abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30556594
Toen kroonprins Willem, de zoon van koning Willem III overleed in 1879, werd de basis voor troonopvolging zeer nauw, alleen prins Alexander leefde nog, en ook hij overleed nog tijdens het leven van Willem III in 1884. Wellicht voelde Willem III dit aankomen en huwde hij de piepjonge latere koningin Emma en wist op z'n 67e nog een kind bij haar te verwekken; Wilhelmina die hem later dan ook opvolgde. Willem III was ook groothertog van Luxemburg, maar daar mochten vrouwen de troon niet erven, dus daar werd Adolf van Nassau-Weilburg zijn opvolger, omdat de Nassau's een familieverdag hadden dat inhield dat als de ene (Ottoonse) tak uitstierf, de andere (Walramse) tak het overnam.
Stel nu, dat Wilhelmina niet was geboren (wat niet zo ondenkbaar is), wie had dan de Nederlandse troon overgenomen? Was dat dan ook Adolf van Nassau-Weilburg geweest? Of was een van de afstammelingen van de andere kinderen van Willem II of zelfs Willem I de opvolger geweest? En als dat dan het geval was geweest, waarom hebben die de troon nooit opgevolgd in Luxemburg?

bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_van_Luxemburg
http://members.home.nl/pushkar/oranje3_3.html
  Voormalig Sport Koningin woensdag 14 september 2005 @ 09:29:13 #2
35237 Nuongirl
pi_30564246
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:54 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Of was een van de afstammelingen van de andere kinderen van Willem II of zelfs Willem I de opvolger geweest? En als dat dan het geval was geweest, waarom hebben die de troon nooit opgevolgd in Luxemburg?
Wat ik weet is dat als Wilhelmina kinderloos was gebleven de kleinzoon van Wilhelmine Marie Sophie Louise van Oranje-Nassau (zij was een zus van Willem III) ,Willem Ernst de opvolger zou zijn.

Maar omdat volgens de grondwet een Nederlands staatshoofd geen andere kroon mag dragen (met uitzondering van die van Luxemburg) was volgens sommigen haar dochter Marie Wilhelmina haar opvolgster.

Willem Ernst was namelijk ook groothertog van Saksen-Weimar-Eisenach.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_30564364
Als Wilhelmina niet geboren zou zijn, dan zou de troon -mijns inziens- idd gaan naar een van de eerdere koningskinderen. Indien dit een man zou zijn, dan zouden we Luxemburg zws ook nog onder onze vleugels hebben gehouden.

Maar goed, de troon gaan in eeste instantie naar kinderen van het huidige staatshoofd. In dit geval was dat Wilhelmina. In Luxemburg mochten destijds idd geen vrouwen op de troon, dus werd deze vergeven aan de andere tak van de Nassau-familie.
Je kan niet redeneren van: 'Oh, Wilhelmina is een vrouw, dus we plukken een eerder koningszoon uit onze familie en zetten die op de troon van Luxemburg'.
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 14 september 2005 @ 09:37:45 #4
35237 Nuongirl
pi_30564400
Sophie huwde op 8 oktober 1842 in het paleis aan de Kneuterdijk in Den Haag met. Karel Alexander van Saksen-Weimar-Eisenach , haar volle neef, zoon van de toenmalige groothertog Karel Frederik en Maria Paulowna, een zuster van Anna Paulowna.

Uit Sophies zeer succesvolle huwelijk met Karel Alexander werden de volgende kinderen geboren:

* Karel August Willem Nicolaas (31 juli 1844 – 20 november 1894), gehuwd met Pauline van Saksen-Weimar-Eisenach en vader van groothertog Willem Ernst
* Marie Anna Alexandrine Sophie (20 januari 1849 – 6 mei 1922), gehuwd met Hendrik VII Reuss
* Maria Anna Sophia Elisabeth (Sophie) (29 mei 1851 – 26 mei 1859)
* Elisabeth Sibylle Maria Dorothea (28 februari 1854 – 10 juli 1908), gehuwd met Johan Albrecht van Mecklenburg, zoon van Frederik Frans II van Mecklenburg-Schwerin.
  Admin woensdag 14 september 2005 @ 09:40:42 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_30564474
Leuk hè, het hele insectueze Europese Koningsrijk
Niet beldigend bedoeld, maar gebaseerd op historische feiten, dat die mensen ooit nog normale kinderen hebben gebaard is een Godswonder.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_30564521
Zaten de Hohenzollerns niet in de running? Vorig jaar was er een programma waarin prins Georg Friedrich een interview gaf. Klaarblijkelijk heeft hij ook recht op de titel "de prins van Oranje", ook al is hij geen Nassau.
Echter, dan waren er eind 19de eeuw wel 3 landen in Europa geweest die door Hohenzollerns geregeerd zouden worden. Zouden de Windsors niet zo leuk vinden denk ik.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_30564530
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:40 schreef yvonne het volgende:
Niet beldigend bedoeld, maar gebaseerd op historische feiten, dat die mensen ooit nog normale kinderen hebben gebaard is een Godswonder.
"God zij met ons".
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_30564664
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:40 schreef yvonne het volgende:
Houd op... 't Is gewoon eng.
Kijk voor de gein ook eens naar de familiebanden tussen 't Spaanse, Portugese en 't Italiaanse huis... Sommige dames trouwden met hun oom, en diens kinderen weer met een directe nicht of neef. 't Is werkelijk eng..

[ietwat offtopic, maar ik wilde 't jullie niet onthouden]
pi_30564715
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:42 schreef Witchfynder het volgende:
Zouden de Windsors niet zo leuk vinden denk ik.
Heette ze toen nog niet 'gewoon' Hannover?

[off-topic]
ga je nog reageren op je Ludwig Beck 'what if?'
[/off-topic]
pi_30564763
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:35 schreef Natalie het volgende:
Als Wilhelmina niet geboren zou zijn, dan zou de troon -mijns inziens- idd gaan naar een van de eerdere koningskinderen. Indien dit een man zou zijn, dan zouden we Luxemburg zws ook nog onder onze vleugels hebben gehouden.

Maar goed, de troon gaan in eeste instantie naar kinderen van het huidige staatshoofd. In dit geval was dat Wilhelmina. In Luxemburg mochten destijds idd geen vrouwen op de troon, dus werd deze vergeven aan de andere tak van de Nassau-familie.
Je kan niet redeneren van: 'Oh, Wilhelmina is een vrouw, dus we plukken een eerder koningszoon uit onze familie en zetten die op de troon van Luxemburg'.
Wanneer is de Salische wet in Nederland eigenlijk afgeschaft?
pi_30564928
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Mochten er alleen mannen op de troon, of hadden mannen gewoon de voorkeur boven vrouwen. In het eerste geval zou de wet dus moeten zijn veranderd toen Wilhelmina troonopvolger werd.

'k Geloof dat het iig sinds begin jaren 80 zo is dat het niet uitmaakt of het een man of vrouw is en dat gewoon het recht van de eerstgeboren geldt.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 14 september 2005 @ 10:07:15 #12
35237 Nuongirl
pi_30565029
In Monaco, Spanje en Luxemburg geldt het nog wel dat mannen boven vrouwen de voorkeur krijgen. in Belgie is het in 1991 afgeschaft
pi_30565321
In Zweden is in 1980 de wet veranderd, waardoor Victoria kroonprinses werd. Eerder was haar jongere broertje Carl Philip de kroonprins.

Maar wanneer dit in Nederland precies is veranderd... dat weet ik dus niet precies.
pi_30567562
Boeiend onderwerp. Heb ook wel eens gehoord dat zonder Wilhelmina de troon naar een of andere Duitse Nassau zou zijn gegaan geloof ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30567650
Je hebt een aardige anekdote van wiki niet overgenomen dus plaats ik hem even

Hij (adolf) had zich reeds in 1889, toen Willems gezondheidstoestand zeer slecht was, bij de Luxemburgse premier Paul Eyschen als regent aangeboden.

¹Toen Willem III dit vernam, zond hij vanaf zijn sterfbed een telegram aan Adolf van Nassau-Weilburg, waarin hij hem erop wees dat hij het prefereerde om "pas na zijn overlijden te worden opgevolgd".
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_30568460
Is 't niet vrij normaal dat er een regent is als de huidige koning/koningin niet in staat is de taak op zich te nemen?

Die quote doet 't overkomen alsof Willem III bang was dat Adolf de macht volledig naar zich toe zou trekken. Terwijl regent natuurlijk niets méér inhoudt dan het het tijdelijk waarnemen van het bestuur als de eigenlijke persoon hier (tijdelijk) niet toe in staat is.
pi_30628199
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:26 schreef Natalie het volgende:
Is 't niet vrij normaal dat er een regent is als de huidige koning/koningin niet in staat is de taak op zich te nemen?

Die quote doet 't overkomen alsof Willem III bang was dat Adolf de macht volledig naar zich toe zou trekken. Terwijl regent natuurlijk niets méér inhoudt dan het het tijdelijk waarnemen van het bestuur als de eigenlijke persoon hier (tijdelijk) niet toe in staat is.
Jawel, maar Willem III was nou eenmaal een beetje nukkig, en misschien dat de manier waarop niet helemaal netjes ging.
pi_30629648
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 09:54 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Jawel, maar Willem III was nou eenmaal een beetje nukkig, en misschien dat de manier waarop niet helemaal netjes ging.
Hij schijnt idd best een humeurtje gehad te hebben
  vrijdag 16 september 2005 @ 22:54:02 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30650500
quote:
Op woensdag 14 september 2005 10:01 schreef Natalie het volgende:
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Mochten er alleen mannen op de troon, of hadden mannen gewoon de voorkeur boven vrouwen. In het eerste geval zou de wet dus moeten zijn veranderd toen Wilhelmina troonopvolger werd.
Waar zouden we zijn zonder Wikipedia? .
quote:
King William III died on November 23, 1890 and a special law had to be passed to allow a female to ascend to the throne. However, according to the Dutch Constitution, her mother Emma became Regent for the young Wilhelmina until her 18th birthday.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_of_the_Netherlands
Over waarom dat niet in Luxemburg gebeurde vond ik dit:
quote:
note: King Willem III first had the intention to change the Luxembourg succession laws, so that his daughter could succeed him there too. It was his wife Emma who persuaded him not to do so, as Duke Adolf of Nassau was Emma's maternal uncle!

http://www.warholm.nu/FAQned.html
quote:
'k Geloof dat het iig sinds begin jaren 80 zo is dat het niet uitmaakt of het een man of vrouw is en dat gewoon het recht van de eerstgeboren geldt.
De voorrang voor zonen is in 1983 afgeschaft, bij de herziening van de Grondwet.
pi_30657602
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 22:54 schreef freako het volgende:
De voorrang voor zonen is in 1983 afgeschaft, bij de herziening van de Grondwet.
Supers, dat eerste was wat ik idd niet zeker wist.
Dat mbt de opvolging in Luxemburg, hoorde meldde Nuon -geloof ik- ook al ergens in dit topic of elders.

Dat laatste wist ik wel

Bedankt voor de info, freako!
  zondag 18 september 2005 @ 20:43:15 #21
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_30707123
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Heette ze toen nog niet 'gewoon' Hannover?

[off-topic]
ga je nog reageren op je Ludwig Beck 'what if?'
[/off-topic]
Whatever, Saksische eikels in elk geval.

[off-topic]
Oh, bestaat dat ook nog?
[/off-topic]
pi_30737777
Koningshuis afschaffen. Yeaeaeaeah. WA & Max zijn al 9 weken op vakantie in Italie.
En er zit weer een Nederlandse in het Engelse koningshuis. Goed he.
The Dutch RUUUUUULLLeeeee the world.
Over 100 jaar weet niemand het meer
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 20 september 2005 @ 18:53:48 #23
35237 Nuongirl
pi_30765490
quote:
Op maandag 19 september 2005 20:49 schreef heracles het volgende:

En er zit weer een Nederlandse in het Engelse koningshuis. Goed he.
Je bedoelt de nieuwe schoondochter van Camilia ? Zij heeft inderdaad Nederlandse ouders, maar maakt geen deel uit van het Engelse koningshuis en ook niet van de Engelse koninklijke familie.
pi_30766488
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 18:53 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Je bedoelt de nieuwe schoondochter van Camilia ? Zij heeft inderdaad Nederlandse ouders, maar maakt geen deel uit van het Engelse koningshuis en ook niet van de Engelse koninklijke familie.
Nou, ik die zin: Camilla wordt natuurlijk 'Princess Consort' straks. Ze is getrouwd met de toekomstige Koning. Haar zoon is natuurlijk niet van koninklijke bloede, maar zij is wel getiteld en behoort tot de koninklijke familie. Dus je zou kunnen zeggen dat ook haar zoon wel een beetje bij de familie hoort. Hoewel we inderdaad niet echt van 'lid van de koninklijke familie' kunnen spreken.
Hij begeeft zich in hoge (Koninklijke) kringen. Laten we het daar op houden
pi_30766623
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 19:26 schreef Natalie het volgende:

[..]

Nou, ik die zin: Camilla wordt natuurlijk 'Princess Consort' straks. Ze is getrouwd met de toekomstige Koning. Haar zoon is natuurlijk niet van koninklijke bloede, maar zij is wel getiteld en behoort tot de koninklijke familie. Dus je zou kunnen zeggen dat ook haar zoon wel een beetje bij de familie hoort. Hoewel we inderdaad niet echt van 'lid van de koninklijke familie' kunnen spreken.
Hij begeeft zich in hoge (Koninklijke) kringen. Laten we het daar op houden
Ach, een beetje koning heeft bastaardkinderen natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')