abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32654584
Tijdens het eten van de net gaar gekookte bloemkool met een kruimige aardappel en een in veel knoflook klaargemaakte verse worst kreeg ik spijt van mijn opmerking over "Patat generatie denken". Het heeft niets met generatie te maken. Het is Febo denken. We definieren de kroket en degene die hem hebben wil mag hem (tegen betaling) hebben. Einde verhaal. De kathedraal blijft daarmee een berg stenen en de filosoof vergeet dat de mens instaat is van die stenen een kathedraal te maken. Hij vergeet de onderliggende mechanismen en komt er daardoor niet achter wat de kathedraal tot kathedraal maakt.

Het navelstaren van Marcel, Jaspers maar ook Sartre en Heidegger had nog enige zin. Ze probeerden een sluitend wereldbeeld te schetsen. De post-moderne definieert wat en hoopt daarmee van de zaak af te zijn.

Nogmaals sorry voor mijn opmerking over de patat generatie...

schrijver van het boek Judas
  maandag 28 november 2005 @ 22:07:24 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32656698
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:07 schreef 075sailor het volgende:
Ja hoor Koekepan. Echt helemaal post-modern. Niet al te ver doordenken en genoegen nemen met een derde graads abstractie, zodat het nergens meer over gaat.
Maar de ware postmodernist krijgt toch pas de kriebels zodra de anderen beweren dat alles is gezegd? Ik dacht nu juist dat het postmoderne uitging van het idee dat niets gedefinieerd kon worden; en tegelijkertijd alles, maar nooit afdoende.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32663232
"De ware postmodernist." Briljant.

Maar ik ga nu slapen.
Wittgenstein
pi_32665154
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:07 schreef Ringo het volgende:

[..]

Maar de ware postmodernist krijgt toch pas de kriebels zodra de anderen beweren dat alles is gezegd? Ik dacht nu juist dat het postmoderne uitging van het idee dat niets gedefinieerd kon worden; en tegelijkertijd alles, maar nooit afdoende.
Dat is dan tevens de kritiek op het post-modernisme. De post moderne filosoof stopt, daar waar ie zou moeten doorgaan. Hij definieeert de delen en vergeet de samenhang der dingen. Het is de samenhang die de betekenis maakt en wel de betekenis voor de mens.

De mens is bewustzijn en zonder dat bewustzijn zouden de dingen 'niet-zijn'.
(Ik wil niet zover gaan als een vriend van me, die beweert dat alles slechts bewustzijn is. - Zijn boek "Awakening to the dream" is inmiddels in 32 talen vertaald - Maar vanuit het menselijke bewustzijn kan slechts gedefinieerd worden en uitsluitend en alleen in verhouding tot het bewustzijn.)

schrijver van het boek Judas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')