Wat ik weet is dat als Wilhelmina kinderloos was gebleven de kleinzoon van Wilhelmine Marie Sophie Louise van Oranje-Nassau (zij was een zus van Willem III) ,Willem Ernst de opvolger zou zijn.quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:54 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Of was een van de afstammelingen van de andere kinderen van Willem II of zelfs Willem I de opvolger geweest? En als dat dan het geval was geweest, waarom hebben die de troon nooit opgevolgd in Luxemburg?
"God zij met ons".quote:Op woensdag 14 september 2005 09:40 schreef yvonne het volgende:
Leuk hè, het hele insectueze Europese Koningsrijk
Niet beldigend bedoeld, maar gebaseerd op historische feiten, dat die mensen ooit nog normale kinderen hebben gebaard is een Godswonder.
Houd op... 't Is gewoon eng.quote:Op woensdag 14 september 2005 09:40 schreef yvonne het volgende:
Leuk hè, het hele insectueze Europese Koningsrijk
Niet beldigend bedoeld, maar gebaseerd op historische feiten, dat die mensen ooit nog normale kinderen hebben gebaard is een Godswonder.
Heette ze toen nog niet 'gewoon' Hannover?quote:Op woensdag 14 september 2005 09:42 schreef Witchfynder het volgende:
Zouden de Windsors niet zo leuk vinden denk ik.
Wanneer is de Salische wet in Nederland eigenlijk afgeschaft?quote:Op woensdag 14 september 2005 09:35 schreef Natalie het volgende:
Als Wilhelmina niet geboren zou zijn, dan zou de troon -mijns inziens- idd gaan naar een van de eerdere koningskinderen. Indien dit een man zou zijn, dan zouden we Luxemburg zws ook nog onder onze vleugels hebben gehouden.
Maar goed, de troon gaan in eeste instantie naar kinderen van het huidige staatshoofd. In dit geval was dat Wilhelmina. In Luxemburg mochten destijds idd geen vrouwen op de troon, dus werd deze vergeven aan de andere tak van de Nassau-familie.
Je kan niet redeneren van: 'Oh, Wilhelmina is een vrouw, dus we plukken een eerder koningszoon uit onze familie en zetten die op de troon van Luxemburg'.
Jawel, maar Willem III was nou eenmaal een beetje nukkig, en misschien dat de manier waarop niet helemaal netjes ging.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:26 schreef Natalie het volgende:
Is 't niet vrij normaal dat er een regent is als de huidige koning/koningin niet in staat is de taak op zich te nemen?
Die quote doet 't overkomen alsof Willem III bang was dat Adolf de macht volledig naar zich toe zou trekken. Terwijl regent natuurlijk niets méér inhoudt dan het het tijdelijk waarnemen van het bestuur als de eigenlijke persoon hier (tijdelijk) niet toe in staat is.
Hij schijnt idd best een humeurtje gehad te hebbenquote:Op vrijdag 16 september 2005 09:54 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Jawel, maar Willem III was nou eenmaal een beetje nukkig, en misschien dat de manier waarop niet helemaal netjes ging.![]()
![]()
Waar zouden we zijn zonder Wikipedia?quote:Op woensdag 14 september 2005 10:01 schreef Natalie het volgende:
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Mochten er alleen mannen op de troon, of hadden mannen gewoon de voorkeur boven vrouwen. In het eerste geval zou de wet dus moeten zijn veranderd toen Wilhelmina troonopvolger werd.
Over waarom dat niet in Luxemburg gebeurde vond ik dit:quote:King William III died on November 23, 1890 and a special law had to be passed to allow a female to ascend to the throne. However, according to the Dutch Constitution, her mother Emma became Regent for the young Wilhelmina until her 18th birthday.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_of_the_Netherlands
quote:note: King Willem III first had the intention to change the Luxembourg succession laws, so that his daughter could succeed him there too. It was his wife Emma who persuaded him not to do so, as Duke Adolf of Nassau was Emma's maternal uncle!
http://www.warholm.nu/FAQned.html
De voorrang voor zonen is in 1983 afgeschaft, bij de herziening van de Grondwet.quote:'k Geloof dat het iig sinds begin jaren 80 zo is dat het niet uitmaakt of het een man of vrouw is en dat gewoon het recht van de eerstgeboren geldt.
Supers, dat eerste was wat ik idd niet zeker wist.quote:Op vrijdag 16 september 2005 22:54 schreef freako het volgende:
De voorrang voor zonen is in 1983 afgeschaft, bij de herziening van de Grondwet.
Whatever, Saksische eikels in elk geval.quote:Op woensdag 14 september 2005 09:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Heette ze toen nog niet 'gewoon' Hannover?![]()
[off-topic]
ga je nog reageren op je Ludwig Beck 'what if?'![]()
[/off-topic]
Je bedoelt de nieuwe schoondochter van Camilia ? Zij heeft inderdaad Nederlandse ouders, maar maakt geen deel uit van het Engelse koningshuis en ook niet van de Engelse koninklijke familie.quote:Op maandag 19 september 2005 20:49 schreef heracles het volgende:
En er zit weer een Nederlandse in het Engelse koningshuis. Goed he.
Nou, ik die zin: Camilla wordt natuurlijk 'Princess Consort' straks. Ze is getrouwd met de toekomstige Koning. Haar zoon is natuurlijk niet van koninklijke bloede, maar zij is wel getiteld en behoort tot de koninklijke familie. Dus je zou kunnen zeggen dat ook haar zoon wel een beetje bij de familie hoort. Hoewel we inderdaad niet echt van 'lid van de koninklijke familie' kunnen spreken.quote:Op dinsdag 20 september 2005 18:53 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
Je bedoelt de nieuwe schoondochter van Camilia ? Zij heeft inderdaad Nederlandse ouders, maar maakt geen deel uit van het Engelse koningshuis en ook niet van de Engelse koninklijke familie.
Ach, een beetje koning heeft bastaardkinderen natuurlijkquote:Op dinsdag 20 september 2005 19:26 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nou, ik die zin: Camilla wordt natuurlijk 'Princess Consort' straks. Ze is getrouwd met de toekomstige Koning. Haar zoon is natuurlijk niet van koninklijke bloede, maar zij is wel getiteld en behoort tot de koninklijke familie. Dus je zou kunnen zeggen dat ook haar zoon wel een beetje bij de familie hoort. Hoewel we inderdaad niet echt van 'lid van de koninklijke familie' kunnen spreken.
Hij begeeft zich in hoge (Koninklijke) kringen. Laten we het daar op houden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |