Ik kan niet meer wijzigen, dus dan maar zo.
![]()
Overigens had ik een I te weinig gezet in de eerste.
1. koning-stadhouder Willem III![]()
Hij was een goed, groot leider die zelfs als tiener de complete Staatse Vloot wist te inspireren, dit tot ongenoegen van Johan de Witt. In het Rampjaar 1672 wist hij het land te organiseren en de totale vernietiging van alle kanten van ons land te voorkomen. Daarna, op uitnodiging van het Britse parlement, viel hij met zijn Schotse vrouw GB binnen en wist de katholieke koning James VI & I te verdrijven, na een geweldig gewonnen Battle of the Boyne (Ierland). Treurig genoeg startte onze Willem, "king Billy", daarmee ook het nog steeds slepende conflict in Noord-Ierland.
Hij was trouwens ook de nummer 1 vijand van Lodewijk XIV, zijnde de "Protestant Champion".
2. keizer Josef II![]()
De keizer van Oostenrijk eind 18de eeuw en aartsvijand van Napoleon. Hij was een 'verlicht despoot' en voerde grootschalige hervormingen in, waardoor de rechten van zijn burgers, uiteraard onder zijn geweldig leiderschap, sterk verbeterden. Helaas draaiden zijn opvolgers een hoop dingen weer terug. Hij is overigens ook de keizer die Mozart quasi in dienst nam.
3. koning Frederik de Grote![]()
Deze legendarische koning van Pruisen stond bekend als een sterk en verlicht leider. Hij zette de trend van zijn grootvader en vader door om van Pruisen een militair staat te maken, maar wel één met zeer moderne concepten als geloofsvrijheid. Hij nodigde mensen van heel Europa uit, vaak van religieuze groepen die in eigen land niet gewenst waren, om een nieuw bestaan in Pruisen op te bouwen. In plaats van een geloof oid, pleitte Frederik de Grote ervoor om mensen de staat te laten dienen. Als iedereen werkte om Pruisen te verbeteren, zou het werkelijk een groot land worden. En dat is ook gelukt.
![]()
Daarnaast was hij een goed opgeleide en belezen man. Hij omringde zich met illustere mensen zoals bijv Voltaire.
4. koning Willem I![]()
Onze eigen koning Willem I! In tegenstelling tot zijn vader was hij een krachtig leider die altijd wel een uitkomst kon vinden voor zijn problemen. Zijn kleine flirt met Napoleon (voor restitutie van de verloren gebieden van de Oranjes) is hem wel vergeven. Hij wist in korte tijd (grotendeels zelf, maar ook met hulp van prominente Nederlanders) een Nederlands leger te organiseren, een waar de Britten zelfs van onder de indruk waren. Toen hij eenmaal koning werd trachtte hij allerlei vernieuwingen door te voeren, die helaas niet allemaal goed ontvangen werden in het Zuiden (dombo's
![]()
). Ook ontpopte hij zich als een goed econoom en wist hij in de een enorme slop zitten Nederlandse economie weer aardig van de grond te krijgen (zoals door het oprichten van de Nederlandsche Handelsmaatschappij (NHM), een bedrijf ter vervanging van de VOC en één waar de Oranjes hun grootste fortuin mee gemaakt hebben).
5. koning George III![]()
Hoewel hij de koning is die de Amerikaanse koloniën verloren heeft, vind ik hem toch indrukwekkend. Ten eerste doordat hij tot twee keer toe zó ziek was dat hij niet meer kon regeren, maar zijn machtsgeile vijanden én zijn ziekte toch kon overwinnen. Ook was hij de koning die vond dat Napoleon aangepakt moest worden. Onder zijn regering groeide GB uit tot het nummer 1 land, een positie wat het zou behouden tot eind 19de eeuw.
6. keizer Maximiliaan I![]()
Deze Habsburgse keizer (1459-1519) van het Heilige Roomse Rijk is degene die met een geniale huwelijkspolitiek en veel succesvolle oorlogen tegen de Italiaanse staten bijv. Hij huwelijkte zijn zoon Filips uit aan de dochter van de koning Ferdinand en koningin Isabella van Spanje (ja, die van Columbus en de Reconquista), waardoor Maximiliaans kleinzoon Karel V koning van Spanje zou worden, en zijn kleinzoon en kleindochter met de dochter en zoon van de koning van Hongarije, waardoor ook Hongarije en Bohemen in het Habsburgse rijk zouden komen. Door zijn politiek zou Karel V misschien wel de grootste erfenis in de geschiedenis gekregen hebben.
7. keizer Karel de Grote![]()
Ik geloof niet dat dit nog uitleg belieft he?
8. koningin Elizabeth I (the Virgin Queen) ![]()
Wat ik bewonder aan deze vrouw is niet alleen de zeer succesvolle politiek die zij gevolgd heeft, maar ook hoe zij persoonlijk zich zeer goed stand kon houden. Ze is nooit getrouwd geweest, een grote uitzondering toen (hoewel ze geenzins een maagd was hehe). Ook was zij een groot voorvechter van het protestantisme. Niet dat ik daar zoveel mee heb, maar hierdoor stond zij tegenover de grootste macht ter wereld: die van de Habsburgers. Ook had zij goede relaties met Willem van Oranje. Stiekem vraag ik me altijd af wat er gebeurd zou zijn als die met elkaar getrouwd waren geweest.
9. koning Lodewijk XIV![]()
Wat ik zo bewonder aan deze extravagante mafketel (want zeg nu zelf..), is dat hij er in geslaagd is om het gehele land naar zijn wil te buigen. Alle (binnenlandse) weerstand wist hij het hoofd te bieden en hoe hij de hoogste edelen, van de oudste families, wist bezig te houden met de meest bezopen taken, vind ik echt geweldig. Daarnaast heeft hij leuke dingen gebouwd.
![]()
Hij is wel een stouterd, want hij heeft twee Nederlanden ingepikt, dus eigenlijk had onze Willem zijn kont flink moeten schoppen, maar helaas.
10. Augustus Caesar![]()
Voor mij is dit niet EEN Caesar, maar is het dé Caesar. Hoewel er laten keizers zijn geweldig waar ik ook bewondering voor heb, is dit voor mij de nummer 1, letterlijk en figuurlijk. De manier waarop hij niet alleen Julius Caesars vacuum opgevuld heeft, maar zelfs bovenuit gestegen is, vind ik super. hij was een groot militair en politiek leider. Tja, wat kan ik nog meer zeggen?
Alstublieft.
Mijn band:
Conorach ||
MySpace ||
Twitter ||
Lastfm"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.