abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30566478
Ho, stop! Niet meteen naar SeS schoppen. Ik denk dat het hier wat beter past en ik hier wat meer reacties zal krijgen dan daar.

Het zit dus zo: ik begin nu net aan mijn tweede jaar van een lerarenopleiding Nederlands aan de Hogeschool van Utrecht. De mensen die daar zelf een opleiding volgen en dan vooral een lerarenopleiding, weten dat het een teringzooi is.

Ik heb een dag in de week les (ik doe een VT-opleiding :') ) en voor de rest nog een dagje stage in de week. Ik twijfel nu ontzettend of ik nog wel verder wil. Ik trek het niet op die opleiding: te weinig les, te weinig structuur en ik kan deze structuur niet zelf aanbrengen. Ook biedt het me te weinig uitdaging en leer ik praktisch niets. De vakken houden weinig in en de projecten al helemaal niks!

Na het lezen van dit stuk denk je vast dat ik al heel zeker weet wat ik wil, maar dat is dus niet het geval. Ik ben al een paar weken ontzettend aan het twijfelen, want het probleem is dat ik absoluut niet weet wat ik dan voor opleiding wil doen. Maar blijkbaar ben ik ook niet gemotiveerd genoeg om voor de klas te staan, om de klote-opleiding voor lief te nemen.

Heeft er iemand ervaring met deze twijfel en wat heb jij gedaan? Ik weet niet of ik nou moet stoppen of niet, aangezien ik dus niet weet wat ik dan WEL wil gaan doen. Help!
pi_30566965
stop met die fooked opleiding en ga iets leuks doen.....
als je echt leeraar wil worden.. tjah neem dan een leuk vak zoal LO (gym)
en anders tjah.... ICT is altijd leuk:D
  woensdag 14 september 2005 @ 11:27:34 #3
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_30567005
Is het geen idee om de opleiding elders te doen? Amsterdam ofzo?
Live life to the Ender :D
  woensdag 14 september 2005 @ 11:31:20 #4
81237 releaze
best of both worlds
pi_30567095
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ga er gewoon een jaar tussen uit. Neem het ervan. Ga werken, ga reizen, ontdek jezelf. De jaren van je 19e en 22e zijn op ontwikkelingsgebied ontzettend intensief, een onwijs leuke tijd ook. Geniet ervan, er komt vanzelf wel een moment waarop je weet waar jouw interesses liggen. Is dat de nederlandse taal, is dat het leraarschap of is het iets compleet anders?

En soms moet je het kleine aantal uren op school voor lief nemen voor het vak wat je wilt, maar ik ken het gevoel hoor.. ik zat op de pabo hvu, en het is daar idd slecht geregeld en heel weinig uurtjes les. Om gek van te worden.
  woensdag 14 september 2005 @ 11:32:54 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30567138
Lijkt het je niks om over te stappen naar een universitaire studie Nederlands? Kun je er ook nog voor kiezen om eerstegraads leraar te worden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_30567145
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:27 schreef Ender_W het volgende:
Is het geen idee om de opleiding elders te doen? Amsterdam ofzo?
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Maar de lerarenopleidingen zitten overal hetzelfde in elkaar en die opbouw vind ik gewoon niks.

Het probleem is dat ik echt niet weet wat ik dan moet gaan doen. Het liefst zou ik iets met grafisch ontwerpen doen in de reclamewereld (ja, das iets heel anders dan lesgeven), iets creatiefs dus. Maar ik zie de kunstacademie niet zo zitten.
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:32 schreef Lienekien het volgende:
Lijkt het je niks om over te stappen naar een universitaire studie Nederlands? Kun je er ook nog voor kiezen om eerstegraads leraar te worden.
Daar zat ik idd ook al aan te denken.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 11:34:14 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30567173
je kunt natuurlijk ook kijken of je iets van een cursus, deeltijdopleiding of avondopleiding naast je huidige opleiding gaat doen, iets wat jouw interesse prikkelt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_30567194
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:34 schreef Ynske het volgende:
je kunt natuurlijk ook kijken of je iets van een cursus, deeltijdopleiding of avondopleiding naast je huidige opleiding gaat doen, iets wat jouw interesse prikkelt
En dan? Gewoon de opleiding die ik niets aan vind er bij blijven houden?
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:31 schreef releaze het volgende:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ga er gewoon een jaar tussen uit. Neem het ervan. Ga werken, ga reizen, ontdek jezelf. De jaren van je 19e en 22e zijn op ontwikkelingsgebied ontzettend intensief, een onwijs leuke tijd ook. Geniet ervan, er komt vanzelf wel een moment waarop je weet waar jouw interesses liggen. Is dat de nederlandse taal, is dat het leraarschap of is het iets compleet anders?

En soms moet je het kleine aantal uren op school voor lief nemen voor het vak wat je wilt, maar ik ken het gevoel hoor.. ik zat op de pabo hvu, en het is daar idd slecht geregeld en heel weinig uurtjes les. Om gek van te worden.
Ik ben 19. En idd, ik heb nog tijd genoeg om te bedenken wat ik wil. Er zijn mensen op hun 30ste die nog niet weten wat ze willen. Omdat ik niet weet wat ik wil, mis ik nu de motivatie om ergens voor te werken.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 11:35:51 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30567213
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:33 schreef Foxxy het volgende:
Het probleem is dat ik echt niet weet wat ik dan moet gaan doen. Het liefst zou ik iets met grafisch ontwerpen doen in de reclamewereld (ja, das iets heel anders dan lesgeven), iets creatiefs dus. Maar ik zie de kunstacademie niet zo zitten.
denk dan eens aan de opleiding Communication and Multimedia Design
die heb ik net achter de rug
hij richt zich op Graphic Design, Techniek, Communicatie, Marketing en Audio/Visuele productie
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 11:36:42 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30567239
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:35 schreef Foxxy het volgende:

[..]

hoever ben je nu?
kijk als je bv in t 3e jaar zit, maak m dan gewoon af.
een papiertje op zak hebben is nooit weg
en zorg ervoor dat je je uitdaging in andere dingen vind
Today is life -

Dale Carnegie
pi_30567246
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:35 schreef Ynske het volgende:

[..]

denk dan eens aan de opleiding Communication and Multimedia Design
die heb ik net achter de rug
hij richt zich op Graphic Design, Techniek, Communicatie, Marketing en Audio/Visuele productie
Waar volg je die?
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

hoever ben je nu?
kijk als je bv in t 3e jaar zit, maak m dan gewoon af.
een papiertje op zak hebben is nooit weg
en zorg ervoor dat je je uitdaging in andere dingen vind
Begin tweede jaar. Ik twijfel nu al een half jaar aan deze opleiding. Ik wil niet nog meer tijd verkloten.
  woensdag 14 september 2005 @ 11:40:11 #12
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30567327
De vraag is misschien niet zozeer of je deze opleiding nú leuk vindt, maar of je jezelf inderdaad voor de klas ziet staan. Als dat laatste wel het geval is kun je inderdaad de opleiding elders gaan volgen, of er nog andere dingen (vakken, studie, cusrsussen) bij gaan doen om voor jezelf wel die uitdaging te houden. Dat de school slecht georganiseerd is (en geloof me: dat is met véél scholen/universiteiten zo!) wil natuurlijk niet persé zeggen dat hetgeen waar het toe opleidt ook kut is.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 11:40:31 #13
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30567334
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:36 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Waar volg je die?
Ik heb m in Heerlen/Maastricht gedaan.
maar je kunt m ook doen in
Breda
Leeuwarden
Den Haag
Rotterdam
Utrecht
Today is life -

Dale Carnegie
pi_30567340
Tsja bekend verhaal, meisje wat ik ken had precies het zelfde...ze was nu 3e jaars maar ook gestopt ze trok het gewoon niet...lastig lastig.

Heb je al met een decaan gesproken? Misschien kan hij je helpen met het opstellen van wat structuur binnen de opleiding? Zijn er nog meer klas(lees: lot)genoten die ditzelfde hebben? Ik kan me zo voorstellen dat meer mensen het wat slecht trekken.....
  woensdag 14 september 2005 @ 11:42:18 #15
81237 releaze
best of both worlds
pi_30567367
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:35 schreef Foxxy het volgende:

[..]

[..]

Ik ben 19. En idd, ik heb nog tijd genoeg om te bedenken wat ik wil. Er zijn mensen op hun 30ste die nog niet weten wat ze willen. Omdat ik niet weet wat ik wil, mis ik nu de motivatie om ergens voor te werken.
reizen trekt je absoluut niet aan? dat was toenertijd mijn motivatie om te gaan werken, centjes verdienen, en er ff tussenuit. Plekken zien, etc.
pi_30567387
Ik ben ook na twee jaar gestopt met een opleiding. Is een lastige beslissing, maar soms moet je gewoon de knoop doorhakken. Je moet doen wat je leuk vind. Ga je met tegenzin naar school, dan moet je ermee stoppen.

(hoewel ik daarna een andere opleiding ben gaan doen die veel slechter was, maar die ik wel heb afgemaakt).
...
pi_30567416
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:40 schreef Flyingdutchman het volgende:
Tsja bekend verhaal, meisje wat ik ken had precies het zelfde...ze was nu 3e jaars maar ook gestopt ze trok het gewoon niet...lastig lastig.

Heb je al met een decaan gesproken? Misschien kan hij je helpen met het opstellen van wat structuur binnen de opleiding? Zijn er nog meer klas(lees: lot)genoten die ditzelfde hebben? Ik kan me zo voorstellen dat meer mensen het wat slecht trekken.....
Eigenlijk zijn er maar een paar klasgenoten die zelf structuur kunnen aanbrengen en zich er wel doorheen slaan. Dit zijn vaak de mensen voor wie dit al de tweede/derde opleiding is. Heb als het goed is deze week nog een gesprek met mijn mentor.
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:42 schreef releaze het volgende:

[..]

reizen trekt je absoluut niet aan? dat was toenertijd mijn motivatie om te gaan werken, centjes verdienen, en er ff tussenuit. Plekken zien, etc.
Nee, ik ben niet zo van het reizen. Sowieso: ik reis graag met iemand samen. Al mijn vrienden/vriendinnen studeren en mijn vriendin werkt, dus dat wordt niets.

quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:40 schreef Ynske het volgende:

[..]

Ik heb m in Heerlen/Maastricht gedaan.
maar je kunt m ook doen in
Breda
Leeuwarden
Den Haag
Rotterdam
Utrecht
Ik moet zeggen dat dit me erg aanspreekt. Binnenkort maar even de open dag bezoeken in Utrecht of Breda.
pi_30568965
Ik ben vorig jaar na veel twijfelen ook gestopt met m'n studie (informatica, 2 jaar bezig). Totaal geen motivatie of inzet meer. Tijd gevuld door te gaan werken maandenlang. Was een redelijke stap, maar viel best goed. Nu doe ik een andere opleiding (gezondheidszorg technologie) Bevalt me goed
Unspoken words were understood
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 12:50:54 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30569041
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:44 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat dit me erg aanspreekt. Binnenkort maar even de open dag bezoeken in Utrecht of Breda.

ik ben net afgestudeerd, heb een baan en
heb met veel plezier de opleiding gevolgd
juist doordat er zoveel afwisseling is. wat voor mij een goede motivatie was
Today is life -

Dale Carnegie
pi_30569481
Doe je de opleiding om er werk in te vinden, of doe je het voor je ontwikkeling? Als het het eerste is, zou je kunnen nadenken of het de moeite waard is om toch door te zetten..
pi_30569881
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:48 schreef GF het volgende:
Ik ben vorig jaar na veel twijfelen ook gestopt met m'n studie (informatica, 2 jaar bezig). Totaal geen motivatie of inzet meer. Tijd gevuld door te gaan werken maandenlang. Was een redelijke stap, maar viel best goed. Nu doe ik een andere opleiding (gezondheidszorg technologie) Bevalt me goed
Hoe beviel het werken? Je was zeker wel weer blij dat je weer kon studeren?
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:50 schreef Ynske het volgende:

[..]

ik ben net afgestudeerd, heb een baan en
heb met veel plezier de opleiding gevolgd
juist doordat er zoveel afwisseling is. wat voor mij een goede motivatie was
Wat voor baan heb je? Ik zou graag bij een reclamebureau werken.

De opleidingen verschillen nogal geloof ik. Volgens mij is het in Utrecht meer op de theorie gericht en is het in Breda een stuk praktischer en komt het ontwerpen meer aan bod. Weet jij daar iets meer over?
  woensdag 14 september 2005 @ 13:25:06 #22
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30570089
Ik heb altijd getwijfeld aan mijn accountancy opleiding. An sich waren de vakken "uitdagend" maar diep van binnen had ik het gevoel dat het niet bij me pastte. Ik wist nooit goed wat ik precies wilde en weet het nog steeds niet goed. Het idee van doelloos rondlopen hier is niet prettig maar dat heb ik dan wel steeds minder de laatste tijd.

In mijn geval ben ik noodgedwongen gekapt ermee, dus het was geen eigen keuze. Ben wel blij dat ik nu ervan af ben en iets nieuws kan gaan zoeken. Je toekomst waar je gaat werken is toch wel een van de meest belangrijke zaken in het leven. Ik bedoel, je krijgt iedere dag te maken met je werk. En ga je met tegenzin naar het werk dan bepaald dat je hele gevoel.

Ik zou zeggen, stop ermee. Of ga ermee door en blijf zoeken naar wat je nu precies wel wilt gaan doen. Het vinden van de juiste opleiding is niet makkelijk. Een van de moeilijkste zaken in het leven ook. Als je doorgaat dan heb je de zekerheid dat je toch een baan krijgt later, maar je kunt altijd verder zoeken naar je einddoel. Waar je thuis hoort op de arbeidsmarkt ook. Waar je interessegebied ligt.

Zelf blijf ik zoeken en zoeken. Ik wil een baan die uitdagend is, niet verveeld, goed betaald en ik wil dus gelukkig worden met mijn baan. Ik wil iedere dag fluitend naar het werk gaan, dat zeg ik dus altijd.

Soms lijkt het alsof de arbeidsmarkt beperkt is. Dat er weinig te kiezen valt.

Wat ook klote is. Je kiest een opleiding en komt pas later erachter via de stage dat het niet bij je past. Van te voren weten hoe een opleiding gaat uitpakken is gewoon bijna onmogelijk. Je kunt wel van te voren denken dat het bij je past, maar achteraf kan altijd blijken dat het een misstap is. Vind het ook vreemd dat bij mij de stage pas in het 3e jaar is gebeurt. Ze hadden beter in het begin al een stage kunnen inlassen om te proeven van het vak. Zo heb ik 3 jaar weggegooid in principe. Weggegooid niet meteen, je vangt altijd wel wat op, wat je kan gebruiken later.

[ Bericht 4% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 14-09-2005 13:30:46 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_30570247
@ Dromenvanger:

Jij had dus nog wel uitdaging in je vakken, maar diep van binnen het gevoel dat het niet bij je pastte. Bij mij zijn de vakken niet uitdagend en ik twijfel of het vak docent wel bij me past. Ik zou sowieso niet full-time les willen geven.

Viel er een last van je schouders toen je stopte? Ik merk nu al aan mezelf dat ik niet zo gespannen ben, nu ik er serieus over denk om te stoppen. Het heeft het afgelopen halve jaar nogal wat energie gekost, dat getwijfel.
  woensdag 14 september 2005 @ 13:33:17 #24
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30570325
Ik heb tijden gehad, nog steeds af en toe dat ik de opleiding nog wil afronden. Maar ik zie mezelf niet als accountant oud worden. Het is best saai, en bepaalde zaken komen steeds weer terug. Iedere keer de jaarrekingen controleren, dat is niets voor mij. De herhaling in het werk wil ik niet. Ik wil dat iedere dag anders is op het werk.

En tevens hou ik niet graag van het zakelijke. Bij accountancy heb je dag in dag uit te maken met het zakelijke en er valt weinig creatiefs te doen in het vak.

Dus jah, ik ben blij dat ik ervan af ben. Ik kon ook niet anders dan ervan afkomen want ik zou waarschijnlijk ongelukkig zijn geworden en depressief en burn-outs hebben gekregen en nog meer ellende, hoge bloeddruk wellicht ook. Omdat het werk teveel gaat eisen als je niet met plezier werkt. Je werk gaat je dan kapot maken en dat is niet de bedoeling. Je werkt om te leven natuurlijk, maar als het werk je leven vernietigd klopt die stelling niet meer.

Ik wil iets toevoegen aan het leven van anderen. Ik wil een eigen bedrijf dat luxe producten verstrekt. Liefst digitale apparatuur en nog meer. Een high-tech bedrijf dat de kwaliteit van Apple overtreft. Maar dan zeg ik nu dus wat mijn droom is. Ik wil het beste van het beste en het liefst eigen baas zijn. Als ik eigen baas ben kan ik zelf het beleid bepalen en alles. En dan zou ik voor het personeel het beste doen, omdat je wanneer je het personeel het beste geef vanzelf wat terug krijgt. Het personeel gaat dan namelijk met plezier werken en dan gaan vanzelf de prestaties omhoog. Dat is ook de enige manier om een gezond bedrijf te hebben. Het juiste personeel in dienst nemen dus. Personeel dat graag werkt, dat is wat nodig is dus

Maar ik wil dus veel bereiken. Dat heb ik altijd gehad. Maar ik wil niet topic wegkapen. Ik stop er nu mee.

Alleen om aan te geven dat ik gevonden heb wat ik wil. Alleen nu nog realiseren en dat is dan weer het moeilijkste aan alles. Het realiseren van je doelen. Maar zolang je een doel hebt is er niets aan de hand denk ik maar. Heb je tenminste een reden om op te staan

Ik hou dus wel van het zakelijke wereldje. Maar dan moeten de zakenmensen gevoel voor humor hebben en nog meer. En respect voor elkaar maar dat is vanzelf in het zakelijke wereldje aanwezig.

Zo genoeg geluld Heb verteld wat ik gedaan heb met de opleiding en waarom ik gekapt ben en nu is het zaak om te vinden wat ik zoek. En daar ben ik altijd mee bezig. Het gouden ei vinden van mijn bestaan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 14-09-2005 13:47:25 ]
pi_30570935
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:45:07 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 14 september 2005 @ 13:59:32 #26
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30570963
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:18 schreef Foxxy het volgende:

[..]

[..]

Wat voor baan heb je? Ik zou graag bij een reclamebureau werken.

De opleidingen verschillen nogal geloof ik. Volgens mij is het in Utrecht meer op de theorie gericht en is het in Breda een stuk praktischer en komt het ontwerpen meer aan bod. Weet jij daar iets meer over?
bij ons was het evenredig verdeeld waarbij je in de laatste 2 jaar zelf kon kiezen of je de developer modules wilde doen of de consultant modules.
ik zou zeggen ga bij beide kijken, en kijk en spreek met leerlingen over hoe t daar bevalt.
mijn opleiding was de pioniersopleiding, waarbij ik in de 2e lichting zat.

ik zit nu op een kantoor, waar ik design werk, communicatief en marketinggericht bezig ben, waar nodig spring ik bij is de technische kant van t vak.

de reclamewereld is leuk, ik heb hiervoor het Grafisch Lyceum in Eindhoven gedaan, en ken de grafische wereld ook.
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 14 september 2005 @ 14:12:16 #27
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30571289
Reclame Ook leuk inderdaad. Ontwerpen en creatief bezig zijn. Kwam net op rtl-7 de reclame van Nokia tegen, hoe ze dat in elkaar zetten. Perfect afgestemd en niet opdringerig.

En zo zijn er meer mogelijkheden.

Orienteren op alle gebieden. Eigenlijk zou je ieder vak, een dag moeten uitproberen. Maar dat is vaak niet mogelijk. Gewoon voordat je kiest een dag meelopen op een bedrijf.

Psychiatrie heb je nog. Of psychologie. Chirurgie. Archeologie. En ga zo door. Dus je kunt eigenlijk overal terecht. Er zal ook vast en zeker wat leuks tussen zitten dat bij je past.

Eigen bedrijfje. En dan hoeft het niet meteen gigantisch groot te zijn. Zoals ik weer bezig was
  woensdag 14 september 2005 @ 14:13:38 #28
129336 Cota
sluipmoordenaar
pi_30571335
Niet stoppen!! Hou vol!! Doe er desnoods wat langer over zodat je wat meer tijd hebt voor leuke dingen. Je bent maar 1 keer student
Ik doe zelf ook HBO voltijd, heb nu 2 dagen per week college, vind er ook geen zak meer aan.
Maar een HBO papiertje is nooit weggegooid
The world is a jungle, I'm your ambush
Push it hard to survive.........
  woensdag 14 september 2005 @ 14:15:11 #29
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30571375
Nou wat heb je aan een papiertje waar je later niets mee gaat doen?

Topicstarter kan student blijven, ze switcht alleen maar tussen haar huidige opleiding en een plaats vervangende.

Studentenleven is inderdaad

Maar er komt ook een tijd van werken ooit. En het gedeelte van werken zie je direct in de stage terug. Meteen zie je waar je voor gestudeerd hebt. En dan kan het gaan tegenvallen en niet zo'n beetje ook.
  woensdag 14 september 2005 @ 14:33:58 #30
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30571893
Ach trek je niets aan en laat je niet op stang jagen. Is slecht voor je bloeddruk

Succes met de keuze. Ik ga ook weer verder met zoeken. Internet is trouwens een mooie bron van informatie. Alles is op te zoeken in principe.

En volg ook je intuitie en hart. Laat je verstand eens wegvallen af en toe. Verstand zorgt wel eens voor foute keuze's.
pi_30571921
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:18 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Mij beviel het wel. Ging gewoon meer werken dan alleen het weekend wat ik daar al deed. Uiteindelijk toch bijna een halfjaar gedaan Kwam wel tot de conclusie dat ik niet wilde gaan werken al gewoon voor de rest van m'n leven. Wou sowieso terug naar school. Maar even zo'n pauze en lekker wat geld verdienen beviel best
pi_30572040
Ik ben een week bezig en ik wil al stoppen
pi_30572245
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:25 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik heb altijd getwijfeld aan mijn accountancy opleiding. An sich waren de vakken "uitdagend" maar diep van binnen had ik het gevoel dat het niet bij me pastte. Ik wist nooit goed wat ik precies wilde en weet het nog steeds niet goed. Het idee van doelloos rondlopen hier is niet prettig maar dat heb ik dan wel steeds minder de laatste tijd.

In mijn geval ben ik noodgedwongen gekapt ermee, dus het was geen eigen keuze. Ben wel blij dat ik nu ervan af ben en iets nieuws kan gaan zoeken. Je toekomst waar je gaat werken is toch wel een van de meest belangrijke zaken in het leven. Ik bedoel, je krijgt iedere dag te maken met je werk. En ga je met tegenzin naar het werk dan bepaald dat je hele gevoel.

Ik zou zeggen, stop ermee. Of ga ermee door en blijf zoeken naar wat je nu precies wel wilt gaan doen. Het vinden van de juiste opleiding is niet makkelijk. Een van de moeilijkste zaken in het leven ook. Als je doorgaat dan heb je de zekerheid dat je toch een baan krijgt later, maar je kunt altijd verder zoeken naar je einddoel. Waar je thuis hoort op de arbeidsmarkt ook. Waar je interessegebied ligt.

Zelf blijf ik zoeken en zoeken. Ik wil een baan die uitdagend is, niet verveeld, goed betaald en ik wil dus gelukkig worden met mijn baan. Ik wil iedere dag fluitend naar het werk gaan, dat zeg ik dus altijd.

Soms lijkt het alsof de arbeidsmarkt beperkt is. Dat er weinig te kiezen valt.

Wat ook klote is. Je kiest een opleiding en komt pas later erachter via de stage dat het niet bij je past. Van te voren weten hoe een opleiding gaat uitpakken is gewoon bijna onmogelijk. Je kunt wel van te voren denken dat het bij je past, maar achteraf kan altijd blijken dat het een misstap is. Vind het ook vreemd dat bij mij de stage pas in het 3e jaar is gebeurt. Ze hadden beter in het begin al een stage kunnen inlassen om te proeven van het vak. Zo heb ik 3 jaar weggegooid in principe. Weggegooid niet meteen, je vangt altijd wel wat op, wat je kan gebruiken later.
Grappig, ik heb ook accountancy gedaan (MBO dat wel) en kwam er ook bij de stage achter dat het toch niks voor mij was . Maar toen was het nog maar een half jaar dus toch even doorgezet en alles gehaald en ik doe nu een totaal andere opleiding op het HBO. Erg naar mn zin wel .
Maar ik heb nooit spijt gehad van accountancy, kan het altijd wel gebruiken. (denk aan eigen bedrijf oid).

TS zou ik ook wel adviseren om te stoppen en na een jaartje buitenland oid nog eens goed te zoeken naar een opleiding, desnoods een vrij algemene (Commerciele economie, MER, etc) om daarna nog te specialiseren.
pi_30572593
quote:
Op woensdag 14 september 2005 14:38 schreef Sloggi het volgende:
Wat doe je voor opleiding?
pi_30572863
quote:
Op woensdag 14 september 2005 14:55 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Wat doe je voor opleiding?
Politicologie in Nijmegen. Ik ben niet zo'n type die de hele week in de boeken zit, en ik weet niet wat ik met al die vrije tijd aanmoet Ik vind de sfeer daar sowieso niet echt leuk, wel aardige mensen enzo maar 't bevalt me gewoon niet echt. Ik voel me er niet thuis.
pi_30572912
quote:
Op woensdag 14 september 2005 15:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Politicologie in Nijmegen. Ik ben niet zo'n type die de hele week in de boeken zit, en ik weet niet wat ik met al die vrije tijd aanmoet Ik vind de sfeer daar sowieso niet echt leuk, wel aardige mensen enzo maar 't bevalt me gewoon niet echt. Ik voel me er niet thuis.
Nu dan nog stoppen en van opleiding wisselen?
pi_30572976
quote:
Op woensdag 14 september 2005 15:06 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Nu dan nog stoppen en van opleiding wisselen?
Ik denk dat ik geen universitaire opleiding meer wil. Ik ben nu aan het kijken of ik bij de politie kan solliciteren. Daar combineer je praktijk met theorie en dat lijkt me veel leuker, ook de opleiding zelf. 't Geld krijgen m'n ouders gelukkig gewoon terug, anders zou ik 't wel erg lullig vinden
  woensdag 14 september 2005 @ 15:08:54 #38
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30572984
quote:
Op woensdag 14 september 2005 14:44 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Grappig, ik heb ook accountancy gedaan (MBO dat wel) en kwam er ook bij de stage achter dat het toch niks voor mij was . Maar toen was het nog maar een half jaar dus toch even doorgezet en alles gehaald en ik doe nu een totaal andere opleiding op het HBO. Erg naar mn zin wel .
Maar ik heb nooit spijt gehad van accountancy, kan het altijd wel gebruiken. (denk aan eigen bedrijf oid).

TS zou ik ook wel adviseren om te stoppen en na een jaartje buitenland oid nog eens goed te zoeken naar een opleiding, desnoods een vrij algemene (Commerciele economie, MER, etc) om daarna nog te specialiseren.
Inderdaad Als jij ooit een eigen bedrijf begint kun je zelf je administratie indelen. Kost meteen minder accountantskosten. Je kunt het administratie proces beter inrichten en hebt niet zo snel een boekhouder nodig.

Tis altijd meegenomen als je wat hebt opgestoken van een opleiding. Iedere opleiding heeft wel zaken waar je in het echte leven wat mee kent.

Je studeert toch commerciële economie nu? Of heb ik dat toen fout opgevangen een paar maanden geleden. Toen was ik je mijn hele opleiding aan het vertellen en studeerde je ergens anders op de heao
pi_30575841
offtopic verwijderd
♥ K, N, R en F ♥
pi_30577632
Voor de topicstarter:

Ik heb zelf vorig jaar ook een verkeerde studiekeuze gemaakt en vanuit die ervaring kan ik je het volgende aanraden:

Als je nu twijfelt zou ik je zeker aanraden om te stoppen! Je hebt een jaar gestudeerd en ik denk dat je daarmee een redelijk beeld van de opleiding hebt gekregen. Als de opleiding je nu (nog) niet bevalt, zou ik je aanraden om te stoppen.

Ten tweede, uit eigen ervaring weet ik dat er een last van je schouders afgaat! Het gaat om een studie, wat toch een belangrijk deel van je leven is; als je je daar niet bij thuis voelt raak je gespannen etc...

Ten derde, ik raad je zeker aan om een gesprek met je studie adviseur aan te gaan. Hij kan je begeleiden bij het kiezen van een nieuwe opleiding en met jouw bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat ben je eigenlijk van plan te gaan doen? De rest van het jaar werken of instromen bij een andere studie?
pi_30581158
Je kan ook een afspraak met de decaan maken om het er eens over te hebben. Misschien heeft die nog ideeën ofzo.

Succes.
Fake it till you make it...
pi_30581264
gewoon Universitaire studie Nederlands ofzo zal al wel voor meer uitdaging en minder onzin zorgen!
pi_30586108
quote:
Op woensdag 14 september 2005 14:38 schreef Sloggi het volgende:
Na een week al? Ik vond bijna het gehele eerste jaar van mijn studie rampzalig, en zei iedere keer tegen mezelf dat ik zou stoppen. Maar ik heb dat niet gedaan. Pas halverwege het tweede jaar begon ik me wat meer op mijn plaats te voelen.
pi_30595854
quote:
Op woensdag 14 september 2005 17:52 schreef ByondXpectation het volgende:

Wat ben je eigenlijk van plan te gaan doen? De rest van het jaar werken of instromen bij een andere studie?
Ik ga dit komende half jaar nog proberen mijn P. te halen. Hoef ik vrij weinig voor te doen. Ondertussen wat open dagen bezoeken en me goed orienteren. Als ik al zeker weet wat ik wil gaan doen rond de kerstvakantie, dan ga ik instromen (al werd het me afgeraden door een klasgenoot) en anders ga ik een half jaar paar dagen per week werken en nog wat orienteren. Dan begin ik in september weer. Misschien dat ik er sowieso een cursus ofzo bij ga doen, want ik wil nog wel wat blijven leren.
pi_30604849
Verstandige keuze om eerst je P te halen, je hebt dan tenminste wat en soms kun je vrijstelling krijgen bij andere opleidingen.

Aan de andere kant, het studiejaar is nog maar 2 weken begonnen dus misschien is het een idee om al meteen in te stromen bij een andere opleiding. Je hebt dan waarschijnlijk geen vertraging. Ik zou eerst bij de studie adviseur om na te gaan wat de waarde van je P is bij andere opleidingen. Als je iets grafisch wilt doen dan lijkt het mij dat er weinig gemeenschappelijks is met je huidige opleiding, dus waarschijnlijk krijg je toch geen vrijstelling. Dan heb je ook niet zoveel aan die P.

Owja, er was één fokker die de opleiding Communication and Multimedia Design aanraadde. Als ik je daar nog een tip over mag geven: kijk altijd uit bij het kiezen van "flitsende" opleidingen die nog maar net bestaan. Vaak kiezen veel studenten voor zo'n opleiding met als gevolg dat er later weinig werk in te vinden is (markt raakt verzadigd). Nu is er zowiezo in de grafische branche veel werkloosheid, dus wel iets om rekening mee te houden als je voor die opleiding kiest.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 15 september 2005 @ 16:05:58 #46
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_30605026
quote:
Op donderdag 15 september 2005 16:00 schreef ByondXpectation het volgende:
Verstandige keuze om eerst je P te halen, je hebt dan tenminste wat en soms kun je vrijstelling krijgen bij andere opleidingen.

Aan de andere kant, het studiejaar is nog maar 2 weken begonnen dus misschien is het een idee om al meteen in te stromen bij een andere opleiding. Je hebt dan waarschijnlijk geen vertraging. Ik zou eerst bij de studie adviseur om na te gaan wat de waarde van je P is bij andere opleidingen. Als je iets grafisch wilt doen dan lijkt het mij dat er weinig gemeenschappelijks is met je huidige opleiding, dus waarschijnlijk krijg je toch geen vrijstelling. Dan heb je ook niet zoveel aan die P.

Owja, er was één fokker die de opleiding Communication and Multimedia Design aanraadde. Als ik je daar nog een tip over mag geven: kijk altijd uit bij het kiezen van "flitsende" opleidingen die nog maar net bestaan. Vaak kiezen veel studenten voor zo'n opleiding met als gevolg dat er later weinig werk in te vinden is (markt raakt verzadigd). Nu is er zowiezo in de grafische branche veel werkloosheid, dus wel iets om rekening mee te houden als je voor die opleiding kiest.
Die fok!ker was ik
klopt de opleiding die ik gedaan heb bestaat nu voor t 6e jaar. (2 lichtingen afgestudeerd)
het is echter zo bij mij geweest (ik kan natuurlijk niet spreken over de andere cmdopleidingen) dat we een heel breed vlak bestrijken, waardoor we multi-inzetbaar zijn. Zeker raakt de markt verzadigd, maar als jij er tijdens je studie voor zorgt dat je je onderscheid van anderen, heb je meer kans op een baan. Maar welke markt raakt niet verzadigd... overal wel.
je hoeft met mijn opleiding niet perse op een internetgerelateerd bedrijf terecht te komen. er zijn er genoeg die bv bij overheidsinstellingen werken om maar een voorbeeld te geven.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_30616290
quote:
Op donderdag 15 september 2005 16:05 schreef Ynske het volgende:

[..]

Die fok!ker was ik
klopt de opleiding die ik gedaan heb bestaat nu voor t 6e jaar. (2 lichtingen afgestudeerd)
het is echter zo bij mij geweest (ik kan natuurlijk niet spreken over de andere cmdopleidingen) dat we een heel breed vlak bestrijken, waardoor we multi-inzetbaar zijn. Zeker raakt de markt verzadigd, maar als jij er tijdens je studie voor zorgt dat je je onderscheid van anderen, heb je meer kans op een baan. Maar welke markt raakt niet verzadigd... overal wel.
je hoeft met mijn opleiding niet perse op een internetgerelateerd bedrijf terecht te komen. er zijn er genoeg die bv bij overheidsinstellingen werken om maar een voorbeeld te geven.
Breed zijn is ook "gevaarlijk" omdat je dan overal iets van af weet (en dus minder gespecialiseerd) bent. Je hebt gelijk dat je daardoor breed inzetbaar bent, maar aan de andere kant, ze kunnen je ook makkelijk vervangen door een specialist (iemand die alleen maar van communicatie af weet).

Je moet je bij zulke studies des te meer proberen te onderscheiden van anderen denk ik, zoals je zelf al aangeeft. En er zijn zeker nog gaten in de markt, studies waarbij weinig werkloosheid is: bepaalde technische studies en ecomische studies hebben een zeer veilig perspectief.
pi_30616502
Mijn studie (gezondheidszorg technologie) start dit jaar pas voor de 2e keer. Ergens wel een gok, maar dat is het hele leven
pi_30620685
Ik ben ook al 2 weken bezig en nu al van plan me uit te schrijven.
Ik weet alleen bij god niet wat ik nu moet gaan doen.
pi_30627171
quote:
Op donderdag 15 september 2005 16:00 schreef ByondXpectation het volgende:

Dat is dus waarom ik mijn P. wil hebben. Ik kan na die andere opleiding nog een jaar een lerarenopleiding doen, zodat ik verzekerd ben van werk (informatiekunde of misschien zelfs Nederlands) en dan komt die P. heel goed van pas (veel vrijstellingen). En het staat natuurlijk leuk op je C.V. .
pi_30632868
quote:
Op woensdag 14 september 2005 22:08 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Na een week al? Ik vond bijna het gehele eerste jaar van mijn studie rampzalig, en zei iedere keer tegen mezelf dat ik zou stoppen. Maar ik heb dat niet gedaan. Pas halverwege het tweede jaar begon ik me wat meer op mijn plaats te voelen.
Dat risico ga ik niet nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')