MIsschien wel mooi voor de liefhebber hier om te weten...quote:Het mierzoete massé is terug
Willem Molema
groningen - Het was ruim tien jaar niet meer verkrijgbaar in Nederland, maar massé, het mierzoete snoepgoed, is terug. Vroeger werd het op basis van aardappelzetmeel gemaakt door de Avebe-fabriek DWM in Veendam en de voormalige fabriek van Koninklijke Scholten Honig in Foxhol. Als grondstof voor onder meer koek, maar het was vooral bekend als het keiharde snoepgoed waar kinderen met hun tanden van schraapten.
Dat massé, officieel massé cuite genoemd en buiten het Noorden ook bekend onder de namen jodenvet, borsthoning en kattensnauw, wordt nu op basis van maïszetmeel in Roemenië geproduceerd en is sinds enkele weken in Nederland verkrijgbaar. Importeur Ringers in Haarlem kocht veertien dagen geleden 5.000 kilo in. Dat was in een mum van tijd uitverkocht.
Uitzetten
Het bedrijf heeft nu 15.000 kilo massé besteld en inmiddels ook zijn vertegenwoordiger in het Noorden aan het werk gezet. Die vertegenwoordiger, Cees Stelwagen uit Assen, is sinds vorige week begonnen met het uitzetten van massé in de drie noordelijke provincies. Het is al te koop bij winkels van Jamin en Drop-It in Groningen en Leeuwarden. Via een andere importeur heeft het nostalgische snoepwinkeltje Opoe's erfenis in Ruinerwold het massé te koop. In een zakje van zeven blokjes. De richtprijs is tussen de 50 en 75 cent per ons.
Het massé, dat in Duitsland bekend staat onder de namen Kartoffelzucker en Glucozä, is dankzij een aantal fanatieke liefhebbers terug in Nederland. Zij zijn via een internetforum jaren op zoek geweest naar massé. Onlangs kwam een echtpaar uit het Brabantse Oirschot er achter dat het in Roemenië wordt gemaakt. Het is iets minder wit van kleur, gelig, maar volgens kenners smaakt het net als vroeger. De eigenaresse van Opoe's erfenis is stomverbaasd over de stormloop. ''Mensen smachten naar de smaak van vroeger.''
Dat is nu juist hoe ik het me herinner...quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:40 schreef BBQ-kip het volgende:
Vroeger had je zo'n heerlijke grote brok, maar nu zijn het kleine blokjes met een bittere ijzersmaak als doordringende nasmaak.
... Bier bij het snoepwinkeltjequote:Op dinsdag 6 september 2005 11:05 schreef Conflict het volgende:
Ik haal in Helmond altijd bier bij het snoepwinkeltje in mijn straat en daar zag ik het gisteren ook liggen, jarenlang niet gehad. Alleen nu waren het kleine vierkante blokjes ipv die grote hompen van een paar ons die je vroeger voor een gulden kocht.
Oh ik niet...quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nu juist hoe ik het me herinner...
ik vertel liever niet in welke straat ik woonquote:Op dinsdag 6 september 2005 22:15 schreef aidyl het volgende:
[..]
... Bier bij het snoepwinkeltjeIk woon ook in Helmond, welk snoepwinkeltje is dat? Ik was laatst in Tilburg en daar zeiden ze ook dat ze het weer krijgen, welliswaar niet hetzelfde als vroeger, maar wel dezelfde smaak
Volgens mij was dat eens in het [OUD] Speeltuinbankje.. En was ik erbijquote:Op dinsdag 6 september 2005 10:30 schreef teigan het volgende:
Ik heb ooit in een topic gelezen over deze snoepsoorten, en dat mensen ze zochten, en da thet niet meer te koop was....
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!quote:VAnmorgen kwam ik het volgende artikel tegen in het Dagblad van het Noorden:
.............................................................................................................................................................
(knippie)
Het bedrijf heeft nu 15.000 kilo massé besteld en inmiddels ook zijn vertegenwoordiger in het Noorden aan het werk gezet. Die vertegenwoordiger, Cees Stelwagen uit Assen, is sinds vorige week begonnen met het uitzetten van massé in de drie noordelijke provincies. Het is al te koop bij winkels van Jamin en Drop-It in Groningen en Leeuwarden. Via een andere importeur heeft het nostalgische snoepwinkeltje Opoe's erfenis in Ruinerwold het massé te koop. In een zakje van zeven blokjes. De richtprijs is tussen de 50 en 75 cent per ons
(knippie)
................................................................................................................................................................
MIsschien wel mooi voor de liefhebber hier om te weten...
Zo noemden wij het iddquote:
Och, in het kader van hedendaagse religieuze en etnische frustraties kan ik me voorstellen dat je gewoon lekker veilig neutrale namen voor je snoep bedenkt.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:34 schreef Isabeau het volgende:
[afbeelding]
En wat een onzin weer: http://www.ad.nl/binnenland/article72672.ece
Net zoiets als het gezeik over negerzoenen een paar weken geleden,quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:34 schreef Isabeau het volgende:
En wat een onzin weer: http://www.ad.nl/binnenland/article72672.ece
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |