abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30489399
Een tijd geleden liep er een topic in truth over de standen van de maan.
Ik volgde dit topic en vond het erg jammer dat het geen update meer kreeg.

Bij deze een nieuwe start !
Ik zal proberen dit topic iedere week te updaten.

Waarom alleen de maanstanden, denk je misschien...
Inderdaad ! Waarom alleen de maan ?
De standen van de zon zal ik dus ook meenemen, evenals andere "rand"informatie.

De maan in één van haar mooie gedaanten, geschoten door.... moi !

Om het topic niet alleen statisch en informatief te maken, mooie foto's van de maan die je graag met ons wilt delen.... zijn welkom !

Eerste "update" volgt binnen enkele minuten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirage op 11-09-2005 18:57:55 ]
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_30490406
Zon

Datum op onder
11-9-05 07.08 20.04
12-9-05 07.10 20.02
13-9-05] 07:11 19:59
14-9-05 07:13 19:57
15-9-05 07:15 19:55

Maan

Datum op onder
11-09-05] 16.27 23.55
12-09-05 17.35 23.57
13-09-05 18.24 -----
14-09-05 18.58 1.18
15-09-05 19.21 2.51

De maan staat op 52 % en de "leeftijd" van de maan is 7 dagen, 13 uren, 3 minuten.

De zomer en wintertijd dit jaar:

Begin van de zomertijd. 02:00 27-03-2005 uur.
Einde van de zomertijd. 03:00 30-10-2005 uur.

Volgens de oude tradities begon 7 augustus de herfst, volgens onze kalender begint 23 september dit jaar de herfst.

18 september 2005:
Volle maan om 04:01
25 september 2005: Laatste kwartier om 08:41
3 oktober 2005: Nieuwe maan om 12:28
10 oktober 2005: Eerste kwartier om 21:01

De zon staat in Maagd.
Volle maan 18 september staat in Vissen (04.01 uur)

ik krijg de layout nog niet zoals ik het hebben wil, ga ik nog aan werken zodat het overzichtelijker is
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_30491117
quote:
Zon
Datum op onder
11-9-05 07.08 20.04
12-9-05 07.10 20.02
13-9-05 07:11 19:59
14-9-05 07:13 19:57
15-9-05 07:15 19:55
Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?
En in de maan tijden kan ik helemaal geen regelmaat vinden.
Save a mouse, eat a pussy.
pi_30491520
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:39 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Waarom zit hier overal 2 min. verschil tussen met de dag er voor en er na, behalve op 13 september?
En in de maan tijden kan ik helemaal geen regelmaat vinden.
Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.

Wat de zon betreft... waarom ?
dat weet ik niet

Ik weet alleen dat de alles beweegt en verschuift, de zon haalt de sterren in in de loop van het jaar etc... daar zit natuurlijk een ritme in, maar waarom 2 minuten ongeveer ?

Wel een directe vraag hoor

Sir Winston Churchill
pi_30493221
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:55 schreef Mirage het volgende:

[..]

Een aardig ritme van de maan is dat de tijd dat je de maan kan zien iedere dag ongeveer 50 minuten opschuift met de dag ervoor.

Wat de zon betreft... waarom ?
dat weet ik niet

Ik weet alleen dat de alles beweegt en verschuift, de zon haalt de sterren in in de loop van het jaar etc... daar zit natuurlijk een ritme in, maar waarom 2 minuten ongeveer ?

Wel een directe vraag hoor

Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijn
Save a mouse, eat a pussy.
  zondag 11 september 2005 @ 20:06:52 #6
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30493759
Pffff.....het heelal is geprogrammeerd op een manier. En er zullen vast en zeker verschuivingen zitten en afwijkingen misschien? Ik bedoel dus ook, alles hangt samen en er zitten bepaalde structuren in. Ik vind het ook maar apart dus Hoe dat allemaal berekend wordt en in elkaar steekt. Alsof het zo moet zijn, alsof je er niets aan kunt doen, en als je dan sterrenbeelden erbij neemt en de invloed van de sterren en plaats erbij neemt kom je al helemaal tot rare conclusie-trekkingen. Bij mij in ieder geval wel

Weet iemand wat op de kalender betekent wanneer er staat...." Eerste kwartier, tweede kwartier en laatste kwartier" ? Die aanduiding gebeurt dus niet iedere dag, af en toe op bepaalde dagen komt dat naar voren.

Heeft dat ook met de maan of sterren of zon te maken?

Toch apart, het zit allemaal zo in elkaar, alsof het zo in elkaar moet zitten. Alsof het dus wederom een systeem is waar je niet mee kunt kloten. Alsof het technisch is ook. En dat is het misschien ook wel?

Ik zou best een studie willen volgen op dat gebied. Maar dat lees ik wel hier op fok of elders.

2 minuten verschil.....2..even...is het altijd 2 met hier en daar een afwijking?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_30493866
Dat heeft met de maan te maken. De maancyclus "verloopt" zeg maar van nieuwe maan (niet te zien) naar volle maan en weer terug naar nieuwe maan. Wanneer de maan halfvol is, tussen nieuw en vol, noemt men dit het eerste kwartier (kwart van de cyclus). Wanneer de man halfvol is, tussen vol en nieuw, noemt men dit het laatste kwartier (laatste kwart van de cyclus).
  zondag 11 september 2005 @ 20:13:43 #8
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30493965
Ahzo

Heeft de zon ook een cyclus ? En Mars en Jupiter?

In principe draait het allemaal als een soort van motor door en door.

De zon zal wel geen cyclus hebben omdat die altijd vol is? Of niet?

Of stel ik nu domme vragen?

Wat is nu precies de invloed van de planeten en sterren op de mensen? Dat zou ik graag eens willen weten En gebeurtenissen. Rampen zullen toch ook wel te maken hebben met de stand van planeten en sterren of niet?

Of gebeurt het allemaal zonder reden van bovenaf? Ben ik weer te ver aan het doordenken?
pi_30494440
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben .
pi_30495296
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon draait volgens de huidige wetenschap nergens om heen, dus die heeft geen cyclus. De Aarde heeft wel een cyclus, dat noemen ze nou een jaar. Andere planeten zullen dat ongetwijfeld ook hebben .
De zon draait om zichzelf en de aarde draait om de zon.

De aarde draait om zichzelf en de maan draait om de aarde.

etc
Sir Winston Churchill
  zondag 11 september 2005 @ 20:59:10 #11
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30495508
Heb nog een cd-rom liggen over het heelal. Toch eens bekijken.

Volgens mij word ik helemaal dol in het hoofd als ik dat allemaal zie draaien

Vind het toch wat hebben Heb het al gezegd Het zit allemaal als een grap in elkaar

Alsof je aan het flipperen of biljarten bent. Dan moet het ook goed lopen.

En dat blijft ook allemaal in evenwicht ook. Vind dat een knap staaltje evenwichtigheid. Dat het eeuw in eeuw uit blijft draaien op een juiste manier, zonder dat de aarde helemaal uit zijn baan schiet. En dan alleen dit zonnestelsel, dan heb je nog tig andere zonnestelsels die ook perfect blijven draaien.

Vreemd gebeuren
pi_30495684
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:50 schreef -calimero- het volgende:
Bedoel niet waarom het 2 minuten zijn, maar waarom het verschil op 13 september ineens 1 en 3 minuten zijn
Afronding, denk ik . Zon gaat niet altijd braaf precies op de minuut op of onder.

Leuk topic Mirage . Overigens verschilt de werkelijke tijd waarop de zon onder gaat nog wel een paar minuten in het westen of oosten van Nederland. Vanaf welke locatie zijn deze tijden, Mirage?
  zondag 11 september 2005 @ 21:07:25 #14
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30495793
quote:
Volgens mij begrijp je niet waarom een forum is gemaakt

Die site die je aangeeft zegt me vrij weinig. Geef me hier maar de informatie, veel makkelijker. Site is trouwens onoverzichtelijk.

24 posts...geen geslacht ingevuld.....blah blah...hap hap
pi_30495959
quote:
Op zondag 11 september 2005 21:04 schreef ReCreative het volgende:

[..]

Afronding, denk ik . Zon gaat niet altijd braaf precies op de minuut op of onder.

Leuk topic Mirage . Overigens verschilt de werkelijke tijd waarop de zon onder gaat nog wel een paar minuten in het westen of oosten van Nederland. Vanaf welke locatie zijn deze tijden, Mirage?
52 Noorderbreedte en 5 Oosterlengte
Sir Winston Churchill
pi_30496041
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:06 schreef Dromenvanger het volgende:
Pffff.....het heelal is geprogrammeerd op een manier. En er zullen vast en zeker verschuivingen zitten en afwijkingen misschien? Ik bedoel dus ook, alles hangt samen en er zitten bepaalde structuren in. Ik vind het ook maar apart dus Hoe dat allemaal berekend wordt en in elkaar steekt. Alsof het zo moet zijn, alsof je er niets aan kunt doen, en als je dan sterrenbeelden erbij neemt en de invloed van de sterren en plaats erbij neemt kom je al helemaal tot rare conclusie-trekkingen. Bij mij in ieder geval wel

Weet iemand wat op de kalender betekent wanneer er staat...." Eerste kwartier, tweede kwartier en laatste kwartier" ? Die aanduiding gebeurt dus niet iedere dag, af en toe op bepaalde dagen komt dat naar voren.
De indeling van de maanstanden is als volgt:
Nieuwe maan, eerste kwartier, volle maan, laatste kwartier.
Bij nieuwe maan zie je hem/haar onverlicht, zoals bij de zonsverduistering staat de maan tussen zon en aarde.
Eerste kwartier; hierbij is de linker helft van de maan verlicht, we noemen dit ook wassende maan, dit is te zien in de middag- avond.
Volle maan, de hele maan is verlicht.
Laatste kwartier, alleen het rechter gedeelte van de maan is vericht, dit noemen we afnemende maan, dit is te zien in de nanacht - morgen.
De hele cyclus duurt een maand.
pi_30501994
tvp'tje , leuk!

Het is nu overigens wassende maan (google: maanstand).

Hier wat info over de maanfasen en zijn (al dan niet symbolische, alhoewel symbolische, zou zelf zeggen natuurlijke) betekenissen:
quote:
MAANFASEN:

Nieuwe Maan:
is een zeer krachtige periode waarin met hetgeen verwerkt is opnieuw gewerkt kan worden en nieuwe ideeën ontstaan.

De Maagd
Deze invloed is pas na enkele dagen merkbaar.
ONTWAKEN

Wassende Maan:
Tijdens Wassende Maan gaat men er daadwerkelijk mee aan de slag
ACTIE

Volle Maan:
Tijdens Volle Maan is de kracht op een hoogtepunt, maar het effect is pas enkele dagen later te merken.

De Moeder
VERVULLING

Afnemende Maan:
Tijdens Afnemende Maan worden processen weer langzaam afgebroken en losgelaten; meestal zie je aan het einde van deze fase en in het einde van in het begin van de Donkere Maanfase dat zaken tot een plotseling einde komen of dat er uitbarstingen zijn.

Wijze vrouw
AFLOPENDE ZAKEN/OVERDENKEN.

Donkere Maan:
Tijdens Donkere Maan is er een verstilling waarin dat wat is losgelaten wordt verwerkt. Vaak is er ook sprake van chaos, waarin alles wordt verwerkt tot iets nieuws.

LOSLATEN EN VERSTILLING
pi_30505410
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:27 schreef fee-tje het volgende:
De zon heeft ook een cyclus... de zonnevlekken cyclus (Om de 11 jaar).
Een zonnevlek gaat ongeveer in 2 weken de zon rond
En de zon draait om de melkweg.
quote:
Op maandag 12 september 2005 00:01 schreef sweetgirly het volgende:
tvp'tje , leuk!

Het is nu overigens wassende maan (google: maanstand).

Hier wat info over de maanfasen en zijn (al dan niet symbolische, alhoewel symbolische, zou zelf zeggen natuurlijke) betekenissen:
[..]
En dan is er nog "once in a blue moon" (2X volle maan in 1 maand)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_30506154
Leuk dat je dit weer opgehaald hebt!
pi_30610522
Op mijn pc draait al enige tijd het programma ChronosXP. Het is een opensource projectje dat de planeeturen en maanstanden weergeeft. Je kunt je eigen lokatie in lengte -en breedtegraad invoeren zodat je over de juiste tijden van de maanstanden beschikt. Uitleg over de hoe planeeturen worden berekend vindt je middels de link van het programma of rechtstreeks op deze pagina.
Het programma is te downloaden op http://chronosxp.sourceforge.net
  vrijdag 16 september 2005 @ 02:43:44 #21
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_30625180
Wow, koel dit Mirage!!
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_30631651
update komt eraan hoor!
Heb het papier thuis laten liggen.

Leuk dat jullie het leuk vinden.
Eventuele door jullie gemaakte foto's van zon/maan/sterren zijn hier welkom ! (hint hint)
Ik denk dat het een leuke interactieve aanvulling is
Sir Winston Churchill
pi_30655531
Nog 1 dag, 14 uren en 4 minuten en dan is het volle maan

De maan stond er vanavond weer zeer mooi bij, moest ik even melden. Er hing weer een mooie aura omheen, was alleen een beetje koud..rill.

en voel mezelf goed, lekker slapen gaat met het maanlichtschijnsel door mijn raam
pi_30674751
Wie merkt er trouwens dat het volle maan is. Ik weet niet of het zo'n typisch collectief herfst / hormonaal gedoe is, maar ik merk gewoon dat mensen directer en intenser met elkaar omgaan.

Het meisje van de kassa bij de albert heijn bijvoorbeeld, ging uitgebreid met de vrouw voor mij praten over dat ze het zo vreemd vond dat er weer veel Japanners in de winkel komen. Ze vond dat moeilijk ofzoiets, weet ik veel, maar ze vond het kennelijk belangrijk om die informatie met de vrouw voor mij te delen.

Zulke dingen zeg maar..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30697093
Toen er nog geen kalenders waren
had elke volle Maan z'n eigen naam...

Jan - the Wolf Moon,
Feb - the Snow Moon,
Mar - the Worm Moon,
Apr - the Pink Moon,
May - the Flower Moon,
Jun - the Strawberry Moon,
Jul - the Buck Moon,
Aug - Sturgeon Moon,
Sep - Harvest Moon,
Oct - the Hunter's Moon,
Nov - the Beaver Moon,
Dec - the Cold Moon.
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 12:18 schreef Mirage het volgende:
update komt eraan hoor!
Heb het papier thuis laten liggen.

Leuk dat jullie het leuk vinden.
Eventuele door jullie gemaakte foto's van zon/maan/sterren zijn hier welkom ! (hint hint)
Ik denk dat het een leuke interactieve aanvulling is
Foto's van de Maan vindt je al in het Plaats hier je maan foto's Topic...

Maar omdat je het zo vrindelijk vraagt

Nog een jonge Maan (dacht iets van 72 uur)

Hoog het zevengesternte... rechts ervan Mars.. en iets lager links sterrebeeld Stier (Taurus)...

De Gote Beer (Ursa Major)

En de Grote Beer gehuld in Poollicht (30 Oktober 2003)

[ Bericht 8% gewijzigd door -CRASH- op 18-09-2005 15:41:16 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')