abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30350173

Philips tovert textiel om tot beeldscherm
Door Tamara van Hal - woensdag 7 september 2005 - 11:57 - Bron: NE Asia - Views: 2.328
Philips heeft textiel ontwikkeld dat gebruikt kan worden als beeldscherm, zo heeft het bedrijf laten zien op de Internationale Funkausstellung (IFA). In de stoffen zitten LED-arrays verwerkt, zonder dat deze de flexibiliteit of de zachtheid van de stof aantasten. Ondanks alle technische snufjes blijft het textiel dus bruikbaar. In samenwerking met textielinstituut TITV Greiz heeft Philips Research een geleidend substraat ontwikkeld dat geheel uit stof bestaat. Ook zijn er flexibele substraten gemaakt die bestaan uit plastic of film. Op deze substraten zijn matrices met gekleurde LED’s geplaatst. Doordat de RGB-pixels ver uit elkaar geplaatst worden, blijft de stof zacht en soepel.

Het materiaal dat de lichtbronnen bedekt, verspreidt het licht waardoor de pixels groter lijken dat ze eigenlijk zijn. Hierdoor kan een beeld gecreëerd worden zonder dat de gehele stof volledig bedekt hoeft te worden met lichtbronnen. Door bepaalde sensoren in te voegen, of door verbindingen mogelijk te maken via bijvoorbeeld Bluetooth en GSM, kunnen de beeldschermen ook interactief gebruikt worden. In de toekomst kan het textiel wellicht gebruikt worden voor kleding, communicatiedoeleinden of woninginrichting.
bron tweakers

geweldig dit
wat kun je hier allemaal niet mee doen?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 7 september 2005 @ 12:28:47 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_30350214
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:27 schreef zhe-devilll het volgende:
wat kun je hier allemaal niet mee doen?
Mijn vraag is eerder: wat kun je er wel mee doen
GNU Terry Pratchett
  woensdag 7 september 2005 @ 12:29:25 #3
124870 TonnyD.Sacrell
I can see into your Dreams!
pi_30350229
Games spelen op je t-shirt
Sylar says; "...Hailing frequenties closed, sir."
pi_30350251
bv je pc op een laken op de muur

tv op je trui

reclame op je kleding

pc op je kleding

ontvangen van filmbeelden op je kleding of op je bed of kussen?

wow dit is echt coollllllllll
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 7 september 2005 @ 12:30:43 #5
19840 Libris
Live from Singapore
pi_30350263
Iemand een idee van de resolutie?
pi_30350279
wat een neppe rotzooi. tijdje terug was precies 't zelfde op televies, alleen dan uit japan, die hier veel eerder mee waren. Philips heeft t gewoon gekopieerd. nepperts
<hr>
pi_30350307
Die japanners hadden door middel van techniek een camoflage jas gemaakt. aan beide zeiden zat een cameratje wat het beeld dat het ontving projecteerde op een jas, waardoor het leek of iemand doorzichtig was.
<hr>
  woensdag 7 september 2005 @ 12:32:41 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_30350312
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:30 schreef zhe-devilll het volgende:
bv je pc op een laken op de muur
Zie ik het nut niet van in.
quote:
tv op je trui
zie boven.
quote:
reclame op je kleding
Ben geen Talpa
quote:
pc op je kleding
Why????
quote:
ontvangen van filmbeelden op je kleding of op je bed of kussen?
Zijn er ook nog nuttige toepassingen te bedenken?
GNU Terry Pratchett
pi_30350317
Scheren is voor schapen!
pi_30350824
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:32 schreef Lod het volgende:

[..]

Zie ik het nut niet van in.
[..]

zie boven.
[..]

Ben geen Talpa
[..]

Why????
[..]

Zijn er ook nog nuttige toepassingen te bedenken?
OOit wel...
pi_30374246
V-shirts

T-shirts met variabele opdruk. Een hype waar de commercie op inspringt. Een Euro per dag om met reclame rond te lopen of zo. Totdat er een verbod komt op knipperende reclame-uitingen in bepaalde gelegenheden, omdat het de spuigaten uitloopt. Ik gok nog steeds lente 2008 dat het echt een rage is. Tot vervelens toe. Naast reclame kun je denken aan lichtkranten, wandelende messageboards en V-vandalen die beelden weten te manipuleren. Of mensen die in V-kleding rond gaan lopen met een naakt lichaam als beeld. Alsof ze niets aanhebben.

Vooralsnog zijn het kleine flexibele beeldschermen, maar ze zullen snel groter worden. De V-shirt technologie zelf is als idee een paar jaar geleden al gepatenteerd. Er zit ook verf aan te komen waarmee je een beeldscherm schildert.

Andere toepassingen zijn variabel behang of zelfs een vervanging van TV/monitor. Waar je in huis ook bent, altijd je TV bij je. Verder kan alles met zo'n stof worden bedekt. Gordijnen, plafonds, vloeren, grond.... Zin om met een blauwe auto te rijden ipv. een groene? Het kan. Spitsstrook erbij in de file? RWS past even de wegbelijning aan. En je rijdt langs gebouwen die ineens totaal andere gevelaanzichten hebben.

Samen met de nanofolie is dit een van de belangrijkste ontwikkelingen in de komende jaren. dingen die de alledaagse wereld zullen veranderen.
pi_30374468
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:32 schreef Dawnbreaker het volgende:
Die japanners hadden door middel van techniek een camoflage jas gemaakt. aan beide zeiden zat een cameratje wat het beeld dat het ontving projecteerde op een jas, waardoor het leek of iemand doorzichtig was.
Was dat niet fake?
  donderdag 8 september 2005 @ 00:08:59 #13
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_30374585
! !
je vergeet , een hype , lekkere wijven zonder make up
quote:
Op donderdag 8 september 2005 00:05 schreef Jed1Gam het volgende:
Was dat niet fake?
geen idee, maar ze hebben wel dit
quote:
Op woensdag 7 september 2005 23:59 schreef Keromane het volgende:
Er zit ook verf aan te komen waarmee je een beeldscherm schildert.
maar wel serieus, een maat van me beweert stellig dit al 3 jaar geleden in het leger gezien te hebben
ik geloof hem ook niet zo erg, maar veel hadden we er nog niet aan ondanks dat het perfect werkte omdat het schilderen van een 15"je bijna een miljoen kostte ...

ach techniek gaat hard dus ben benieuwd
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_30374767
Philips heeft ook bekend gemaakt waar de techniek voor gebruikt zal worden.
Inkt uitsparen waar ze normaal de rugnummers op de PSV shirts drukken.
Ok.. het gaat niet zo best met de olie markt, maar dit is toch wel een enigzins overdreven reactie.
pi_30374874
ja want inkt is veel duurder dan miljoenen ledjes in textiel verwerken
wat een teringmongolen daar.
<hr>
  donderdag 8 september 2005 @ 00:19:44 #16
90061 coz
pi_30374900
led produceren = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
led in tshirt maken = (minimaal maar toch) grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
led voorzien van stroom met batterij = stroom nodig = energie = olie
batterij maken = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
batterij steeds bijvullen en uiteindelijk recyclen = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie

vs

tshirt maken en bedrukken = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie

hmmm .... ik weet wel wat ik zou kiezen eigenlijk
pi_30375090
Ik denk dat het alleen voor grote schermen (stadionformaat) gebruikt gaat worden.
Voor kleine schermen is het volgens mij:
1. niet rendabel
2. te wazig (niet scherp)
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  donderdag 8 september 2005 @ 00:55:10 #18
90061 coz
pi_30375761
zegmaar het scherm wat nu naast een concert hangt bij lowlands of een ander festival laat je dan op de tent zelf projecteren

tv op de lowlands tent
op de uiterste punten max 60m x 107m x 26m (exclusief touwen enzo)
hoeveel inch tv is dat ?
pi_30379419
Tot zover de draadloze verbinding.
pi_30379483
quote:
Op donderdag 8 september 2005 00:19 schreef coz het volgende:
led produceren = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
led in tshirt maken = (minimaal maar toch) grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
led voorzien van stroom met batterij = stroom nodig = energie = olie
batterij maken = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie
batterij steeds bijvullen en uiteindelijk recyclen = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie

vs

tshirt maken en bedrukken = grondstoffen en stroom nodig = energie = olie

hmmm .... ik weet wel wat ik zou kiezen eigenlijk
http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Index.html
  donderdag 8 september 2005 @ 12:47:10 #21
90061 coz
pi_30383677
aan de url te zien denk ik dat ik de site al ken , maar wat wilde je ermee zeggen
behalve dat energie natuurlijk wel uit meer plekken te halen valt dan alleen olie ? .. maar ik vermelde het zo omdat ik reageerde op logisnack ..
pi_30384206
quote:
Op donderdag 8 september 2005 00:19 schreef coz het volgende:
led produceren
Het zijn geen ledjes, het zijn kristallen die licht weerkaatsen danwel absorberen. Je hebt alleen even stroom nodig om de staat van een groepje kristallen te veranderen, de kristallen 'onthouden' hun staat. Het lijkt in de verte op de displays van de eerste digitale horloges eind jaren 70, alhoewel daar continu stroom nodig was om iets te tonen.

De stof zelf wordt 'geweven' in een redelijk snel en goedkoop productieproces.
  donderdag 8 september 2005 @ 13:47:13 #23
90061 coz
pi_30385360
klinkt ook als smartpaper ... maar tnx , ik had niet het hele artikel gelezen
ik las volgens mij ergens iemand zeggen "vergelijkbaar met led" en dus bleef het steken

dan nog heb je natuurlijk wel weer energie nodig om de kristallen te verwerken en te sturen (hoewel voor dat laatste dus vrij weinig [iig voor een nummer op een rug , maar dus nog niet voor een mega tv , ook minder maar dan veranderen de pixels wel veel )
  vrijdag 11 november 2005 @ 17:26:50 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32184080
quote:
Op woensdag 7 september 2005 12:32 schreef Dawnbreaker het volgende:
das toch anders
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32184160
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 17:26 schreef Yildiz het volgende:

[..]

das toch anders
Het lijkt erop..maar dan anders..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')