Persoonlijk vind ik hem best wel tegenvallen.
De eerste albums waren heerlijk, aan Mutter moest ik destijds even wennen omdat er minder hard in gestampt werd en er wat nummers bijna gerecycelde oude nummers leken...
Reise Reise was meteen superrelaxed. Stem melodisch, muziek weer lekker stampwerk en vooral de stukken samples die eerst echt op de achtergrond zaten, zaten nu ook af en toe lekker op de voorgrond.
Rosenrot daarentegen vind ik qua zang niet zo super klinken. Ook klinken de gitaren een stuk scheller, terwijl de bas wel superlaag is maar niet goed doorkomt. (En ja, ook in m'n auto al gedraaid over een op metal afgestemd geluidssysteempje - 300 Watt 12" + aparte subwoofers...)
De bas is gewoon een constant gebrom, zonder duidelijke accenten...
![]()
1. Benzin - Supernummer. Niet super als je volume vol open draait, omdat het dan al snel één grote brij van lawaai kan worden. Maar voor op mp3-speler klinkt die goed en loopt lekker met ritme door.
2. Mann Gegen Mann - Uitzondering wat betreft de accenten van de bas. Klinkt lekker en hard door. Eén van de betere nummers van de cd (met uitzondering van de tekst...)
3. Rosenrot - ... Rammstein goes punk? Nog nooit zo'n simpel 3-akkoordennummertje gehoord met zo'n slechte tekst eroverheen... Na ongeveer 1 minuut begint het gewoon hard te vervelen...
4. Spring - Loopt leker door, maar mist iets... Als je er bewust naar gaat luisteren is het precies niet interessant, maar als ik hem onbewust aan hebt staan tijdens het autorijden betrap ik mezelf erop dat ik het één van lekkerste nummertjes vind als achtergrondmuziekje.
5. Wo Bist Du - Goede muziek, waardeloze tekst...
6. Stirbt nicht vor Mir - Zou een leuk nummer kunnen zijn, als ik me niet doodergerde aan de vrouw die precies niet zuiver ertussendoor lijkt te zingen.
7. Zerstören - Supernummer, op die homo die "Doch es darft mich nicht gehören" tussendoor zingt...
8. Hilf Mir - Eindelijk Rammstein zoals ik het gewend ben. Zang klinkt hier tenminste nog lekker rauw/agressief, wat op andere nummers beetje lijkt te missen. Ook geen overdreven vreemde effecten toegevoegd, maar lijkt gewoon precies bij elkaar te passen.
9. Te quiro puta - Super, dat Duitse accent in dat Spaans. Doet me teveel denken aan Supercow bij Cow and Chicken
![]()
. Stampt wel lekker door. Op hoog volume klinken die trompetten alleen wat irritant en schetterend. Dat "Mas mas mas" had er wel uitgemogen wat mij betreft... Kan ook absuloot niet autorijden op dit nummer... Vol gas, en dan ineens stukje rijden als oud omaatje, dan weer vol gas... wordt d'r gek van... Wel lekker nummertje verder.
10. Feuer und Wasser - Eén van de hoogtepunten van de cd! Meer van dit!!!!
11. Ein Lied - Sommige metalbands kunnen perfecte ballads schrijven. Maar wat dit mag voorstellen???
---
En ja, ik heb alle cd's thuisliggen, vanaf de eerste CD die ik ergens in half jaren '90 kocht. Voor het eerst sinds tijden ben ik weer 's teleurgesteld in een Rammstein-cd