Vanmiddag kwam er een mannetje van de woningbouwvereniging gepikeerd aanbellen, de meneer van het wijkbeheer.. Hij kwam klagen over de stoepkrijttekeningen op de gallerij.. aangezien hij mij wel eens heeft zien lopen met mijn dochter (net 6 jaar), kwam hij bij mij verhaal halen.
Op de gallerij spelen elke dag zo'n 8 kinderen die hier allemaal wonen, zeldzaam op een flat, de bewoners en ouders van de kinderen hebben onderling veel contact, uberhaupt zeldzaam tegenwoordig imho..
Die kinderen tekenen dus fijn met stoepkrijt op de gallerij, ze hadden op een muur een hele huiskamer getekend, tafeltje, stoeltje, schilderijtje, vaas met bloemen etc. en dat was hun huis waar ze speelden.. verder hebben de kids elk bij hun eigen voordeur een naambordje getekend, met wat bloemetjes en hartjes erbij... eens in de 2 maanden is alle stoepkrijt sowieso weg, dan wordt de hele flat schoongemaakt met hogedrukreinigers...
Enfin, meneer vond de stoepkrijttekeningen onacceptabel, het kon echt niet, muren waren niet om op te tekenen en hij was als wijkbeheerder van de woningbouw verantwoordelijk blablabla... Ik vroeg hem op mijn beurt of hij klachten had gekregen van bewoners, die het overigens allemaal juist leuk vinden. Hij had geen klachten gehad inderdaad, waarop ik vervolg dat wij hier als bewoners moeten wonen en er geen last van hebben, bovendien is stoepkrijt er met een emmer water af en doen de kinderen dat ook regelmatig zelf. Daar reageerde hij laconiek op.. mijn dochter stond er inmiddels bij, handjes in de zij, boos kijkend en zei verontwaardigd dat het echt zo is dat ze het schoonmaken met water.
"Dat is erg goed van je, alleen jammer dat ik je niet kan geloven" zegt die eikel... met iets minder zelfbeheersing had ik hem over de reling gesmeten.. DAT vind ik dus onacceptabel... Ik heb het echter op een bijdehand antwoord gehouden "U kunt haar rustig geloven, ze moeten wel, anders hebben ze geen plek om nieuwe tekeningen te maken."
Ik gaf ook aan dat alle kinderen die hier wonen samen spelen en ook samen tekenen, meneer vond dat ik dan maar een lijstje moest maken met huisnummers van die kinderen... "maak maar een lijstje, dan haal ik die morgen op" PARDON??
"Geen denken aan, kijkt u maar fijn in uw bewonersbestand, zoek zelf maar uit waar hier kinderen wonen"
Tussendoor gooide hij ook nog een opmerking naar me toe "we hebben hier ook nette huurders.."
Hij heeft het vast niet over de gabbergastjes (stuk of 4 appartementjes in het gebouw) die de hele flat voorzien van een basdreun en af en toe door teveel drank iemand door de ruit van een voordeur gooien..
Volgende uitstapje met de flatkids: op een zondagmiddag het gebouw van de woningbouw versieren met stoepkrijt...