar nog rondrijden
Pietverdrietdonderdag 6 oktober 2005 @ 10:03
En toen kwam de Test van de TUV en was ie toch veilig?
Nu weegt de landwind 10 Kg meer dan 2500 en is daarmee voor de tuv geen personenauto maar een vrachtwagen, en dan zijn de testen anders.
Heel mooi dit verhaal van de importeur, maar ik wil de crashtestopnames van de tuv wel eens zien voordat ik overtuigt ben dat de ADAC/ANWB testen geturkt zijn. En dan graag ook nog een euroncap test
http://www.euroncap.com/ als je wilt zien hoe veilig jouw auto is
PNGdonderdag 6 oktober 2005 @ 14:30
Landwind weegt rond de 1800 kilo leeg !!!
Max bruto gewicht is bij paar versies 2500.

http://www.jmclandwind.nl/specs.html
M5donderdag 6 oktober 2005 @ 14:34
TUV testen zijn met een lagere snelheid gedaan. en geen zijdelingse botsing
Repeatdonderdag 6 oktober 2005 @ 14:53
het is gewoon een schijtwagen. klaar.
Repeatdonderdag 6 oktober 2005 @ 14:56
Maarja aan de andere kant is een E36 3 serie uit 97 ook een fucking drama. En daar stapt ook iedereen zo in....
Pietverdrietdonderdag 6 oktober 2005 @ 20:22
Extra Balk eronder lassen en lagere snelheid, goh, wat een objectieve tweede test.
Joost-mag-het-wetendonderdag 6 oktober 2005 @ 20:26
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Extra Balk eronder lassen en lagere snelheid, goh, wat een objectieve tweede test.
En dan nog vond ik de beelden zelf weinig overtuigend zeg ...
Pietverdrietdonderdag 6 oktober 2005 @ 20:59
Yep, die pop heeft nog steeds een zeer hoofd
BloodhoundFromHelldonderdag 6 oktober 2005 @ 23:43
de auto kost maar 16000 euro, waar praten we over, voor die prijs is het gewoon een supergoede auto!
Pietverdrietvrijdag 7 oktober 2005 @ 09:15
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de auto kost maar 16000 euro, waar praten we over, voor die prijs is het gewoon een supergoede auto!
sinds wanneer kan jij rekenen?
MewBiedinsdag 11 oktober 2005 @ 12:05
Bij TUV reden ze met een aangepaste Landwind
quote:
DEN HAAG - Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, gaat de Chinese fabrikant Jiangling de terreinauto Landwind verstevigen. Onder de motorruimte komt een kleine dwarssteun. De ANWB noemde de wagen onlangs nog "levensgevaarlijk". De ongeveer honderd Nederlanders die momenteel al in een Landwind rijden, kunnen de versterking gratis in het voertuig laten monteren. Dat zei importeur P. Bijvelds donderdag.

De ANWB trok medio september fel van leer tegen de Chinese wagen. Uit een crashtest bleek dat de bestuurder een frontale botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer niet zou overleven. De automobilistenclub eiste een verbod op de Landwind.

'Groot verschil'

Als antwoord hierop heeft Jiangling een eigen botsproef laten uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. Dit gebeurde met een Landwind met extra dwarssteun. Bovendien was de test van TÜV minder streng dan die van de ANWB. De snelheid lag op 56 kilometer per uur tegenover 64 kilometer per uur bij de proef van de ANWB. "Dat is wel een groot verschil. Het scheelt heel erg veel", moest Bijvelds toegeven.

Desondanks zei Bijvelds dat uit de Duitse test is gebleken dat de auto veilig is. "De Landwind voldoet aan alle Europese eisen." De bestuurder en passagiers zullen een botsing "zonder ernstige verwondingen" overleven.

Omstandigheden

De ANWB is niet overtuigd, zei directeur G. van Woerkom. "Je ziet op de beelden van de proef nog behoorlijk wat schade, het stuur komt ver naar voren en de bestuurder wordt verder dubbelgevouwen dan gewenst is." Van Woerkom wijst erop dat de test onder andere omstandigheden heeft plaatsgevonden. "De snelheid lag lager en in de auto waren verstevigingen aangebracht."

Jiangling heeft er uit kostenoverwegingen niet voor gekozen om een Landwind zonder versterking te testen. Bijvelds: "Een crashtest is een dure procedure. Als je dan al een verbetering hebt, kan je deze beter maar gelijk laten testen."

Veilig

Bijvelds garandeert ook de veiligheid van de inzittenden van een Landwind zonder dwarsbalk. Zij zullen een frontale botsing van 56 kilometer per uur overleven, zo zei hij. Uit Chinese botsproeven zou al zijn gebleken dat de wagen zonder versteving ook veilig is, verklaarde Bijvelds.

Jiangling eist dat de ANWB zijn uitlatingen over de Landwind intrekt. Gebeurt dit niet, dan begint de fabrikant mogelijk een kort geding. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. "Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo."

Bestellingen

Eén klant van de ongeveer honderd heeft zijn Landwind teruggebracht. Bovendien hebben 25 mensen hun bestelling geannuleerd. De dealer heeft inmiddels tussen de driehonderd en 350 bestellingen binnen.

De ANWB is vooralsnog niet van plan om de beweringen in te trekken. "Onze test is uitgevoerd conform de Europese NCAP-test", zei Van Woerkom. De Euro NCAP-test is de strengste crashtest binnen Europa.
Threepiodinsdag 11 oktober 2005 @ 17:38
quote:
Bijvelds garandeert ook de veiligheid van de inzittenden van een Landwind zonder dwarsbalk. Zij zullen een frontale botsing van 56 kilometer per uur overleven, zo zei hij. Uit Chinese botsproeven zou al zijn gebleken dat de wagen zonder versteving ook veilig is, verklaarde Bijvelds.
zullen we de beste man maar op zijn woord geloven?
quote:
Jiangling eist dat de ANWB zijn uitlatingen over de Landwind intrekt. Gebeurt dit niet, dan begint de fabrikant mogelijk een kort geding. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. "Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo."
Ik hecht geen waarde aan de test van 'TUV' omdat deze in opdracht van de fabrikant/importeur heeft plaatsgevonden. Waarom zou die test dan wel objectief zijn en die van ANWB/ADAC niet
Alexxxxxdinsdag 3 januari 2006 @ 16:07
Eindelijk een paar fatsoenlijke foto;s van een Landwind kunnen maken

Alle foto's staan hier, mocht het iemand boeien
#ANONIEMdinsdag 3 januari 2006 @ 16:09
die bumper
Alexxxxxdinsdag 3 januari 2006 @ 16:17
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:09 schreef Fwnk het volgende:
die bumper
rolletje duct tape doet wonderen
Repeatdinsdag 3 januari 2006 @ 16:18
Die auto
Alexxxxxdinsdag 3 januari 2006 @ 16:21
De site van de dealer waar ik de foto's heb gemaakt:

http://www.devrij.net
HPoidinsdag 3 januari 2006 @ 17:36
De nieuwe LANDWIND dealer ! !
LANDWIND SUV 4x2 en 4x4

Nu bij ons in de showroom

Betaal u niet Suf voor een Suv ! !
Knarfdinsdag 3 januari 2006 @ 17:50
Wat een afwerking
Pietverdrietdinsdag 3 januari 2006 @ 17:57
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:50 schreef Knarf het volgende:
Wat een afwerking
Je moet het met de hand openhouden, dat bakje waar je je drinken in kan zetten
osmodinsdag 3 januari 2006 @ 19:27
En moet je eerst een condoom over je vinger trekken eer je het aan mag raken? :S
errorkendinsdag 3 januari 2006 @ 22:48
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 19:27 schreef osmo het volgende:
En moet je eerst een condoom over je vinger trekken eer je het aan mag raken? :S
robbedoeseos300dvrijdag 27 januari 2006 @ 16:45
en toch vind ik hem wel wat hebben
Joost-mag-het-wetenvrijdag 27 januari 2006 @ 16:57
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 16:45 schreef robbedoeseos300d het volgende:
en toch vind ik hem wel wat hebben
Je bent knettergek of blind ?

(en in beide gevallen is dit gezien de "niet helemaal soepele crashtest" dan niet meteen een aan te raden wagen om in te gaan rijden )
robbedoeseos300dvrijdag 27 januari 2006 @ 17:11
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 16:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je bent knettergek of blind ?

(en in beide gevallen is dit gezien de "niet helemaal soepele crashtest" dan niet meteen een aan te raden wagen om in te gaan rijden )
Mijn huidige auto scoort in de huidige crashtest ook maar 2 sterren....
Het hangt natuurlijk ook er vanaf hoe je er mee gaat rijden.
Tis natuurlijk nou niet bepaald een scheur ijzer.
Maar gewoon een oude opgedirkte Opel Frontera.
BTW er schijnt nu een extra balk gemonteerd te worden waardoor hij toch weer wat veiliger is geworden.
Hyperdudevrijdag 27 januari 2006 @ 17:47
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 17:11 schreef robbedoeseos300d het volgende:


BTW er schijnt nu een extra balk gemonteerd te worden waardoor hij toch weer wat veiliger is geworden.
Een balk in je oog zeker?
tupolev141vrijdag 27 januari 2006 @ 17:49
Ik geloof dat hij zelfs onveiliger was dan de Frontera waar hij op gebaseerd is. Dat is kunnen!
Joost-mag-het-wetenvrijdag 27 januari 2006 @ 17:55
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 17:11 schreef robbedoeseos300d het volgende:

Het hangt natuurlijk ook er vanaf hoe je er mee gaat rijden.
Je kan zeggen wat je wil, maar als er straks een kasbezopen Johnny met zijn getunede Golf GTI op jouw vak de bocht uitvlamt en je frontaal treft , dan zit ik liever in mijn nieuwe toyota yaris , dan in die chinese bak hoor ...
robbedoeseos300dvrijdag 27 januari 2006 @ 18:13
Ik zou wel eens een test willen zien van een Landwind met een Golf van een jaar of 8 oud.
Die Landwind is getest op een stuk materiaal waarvan de hoogte de gehele auto beslaat.
Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Onderweg Johnny onthoofden zodat die ook geen schade meer kan aanbrengen
Rydellvrijdag 27 januari 2006 @ 18:18
Doe mij maar zo'n Landwind, en laat iedereen dan maar zeggen : Zo, die gozer heeft pas lef!
Rydellvrijdag 27 januari 2006 @ 18:20
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:

...Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Zou best een leuke scene zijn voor Cobra 11, die Autobahn Polizei, hehe...
Pietverdrietvrijdag 27 januari 2006 @ 18:22
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Ik zou wel eens een test willen zien van een Landwind met een Golf van een jaar of 8 oud.
Die Landwind is getest op een stuk materiaal waarvan de hoogte de gehele auto beslaat.
Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Onderweg Johnny onthoofden zodat die ook geen schade meer kan aanbrengen
Die golf heeft altijd nog 4 sterren (model 1998) en een test verzinnen waar de landwind goed uitkomt is natuurlijk kinderspel en slaat nergens op. Als je degelijk wil testen en vergelijken moet je alle auto´s die je wilt vergelijken op dezelfde manier testen.
Joost-mag-het-wetenvrijdag 27 januari 2006 @ 18:42
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Die Landwind is getest op een stuk materiaal waarvan de hoogte de gehele auto beslaat.
Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Dat klopt trouwens niet :

Joost-mag-het-wetenvrijdag 27 januari 2006 @ 18:46
Bekijk hier trouwens het verschil van impact van een 8 jaar oude VW Golf op een voorwerp van diezelfde hoogte : http://www.anwb.nl/binbestand/auto/crashtest/VWGolf98.pdf

De chauffeur zit zelfs op de foto in de VW duidelijk "recht" en in zijn airbag. Terwijl de landwind dummy hier al half in zijn dashboard en uit de wagen hangt ...
robbedoeseos300dvrijdag 10 februari 2006 @ 19:18
lekker hoor zo'n echte degelijke duitse auto....

afbeelding

afbeelding

afbeelding
Geqxonvrijdag 10 februari 2006 @ 20:19
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 19:18 schreef robbedoeseos300d het volgende:
lekker hoor zo'n echte degelijke duitse auto....

afbeelding

afbeelding

afbeelding
Leuke kick maar waar gaat dit in godsnaam over?
Joost-mag-het-wetenvrijdag 10 februari 2006 @ 20:20
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:19 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Leuke kick maar waar gaat dit in godsnaam over?
dat hij met 3 foto's van een kleine Opel van minstens 15 jaar oud die geplet is tussen een muur en een zware vrachtwagen wil aantonen dat de landwind dan ook maar op de weg moet kunnen komen ofzo ...
Alexxxxxvrijdag 10 februari 2006 @ 20:22
Bizarre/rare aanrijdingen --> voor alle niet landwind gerelateerde crashes...

Maar het zou me niets verbazen als je die foto's daar simpelweg vandaan hebt gehaald.