Zul je straks zien: IK HEB HET NIET GEDAAN! HIJ DAAR WAS 'T!quote:Op maandag 5 september 2005 21:40 schreef Sidekick het volgende:
Ik hoop dat de betrokkenen bij Justitie en NFI een fikse straf staat te wachten. Onvoorstelbaar.
Als we al de doodstraf moeten gaan herinvoeren, dan moet het wat mij betreft voor dit soort zaken zijn.quote:Op maandag 5 september 2005 21:40 schreef Sidekick het volgende:
Ik hoop dat de betrokkenen bij Justitie en NFI een fikse straf staat te wachten. Onvoorstelbaar.
Hoho, als blijkt dat dit onderzoek toch niet sluitend is, dan moet er wel de mogelijkheid zijn om weer vrij te komen.quote:Op maandag 5 september 2005 21:49 schreef thabit het volgende:
[..]
Als we al de doodstraf moeten gaan herinvoeren, dan moet het wat mij betreft voor dit soort zaken zijn.
Ja, voor hetzelfde geld wordt er 100% ontlastend bewijs achtergehouden.quote:Op maandag 5 september 2005 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hoho, als blijkt dat dit onderzoek toch niet sluitend is, dan moet er wel de mogelijkheid zijn om weer vrij te komen.
Dan kunnen ze zeggen: "Kijk eens, wij hebben de mensheid een dienst bewezen door zo snel mogelijk een crimineel vast te zetten."quote:Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Sidekick het volgende:
Ik vraag me af wat het motief is, want het klinkt te onzinnig om waar te zijn. Waarom zouden enkele topmensen bij Justitie bewust bewijsmateriaal weglaten?
correct. een prestatie is beter dan geen prestatie. maar dat er zoveel mensen van weten, en dat het niet eerder naar buiten komt is wel verbazingwekkend.quote:Op maandag 5 september 2005 22:10 schreef LeefbaarFok het volgende:
[..]
Dan kunnen ze zeggen: "Kijk eens, wij hebben de mensheid een dienst bewezen door zo snel mogelijk een crimineel vast te zetten."
-ze schaamden zich voor de foutquote:Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Sidekick het volgende:
Ik vraag me af wat het motief is, want het klinkt te onzinnig om waar te zijn. Waarom zouden enkele topmensen bij Justitie bewust bewijsmateriaal weglaten?
wedden dat ALS hij vertrekt een dikke vette oprotpremie krijgtquote:Op maandag 5 september 2005 21:39 schreef marcb1974 het volgende:
Oppakken, schadevergoeding laten betalen aan de ten onrechte opgesloten man, en daarna zelf voor een paar jaar opsluiten plus ontslag op staande voet. Dit is echt zo erg, zoiets doe je iemand niet aan.
Misschien verkoopt hij zijn laptop nog aan de "vuilnisman"?quote:Op maandag 5 september 2005 22:56 schreef GewoneMan het volgende:
wedden dat ALS hij vertrekt een dikke vette oprotpremie krijgt![]()
Ssst, schenk daar nou geen energie aan, denk liever aan rechtvaardigheid.quote:Op maandag 5 september 2005 22:56 schreef GewoneMan het volgende:
wedden dat ALS hij vertrekt een dikke vette oprotpremie krijgt![]()
Nee, koekje van eigen deeg heet het dan.quote:Op maandag 5 september 2005 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hoho, als blijkt dat dit onderzoek toch niet sluitend is, dan moet er wel de mogelijkheid zijn om weer vrij te komen.
Ik vind het eerder schokkend dat het OM willens en wetens onschuldigen vervolgd.quote:Op maandag 5 september 2005 22:52 schreef Hallulama het volgende:
De plegers van dit misdrijf zullen worden gestraft.
Knoeien met bewijs is niet netjes.
ik denk dat de échte oorzaak ligt in het feit dat een rechercheur op de zaak de nep-dader kent als iemand die ooit aan zijn dochtertje gezeten had. misschien had hij vriendjes bij justitie?quote:Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Sidekick het volgende:
je kan altijd speculeren hierover, maar het lijkt me handiger hier een onderzoek naar in te laten stellen. En mogen er nu eindelijk eens koppen rollen? Dit duurt te lang!!quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat de échte oorzaak ligt in het feit dat een rechercheur op de zaak de nep-dader kent als iemand die ooit aan zijn dochtertje gezeten had. misschien had hij vriendjes bij justitie?
ik zou niet weten waar ik die beschuldiging neer kan leggen zodat het onderzocht wordt..quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:37 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
je kan altijd speculeren hierover, maar het lijkt me handiger hier een onderzoek naar in te laten stellen. En mogen er nu eindelijk eens koppen rollen? Dit duurt te lang!!
Ik zie de koppen van Donner en Remkes graag rollen, gevolgd door die van Balkenbende en Zalm.quote:Op maandag 5 september 2005 21:35 schreef -erwin- het volgende:
Uitgegeven: 5 september 2005 20:51
Laatst gewijzigd: 5 september 2005 20:58
HILVERSUM - Het Openbaar Ministerie en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben jarenlang cruciaal DNA-bewijs achtergehouden in de zaak van de vermoorde Nienke Kleiss. Medewerkers van het OM wisten al jaren dat Cees B., die in eerste instantie is veroordeeld voor de moord op het 10-jarige meisje, nooit de dader kon zijn.
Dat meldde het televisieprogramma Netwerk maandagavond op basis van eigen onderzoek.
B. werd in 2002 veroordeeld tot achttien jaar cel en tbs. Hij kwam eind vorig jaar op vrije voeten, nadat Wik H., die vastzat op verdenking van andere misdrijven, de moord op Nienke in juni 2000 in het Beatrixpark in Schiedam had bekend. H. werd onlangs door de rechtbank in Rotterdam tot twintig jaar celstraf en tbs veroordeeld. De herzieningszaak van B. dient in november.
DNA
In het justitieonderzoek naar Cees B. speelde DNA-materiaal een grote rol. Volgens Netwerk wisten zowel het NFI als de aanklagers van het OM die de zaak bij de rechtbank en het gerechtshof behandelden, en het college van procureurs-generaal dat het DNA-materiaal dat was aangetroffen op de moordplek onmogelijk van Cees B. kon zijn. Het OM hield deze informatie echter geheim. De advocaat van B. en de rechters kregen de stukken nooit te zien.
Het NFI liet de cruciale informatie achterwege in het eindrapport dat aan de rechters werd gepresenteerd. Ook een getuige-deskundige van het NFI die tijdens de rechtszaak werd gehoord, legde een onvolledige getuigenis af.
Op de hoogte
Bovendien zouden honderden justitiemedewerkers van het bestaan van de voor B. ontlastende informatie op de hoogte zijn geweest. Dit werd met hen gedeeld tijdens vertrouwelijke justitiepresentaties door een NFI-medewerker waar de Schiedammer parkmoord als voorbeeldzaak diende.
Ontslag
Een van de toehoorders bij zo'n presentatie was politiepsycholoog H. Timmerman, toen nog werkzaam bij het zogeheten cold-caseteam van de politie Groningen. Hij trok intern tevergeefs aan de bel. Het feit dat hij met Netwerk praatte, heeft geleid tot zijn ontslag.
Aangifte
J. Taekema, de advocaat van B., heeft voor de rechtbank en het hof altijd volgehouden dat het OM zijn cliënt er heeft ingeluisd. Hij gaat nu bekijken of het mogelijk is om aangifte te doen tegen vertegenwoordigers van het NFI en het OM om ze strafrechtelijk te vervolgen.
Rechtspsycholoog P. van Koppen hekelt de rol van het NFI. Het woord van het NFI is voor de rechter "heilig", zegt hij in Netwerk.
Maar alleen het OM kan een beroep doen op het NFI voor onderzoek. Advocaten moeten hun heil elders zoeken. Het NFI "loopt aan het handje" van politie en OM, aldus Van Koppen. Volgens hem is opzettelijk informatie achtergehouden. Enkele jaren geleden schreef hij een boek over de Schiedammer parkmoord, waarin hij de juistheid van de veroordeling van B. ernstig in twijfel trok.
Parlementair onderzoek
PvdA-Kamerlid Wolfsen wil een parlementair onderzoek naar de zaak, liet hij in Netwerk weten. Hij vindt het onacceptabel dat justitie en het NFI de rechters onjuist hebben geïnformeerd en dat nog eens honderden mensen bewust hebben gezwegen.
Geen bewijs
Volgens een woordvoerder van het college van procureurs-generaal is er geen bewijs voor het achterhouden van bewijs in de zaak. "De advocaat-generaal heeft geen onderzoeksresultaten van het NFI ontkend. Zij heeft in haar requisitoir de deskundige van het NFI gevolgd in zijn uitspraken ter zitting", aldus de woordvoerder.
Het college heeft eind 2004 opdracht gegeven de opsporing en vervolging in de Schiedammer-zaak te evalueren. Dat onderzoek is klaar, aldus de woordvoerder, en bevindt zich in de "consultatiefase". Als deze fase is afgerond, zal het college zijn bevindingen openbaar maken.
(nu.nl)
Tamelijk schokkend dit. Had net de reportage bij netwerk gezien. Ik ben toch wel benieuwd wie hier allemaal van wisten, en of de minister ook op de hoogte was. In ieder geval moeten er koppen rollen vind ik.![]()
Die laatste 3 hebben er bar weinig mee te maken hoor.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:59 schreef Traffic het volgende:
Ik zie de koppen van Donner en Remkes graag rollen, gevolgd door die van Balkenbende en Zalm.
ik denk dat ie dat zegt omdat ie ze sowieso wil zien rollenquote:Op dinsdag 6 september 2005 16:01 schreef Steijn het volgende:
[..]
Die laatste 3 hebben er bar weinig mee te maken hoor.![]()
zie! daar heb je er weer eenquote:Op dinsdag 6 september 2005 16:03 schreef DrMarten het volgende:
Als Donner nu nóg blijft zitten dan is het de meest schijnheilige idioot die de Nederlandse politiek de laatste decennia heeft gehad.
Zoveel blunders, zo vaak de kamer verkeerd voorgelicht en nog zit ie er.
Kees B. is een pedo hoor, dus schokkend is het nietquote:Op dinsdag 6 september 2005 15:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vind het eerder schokkend dat het OM willens en wetens onschuldigen vervolgd.
maar hij was niet de dader, dat wisten ze ook al.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Kees B. is een pedo hoor, dus schokkend is het niet![]()
Het zal mij een zorg zijn........ Kees B gaat toch vroeg of laat weer over de schreef.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar hij was niet de dader, dat wisten ze ook al.
quote:Donner hoeft zich in afwachting van de brief dinsdagmiddag nog niet te verantwoorden in het vragenuurtje. Dat heeft de vaste Kamercommissie voor Justitie dinsdag in een procedurevergadering besloten.
Mogelijk houdt de Kamer volgende week alsnog een debat met de minister. Donner krijgt een week de tijd om in de brief opheldering te geven over de beschuldigingen.
Herkent zich niet
Donner zei dinsdag tegen journalisten zich niet te herkennen in de beelden. Hij wil nog niet oordelen over de kwestie maar eersteen onderzoek afwachten dat het college van procureurs-generaal al in gang had gezet. Aanleiding daarvoor was dat in deze zaak ten onrechte iemand was veroordeeld.
Ook wordt bekeken of de toenemende druk bij het OM hierin een rol heeft gespeeld. De minister hoopt het onderzoek eind deze maand naar de Kamer te kunnen sturen.
Donner benadrukte dat het NFI-rapport over het DNA-materiaal wel bij de rechters op tafel lag. "Het was bij de rechter bekend dat het DNA niet van de verdachte was. Maar we moeten niet vergeten dat we te maken hadden met een bekennende verdachte'', zei de bewindsman.
en precies bij dat 'bekennende' zet ik een vraagteken... als het daar al fout gaat is het lastig een minister te ooordelen of schuld te geven.quote:
Allemachtig zeg, het draait in deze kwestie niet om Kees B. maar om een OvJ en het OM die de boel staan te belazeren. Bovendien heeft de verdachte die naar voren kwam uit het NFI onderzoek ondertussen al weer 2 delicten gepleegd. Dat is dus wel schokkend.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:14 schreef JohnDope het volgende:
Kees B. is een pedo hoor, dus schokkend is het niet![]()
Inderdaad, de rechter wist dat er geen DNA sporen van de verdachte waren, maar dat vertelt niks over of hij wist dat er DNA sporen van een ander waren gevonden.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:
Donner ontkent...
---
Donner ontkent achterhouden bewijs
DEN HAAG Minister Donner zegt dat een
rapport van het Nederlands Forensische
instituut over de zaak Nienke Kleiss
wel aan de rechter is gegeven.Volgens
hem wist de rechter dat er geen DNA-
sporen van de verdachte waren.
Gisteren werd in Netwerk gezegd dat het
OM ontlastend DNA-materiaal bewust
heeft achtergehouden.Daardoor werd een
verdachte tot 18 jaar cel veroordeeld.
Hij zat vier jaar onterecht vast.
De tienjarige Nienke werd vijf jaar
geleden in een park in Schiedam
seksueel misbruikt en vermoord.De echte
dader werd vorig jaar veroordeeld tot
20 jaar cel.
---
Tsja, ontbreken van DNA betekent dus geen bewijs op DAT FRONT, wellicht vond de rechter genoeg bewijs op andere fronten?
Ho, ik lees geen DNA sporen van de verdachte, wel DNA sporen van iemand anders soms?
Ja, ook die bekentenis klopte al helemaal niks van. Die man had het niet gedaan, je mag je serieus afvragen wat ze iemand hebben aangedaan die dan toch gaat verklaren een meisje van 10 te hebben verkracht en vermoord.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en precies bij dat 'bekennende' zet ik een vraagteken... als het daar al fout gaat is het lastig een minister te ooordelen of schuld te geven.
Als je alle schijn tegen je hebt en je krijgt te horen dat je voor je rechtzaak 'per ongeluk' zonder bescherming uit logeren mag bij de zware jongens, die volgens oud-Nederlands gebruik in dit soort gevallen wel eventjes worden ingelicht door de cipiers, dan ga je veel bekennen om zo min mogelijk extra ellende op je hals te krijgen. Zeker als je wat minder sterk in je schoenen staat.quote:Op dinsdag 6 september 2005 18:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
je mag je serieus afvragen wat ze iemand hebben aangedaan
Weet je wat het is met justitie en het OM, die maken toch al blunder na blunder, dus daar hoeft het bij mij in deze kwestie niet om te draaien, ik had ze namelijk allang afgeschrevenquote:Op dinsdag 6 september 2005 18:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Allemachtig zeg, het draait in deze kwestie niet om Kees B. maar om een OvJ en het OM die de boel staan te belazeren. Bovendien heeft de verdachte die naar voren kwam uit het NFI onderzoek ondertussen al weer 2 delicten gepleegd. Dat is dus wel schokkend.![]()
Kamer wat nou kamer ,land wordt geregeerd uit het torenkamertje door J.P Zalm en Donner.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:03 schreef DrMarten het volgende:
Als Donner nu nóg blijft zitten dan is het de meest schijnheilige idioot die de Nederlandse politiek de laatste decennia heeft gehad.
Zoveel blunders, zo vaak de kamer verkeerd voorgelicht en nog zit ie er.
Was ze opeens ernstiger dood ofzo ?quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:10 schreef Hallulama het volgende:
Daardoor werd een
verdachte tot 18 jaar cel veroordeeld.
De echte dader werd vorig jaar veroordeeld tot
20 jaar cel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |