abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30509050
Mijn vriendin (23) en ik (24) willen binnenkort gaan samenwonen. Ik werk en heb een eigen huisje, zij studeert en woont nog thuis. We zijn een beetje een financiële en huishoudelijke planning aan het maken nu. Als je beide een vast inkomen hebt is het naar mijn idee makkelijk; je betaalt beide een bijdrage voor de vaste lasten, naar draagkracht uiteraard. Maar met de combi werken/studeren, waarbij de ene partner een onregelmatig inkomen heeft (verschillende bijbaantjes, onregelmatige ouderbijdrage) en de ander een vast inkomen en een eigen huis, vind ik het toch iets lastiger.

Nu vroeg ik me af hoe andere stellen met de combi werken/studeren dat financieel geregeld hebben. Hoe doe je het als de ene partner een eigen huis heeft? Wat is redelijk om bij te dragen? Wel of geen gezamenlijke rekening? Wel/geen samenlevingscontract? Wat doe je gezamenlijk en wat niet? Spaar je en hoeveel? Wie betaalt de studie?

Kan zijn dat hier al een topic over liep (herinner me een topic van een jongen met studerende vriendin die haar stufi/lening wou sparen en hem voor de kosten wou laten opdraaien ) maar ik kon het niet terugvinden...
  maandag 12 september 2005 @ 11:23:42 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_30509164
Wij doen het behoorlijk eenvoudig: ik betaal de vaste lasten zoals huur, electra water e.d omdat ik een vaste baan heb. Mijn vriendin betaalt de boodschapen (vaak) en studeert. Daar tegenover staat dat alles wat in huis staat van mij is...geen gezamelijke rekening etc.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_30509214
Wat wij hebben gedaan (ik studeerde, mijn vrouw werkte en we woonden in een huurflatje):

Alle "inkomsten" op een gezamenlijke rekening en daarvan werd alles betaald.

Niet lang daarna zijn we getrouwd
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 12 september 2005 @ 11:28:25 #4
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_30509260
Ik studeer ook, heb daarnaast wel een baan voor mijn studie (bbl) en krijg dus wel een vast bedrag per maand. Werk 3 dagen per week. We delen de vaste lasten gewoon door de helft, hij betaald dus verder alles. We hebben geen gezamelijke rekening, gewoon zijn rekening waar ik het bedrag heen stuur. Verder ook geen samenlevingscontract en mijn ouders betalen mijn studie
Meubels etc. zijn grootste deel van hem, wel samen aangeschaft maar ik had gewoon minder spaargeld.
Gezamelijk doen we dus de vaste lasten en uitstapjes etc. Verder mag ik mijn eigen geld opmaken zoals ik wil, en ik spaar zelf ook elke maand een vast bedrag. Nou zal dat bij jullie wat moeiljiker gaan neem ik aan...kijk gewoon wat ze kan missen elke maand en maak aan de hand daarvan afspraken.
To infinity…and beyond!
pi_30509308
Bij ons is er ook een aardig inkomensverschil en dat lossen we op doordat ik het huis betaal en alles wat daarbij hoort; reguliere huishouduitgaven (eten/drinken, kleding/hondenvoer dat soort onzin) betalen we samen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 12 september 2005 @ 11:37:51 #6
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30509466
Wij werken allebij maar hebben ook een tijdje in die situatie gezeten.

Wij deden en doen het vrij simpel, we stappen 's avonds ook in 1 bed dus betalen we ook alles samen.
Omdat ik toch al de vaste lasten voldeed hebben we dit zo gehouden, nieuwe abbo's e.d. neemt zij op haar conto. Daarnaast sparen we beiden (zij iets meer dan ik) op een gezamelijke rekening, ook hebben we beiden gewoon een pasje van elkaars rekening.
Uitgaven voor boodschappen, kleren, auto etc. gaan van de rekening af die op dat moment het grootste saldo heeft maar dat is verder geen issue eigenlijk.

Vriendin van haar moest bij haar toenmalige vriendje af en toe geld lenen? Dat vond ik wel zo zielig en kansloos, wel samen neuken maar financieel alles gescheiden houden. Hoe bedoel je een gelijkwaardige relatie?
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_30509525
quote:
Op maandag 12 september 2005 11:23 schreef clowncloon het volgende:
Wij doen het behoorlijk eenvoudig: ik betaal de vaste lasten zoals huur, electra water e.d omdat ik een vaste baan heb. Mijn vriendin betaalt de boodschapen (vaak) en studeert. Daar tegenover staat dat alles wat in huis staat van mij is...geen gezamelijke rekening etc.
Hier ook zo gedaan, nu betaal ik overigens ook nog de vaste lasten en is de woning ook nog van mij.
Maar dat komt omdat er plannen zijn om en woning te gaan bouwen/verhuizen.

We gaan binnenkort gerigstreed partnerschap aanvragen wat ook makkelijk is aangezien we een kindje hebben.

In de toekomst zal het dus meer richting sam-sam gaan. Maar wegens praktische overwegingen regelen we dat in de komende vakantie (begin oktober).
pi_30509606
wij hebben ook 2jaar zo geleeft. zij studeerde en ik werkte al die tijd. Hebben 1 gezamelijke rekening en daar werden al onze inkomens op gestort. Alles werd dus ook betaald van deze rekening. keken niet naar wie meer of minder betaalde gewoon alles samen. de ene maand kocht zij bv kleren en ik de andere maand. Je weet gewoon vantevoren dat jij als werkend persoon meer moet betalen omdat zij gewoon minder verdient. Ben je het hier niet mee eens zou ik niet gaan samenwonen.
Nu werken wij allebij en betalen wij de vaste lasten ieder de helft en de rest bv telefoonrekening etc ieder zijn eigen.
pi_30509799
quote:
Op maandag 12 september 2005 11:23 schreef clowncloon het volgende:
Hier ook ongeveer hetzelfde. Ik studeer nog en betaal mijn eigen studie, verzekering, kleren ed. En het internet en 100 euro huur. Ik betaal ook het eten door de weeks en de schoonmaakspullen ed.
Mijn vriend betaald huur, electra, water, gas, gemeentebelasting en het eten van het weekend.
De spullen die in huis staan zijn bijna allemaal van hem.

Mijn vriend heeft nu net een huis gekocht. Zolang ik studeer betaal ik hetzelfde als nu. En het huis komt alleen op zijn naam. Zodra ik klaar ben met studeren en werk cq kinderen heb, dan delen we de vaste lasten helemaal 50/50 (mits beide evenveel uren werken). We trouwen dan in gemeenschap van goederen om het huis ook op mijn naam te krijgen.

Maar eigenlijk maken we ons niet zo druk om de verdeling. Mijn stufie gaat nu helemaal op aan vaste lasten en samen dingen doen. Dus kan niet veel voor mezelf kopen. Dat is het studentenleven. Maar ik kan met dat geld dus niet de helft van de woonlasten betalen. Dan had ik gewoon op mijn studentenkamertje van 200 inc moeten blijven zitten.
pi_30510198
Ik zie dat er best veel mensen zijn die alles op 1 rekening storten en alles gezamenlijk doen. Wij willen allebei niet volledig sam sam, omdat we geen verantwoording willen afleggen aan de ander voor de uitgaven die we doen. We hebben nu zoiets van: zij betaalt een bijdrage aan mij (wat ze kan missen) voor de vaste lasten en de boodschappen, en verder alles gescheiden; kleding, vakanties, uitgaan e.d. Maar we denken nu bv aan situaties als wanneer zij zonder bijbaan komt te zitten. Ga ik dan meer betalen of gaat zij haar spaargeld aanspreken. Dat soort dingen.
pi_30510514
Tja, ik vraag me dan direct iets af:

Wanneer ga je dan alles wél "sam-sam" doen? Wanneer jullie getrouwd zijn? Wanneer jullie allebei werken?
pi_30510583
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:
Tja, ik vraag me dan direct iets af:

Wanneer ga je dan alles wél "sam-sam" doen? Wanneer jullie getrouwd zijn? Wanneer jullie allebei werken?
Trouwplannen zijn er nog niet, maar ik zou zeggen, wanneer we allebei werken. Vanwaar die vraag eigenlijk?
pi_30510692
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:25 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Trouwplannen zijn er nog niet, maar ik zou zeggen, wanneer we allebei werken. Vanwaar die vraag eigenlijk?
Nou, ieder moet het op zijn manier doen, maar ik begrijp dat nooit zo: Je woont samen en dus heb je (in elk geval op dat moment) voor elkaar gekozen.
Er zullen altijd momenten zijn dat de één meer verdient dan de ander.

Op dit moment is er de studie, dus je vriending kán sowieso niet meer verdienen dan jij.

Mocht zij later meer verdienen dan jij, dan zegt ze (neem ik aan tenminste) toch ook niet: "Ja, lieve meid, je draagt je eigen steentje maar bij! Ik kan meer uitgeven dan jij, dus dat doe ik dan ook"

Nogmaals: het is jullie ding en als jullie er samen prima mee kunnen leven, hardstikke goed, toch, maar ik lees vaker dit soort discussies en dan heb ik daar eigenlijk altijd een beetje vreemde gedachten bij.
pi_30510711
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:25 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Lijkt mij dat je juist bij grote inkomensverschillen kunt zien of dat sam-sam wel gaat. (Als je daar tenminste behoefte aan hebt. Ik heb daar absoluut geen behoefte aan)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30510770
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:09 schreef PiperMaru het volgende:
Ik zie dat er best veel mensen zijn die alles op 1 rekening storten en alles gezamenlijk doen. Wij willen allebei niet volledig sam sam, omdat we geen verantwoording willen afleggen aan de ander voor de uitgaven die we doen. We hebben nu zoiets van: zij betaalt een bijdrage aan mij (wat ze kan missen) voor de vaste lasten en de boodschappen, en verder alles gescheiden; kleding, vakanties, uitgaan e.d. Maar we denken nu bv aan situaties als wanneer zij zonder bijbaan komt te zitten. Ga ik dan meer betalen of gaat zij haar spaargeld aanspreken. Dat soort dingen.
Tot mijn vriendin een vaste baan had (dus toen ze nog parttime werkte + studeerde) hebben we alles toch obv inkomen gedaan - gewoon maandelijks verrekenen. Nu hebben we alleen de vaste lasten (huis, gas licht water, kosten voor de huisdieren) door twee gedeeld omdat ze voor 50% wilde delen in het huis. Heb echter afgesproken dat ze pas na 4 jaar aanspraak maakt op het huis omdat ik er al vier jaar eerder eigenaar van was.
Wanneer meubels etc. van mijn rekening worden betaald zijn ze van mij, als ze van haar rekening worden betaald zijn ze van haar. Wordt netjes genoteerd.
Het komt er op neer dat zij veel minder prive te besteden heeft dan ik - mijn inkomen is bijna 2,5x haar inkomen, maar daar werk ik dan ook 4x zo veel en zo hard voor.

Het klinkt wat zakelijk, maar we hebben gelukkig allebei de ervaring uit eerdere relaties dat op het moment dat het mis zou lopen en je niks zakelijks hebt geregeld echt de pleuris kan uitbreken.
Ik haat de belastingdienst
pi_30510807
Dan zou ik ervoor kiezen om beide een eigen rekening te houden en een gezamelijke rekening te openen. De gescheiden dingen betaal je van je eigen rekening, de kosten van het samenwonen betaal je van de gezamelijke rekening. Ik zou een gemiddelde van haar inkomsten proberen te berekenen en dan beide ongeveer hetzelfde percentage aan de vaste lasten te betalen naar draagkracht.
Wat betreft het bijbaantje, dat kan jou toch ook overkomen, dat je zonder werk zit? Maar zeker met bijbaantjes moet het niet te moeilijk zijn om gauw iets te vinden (mits je niet teveel eisen stelt). Als ze zelf hard op zoek is naar iets anders, zou ik gewoon (tijdelijk) wat meer betalen. Als het om een langere periode gaat, dan zou ze haar spaargeld hiervoor aan kunnen spreken.

Het lijkt me wel best lastig om dergelijke afspraken na te leven als het echt zo ver komt. Als ze ontslagen wordt en heel verdrietig is wil je vast liever niet beginnen te 'zeuren' over geldkwesties. Je zou kunnen overwegen een samenlevingscontract te nemen, maar dan moet dat idee je wel aanspreken natuurlijk.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_30510913
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou, ieder moet het op zijn manier doen, maar ik begrijp dat nooit zo: Je woont samen en dus heb je (in elk geval op dat moment) voor elkaar gekozen.
Er zullen altijd momenten zijn dat de één meer verdient dan de ander.

Op dit moment is er de studie, dus je vriending kán sowieso niet meer verdienen dan jij.

Mocht zij later meer verdienen dan jij, dan zegt ze (neem ik aan tenminste) toch ook niet: "Ja, lieve meid, je draagt je eigen steentje maar bij! Ik kan meer uitgeven dan jij, dus dat doe ik dan ook"

Nogmaals: het is jullie ding en als jullie er samen prima mee kunnen leven, hardstikke goed, toch, maar ik lees vaker dit soort discussies en dan heb ik daar eigenlijk altijd een beetje vreemde gedachten bij.
Tuurlijk heb je voor elkaar gekozen, maar zij heeft ook ervoor gekozen om te gaan studeren. Een keuze waar ik helemaal achter sta overigens, maar toch. Zij hoeft niet krom te gaan liggen om geld aan mij te betalen, net zo min als dat zin heb om veel uit te geven aan luxe dingen. Ik denk dat we qua bestedingspatroon op een lijn zitten.

Maar het is wel zo dat zij eerst een periode heeft gewerkt en daarin flink heeft gespaard en nu de keuze heeft gemaakt om weer te gaan studeren. Mijn spaargeld zit in mijn huis en inboedel, waar zij nu ook van gaat meeprofiteren. Dus dan vind ik het niet meer dan redelijk als zij voor haar collegegeld of een vakantie of een nieuwe computer haar eigen spaargeld aanspreekt.

Dit mag een ander misschien berekenend in de oren klinken maar wij denken er allebei zo over en dit is dan ook geen twistpunt (hooguit een discussiepunt ). Ik vroeg me alleen af hoe anderen dit geregeld hebben.
pi_30510944
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:39 schreef PiperMaru het volgende:

Maar het is wel zo dat zij eerst een periode heeft gewerkt en daarin flink heeft gespaard en nu de keuze heeft gemaakt om weer te gaan studeren. Mijn spaargeld zit in mijn huis en inboedel, waar zij nu ook van gaat meeprofiteren. Dus dan vind ik het niet meer dan redelijk als zij voor haar collegegeld of een vakantie of een nieuwe computer haar eigen spaargeld aanspreekt.
Jij profiteert later toch ook van die studie, neem ik aan?
pi_30511083
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij profiteert later toch ook van die studie, neem ik aan?
Dat is natuurlijk nog maar afwachten

Het komt er gewoon op neer dat ik vind dat je in een relatie je eigen financiële keuzes moet kunnen maken.

Ik verdien trouwens benedenmodaal, dus het is niet zo dat er tussen ons een gapend gat is qua inkomen.
  maandag 12 september 2005 @ 13:43:43 #20
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_30512607
Wij doen alles sam sam hij werkt en ik heb nu een stuk minder inkomen omdat ik in de ziektewet zit. Dit inkomen is ook niet zo stabiel. Eigenlijk hoort het elke week te komen maar nu was het weer 5 /6 weken of langer geleden dus dat is niet zo lekker.

Nu ga ik in februari weer studeren om weer iets om handen te hebben. Dan heb ik gewoon mijn stufie enzo en heb ik net zo het inkomen als nu en dat is teminste stabiel dan kan je gewoon een hoop meer doen. Ook krijgen we dan huursubsidie en de algemene heffingskorting en dergelijke.
  maandag 12 september 2005 @ 14:01:51 #21
17709 hollander172
pi_30513078
Voor degenen die het gescheiden houden, leen je dan weleens van je partner als je eigen geld op is?

Ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar ik vind het altijd vreemd als partners het gescheiden houden..... Wekt bij mij dan de indruk dat er toch geen volledig vertrouwen is.
pi_30515456
hollander172, dat gevoel heb ik er ook een beetje bij. Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die in zijn verleden of omgeving veel problemen met financien in een relatie heeft gezien (bijv. scheiding, relatie verbreken etc) wat voorzichtiger wil zijn. Zelfde eigenlijk met 'gewoon' trouwen of trouwen op huwelijkse voorwaarden.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  maandag 12 september 2005 @ 16:00:52 #23
17709 hollander172
pi_30516068
quote:
Op maandag 12 september 2005 15:31 schreef Étoile het volgende:
hollander172, dat gevoel heb ik er ook een beetje bij. Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die in zijn verleden of omgeving veel problemen met financien in een relatie heeft gezien (bijv. scheiding, relatie verbreken etc) wat voorzichtiger wil zijn. Zelfde eigenlijk met 'gewoon' trouwen of trouwen op huwelijkse voorwaarden.
Tsja zelf ook de nodige ellende gezien maar die gok moet je dan maar nemen denk ik dan maar.

Besides, het is maar geld.
pi_30516422
Ik vind het wel een leuk topic om te lezen, met al die verschillende standpunten. Vooral omdat deze situatie voor mij ook erg dichtbij aan het komen is (nu tot 4 maanden wil ik toch zeker weg zijn!).

Maar goed, bij mij is het koophuis dan een huurhuis in het verhaal. Ik ben de persoon die studeert. Mijn vriend verdient op dit moment een redelijk bedrag per maand en mijn inkomsten zonder wek zouden rond de 400 euro gaan liggen.
De bedoeling is dat ik toch wel op zijn minst 300 euro daarvan ga missen aan een deel huur en vaste lasten. Daarna zie ik wel wat ik over houd (waarschijnlijk niet veel..) om wat voor mezelf te kopen. Niet dat ik het zo erg vind om zo weinig over te houden, ik kies er zelf voor. Hij werkt dus hij heeft recht op zijn geld, dus alles samengooien (zit meer dan 1000 verschil per maand in!) vind ik niet reëel. Hij zal echt niet alles voor zich houden, want hij betaald nu ook al te veel voor me eigenlijk Als ik klaar ben met studeren over 2 jaartjes zien we wel verder.
Veel meubels e.d. zijn trouwens van mij. Wasmachine & stofzuiger moeten we nog halen en gaan we 50/50 doen.
  maandag 12 september 2005 @ 16:19:57 #25
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_30516455
quote:
Op maandag 12 september 2005 15:31 schreef Étoile het volgende:
ik kan me de behoudendheid wel voorstellen.

ik heb ook samengewoond met iemand die zonder werk kwam te zitten. Alles kwam toen op mijn conto omdat mevrouw verwijtbaar werkloos was en verder geen spaarcentjes had.
Het vervelende is dat ze wel weigerde verder water bij de wijn te doen (qua uitgaves) en ik dus voor 2 man betaalde. Ze heeft tot het eind van de relatie geen werk gehad en ik ben daar dus komende jaren nog voor aan het betalen omdat ik me hierdoor in de schulden steken moest.

Dit laatste dus omdat we verder niets op papier hadden staan.

Ik vind het heel goed van TS dat hij de relatie ook zakelijk kan bekijken.

Ik verloor met mijn toenmalige vriendin de discussie toen zij met het argument kwam: "Ja maar, we houden toch van elkaar. Vertrouw je me nu al niet meer dan?"
Had ik toen maar NEE geroepen
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 12 september 2005 @ 16:32:46 #26
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_30516708
quote:
Op maandag 12 september 2005 14:01 schreef hollander172 het volgende:
Voor degenen die het gescheiden houden, leen je dan weleens van je partner als je eigen geld op is?

Ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar ik vind het altijd vreemd als partners het gescheiden houden..... Wekt bij mij dan de indruk dat er toch geen volledig vertrouwen is.
Ben ik niet met je eens, Iv leent van mij ook wel eens geld (nu eik nooit meer, maar vroeger wel). Eigenlijk is het heel simpel, ik heb me 4 jaar de pestpokken gespaard voor uitzet+leuke dingen en had een behoorlijk kapitaal. Allemaal leuk en aardig, maar het zou toch raar zijn als je partner dat ff aan minder zinnige dingen uit zou geven?

Ik spaar voor mijn eigen spul, Iv voor haar spul en gezamelijk betalen we vaste lasten en evt. als de wasmasjien kapot zou gaan. Gelukkig zal dat niet snel zijn, alles is gloednieuw en net 2 maanden uit de doos

Maar ik vind geld lenen van elkaar niet echt een vreemd idee hoor
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  maandag 12 september 2005 @ 16:55:42 #27
11458 ivetje
pi_30517200
quote:
Op maandag 12 september 2005 16:32 schreef thaduck het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, Iv leent van mij ook wel eens geld (nu eik nooit meer, maar vroeger wel). Eigenlijk is het heel simpel, ik heb me 4 jaar de pestpokken gespaard voor uitzet+leuke dingen en had een behoorlijk kapitaal. Allemaal leuk en aardig, maar het zou toch raar zijn als je partner dat ff aan minder zinnige dingen uit zou geven?

Ik spaar voor mijn eigen spul, Iv voor haar spul en gezamelijk betalen we vaste lasten en evt. als de wasmasjien kapot zou gaan. Gelukkig zal dat niet snel zijn, alles is gloednieuw en net 2 maanden uit de doos

Maar ik vind geld lenen van elkaar niet echt een vreemd idee hoor
En binnenkort misschien geld van je lenen voor het rijbewijs...
Vind het ook niet echt vreemd...als ik tekort kom zal het toch ergens vandaan moeten komen. En dan leen ik het liever van hem dan bij de bank hoor En voor dat rijbewijs, dat moet ik allemaal terug betalen. Heb er nu niet genoeg geld voor (wel een deel dat ik zelf kan betalen), maar het is handig om te hebben enzo. Vandaar dus dat ik het nu ga halen ipv wanneer ik full-time werk (da's ook pas over 1,5 jaar en duurt te lang)
To infinity…and beyond!
pi_30518240
Toch grappig inderdaad dat mensen er zo verschillend over denken.

Je leest wel eens dat geld het nr. 1 ruzie-onderwerp is in een relatie. Om die ruzies te vermijden, denk ik dat het gewoon goed is om daarover goeie afspraken te maken en desnoods op papier te zetten. Dat heeft helemaal niets met een gebrek aan vertrouwen te maken.

Ik vind het niet realistisch om te denken: als je van elkaar houdt, dan komt dat wel goed en als je daar zo zakelijk over denkt dan zit er iets niet goed in de relatie even kort door de bocht natuurlijk
  dinsdag 13 september 2005 @ 07:52:59 #29
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_30532223
quote:
Op maandag 12 september 2005 17:57 schreef PiperMaru het volgende:
Ik vind het niet realistisch om te denken: als je van elkaar houdt, dan komt dat wel goed en als je daar zo zakelijk over denkt dan zit er iets niet goed in de relatie even kort door de bocht natuurlijk
hear hear
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 13 september 2005 @ 08:00:05 #30
92076 Petomaan
Life in the fast lane
pi_30532264
Ik heb zelf een huis gekocht en een tijdje heeft mijn (inmiddels ex) vriendin bij me ingewoond. Waar je voor moet oppassen is dat ze niet (financieel aantoonbaar) aan je huur/hypotheek bijdraagt. Mocht je later in de problemen komen, bijvoorbeeld doordat je gaat scheiden of uit elkaar gaat, heeft ze ook niet de mogelijkheid om bij een eventuele (gedwongen) verkoop van je huis een gedeelte van de overwaarde op te eisen ...
No Soup For You!
  dinsdag 13 september 2005 @ 09:12:51 #31
17709 hollander172
pi_30532981
quote:
Op maandag 12 september 2005 16:32 schreef thaduck het volgende:
Ben ik niet met je eens, Iv leent van mij ook wel eens geld (nu eik nooit meer, maar vroeger wel).
Ik blijf het een vreemd idee vinden, aan de ene kant een gelijkwaardige partner maar op financieel vlak kan hij/zij dus wel afhankelijk van je zijn.......
Ik zou me er niet prettig bij voelen (niet gevend of ontvangend) maar als jullie er gelukkig mee zijn.
quote:
Eigenlijk is het heel simpel, ik heb me 4 jaar de pestpokken gespaard voor uitzet+leuke dingen en had een behoorlijk kapitaal. Allemaal leuk en aardig, maar het zou toch raar zijn als je partner dat ff aan minder zinnige dingen uit zou geven?
Mwah, ik neem aan dat je partner in meer opzichten bij je past dan alleen qua opvatting, sexueel of wat dan ook. Uitgaven en de verantwoordelijkheid voor het gezamelijke budget horen daar mi ook bij.
quote:
Op maandag 12 september 2005 17:57 schreef PiperMaru het volgende:
Toch grappig inderdaad dat mensen er zo verschillend over denken.

Je leest wel eens dat geld het nr. 1 ruzie-onderwerp is in een relatie. Om die ruzies te vermijden, denk ik dat het gewoon goed is om daarover goeie afspraken te maken en desnoods op papier te zetten. Dat heeft helemaal niets met een gebrek aan vertrouwen te maken.
Afspraken maken hoort erbij, welke invulling je ook kiest.
Deze afspraken kan je ook papier zetten en zeker met een eigen woning oid lijkt ook dit mij geen slecht plan. Je kan niet eeuwig op die roze wolk blijven hangen en met de genoemde eigen woning moet je ook een noodscenario hebben voor als het onverhoopt toch misgaat. (het is wel fijn als je beide nog gewoon een dak boven je hoofd hebt )
Als het om het normale budget gaat vind ik dit persoonlijk niet nodig, gewoon op 1 hoop gooien en als het op is is het op.
  dinsdag 13 september 2005 @ 09:24:45 #32
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_30533177
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 09:12 schreef hollander172 het volgende:
Mwah, ik neem aan dat je partner in meer opzichten bij je past dan alleen qua opvatting, sexueel of wat dan ook. Uitgaven en de verantwoordelijkheid voor het gezamelijke budget horen daar mi ook bij.
[..]
Dat is ook zo, alleen denk ik niet dat je altijd dezelfde ideeen hebt over invulling van dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld een auto, en zij een fiets. Mijn spaargeld gaat naar een andere auto, haar spaargeld naar een nieuwe fiets. Zo wil ik een flipperkast en zij wil een nieuwe whatever. En zo kan ik nog wel even doorgaan
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  dinsdag 13 september 2005 @ 10:21:05 #33
17709 hollander172
pi_30534326
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 09:24 schreef thaduck het volgende:

[..]

Dat is ook zo, alleen denk ik niet dat je altijd dezelfde ideeen hebt over invulling van dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld een auto, en zij een fiets. Mijn spaargeld gaat naar een andere auto, haar spaargeld naar een nieuwe fiets. Zo wil ik een flipperkast en zij wil een nieuwe whatever. En zo kan ik nog wel even doorgaan
Dergelijke uitgaven wordt eerst overlegd alvorens we iets doen. Ook normaal denk ik?
Als ik mijn vriendin over de zeik wil hebben moet ik vooral bijv. een nieuwe auto oid kopen.

Het heeft als voordeel dat je sneller iets kan kopen omdat je er beide voor spaart, de ene keer wat voor haar en de volgende keer wat voor mij.
Overigens (bedenk ik me net, gaat ongemerkt eigenlijk) delen we het vrijwel altijd mee als er iets aangeschafd is, zelfs kleine dingen. Het is eigenlijk nooit zo dat er ineens "iets" nieuws bij is gekomen zonder dat we er beide vanaf weten.
pi_30534578
Hm. Ik ben al bijna 23 jaar heel gelukkig getrouwd Op huwelijkse voorwaarden. Er is hier geen mijn en dein. Het is van ons allebei, we werken er allebei even hard voor. En zelfs als er stront aan de knikker komt , dan is ook dat al geregeld! Wij hoeven ons in zo'n geval alleen bezig te houden met de emotionele kant van de zaak. Financieel is het al geregeld. Dus de zaken goed op papier zetten heeft voor mij wel de voorkeur.
Inspiratieloos!
  dinsdag 13 september 2005 @ 12:42:12 #35
3542 Gia
User under construction
pi_30537986
Denk dat het verstandig is om vast te leggen wat van jou en wat van haar is. En dan heb ik het over goederen.
Wat geld betreft ben ik er één van sam-sam. Alleen lijkt het me wel slim om je spaargeld buiten je relatie te houden, voorlopig. Ik denk dat je vanaf de dag dat je gaat samenwonen het best een gezamenlijke huishouding kunt voeren, dus een gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening voor onvoorziene uitgaven of sparen voor huwelijk of zo. Ik vind dat wanneer je voor elkaar kiest, je ook financieel voor de ander moet zorgen.

Het slaat nergens op dat haar ouders voor haar moeten betalen terwijl ze samenwoont. Ik zie samenwonen namelijk hetzelfde als trouwen. Ik ben getrouwd en werk niet. Zouden mijn ouders dan mijn man moeten betalen voor mijn levensonderhoud?
pi_30539492
De bijdrage van haar ouders is niet voor haar levensonderhoud, maar voor haar studie. Ze krijgt dan ook geen maandelijkse toelage van haar ouders om van te leven, maar eerder dat bv. haar collegegeld een keer wordt betaald of dat ze haar wat geld toestoppen om op vakantie te gaan. Dat vind ik iets heel anders.
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:15:27 #37
11458 ivetje
pi_30545385
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 09:12 schreef hollander172 het volgende:

Dan sta ik dus te werken voor zijn nieuwe flipperkast waar ik weinig om geef...en hij staat te werken voor mijn nieuwe schoenen Zou daar niet echt blij mee zijn...hij wil hele andere dingen kopen dan ik, dus spaar je er ook zelf maar voor.
To infinity…and beyond!
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:18:52 #38
11458 ivetje
pi_30545476
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 10:21 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Dergelijke uitgaven wordt eerst overlegd alvorens we iets doen. Ook normaal denk ik?
Als ik mijn vriendin over de zeik wil hebben moet ik vooral bijv. een nieuwe auto oid kopen.

Het heeft als voordeel dat je sneller iets kan kopen omdat je er beide voor spaart, de ene keer wat voor haar en de volgende keer wat voor mij.
Overigens (bedenk ik me net, gaat ongemerkt eigenlijk) delen we het vrijwel altijd mee als er iets aangeschafd is, zelfs kleine dingen. Het is eigenlijk nooit zo dat er ineens "iets" nieuws bij is gekomen zonder dat we er beide vanaf weten.
Maar hij wil toch een nieuwe auto...moet ik daar dan weken voor gaan werken zodat hij het in 1 klap op kan maken en ik nix meer over houd??
Nee, dingen voor ons samen kopen we ook samen...maar als ik iets perce wil hebben en hij niet vind ik dat ik daar gewoon zelf voor moet werken hoor. Is anders wel makkelijk, ik pak even al zijn spaargeld voor mijn nieuwe fiets waar hij nooit iets mee doet. Da's toch krom
To infinity…and beyond!
pi_30547215
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:18 schreef ivetje het volgende:

[..]

Maar hij wil toch een nieuwe auto...moet ik daar dan weken voor gaan werken zodat hij het in 1 klap op kan maken en ik nix meer over houd??
Nee, dingen voor ons samen kopen we ook samen...maar als ik iets perce wil hebben en hij niet vind ik dat ik daar gewoon zelf voor moet werken hoor. Is anders wel makkelijk, ik pak even al zijn spaargeld voor mijn nieuwe fiets waar hij nooit iets mee doet. Da's toch krom
Ik vind dat niet krom hoor. Je doet het samen of je doet het niet, maar dat is mijn bescheiden mening.
  dinsdag 13 september 2005 @ 20:23:46 #40
11458 ivetje
pi_30550976
nou, dat doen we dus niet samen
To infinity…and beyond!
  dinsdag 13 september 2005 @ 21:34:34 #41
17709 hollander172
pi_30553447
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:15 schreef ivetje het volgende:

[..]

Dan sta ik dus te werken voor zijn nieuwe flipperkast waar ik weinig om geef...en hij staat te werken voor mijn nieuwe schoenen Zou daar niet echt blij mee zijn...hij wil hele andere dingen kopen dan ik, dus spaar je er ook zelf maar voor.
Ik vel er verder geen oordeel over maar wij zijn blij voor elkaar als we iets (kunnen) kopen wat we graag willen hebben.
Dat zij of ik daar dan toevallig weet ik veel hoeveel uur voor hebben moeten werken oid zal ons beiden worst wezen.
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:18 schreef ivetje het volgende:
Euhm........ Overleggen, compromissen sluiten etc.?
quote:
Zoals jij het neerzet is idd krom en zou bij ons nooit voorkomen, overleg weet je nog?
Overigens kan je daar geen streep trekken, zal jij nooit meerijden in die auto omdat ie niet van jou is? Als zijn auto kapot is en hij moet naar zijn werk, verbied je hem dan jouw fiets even te lenen?

Nogmaals, ik vel er verder geen oordeel over maar het zou niet mijn manier van leven zijn..... Mocht ik onverhoopt ooit nog aan een nieuwe relatie (moeten) beginnen dan zou dit een heel heikel punt worden en misschien zelfs wel een reden zijn om af te zien van samenwonen e.d.
pi_30554232
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 18:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik vind dat niet krom hoor. Je doet het samen of je doet het niet, maar dat is mijn bescheiden mening.
Ik heb een zelfde bescheiden mening.
pi_30592333
Een samenlevingscontract is een must hoor.
Ik hoor van zo veel mensen in m'n omgeving dat 't zonder financieel fout is gegaan bij het uit elkaar gaan!
  donderdag 15 september 2005 @ 09:58:22 #44
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_30595660
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:34 schreef Sessy het volgende:
Ik hoor van zo veel mensen in m'n omgeving dat 't zonder financieel fout is gegaan bij het uit elkaar gaan!
op het gevaar af dat ik een open deur intrap...

hoe hebben de mensen het geregeld die het wel allemaal hebben vastgelegd?
pi_30595857
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:34 schreef Sessy het volgende:
Een samenlevingscontract (standaard) heeft ook z'n nadelen als je niet elke prulletje beschrijft.

Voorbeeld: Ik kreeg van mijn ouders destijds een wasmachine, droger, vaatwasser.... die was voor mij bedoelt, door dat wij niet hadden beschreven wat nu precies van wie was, kon zij aanspraak maken op 50% van de restwaarde op moment van uit elkaar gaan.
pi_30596046
Ik woon nu bijna 3 jaar samen met mijn vriendin en zij is net afgestudeerd en ik werk al 10 jaar.
Het koophuis staat alleen op mijn naam en ook de inboedel is van mij (nieuwe dingen die we kopen betaal ik) en alle vaste lasten gaan van mijn rekening.
We hadden één gezamelijke rekening waar we allebei elke maand ¤100 op storten voor boodschappen e.d.
Verder maakte ze gewoon elke maand het bedrag naar mij over wat ze hiervoor aan huur voor haar kamer betaalde en de helft van de telefoonkosten.
Voor vakanties e.d. keken we gewoon wat haar financiele ruimte op dat ogenblik was en hetzelfde bedrag legde ik bij en gingen we op zoek naar een vakantie.

Dit is altijd duidelijk en geen probleem geweest. (zij betaald niet mee aan mijn dure internetabonnement, motor etc, ik betaal niet mee aan haar stappen, kleren...)

Nu is ze afgestudeerd en we hebben net de verzekeringen gewijzigd zodat ze op "mijn" polissen staat. Verder zijn we net naar de bank geweest en het komt er op neer dat we nu zes bankrekeningen hebben. Drie betaal en drie spaarrekeningen. Allebei zelf een betaal en spaar en een gezamelijke betaal en spaar. Alle inkomsten en gezamelijke uitgaven gaan op de gezamelijke rekeningen en we boeken gewoon een bepaald percentage van het geld dat overblijft naar onze eigen rekeningen (iets naar ratio van inkomen ofzo moeten we nog even zien)

Goed geregeld lijkt mij
Gebruikt houten speelgoed www.speelspul.eu
pi_30596394
Ik ben ook de helft van een combi-stel Ik studeer en mijn vriend werkt al een paar jaar. Hij betaalt de huur en de verdere gezamelijke vaste lasten van ons en ik betaal alle boodschappen. Als we zelf iets willen kopen, betalen we dat van ons eigen geld. Wat dus in mijn geval inhoudt dat ik er iets langer voor zal moeten sparen dan hij.
Als ik over een jaar afgestudeerd ben en hopelijk een baan heb, gaan we de vaste lasten en de boodschappen fifty-fifty doen en 'eigen' dingen bijven we zelf betalen.
We hebben nu wel een gezamelijke rekening waar we allebei een x-bedrag per maand op storten als noodfonds voor de wasmachine, tv etc.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_30596530
quote:
Op maandag 12 september 2005 11:19 schreef PiperMaru het volgende:
Mijn vriendin (23) en ik (24) willen binnenkort gaan samenwonen. Ik werk en heb een eigen huisje, zij studeert en woont nog thuis. We zijn een beetje een financiële en huishoudelijke planning aan het maken nu. Als je beide een vast inkomen hebt is het naar mijn idee makkelijk; je betaalt beide een bijdrage voor de vaste lasten, naar draagkracht uiteraard. Maar met de combi werken/studeren, waarbij de ene partner een onregelmatig inkomen heeft (verschillende bijbaantjes, onregelmatige ouderbijdrage) en de ander een vast inkomen en een eigen huis, vind ik het toch iets lastiger.

Nu vroeg ik me af hoe andere stellen met de combi werken/studeren dat financieel geregeld hebben. Hoe doe je het als de ene partner een eigen huis heeft? Wat is redelijk om bij te dragen? Wel of geen gezamenlijke rekening? Wel/geen samenlevingscontract? Wat doe je gezamenlijk en wat niet? Spaar je en hoeveel? Wie betaalt de studie?

Kan zijn dat hier al een topic over liep (herinner me een topic van een jongen met studerende vriendin die haar stufi/lening wou sparen en hem voor de kosten wou laten opdraaien ) maar ik kon het niet terugvinden...
Volgens mij was ik dat..

Maargoed. Mijn vader is gestopt met betalen van mijn studie omdat hij vind dat samenwonen hetzelfde is als getrouwd zijn, en dat je dus ook financien deelt. Natuurlijk gaat dit op een moment gebeuren, maar we vinden dat nu te vroeg. Simpelweg omdat mijn vriendin niet hoeft te betalen voor mijn dure kledingsmaak.

Op dit moment betaal ik alles qua studie/huur/etc zelf. Werk gewoon zoveel mogelijk. Extraatjes zoals uit eten gaan, wat kleding, uitjes, luxe dingen dus, betaald mn vriendin.. omdat als ze het niet betaald het niet kan en ze zelf de gezelligheid mist..

Maarja.. er komt een moment dat je financien gaat delen.. en wanneer dat moment is moet je zelf weten..! Ik bedoel.. aan de ene kant; Waarom zou ik nu krom liggen terwijl ik mn vriendin ook zou onderhouden als ze bijv. zwanger raakt?

Maargoed.. we doen gewoon relaxed, geen afspraken, het gaat beetje automatisch.. wie geld heeft betaald.

We zijn nu 4 jaar samen btw, wonen samen, ik ben 21j, mn vriendin 25, en is onderwijzeres, ik studeer Technische Bedrijfskunde.
pi_30600828
quote:
Op donderdag 15 september 2005 09:58 schreef avotar het volgende:

[..]

op het gevaar af dat ik een open deur intrap...

Dat is voor iedereen weer anders. Er zijn specialisten die daar heeeeeeeeeeeel veel over weten. En dat zijn dezelfde die deze contracten ook opstellen. Maar informeren bij kennissen en vrienden hoe zij dit geregeld hebben is wel een aanrader. Je hoort dan ook wat voor hun niet zo noodzakelijk is of juist wel. En waarom ze dat vinden. Daar kun je dus heel goed je voordeel mee doen.
Inspiratieloos!
pi_30612050
quote:
Op donderdag 15 september 2005 10:06 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Een samenlevingscontract (standaard) heeft ook z'n nadelen als je niet elke prulletje beschrijft.

Voorbeeld: Ik kreeg van mijn ouders destijds een wasmachine, droger, vaatwasser.... die was voor mij bedoelt, door dat wij niet hadden beschreven wat nu precies van wie was, kon zij aanspraak maken op 50% van de restwaarde op moment van uit elkaar gaan.
Je kunt in een samenlevingscontract laten opnemen dat de partners zelf bijhouden wat en van wie is (op 't moment dat 't dus nog goed gaat met de relatie). Helaas wordt dat in de praktijk dan toch weer vergeten.

Maar lees hier eens:
relatie stuk, ex probeert me 6400¤ te naaien.
pi_30612135
quote:
Op donderdag 15 september 2005 09:58 schreef avotar het volgende:

[..]

Wij zijn getrouwd (in Algehele Gemeenschap van Goederen )
pi_30631437
Ik vraag me toch af wat deze stellen doen, wanneer de partner klaar is met de studie en geen baan kan vinden?
Nu betalen (sommige) ouders de kosten voor studie, vakantie e.d. Verwachten de werkende partners dat die ouders na afronding van de studie blijven betalen of zijn ze wel bereid volledig voor de niet-werkende, afgestudeerde partner te betalen/zorgen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')