Eens (met alles uit de post, overigensquote:Op donderdag 8 september 2005 11:15 schreef ElisaB het volgende:
Hij kan voor een waardebepaling gewoon kosten in rekening brengen. Wanneer je met hem in zee gaat, komen die kosten meestal te vervallen. Ik zou even in de papieren kijken, want het staat er zeer waarschijnlijk wel in.
Imho een vrij normale gang van zaken.
Overigens: heb je een suggestie voor een andere TT, want dit is een beetje
Papieren zijn er niet. Tevens werd mij verteld dat de waardebepaling geheel vrijblijvend was. Waardebapeling is trouwens niet meer dan een rondje lopen door het huis en dan een grove schatting maken...quote:Op donderdag 8 september 2005 11:15 schreef ElisaB het volgende:
Hij kan voor een waardebepaling gewoon kosten in rekening brengen. Wanneer je met hem in zee gaat, komen die kosten meestal te vervallen. Ik zou even in de papieren kijken, want het staat er zeer waarschijnlijk wel in.
feit is wel dat het hem geld heeft gekost, en dat hij dit dus gewoon betaald wil zien.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:19 schreef Echo99 het volgende:
Nou goed, de TT kan wat mij betreft aangepast worden naar iets neutralers.
Er is trouwens alleen maar een waardebepaling uitgevoerd, geen taxatie o.i.d...
dan is het wat anders natuurlijkquote:Op donderdag 8 september 2005 11:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Papieren zijn er niet. Tevens werd mij verteld dat de waardebepaling geheel vrijblijvend was. Waardebapeling is trouwens niet meer dan een rondje lopen door het huis en dan een grove schatting maken...
Bij een taxatie word er een taxatierapport opgemaakt. Bij een waardebepaling loop je een rondje door het huis en maak je een grove schatting van de verwachte verkoopwaarde.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Ehrm en in hoeverre vind jij dat een waardebepaling anders is dan een taxatie?
Die was vrijblijvend totdat werd afgesproken dat je huis per 3 oktober in de verkoop ging. Vanaf dat moment is de beste man voor je aan de slag gegaan.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Papieren zijn er niet. Tevens werd mij verteld dat de waardebepaling geheel vrijblijvend was. Waardebapeling is trouwens niet meer dan een rondje lopen door het huis en dan een grove schatting maken...
Ik denk het taxatierapport. Het zal wel zo zijn dat aan een waardebepaling geen rechten verleent kunnen worden en een taxatie wel. Alhoewel het grammaticaal hetzelfde is.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Nee, nee, nee, hij heeft een vrijblijvende waardebepaling gedaan en naar aanleiding daarvan heb ik besloten om met em in zee te gaan. Als ik gelijk tegen hem gezegd had dat t niet via hem hoefde zou ik toch ook geen factuur voorgeschoteld krijgen?quote:Op donderdag 8 september 2005 11:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die was vrijblijvend totdat werd afgesproken dat je huis per 3 oktober in de verkoop ging. Vanaf dat moment is de beste man voor je aan de slag gegaan.
+1. scherp.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:25 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Alhoewel het grammaticaal hetzelfde is.
Ja, maar op het moment van "in zee gaan", dan gaat hij ook gewoon dingen voor je doen. (administratie enz.). Een factuur lijkt me gewoon billijk.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:27 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nee, nee, nee, hij heeft een vrijblijvende waardebepaling gedaan en naar aanleiding daarvan heb ik besloten om met em in zee te gaan. Als ik gelijk tegen hem gezegd had dat t niet via hem hoefde zou ik toch ook geen factuur voorgeschoteld krijgen?
Misschien zou je zelf nog kunnen zeggen dat vrijblijvend iets anders is dan kostenloosquote:Op donderdag 8 september 2005 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:
Ja, maar op het moment van "in zee gaan", dan gaat hij ook gewoon dingen voor je doen. (administratie enz.). Een factuur lijkt me gewoon billijk.
idd ik geef je gelijk op bijna alle punten. ik vond de eerste titel wel leukerquote:Op donderdag 8 september 2005 11:15 schreef ElisaB het volgende:
Imho een vrij normale gang van zaken.
Overigens: heb je een suggestie voor een andere TT, want dit is een beetje
maar als er vooraf geen prijs is afgesproken, of uberhaupt over geld is gepraat, dan spreekt dat toch niet bepaald in het voordeel van de makelaar. dan zou hij immers ook wel 1000 euro per uur kunnen factureren.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:33 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me serieus af of 'vrijblijvend' hier wel hetzelfde betekent als 'gratis'. Vrijblijvend wil volgens mij in deze context zeggen dat je niet verplicht bent om met ze in zee te gaan, niet dat de geleverde diensten gratis zijn.
Nee, want dat zou 'ie geheid verliezen, indien voor de rechter.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:34 schreef -erwin- het volgende:
[..]
maar als er vooraf geen prijs is afgesproken, of uberhaupt over geld is gepraat, dan spreekt dat toch niet bepaald in het voordeel van de makelaar. dan zou hij immers ook wel 1000 euro per uur kunnen factureren.
Administratiequote:Op donderdag 8 september 2005 11:40 schreef Echo99 het volgende:
Maar goed, ik krijg dus een factuur met als omschrijving overige werkzaamheden. a 280 euro's
]
Waardebepaling was (en is) gratis. Dus welke kosten zijn er nou daadwerkelijk gemaakt?
Alsof ik dat aan hem verteld heb...quote:Op donderdag 8 september 2005 11:58 schreef miss_dynastie het volgende:
maar omdat je van een ander hebt gehoord dat een ander beter is.
Een vriendin van mij heeft iets soortgelijks meegemaakt met een of andere hypotheekadviseur. Zij dacht ook dat 'vrijblijvend' 'gratis' betekende, maar kreeg een rekening van 240 euro. Ze is er wel achteraan gegaan en heeft het uiteindelijk niet hoeven betalen.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:52 schreef Echo99 het volgende:
Hmm gelukkig deelt DAS mijn mening en vinden ze 280 euro veel te veel... Ik ga em een net briefje sturen en als dat niet werkt kon ik de questie aanmelden bij DAS![]()
Zeg: lees mijn post eens.quote:Op donderdag 8 september 2005 12:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een vriendin van mij heeft iets soortgelijks meegemaakt met een of andere hypotheekadviseur. Zij dacht ook dat 'vrijblijvend' 'gratis' betekende, maar kreeg een rekening van 240 euro. Ze is er wel achteraan gegaan en heeft het uiteindelijk niet hoeven betalen.
Maar welke kosten heeft ie gemaakt dan?quote:Op donderdag 8 september 2005 12:08 schreef juliusbackpacking het volgende:
waardebepaling is vrijblijvend. Maar toen jij de afspraak maakte dat hij het oper 3 oktober zou gaan verkopen ben je wel een verplichting aangegaan.
Daar wil je nu vanaf, prima maar de eventuele kosten die gemaakt zijn dien jij te betalen. Normale gang van zaken. 280 euro vind ik vrij veel, zeker gezien eht feit dat het pas 3 oktober in de verkoop zou gaan.
Nee, maar het zou voor je eigen afweging wel mee kunnen spelen he. Waarom moet een ander de kosten dragen van jouw wispelturigheid?quote:Op donderdag 8 september 2005 12:04 schreef Echo99 het volgende:
Alsof ik dat aan hem verteld heb...
deze:quote:
quote:tevens, voor iedereen die denkt dat vrijblijvend waardebepaling iets anders is als een gratis waardebepaling.
vrij·blij·vend (bn.)
1 waarbij men tot niets verplicht wordt, zonder verdere verplichtingen
En een factuur is een verplichting.
Dat is een woordenboekdefinitie. De vraag is of dat juridisch wel steekhoudend is.quote:
quote:Op donderdag 8 september 2005 12:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, maar het zou voor je eigen afweging wel mee kunnen spelen he. Waarom moet een ander de kosten dragen van jouw wispelturigheid?
Scheit aan hebben is in mijn ogen de beste optie...gewoon iemand dure tijd opslorpen omdat jij als klein kind niet weet wat je doet. Daarna als de eerste beste slappe zak naar een ander rennen en dan vreemd vinden dat de eerste makelaar pissig wordt. Heb jij wel verteld dat jij nog bezig was je te orienteren? Of heb je meneer aan het lijntje gehouden en zijn kostbare tijd misbruikt? In ieder geval ben en blijf je een stomme zak onnozel kind.quote:
Tijd...een kostbaat goed in de zakenwereld. Tijd die hij had kunnen gebruiken om ergens anders geld aan te verdienen.quote:Op donderdag 8 september 2005 12:08 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Maar welke kosten heeft ie gemaakt dan?
Je hebt wel een punt maar meneer de makelaar is in feite met niets meer bezig geweest dan relatieopbouw. Als hij dan een slimme zakenman is dan zegt hij nu: die paar euro's aan kosten die ik nu maak zijn niet de transactiekosten waar ik normaal gesproken mijn brood mee verdien. Dus kan ik maar beter iig ervoor zorgen dat als ik deze klant kwijt raak dat deze geen negatieve mond op mond reclame over mij verspreidt.quote:Op donderdag 8 september 2005 12:53 schreef wonko het volgende:
[..]
Tijd...een kostbaat goed in de zakenwereld. Tijd die hij had kunnen gebruiken om ergens anders geld aan te verdienen.
Zijn twee totaal verschillende dingenquote:Op donderdag 8 september 2005 11:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus gewoon iedere prutser maar zijn tijd laten misbruiken?quote:Op donderdag 8 september 2005 13:02 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt maar meneer de makelaar is in feite met niets meer bezig geweest dan relatieopbouw. Als hij dan een slimme zakenman is dan zegt hij nu: die paar euro's aan kosten die ik nu maak zijn niet de transactiekosten waar ik normaal gesproken mijn brood mee verdien. Dus kan ik maar beter iig ervoor zorgen dat als ik deze klant kwijt raak dat deze geen negatieve mond op mond reclame over mij verspreidt.
Je moet als "zakenman" ook je verlies nemen in zo'n geval.
Geen vergelijk.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
iemand die bij jou aan de deur komt om een encyclopedie te verkopen stuurt toch achteraf ook geen factuur met voorrijdkosten?
Het verschil tussen de makelaar en de encyclopedieverkoper is dat de laatste ongevraagd aan je deur komt.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
toen hij langskwam voor die waardebepaling, hebben jullie het toen ook nog gehad over de verdere gang van zaken en zo?
in dat laatste geval kun je het bezoek van die makelaar aan jouw adres ook zien als een verkoopgesprek waarbij hij zijn manier van werken uitlegt, waarna jij bepaalt of je met hem in zee gaat. dat hij met een natte vinger een waardebepaling doet is bijzaak.
iemand die bij jou aan de deur komt om een encyclopedie te verkopen stuurt toch achteraf ook geen factuur met voorrijdkosten?
Het huis zou op een bepaalde datum in de verkoop gaan, dus ik neem aan dat er wel bepaalde afspraken zijn gemaakt.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:10 schreef Feestkabouter het volgende:
toen hij langskwam voor die waardebepaling, hebben jullie het toen ook nog gehad over de verdere gang van zaken en zo?
Als hij ongevraagd komt niet, maar als hij gevraagd komt, zou dat best kunnen ja.quote:iemand die bij jou aan de deur komt om een encyclopedie te verkopen stuurt toch achteraf ook geen factuur met voorrijdkosten?
En jij de makelaar bewust opzoekt...waarbij TS deze nog eens niet duidelijk maakt dat hij een doler is die nog geen beslissing heeft genomen maar wel de makelaar een waardebepaling laat doen en dus suggereert dat hij met deze in zee gaat.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het verschil tussen de makelaar en de encyclopedieverkoper is dat de laatste ongevraagd aan je deur komt.
no way! tenzij hij vooraf voorwaarden heeft verteld/overlegd die dat aangevenquote:Op donderdag 8 september 2005 13:13 schreef miss_dynastie het volgende:
Als hij ongevraagd komt niet, maar als hij gevraagd komt, zou dat best kunnen ja.
Nee iedereen als potentiele klant behandelen.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:11 schreef wonko het volgende:
[..]
Dus gewoon iedere prutser maar zijn tijd laten misbruiken?
'zou dat best kunnen ja'quote:Op donderdag 8 september 2005 13:17 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
no way! tenzij hij vooraf voorwaarden heeft verteld/overlegd die dat aangeven
Nee, maar zijn tijd wordt gebruikt en ts heeft best wel gesuggereerd dat hij met de makelaar in zee zou gaan door deze en een waardebepaling te laten doen en half half een datum af te spreken.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:18 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Nee iedereen als potentiele klant behandelen.
Je doet net alsof die makelaar een of ander belangrijk almachtig figuur is waarvan je blij mag zijn dat hij jou service verleent.
als ik naar een keukenboer toe ga en zeg dat ik een keuken wil hebben en 2 uur met hem ga zitten tekenen krijg ik ook geen rekening als ik niet bij hem bestel.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:15 schreef wonko het volgende:
[..]
En jij de makelaar bewust opzoekt...waarbij TS deze nog eens niet duidelijk maakt dat hij een doler is die nog geen beslissing heeft genomen maar wel de makelaar een waardebepaling laat doen en dus suggereert dat hij met deze in zee gaat.
"waardebapling laten doen" is dermate natte vinger werk dat het feit dat ts de makelaar die waardebepaling heeft laten doen geen argument is.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:20 schreef wonko het volgende:
[..]
Nee, maar zijn tijd wordt gebruikt en ts heeft best wel gesuggereerd dat hij met de makelaar in zee zou gaan door deze en een waardebepaling te laten doen en half half een datum af te spreken.
Tja, als zo'n vent zegt 'ik ga de woning per 3 oktober verkopen' en jij zegt 'oke, is goed', dan is het toch duidelijk? TS betwist niet dat die afspraak gemaakt is, hij betwist dat de makelaar 'kosten' heeft gemaakt.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:23 schreef Feestkabouter het volgende:
qua de 3 oktober (datum in verkoop): vraag is of dat zo is afgesproken of dat dat de suggestie van de makelaar was.
Het is geen keukenboer...ook geen autoverkoper waar je een proefrit maakt. Hou eens op om een makelaar te vergelijken met iets wat hij niet is.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:23 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
als ik naar een keukenboer toe ga en zeg dat ik een keuken wil hebben en 2 uur met hem ga zitten tekenen krijg ik ook geen rekening als ik niet bij hem bestel.
juridisch is iedereen een doler totdat duidelijke afsprake zijn gemaakt.
Jaquote:neemt niet weg dat ook mondelinge afspraken tellen, het argument dat er nog niets op papier staat hoeft niet te tellen.
Een goede vraag...waar is ts...of is deze weer naar elders vertrokken?quote:qua de 3 oktober (datum in verkoop): vraag is of dat zo is afgesproken of dat dat de suggestie van de makelaar was.
ok, heb je een punt, dan is de vraag aan TS: hoe duidelijk is die afspraak gemaakt?quote:Op donderdag 8 september 2005 13:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tja, als zo'n vent zegt 'ik ga de woning per 3 oktober verkopen' en jij zegt 'oke, is goed', dan is het toch duidelijk? TS betwist niet dat die afspraak gemaakt is, hij betwist dat de makelaar 'kosten' heeft gemaakt.
Oh? Ervaringsdeskundige? Of op andere wijze bekend met het onderwerp?quote:Op donderdag 8 september 2005 13:25 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
"waardebapling laten doen" is dermate natte vinger werk dat het feit dat ts de makelaar die waardebepaling heeft laten doen geen argument is.
Half is mondeling...heel is officieel op papier.quote:het half half afspreken........ ja dat is de vraag: hoe half is half?
JAquote:Op donderdag 8 september 2005 13:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
zou in dit geval dus de vraag zijn of 'vrijblijvend langskomen' gelijk staat aan 'gratis langskomen'.
Vreemd verhaal dat een makelaar zou bepalen wanneer de klant zijn huis gaat verkopen. Klant geeft aan wanneer deze in de verkoop gaat.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:26 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Tja, als zo'n vent zegt 'ik ga de woning per 3 oktober verkopen' en jij zegt 'oke, is goed', dan is het toch duidelijk? TS betwist niet dat die afspraak gemaakt is, hij betwist dat de makelaar 'kosten' heeft gemaakt.
Nou ja, weet ik veel hoe het gegaan is, TS stelt in elk geval niet de afspraak ter discussie (zoals ik het lees), maar het feit dat die makelaar stelt dat hij kosten heeft gemaakt.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Vreemd verhaal dat een makelaar zou bepalen wanneer de klant zijn huis gaat verkopen. Klant geeft aan wanneer deze in de verkoop gaat.
heb inmiddels 3 woningen gekocht en verkocht, zit in 4e.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:28 schreef wonko het volgende:
[..]
Oh? Ervaringsdeskundige? Of op andere wijze bekend met het onderwerp?
[..]
Half is mondeling...heel is officieel op papier.
zo simpel ligt dat niet, de ene periode van het jaar is beter dan de andere.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Vreemd verhaal dat een makelaar zou bepalen wanneer de klant zijn huis gaat verkopen. Klant geeft aan wanneer deze in de verkoop gaat.
het vergelijk zit erin dat beiden op afspraak langskomen, er is dus interesse.quote:
Zeg wonko, als jij effe een eigen topic opent waar je lekker in gaat lopen trollen.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Bedankt voor je hulp. Maar dat stukje info was achteraf gezien toch niet zo relevant (in ieder geval volgens DAS dan)quote:Op donderdag 8 september 2005 13:50 schreef Feestkabouter het volgende:
TS, ik sta inmiddels wel een beetje voor joker nu het in grote lijnen lijkt alsof ik het eerst voor jou opneem (hoewel wie goed leest ziet dat ik alleen specifiek op bepaalde zinnen/posts reageer en in het begin geen uitspraken doe over jouw kwestie) en je later ga vertellen dat die factuur best eens terecht zou kunnen zijn.
had je echt niet eerder kunnen bedenken dat het essentiele stukje info dat je accoord bent gegaan met de makelaar niet iets duidelijker in je OP had gemogen?
Hoe kom je daarbij? Wat ik heb gevonden is 60 euro gemiddeld (bijv. hier )quote:Op donderdag 8 september 2005 14:05 schreef Echo99 het volgende:
Gemaakte kosten: 280 euro. Dit houdt in dat als een makelaar 50 euro per uur kost (en dat kost ie niet)
hoe kom je daar nu bij???quote:Op donderdag 8 september 2005 13:47 schreef Feestkabouter het volgende:
dat de encyclopedieverkoper MIJ heeft benaderd en de makelaar DOOR MIJ is benaderd maakt op dat moment niet meer uit.
Want???quote:Op donderdag 8 september 2005 13:53 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Zeg wonko, als jij effe een eigen topic opent waar je lekker in gaat lopen trollen.
Regel dat...en ik hoop van harte dat je verliest.quote:Tevens nogmaals contact gehad met DAS en ze vonden dat de makelaar geen recht had op een vergoeding. Dus de zaak kan aangemeld worden.
50 euro maar?? Dat is een koopje.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:05 schreef Echo99 het volgende:
3e post achter elkaar in 1 topic sorry.
Gemaakte kosten: 280 euro. Dit houdt in dat als een makelaar 50 euro per uur kost (en dat kost ie niet)
Dat hij er 5 en een half uur mee bezig geweest... Dat weiger ik ook een beetje te geloven.
Anyway, het maakt niet zoveel meer uit want volgens DAS mag hij toch niet factureren.
Je hebt echt geen idee wat een makelaar doet he?quote:Op donderdag 8 september 2005 14:18 schreef Echo99 het volgende:
Nou goed, daar valt dan idd nog over te discussieren. Maar 5 uur werk? voor 1 woning? Die nog niet eens in de verkoop staat?
Voordat dat 'te koop' bord in je tuin staat te pronken, gaat er wel wat werk aan vooraf, ja. Wat zijn uurtarief is weet ik niet (ik heb tenslotte geen diensten bij hem afgenomen), maar zoals gezegd, ik vind de rekening niet wereldschokkend hoog.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:18 schreef Echo99 het volgende:
Nou goed, daar valt dan idd nog over te discussieren. Maar 5 uur werk? voor 1 woning? Die nog niet eens in de verkoop staat?
Omdat je een irritante wannabe zonder enige kennis van zaken bent, die dit topic zit te verbaggeren met dat kansloze geflame van je.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:39 schreef wonko het volgende:
[..]
Want???
[..]
Regel dat...en ik hoop van harte dat je verliest.
quote:Op donderdag 8 september 2005 17:07 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat je een irritante wannabe zonder enige kennis van zaken bent, die dit topic zit te verbaggeren met dat kansloze geflame van je.
Volgens mij stond mijn post er al een tijdje.......quote:
Super, en volgens mij ook niet... Dankjewel!quote:Op vrijdag 9 september 2005 13:55 schreef IdlersDream het volgende:
Heb een tijdje stage gelopen bij een makelaar.
Volgens mij, las er niks op papier staat van allerlei zaken en er dus niks is getekend of wat dan ook zal je, mede omdat het een vrijblijvende waardebepaling betreft, geen reet hoeven te betalen.
Vaak brengen makelaars pas kosten in rekening nadat er iets is afgesproken over de diensten die ze gaan leveren om het huis te verkopen.
Dus: adverteren, bezichtigingen en recherchekosten voor gegevens van het kadaster etc.
Geen verkoopopdracht ondertekend? dan is er dus ook nog geen enkele reden om aan te nemen dat je met elkaar officieel in zee zal gaan. Al is het natuurlijk niet zo netjes allemaal.
Ik ken het wel, dit soort fratsen. Mensen zijn vaak erg schofterig tegenover makelaars. Maar er zijn dus ook makelaars die hetzelfde doen of gaan doen. Het is niet de meest keurige branche.
Maar kortom, je bent hem (nog) niks verplicht.
Dus volgens jou is er pas sprake van een overeenkomst als er iets ondertekend isquote:Op vrijdag 9 september 2005 13:55 schreef IdlersDream het volgende:
Geen verkoopopdracht ondertekend? dan is er dus ook nog geen enkele reden om aan te nemen dat je met elkaar officieel in zee zal gaan.
In principe hadden we ook gewoon een overeenkomst. Mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig mits het aanbod op dat moment direct aanvaard is. Een van de weinige overeenkomsten die volgens het nederlands recht niet mondeling mógen zijn is de verkoopovereenkomst van een woning.quote:Op vrijdag 9 september 2005 14:30 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dus volgens jou is er pas sprake van een overeenkomst als er iets ondertekend is
Maar je had dan ook een mondelinge overeenkomst voor een dienstverlening. Tochquote:Op vrijdag 9 september 2005 14:34 schreef Echo99 het volgende:
In principe hadden we ook gewoon een overeenkomst. Mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig mits het aanbod op dat moment direct aanvaard is. Een van de weinige overeenkomsten die volgens het nederlands recht niet mondeling mógen zijn is de verkoopovereenkomst van een woning.
Yep, dat klopt. Dat is ook t probleem niet.quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:37 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar je had dan ook een mondelinge overeenkomst voor een dienstverlening. Toch
Dus, als je een makelaar langs laat komen, een vrijblijvende waardebepaling laat doen en zegt dat je er nog even over nadenkt en geen definitieve afspraken maakt, kan hij geen kosten in rekening brengen?quote:Op donderdag 8 september 2005 11:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die was vrijblijvend totdat werd afgesproken dat je huis per 3 oktober in de verkoop ging. Vanaf dat moment is de beste man voor je aan de slag gegaan.
Toppiequote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Echo99 het volgende:
Oh misschien wel even leuk om een update te plaatsen ( hij stond op wonderbaarlijke wijze in eens weer bovenaan my AT) t is allemaal met een sisser afgelopen. Makelaar heeft besloten om toch niet te factureren... Eind goed, al goed.
![]()
Het punt is: De waardebepaling is gratis. Als ik niet met hem in zee ga dan kost het me niks. Ga ik wel zaken met hem doen dan kost die gratis waarde bepaling ineens geldquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 21:14 schreef JAY-T het volgende:
Zoals gezegd is vrijblijvend niet hetzelfde als kostenloos..
Jij heb hem laten komen voor een waardebepaling (wat iets anders is dan een taxatie, een taxatie gebeurd bijv. bij het afsluiten van een hypotheek) En je hebt die makelaar toegezegd met hem in zee te gaan..
Vervolgens vertel je die makelaar niet meer met hem in zee te gaan. Logisch dat je dan een rekening krijgt..Je bent tenslotte een overeenkomst aangegaan (wel mondeling, dus ws heb je daar niet veel aan) Maar hij heeft toch werk verricht wat hij kan factureren, anders heeft hij daar een half uur voor niks gelopen..
Maar ligt vaak ook aan de makelaar zelf idd.. Makelaars die niet bij de NVM zijn aangesloten houden er nog wel is hun eigen regeltjes op na..
Mocht die makelaar waar jij bij bent geweest aangesloten zijn bij de NVM, bel de NVM dan eens op.. die kunnen je er vast wel antwoord op geven. Aangezien elke NVM makelaar dezelfde basisregels en gedragscodes heeft waar hij zich aan moet houden..
Zolang er geen papieren ondertekend zijn heeft die makelaar geen poot om op te staan.quote:Op donderdag 8 september 2005 11:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet een overeenkomst ondertekend zijn? Is er iets veranderd of zo, zijn mondelinge overeenkomsten niet meer geldig? Dat bewijzen van een mondelinge overeenkomst moeilijk kan zijn is waar, maar om dan maar te stellen dat er geen overeenkomst is?quote:Op zondag 16 oktober 2005 13:06 schreef doemaardrie het volgende:
[..]
Zolang er geen papieren ondertekend zijn heeft die makelaar geen poot om op te staan.
Derhalve kan die rekening zo de vuilnisbak in.
juistquote:Op zondag 16 oktober 2005 12:02 schreef r_one het volgende:
Waardebepaling kun je rekenen tot de acquisitie van de makelaar (proberen een order in de wacht te slepen, zijn eigen kosten dus, improductieve uren). Welke zool gaat nou vrijblijvend info bij een makelaar natrekken zonder te horen waar hij denkt 'm voor te kunnen verkopen? Als ik mijn huis ooit ga verkopen, vraag ik meerdere makelaars. En ja, dan wil ik ook een richtprijs weten per makelaar, zonder meteen een taxatie te laten doen, zonder kosten dus. Zelfs een officiele offerte is nog vrijblijven/gratis.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Echo99 het volgende:
Oh misschien wel even leuk om een update te plaatsen ( hij stond op wonderbaarlijke wijze in eens weer bovenaan my AT) t is allemaal met een sisser afgelopen. Makelaar heeft besloten om toch niet te factureren... Eind goed, al goed.
![]()
Eenschquote:Op zondag 16 oktober 2005 18:35 schreef Potters het volgende:
[..]
Vreemd dat er zoveel zielen in dit topic zijn die dat niet kunnen vatten
Los van het feit dat het nergens op slaat om een zelf verzonnen factuur te verzenden, is het marketingtechnisch ook niet zo heel handig van die makelaar geweest.quote:Op zondag 16 oktober 2005 18:35 schreef Potters het volgende:
[..]........... niet meer dan logisch. Vrijblijvend langskomen en vervolgens een factuur opmaken is zo'n beetje de grootste grap die je kunt verzinnen.
Vreemd dat er zoveel zielen in dit topic zijn die dat niet kunnen vatten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |