abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30451168
Mijn dochter is leerling kok en moet een messenset hebben, is het beter om zo'n dure set van een Duits merk aan te schaffen (dat doen veel leerlingen) of is een standaardset die via school kan worden aangeschaft goed. Wat is jullie ervaring.
pi_30451382
De standaardsets zijn toch van Zwilling (zie http://www.zwilling.com/ ) ? Althans wel bij bijv. de hogere hotelschool in bijv. Leeuwarden.

De standaardsets bevatten vaak 2 messen, een aanzetstaal en een schilmes. Reken rond de 75 tot 100 euro hiervoor (incl. vervoershoes). De scholen krijgen korting omdat ze grotere aantallen afnemen.

Het is dus niet slim om zelf naar een winkel te gaan, dan ben je rond de 30% duurder uit. De standaardset van de school nemen dus, die is ook door de docenten uitgekozen en perfect voor het gebruik op school.
pi_30452341
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:21:33 #4
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_30452884
quote:
Bullshit.

Je kunt het beste die van school nemen, in 99% van de gevallen is dit Sabatier, en dat zijn erg fijne en goede messen. Ik doe zelf ook de hotelschool, en wij hoefden niet eens een messenset aan te schaffen, we konden alles van school gebruiken, maar ik heb zowiezo eigen messen aangescahft, omdat ik ze ook nodig had voor stage/werk etc. Ik heb zelf de Zwilling 5 star serie, érg fijne messen. Moet alleen nog zo een wusthoff of zwilling messenkoffertje hebben, alleen die beginnen vanaf de 200 euro, en dat is me voorlopig toch nét iets te duur.

Trouwens, een vriendin van me doet ook de hotelschool, in heerlen, en zij moest ook een messenset aanschaffen, voor 160 euro had zij een ENORM uitgebreide messenset, met alles erop en eraan, incl zo een roltasje (dat zijn wel rot dingen), koksmes, vleesmes, vleesvork, aanzetstaal, tourneermesje, aardappelmesje, econoomschiller, pommes parisien, aanzetstaal, en nog een paar van die kleine dingen.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:25:10 #5
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_30452992
Oh je vraag is wat beter is, ja.. de duitse merken als in zwilling en wusthof is natuurlijk wel de créme de la créme, deze gaan bij goed gebruik HEEL wat jaartjes mee, en zijn zonder meer beter dan de sabatier messen. Probeer eens na te vragen wat voor set ze via school krijgen..

Je kunt het ook een stapje hoger nemen en japanse messen kopen, van Global of KAI, deze zijn dan wel een paar treedjes duurder (euro of 150 voor een koksmes van KAI, global heb je een 3 delige set voor 160 euro, bestaande uit koksmes, vleesmes en officemes).

Het zweedse merk Fallkniven is zelfs nog een treedje duurder, een koksmes begint vanaf 260 euro. Maar die messen zijn niks voor de beginnende kok.

[ Bericht 1% gewijzigd door Euc- op 10-09-2005 14:58:47 ]
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:38:13 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_30453307
Het is onzin om voor een leerling direct een complete set creme de la creme messen aan te schaffen. Schaf een goedkope set aan, voldoen uitstekend voorlopig, in de praktijk later werk je toch maar met een zeer beperkt aantal en die kan je dan als nog eens in goed aanschaffen.
Je moet je vak in je vingers krijgen, niet in een koffertje. Dat moet je leren en kan je niet kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_30453329
in Leeuwarden verkopen ze op de hotelschool Sabatier en niet Zwilling, ik raakte even in de war met de set die ik hier thuis heb. Excuus.
pi_30453393
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is onzin om voor een leerling direct een complete set creme de la creme messen aan te schaffen. Schaf een goedkope set aan, voldoen uitstekend voorlopig, in de praktijk later werk je toch maar met een zeer beperkt aantal en die kan je dan als nog eens in goed aanschaffen.
Je moet je vak in je vingers krijgen, niet in een koffertje. Dat moet je leren en kan je niet kopen.
Helemaal mee eens. Daarbij is de keuze voor een bepaald type mes uiteindelijk ook deels persoonlijk. Het zou zonde zijn om veel geld uit te geven aan een set die je uiteindelijk niet helemaal ligt. Liever eerst leren werken met een standaard set en dan een duidelijke keuze kunnen maken in een later stadium....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:57:48 #9
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_30453739
DIe peperdure kai, global en fallkniven messen zijn ook niets voor de beginner, zeg ik er toch ook bij? Maar het prijsverschil tussen wusthof, zwilling en sabatier is te verwaarlozen.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_30453788
Die van tell sell nix voor je
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zaterdag 10 september 2005 @ 15:01:34 #11
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_30453825
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:00 schreef Steve-O het volgende:
Die van tell sell nix voor je
Je moet wel fatsoenlijke messen hebben, waar je iig op moet letten is een verdikking aan het begin van het lemmet (het snijgedeelte zeg maar), vanaf het handvat gezien moet het eerste gedeelte een verdikking hebben en daarna overgaan in het snijgedeelte. Dit is ter bescherming van jezelf en van het mes, jij kan je er niet tegen stoten wat weer wonden oplevert, en het mes is íets meer valbestendig.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  Licht Ontvlambaar zaterdag 10 september 2005 @ 15:02:52 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_30453855
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:41 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Daarbij is de keuze voor een bepaald type mes uiteindelijk ook deels persoonlijk. Het zou zonde zijn om veel geld uit te geven aan een set die je uiteindelijk niet helemaal ligt. Liever eerst leren werken met een standaard set en dan een duidelijke keuze kunnen maken in een later stadium....
Dan is het dus juist verstandig om gewoon de basic set aan te schaffen via school (ook ivm korting). Ik heb die van mij inmiddels 11 jaar en ben er nog steeds heel blij mee.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_30453861
Haretelijk bedankt voor jullie adviezen, nu kunnen we erover gaan nadenken wat je gaan kiezen groetjes
pi_30454670
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:21 schreef Euc- het volgende:

[..]

Bullshit.
Eerst klikken, dan reageren...
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 10 september 2005 @ 15:42:52 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_30454829
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:36 schreef charon het volgende:

[..]

Geklikt... ziet er grappig uit om in de keuken te zetten, maar lijkt me niet geschikt voor profgebruik.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_30455088
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:42 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Geklikt... ziet er grappig uit om in de keuken te zetten, maar lijkt me niet geschikt voor profgebruik.
Nee natuurlijk niet.. was dan ook niet serieus bedoeld!
  zaterdag 10 september 2005 @ 15:56:18 #17
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_30455164
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:36 schreef charon het volgende:

[..]

Ja ik ga reageren op iets waarvan ik niet weet waarover het gaat, erg logisch geredeneerd!

Ik zie nu dat je dat als grapje bedoeld, maar je originele post leek niet eens op een grapje, en het leek alsof je serieus die messen voorstelde. Daarop zei ik: Bullshit, omdat die messen dus echt niet in een prof keuken gebruikt kunnen worden, ja het kan wel, maar of het fijn is om daar de hele dag mee te snijden is een 2e, verder betwijfel ik of ze je die op school laten gebruiken.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_30458400
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:57 schreef Euc- het volgende:
DIe peperdure kai, global en fallkniven messen zijn ook niets voor de beginner, zeg ik er toch ook bij? Maar het prijsverschil tussen wusthof, zwilling en sabatier is te verwaarlozen.
Volgens de HCCP-normen mogen die Global messen bij mijn weten niet gebruikt worden.
Er kunnen voedselresten in de gaatjes van het handvat blijven steken en dit is onhygiënisch.

Althans, dat wist onze chef ons te vertellen
  zaterdag 10 september 2005 @ 18:15:21 #19
45206 Pietverdriet
pi_30459145
Sja houten handvatten mogen ook niet meer.
Volledige waanzin, maar ja, HCCP regels
pi_30495014
Mijn excuses, het is trouwens HACCP.
Global heeft ook messen met een volledig gesloten handvat, welke wel door HACCP zijn goedgekeurd.
pi_30511235
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:44 schreef pievdb het volgende:
Mijn excuses, het is trouwens HACCP.
Global heeft ook messen met een volledig gesloten handvat, welke wel door HACCP zijn goedgekeurd.
Welke serie is dat dan? De normale serie heeft toch al een gesloten handvat? Het zou om de putjes in het handvat gaan.
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja houten handvatten mogen ook niet meer.
Haha, het is toch ook te gek zeg. Sta je daar met je Japanse $1000 honyaki yanagiba, mag je er niet mee snijden omdat het handvat van hout is en het handvat niet gesloten is
  maandag 12 september 2005 @ 13:55:34 #22
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_30512911
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:52 schreef mirugai het volgende:

[..]

Welke serie is dat dan? De normale serie heeft toch al een gesloten handvat? Het zou om de putjes in het handvat gaan.
[..]
Misschien de Global Pro? Al heeft die volgens mij dezelfde HACCP putjes. Ik werk niet in een keuken, maar het lijkt mij -als het echt zo is- klinkklare onzin aangezien die putjes zeer ondiep zijn. Absoluut geen bacteriehaard. Kan het me niet voorstellen.
Ik heb al een boek.
  maandag 12 september 2005 @ 18:06:00 #23
45206 Pietverdriet
pi_30518449
quote:
Op maandag 12 september 2005 12:52 schreef mirugai het volgende:

Haha, het is toch ook te gek zeg. Sta je daar met je Japanse $1000 honyaki yanagiba, mag je er niet mee snijden omdat het handvat van hout is en het handvat niet gesloten is
Lijkt me ook echt een mes voor een leerling kok
:-)
Of voor in de Hoereca,
Heb een bandstalen mes van een paar euro en dat bevalt me prima. Gebruik is net zo vaak als de dure Duitsers
pi_30518628
quote:
Op maandag 12 september 2005 18:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lijkt me ook echt een mes voor een leerling kok
:-)
Of voor in de Hoereca,
Japanse meesterchefs gebruiken die dingen.
quote:
Heb een bandstalen mes van een paar euro en dat bevalt me prima. Gebruik is net zo vaak als de dure Duitsers
Fijn voor je
  maandag 12 september 2005 @ 18:30:36 #25
45206 Pietverdriet
pi_30519061
quote:
Op maandag 12 september 2005 18:14 schreef mirugai het volgende:

[..]

Japanse meesterchefs gebruiken die dingen.
[..]
Niveau japanse meesterchef haalt denk ik niemand in europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')