abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 september 2005 @ 21:35:06 #1
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30300771
Uitgegeven: 5 september 2005 20:51
Laatst gewijzigd: 5 september 2005 20:58

HILVERSUM - Het Openbaar Ministerie en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben jarenlang cruciaal DNA-bewijs achtergehouden in de zaak van de vermoorde Nienke Kleiss. Medewerkers van het OM wisten al jaren dat Cees B., die in eerste instantie is veroordeeld voor de moord op het 10-jarige meisje, nooit de dader kon zijn.

Dat meldde het televisieprogramma Netwerk maandagavond op basis van eigen onderzoek.

B. werd in 2002 veroordeeld tot achttien jaar cel en tbs. Hij kwam eind vorig jaar op vrije voeten, nadat Wik H., die vastzat op verdenking van andere misdrijven, de moord op Nienke in juni 2000 in het Beatrixpark in Schiedam had bekend. H. werd onlangs door de rechtbank in Rotterdam tot twintig jaar celstraf en tbs veroordeeld. De herzieningszaak van B. dient in november.

DNA

In het justitieonderzoek naar Cees B. speelde DNA-materiaal een grote rol. Volgens Netwerk wisten zowel het NFI als de aanklagers van het OM die de zaak bij de rechtbank en het gerechtshof behandelden, en het college van procureurs-generaal dat het DNA-materiaal dat was aangetroffen op de moordplek onmogelijk van Cees B. kon zijn. Het OM hield deze informatie echter geheim. De advocaat van B. en de rechters kregen de stukken nooit te zien.

Het NFI liet de cruciale informatie achterwege in het eindrapport dat aan de rechters werd gepresenteerd. Ook een getuige-deskundige van het NFI die tijdens de rechtszaak werd gehoord, legde een onvolledige getuigenis af.

Op de hoogte

Bovendien zouden honderden justitiemedewerkers van het bestaan van de voor B. ontlastende informatie op de hoogte zijn geweest. Dit werd met hen gedeeld tijdens vertrouwelijke justitiepresentaties door een NFI-medewerker waar de Schiedammer parkmoord als voorbeeldzaak diende.

Ontslag

Een van de toehoorders bij zo'n presentatie was politiepsycholoog H. Timmerman, toen nog werkzaam bij het zogeheten cold-caseteam van de politie Groningen. Hij trok intern tevergeefs aan de bel. Het feit dat hij met Netwerk praatte, heeft geleid tot zijn ontslag.

Aangifte

J. Taekema, de advocaat van B., heeft voor de rechtbank en het hof altijd volgehouden dat het OM zijn cliënt er heeft ingeluisd. Hij gaat nu bekijken of het mogelijk is om aangifte te doen tegen vertegenwoordigers van het NFI en het OM om ze strafrechtelijk te vervolgen.

Rechtspsycholoog P. van Koppen hekelt de rol van het NFI. Het woord van het NFI is voor de rechter "heilig", zegt hij in Netwerk.

Maar alleen het OM kan een beroep doen op het NFI voor onderzoek. Advocaten moeten hun heil elders zoeken. Het NFI "loopt aan het handje" van politie en OM, aldus Van Koppen. Volgens hem is opzettelijk informatie achtergehouden. Enkele jaren geleden schreef hij een boek over de Schiedammer parkmoord, waarin hij de juistheid van de veroordeling van B. ernstig in twijfel trok.

Parlementair onderzoek

PvdA-Kamerlid Wolfsen wil een parlementair onderzoek naar de zaak, liet hij in Netwerk weten. Hij vindt het onacceptabel dat justitie en het NFI de rechters onjuist hebben geïnformeerd en dat nog eens honderden mensen bewust hebben gezwegen.

Geen bewijs

Volgens een woordvoerder van het college van procureurs-generaal is er geen bewijs voor het achterhouden van bewijs in de zaak. "De advocaat-generaal heeft geen onderzoeksresultaten van het NFI ontkend. Zij heeft in haar requisitoir de deskundige van het NFI gevolgd in zijn uitspraken ter zitting", aldus de woordvoerder.

Het college heeft eind 2004 opdracht gegeven de opsporing en vervolging in de Schiedammer-zaak te evalueren. Dat onderzoek is klaar, aldus de woordvoerder, en bevindt zich in de "consultatiefase". Als deze fase is afgerond, zal het college zijn bevindingen openbaar maken.

(nu.nl)

Tamelijk schokkend dit. Had net de reportage bij netwerk gezien. Ik ben toch wel benieuwd wie hier allemaal van wisten, en of de minister ook op de hoogte was. In ieder geval moeten er koppen rollen vind ik.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30300865
Tja, voor zoiets hebben ze nog geen veiligheidsmaatregelen: flitskasten.

Zo zie je maar weer dat een officier van justitie (schrijf ik niet eens meer met een hoofdletter) dezelfde klootzak is als een kindermoordenaar.
pi_30300932
Oppakken, schadevergoeding laten betalen aan de ten onrechte opgesloten man, en daarna zelf voor een paar jaar opsluiten plus ontslag op staande voet. Dit is echt zo erg, zoiets doe je iemand niet aan.
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 5 september 2005 @ 21:40:49 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30300971
Ik hoop dat de betrokkenen bij Justitie en NFI een fikse straf staat te wachten. Onvoorstelbaar.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_30301046
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:40 schreef Sidekick het volgende:
Ik hoop dat de betrokkenen bij Justitie en NFI een fikse straf staat te wachten. Onvoorstelbaar.
Zul je straks zien: IK HEB HET NIET GEDAAN! HIJ DAAR WAS 'T!
pi_30301308
onvoorstelbaar dit!
bravo, dat geeft de burger weer moed
Islam=facisme
pi_30301310
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:40 schreef Sidekick het volgende:
Als we al de doodstraf moeten gaan herinvoeren, dan moet het wat mij betreft voor dit soort zaken zijn.
  maandag 5 september 2005 @ 21:54:23 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30301530
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Als we al de doodstraf moeten gaan herinvoeren, dan moet het wat mij betreft voor dit soort zaken zijn.
Hoho, als blijkt dat dit onderzoek toch niet sluitend is, dan moet er wel de mogelijkheid zijn om weer vrij te komen.
  maandag 5 september 2005 @ 21:56:29 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30301602
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hoho, als blijkt dat dit onderzoek toch niet sluitend is, dan moet er wel de mogelijkheid zijn om weer vrij te komen.
Ja, voor hetzelfde geld wordt er 100% ontlastend bewijs achtergehouden.
  maandag 5 september 2005 @ 21:56:44 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30301609
Ik vraag me af wat het motief is, want het klinkt te onzinnig om waar te zijn. Waarom zouden enkele topmensen bij Justitie bewust bewijsmateriaal weglaten?
pi_30302093
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Sidekick het volgende:
Ik vraag me af wat het motief is, want het klinkt te onzinnig om waar te zijn. Waarom zouden enkele topmensen bij Justitie bewust bewijsmateriaal weglaten?
Dan kunnen ze zeggen: "Kijk eens, wij hebben de mensheid een dienst bewezen door zo snel mogelijk een crimineel vast te zetten."
  maandag 5 september 2005 @ 22:13:34 #12
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30302218
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:10 schreef LeefbaarFok het volgende:

[..]

Dan kunnen ze zeggen: "Kijk eens, wij hebben de mensheid een dienst bewezen door zo snel mogelijk een crimineel vast te zetten."
correct. een prestatie is beter dan geen prestatie. maar dat er zoveel mensen van weten, en dat het niet eerder naar buiten komt is wel verbazingwekkend.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30302700
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Sidekick het volgende:
-ze schaamden zich voor de fout
-ze hadden geen andere verdachte en deze was ook wel fout
-niemand durfde verantwoordelijkheid te nemen

of een mengemoes van die
Islam=facisme
pi_30302736
maar dit word wel gestrafd hoor:
er komen kamervragen en een parlementaire enquete!

ze zullen die bozerikken wel krijgen
Islam=facisme
pi_30303067
Zou het kunnen dat de echte dader bij justitie werkt of een goede persoonlijk bekende van zo'n meelzak aldaar is?
  maandag 5 september 2005 @ 22:52:22 #16
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30303719
De plegers van dit misdrijf zullen worden gestraft.

Knoeien met bewijs is niet netjes.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30303867
quote:
Op maandag 5 september 2005 21:39 schreef marcb1974 het volgende:
Oppakken, schadevergoeding laten betalen aan de ten onrechte opgesloten man, en daarna zelf voor een paar jaar opsluiten plus ontslag op staande voet. Dit is echt zo erg, zoiets doe je iemand niet aan.
wedden dat ALS hij vertrekt een dikke vette oprotpremie krijgt
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30304150
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:56 schreef GewoneMan het volgende:

Misschien verkoopt hij zijn laptop nog aan de "vuilnisman"?
  maandag 5 september 2005 @ 23:04:10 #19
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30304172
quote:
Op maandag 5 september 2005 22:56 schreef GewoneMan het volgende:

Ssst, schenk daar nou geen energie aan, denk liever aan rechtvaardigheid.
pi_30305961
Jezus christus, het is echt onvoorstelbaar als je dat hele bericht leest. Ook op de website van netwerk (het persbericht). Dus het was gewoon bekend bij honderden mensen en niemand zei iets.

Een parlementair onderzoek gaat wel erg ver denk ik maar ik vind eigenlijk wel dat dit consequenties moet hebben. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat een corruptie in deze zaak! .
  maandag 5 september 2005 @ 23:52:27 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30306049
Wat mij betreft gaat dat niet te ver hoor, maak er maar een voorbeeld enquete van, de waarheid moet boven komen, klaar, en dat het maar een flink afschrikwekkende werking mag hebben.

Maar de grootste vraag is natuurlijk: WAAROM?

Als dat duidelijk is kan de voedingsbodem voor dergelijke onzin wellicht ook nog worden weggenomen, daar koop je uiteindelijk meer voor dan voor die afschrikkende werking.
pi_30309952
Wat nou parlementaire enquete? Dit is onvoorstelbaar, ontoelaatbaar en de straf kan niet te hoog zijn. Indien het echt waar is, dan mogen die schoften van mij net zo lang de cel in als ze dat aan die man opgelegd hebben: twintig jaar met TBS.

Maar natuurlijk komen ze er met een ferm 'foei' vanaf. Justitie is zo failliet als maar kan in Nederland. Het is een circus, meer niet. Wereldvreemde naievelingen die burgers genadeloos naaien (flitsboetes iemand?), criminelen vrij spel geven (veelplegers of 3 jaar voor moord iemand?), witteboorden criminaliteit toestaan (bouwfroude iemand?), zelf zo fout zijn als maar wat (Tonino iemand?) keer op keer de verkeerde mensen aanpakken (Erik O iemand?), het lachertje zijn van de internationale gemeenschap (denk maar aan het feit dat in heel de EU terroristen veroordeeld worden behalve hier), enz, enz.

Als dit waar is dan wens ik ze allemaal toe de rest van hun miserabele, corrupte leven in een cel te moeten slijten.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_30319672
Don't keep your hopes up: Justitie heeft al eens eerder geblunderd:

Puttense moordzaak: twee mannen 6 jaar lang onschuldig in de gevangenis.

Ooit heb ik in een documentaire gelezen dat justitie niet zo zeer opzoek is naar de schuldige, maar dat zij proberen de schuld van de verdachte aan te tonen. Dat is een opmerkelijk verschil: niet opzoek gaan naar de verdachte en dus gerechtigheid laten uitvoeren, maar de verdachte achter slot en grendel zetten. Justitie en DNA gaan niet samen, dat bleek ook in de Puttense moordzaak al.

Donner moet gewoon aftreden, de hele generatie Procureur-Generaal er uit, interim manager er op zetten met een transparantie van een raam die mijn moeder net uitvoerig geboend heeft.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:14:55 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30319806
Zwaaibaai for president !

pi_30321302
vraagje: er staat op Nu.nl het volgende:
De herzieningszaak van B. dient in november.

wat is een herzieningszaak? Hij is toch al vrij man?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')