quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:28 schreef Drugshond het volgende:Toch zul je door het vrijgeven van de arbeidsmarkt niet kunnen voorkomen dat de onderkant van de samenleving wordt weggeslagen. Veel lage loon werk besteden we uit, of we vervangen het door goedkopere (tijdelijke) arbeidskrachten. Terwijl een Nederlander met een beperkte opleiding niet meer in zijn eigen vakgebied aan de slag kan.
De structurele werkeloosheid in DU/FR ligt fundamenteel hoger dan hier in Nederland. Dus hoe plausibel je verhaal ook is om de arbeidsmarkt open te gooien..... het is nu al duidelijk dat dit niet de gewenste weg naar Rome.
Ik denk dat je je niet blind moet staren dat het hier enkel gaat om laag opgeleid personeel... momenteel is het eerder zo dat zelfs specifieke hoge opleiding banen ook al naar Polen/oost-Europa verdwijnen (een deel van de callcenter-business bv al bezig is over te stappen naar India, al heeft Nederland daar het voordeel van een kleiner taalgebied, maar indiers die redelijk vloeiend duits, frans, spaans en engels spreken hebben rondom Bombay ook een hele markt geschapen)...
Punt is dat in west-europa de hele arbeidskosten per arbeidsplaats te hoog zijn, deels door hogere netto-lonen, deels door belastingen en sociale afdrachten, en deels door de nabijgelegen arbeidskosten, de extra kosten van een arbeidsplaats voor een werknemer...
Ik ben het zeker met je eens dat inspelen op een grotere concurrentie zeker niet enkel op specifiek één punt mag gebeuren, omdat je je daarmee gigantisch in de vingers kunt snijden... zouden enkel de netto-lonen dalen, gaat de binnenlandse consumptie kapot (in DLD zeker het geval)... en enkel schrappen van heffingen en arbeidsbescherming beteknt in eerst instantie ook dat de winsten van bedrijven stijgen, zonder dat dat noodzakelijk ook leid tot meer geschapen banen...
Zou je te sterk bezuinigen op het onderwijs, kan dat eveneens desastreuse gevolgen hebben voor je arbeidsmarkt
Wel moet men nu vooruitstrevend inspelen op een sterker globale concurrentie, en ook een sterke arbeidsconcurrentie binnen de EU....
maar dat inspelen moet door vooruitdenken gebeuren, niet door achteruitkijken hoe 'goed' het vroeger was, en hoe fijn onze protectionistische verzorgingsmaatschappij was, en vooral zou moeten blijven ...
Ik heb zelf allerminst al te positieve ideeen bij het neo-liberale 'heils-toekomstbeeld en -utopisme' ... maar denk wel juist dat door daar nu op in te spelen en niet reorganisaties op de lange baan te schuiven, we juist een volledige aftakeling van een eerlijke collectieve gemeenschap in west-europa kunnen voorkomen.
Wat betreft de grotere structurele werkeloosheid, ik denk serieus dat NL daarbijeen groot voordeel heeft van weinig grotere rurale agrarische regionen en een succesvolle overstap van industrie naar dienstverlening in de 60'er en 70'er jaren ... ik betwijfel of het werkelijk zo is dat NL bij voorbaat gevrijwaard kan blijven van een stijging van de structurele werkloosheid, al moet ik erkennen dat dat momenteel zeker niet erg speelt, NL wat dat betreft erg goed scoort (lage jeugdwerkeloosheid, relatief lage langdurige werkloosheid, enkel de arbeidsongeschiktheid en 'verborgen werkloosheid zou zorgen moeten baren)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25