abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30416353
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:45 schreef petre86 het volgende:

[..]

maar mag dan sperma en eitjes wel ingevroren worden voor een latere kinderwens?
Hoe dit juridisch zit weet ik niet. Ik ken wel een aantal mv-transseksuelen die inderdaad voordat zij met de hormoonbehandeling begonnen hun zaad hebben laten invriezen. Ik voorzie zelf echter ook administratieve problemen wanneer dit zaad geinsemineerd wordt, maar misschian dat het anoniem gebeurt als in "vader onbekend"?

Ik me zelf eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat je zaad zou willen laten invriezen. Ik zou het een verschrikking vinden om vader te worden, m.i. toch een van de meest ultieme mannelijke dingen die je kunt doen.. Dat is echter een persoonlijke overweging. Ik heb zelf ook geen zaad laten invriezen toen ik aan de behandeling begon. Vader worden is iets waarvan ik weet dat ik het nooit zal willen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:50:27 #27
81237 releaze
best of both worlds
pi_30416376
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:45 schreef petre86 het volgende:

[..]

maar mag dan sperma en eitjes wel ingevroren worden voor een latere kinderwens?
het wordt steeds leuker!
Als je het artikel letterlijk neemt dan mag een vrouw naar man wel eitjes bewaren en er een draagmoeder voor vinden want ze zou ze zelf niet meer kunnen baren, maar een man naar vrouw zou het niet mogen omdat zijn zaad in de toekomst alsnog kinderen zou kunnen verwekken...
pi_30416505
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:49 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Hoe dit juridisch zit weet ik niet. Ik ken wel een aantal mv-transseksuelen die inderdaad voordat zij met de hormoonbehandeling begonnen hun zaad hebben laten invriezen. Ik voorzie zelf echter ook administratieve problemen wanneer dit zaad geinsemineerd wordt, maar misschian dat het anoniem gebeurt als in "vader onbekend"?

Ik me zelf eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat je zaad zou willen laten invriezen. Ik zou het een verschrikking vinden om vader te worden, m.i. toch een van de meest ultieme mannelijke dingen die je kunt doen.. Dat is echter een persoonlijke overweging. Ik heb zelf ook geen zaad laten invriezen toen ik aan de behandeling begon. Vader worden is iets waarvan ik weet dat ik het nooit zal willen.
worden ze dan vader of moeder?
"ik ben moeder, maar heb wel het sperma geleverd.."
dag
pi_30416631
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:48 schreef releaze het volgende:

[..]

heb je daar misschien een bron van? interessant
Ik heb zo geen bronnen at hand. Ik denk wanneer je zoekt met google of bij universiteiten die onderzoek doen naar transseksualiteit, dat je wel een totaalbeeld kunt maken wat er wetenschappelijk bekend is en wat de consensus is.
quote:
Inderdaad.

Ik blijf het een interessant vraagstuk vinden, omdat het wetenschappelijk en ideologisch zo dicht bij elkaar ligt en er zulk extreem verschillende meningen over zijn.
De meeste mensen met extreme meningen zijn mensen die slecht geinformeerd zijn, of een verkeerde referentie-groep hebben. Het blijft echter een moeilijk vraagstuk. De vraag wat geslacht precies is, is al niet eenduidig te beantwoorden. De reden waarom er zo'n ophef over komt heeft echter puur te maken met de Westerse mentaliteit. We willen alles in een hokje stoppen, en we raken in paniek wanneer dat hokje verandert. Thailand kent bijvoorbeeld meer dan 14 verschillende vormen van geslacht, waarin o.a. transseksualiteit ook zit. Daar hoeft iemand niet te kiezen tussen 2 hokjes, omdat het juiste hokje er al is, en ook als dusdanig geaccepteerd wordt..
pi_30416685
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:52 schreef petre86 het volgende:

[..]

worden ze dan vader of moeder?
"ik ben moeder, maar heb wel het sperma geleverd.."
Ik denk zelf dat het simpelweg niet mogelijk is dat diegene zich als vader of moeder laat registreren.
pi_30416829
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:13 schreef releaze het volgende:
dit is nou iets wat ik me al een tijdje afvraag....

als je jezelf laat ombouwen, hoe gaat dat dan bij de gemeente? Word het geslacht in je paspoort dan ook veranderd? Want hoe je het ook went of keert... Een "man" is een XY'tje en een vrouw een XX, en of je nou omgebouwd bent of niet, je zal altijd het geslacht behouden dat je gegeven is tijdens de bevruchting.

Als je het laat aanpassen in je paspoort, dan is dat toch vervalsing van gegevens? En als je het NIET kan aanpassen in je documenten, word je dan niet in het eerste conservatieve land waar je op vakantie gaat aan de schandpaal genageld en gestenigd?
Dit is een leuke vraag, en er is gelukkig ook een antwoord op: EHRM Christine Goodwin vs United Kingdom, r.o. 93 is relevant.
pi_30416966
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:56 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat het simpelweg niet mogelijk is dat diegene zich als vader of moeder laat registreren.
als voogd kan dan wel denk je? ze moeten toch ook ouderlijk gezach kunnen hebben.. en het kind ouders.. het zijn de biologische ouders, maar door regelgeving kunnen ze niet als zodanig erkend worden? dus kind is van 1 ouder ( of in geval van 2 trans-ouders wees) ? of mag een minister hier persoonlijk een mouw aanpassen?
hoezo raar ..
dag
pi_30417009
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:59 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dit is een leuke vraag, en er is gelukkig ook een antwoord op: EHRM Christine Goodwin vs United Kingdom, r.o. 93 is relevant.
De UK heeft niet echt een overheid die prettig is om als transseksueel mee te maken te krijgen. Het is niet het enige proces dat de UK tegen zich zag i.v.m. transseksuelen die hun overheid beklagen..
pi_30417041
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:02 schreef petre86 het volgende:

[..]

als voogd kan dan wel denk je? ze moeten toch ook ouderlijk gezach kunnen hebben.. en het kind ouders.. het zijn de biologische ouders, maar door regelgeving kunnen ze niet als zodanig erkend worden? dus kind is van 1 ouder ( of in geval van 2 trans-ouders wees) ? of mag een minister hier persoonlijk een mouw aanpassen?
hoezo raar ..
Dit weet ik dus echt niet.. Misschien dat het in de praktijk ook nog niet is voorgekomen..
pi_30417252
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:04 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Dit weet ik dus echt niet.. Misschien dat het in de praktijk ook nog niet is voorgekomen..
sta je daar als ambtenaar burgelijke stand..

uuhm.. ik weet het niet.. wie is de vader en wie is de moeder?

"wat bedoet u? biologisch of practisch?"

*ziet het zo voor zich
dag
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:12:27 #36
81237 releaze
best of both worlds
pi_30417352
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:02 schreef petre86 het volgende:

[..]

hoezo raar ..
weer zo'n raar vraagstuk. als we het dus over moeder en vaderschap hebben kijken we dus wel naar XX en XY. Je zal als je je sperma doneert altijd biologische ouder zijn.. maar of je dan ook de wettelijk ouder zal zijn.. Is er iets als wettelijke ouder/ vader moeder, of ben je altijd een wettelijke vertegenwoordiger als vader en moeder zijnde?
pi_30417422
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:09 schreef petre86 het volgende:

[..]

sta je daar als ambtenaar burgelijke stand..

uuhm.. ik weet het niet.. wie is de vader en wie is de moeder?

"wat bedoet u? biologisch of practisch?"

*ziet het zo voor zich
Als je je gewoon wilt identificeren en aankomt met een medische verklaring of een rechterlijke beschikking raken ze al in paniek.
pi_30417586
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Als je je gewoon wilt identificeren en aankomt met een medische verklaring of een rechterlijke beschikking raken ze al in paniek.
*tante heeft die bij burgerzaken werkt.. die vindt haar collega's ook heel aardig.. en vooral als ze aan elkaar uitlenen als gemeente's zijnde ( bij ziekte e.d.) "goh doen jullie maar 1 balie open als er 3 mensen staan? ik ben toch echt wel lang bezig met het uitgeven van een paspoort"
of "waaat? moeten jullie zèlf de rijbewijzen uitprinten? hebben ze daar niet iemand voor? "
dag
pi_30417814
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:12 schreef releaze het volgende:

[..]

weer zo'n raar vraagstuk. als we het dus over moeder en vaderschap hebben kijken we dus wel naar XX en XY. Je zal als je je sperma doneert altijd biologische ouder zijn.. maar of je dan ook de wettelijk ouder zal zijn.. Is er iets als wettelijke ouder/ vader moeder, of ben je altijd een wettelijke vertegenwoordiger als vader en moeder zijnde?
Het wettelijke ouderschap staat geloof ik los van het biologische ouderschap. Dit komt o.a. tot uiting bij adoptie, en in het geval dat bijv. de biologische vader een kind niet erkent, en de nieuwe relatie van de moeder het kind erkent.
pi_30417829
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:19 schreef petre86 het volgende:

[..]

*tante heeft die bij burgerzaken werkt.. die vindt haar collega's ook heel aardig.. en vooral als ze aan elkaar uitlenen als gemeente's zijnde ( bij ziekte e.d.) "goh doen jullie maar 1 balie open als er 3 mensen staan? ik ben toch echt wel lang bezig met het uitgeven van een paspoort"
of "waaat? moeten jullie zèlf de rijbewijzen uitprinten? hebben ze daar niet iemand voor? "
Ah, van die echte ambtenaren.
pi_30418037
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:26 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Ah, van die echte ambtenaren.
ik wordt "beleidsmedewerker / bestuurskundige" als ik klaar ben.. is dat ookal erg?
dag
pi_30418360
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:34 schreef petre86 het volgende:

[..]

ik wordt "beleidsmedewerker / bestuurskundige" als ik klaar ben.. is dat ookal erg?
Dat weet ik niet. Wil je je als ambtenaar gaan gedragen?
pi_30418578
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:44 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Wil je je als ambtenaar gaan gedragen?
'k hou wel van overleggen en uitzoeken
en waar je mee om gaat...
maar ik wil vooral mensen helpen en dingen verbeteren, dus ik hoop niet zó erg te worden

*gaat eten en dan (na 2 college's) weekend heeft
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')