FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Scheepshoorn in je auto. mag dat nu wel of niet?
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:16
Je kent ze wel, die luide scheepshoorns van schepen die geluid maken terwijl ze in mistig weer varen. Dat lage monotone geluid van ze welke door merg en been gaat.

Is dit nu wel of niet toegestaan in NL?
Die gewone toeter die op de auto zit geeft weinig tot geen effect aan mede weggebruikers, en met name aan fietsers die je voor je wielen rijden met aso-gedrag.
Ik dacht eraan om dus gewoon een luchthoorn anex scheepshoorn erop te zetten. Dit klinkt wel wat luider dan een toeter en schrikt evt. potentiele gevaarlijke fietsers af en houd ze op het rechte pad.

Mag dit nu wel of niet?
HeatWavemaandag 5 september 2005 @ 17:16
--> PTA
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:20
Ok, sorry, ik wist niet of het nu in GC of in PTA thuishoorde. Althans toch bedankt.
Jim.Beammaandag 5 september 2005 @ 17:21
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Je kent ze wel, die luide scheepshoorns van schepen die geluid maken terwijl ze in mistig weer varen. Dat lage monotone geluid van ze welke door merg en been gaat.

Is dit nu wel of niet toegestaan in NL?
Zit je nou in Brazilie of Nederland
Jim.Beammaandag 5 september 2005 @ 17:22
Overigens is het in Nederland niet toegestaan, je zou toch een hartverzakking krijgen als fietser zijnde.
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:23
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:21 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Zit je nou in Brazilie of Nederland
Ik zit momenteel in Brazilie. Maar ga eind dit jaar weer even terug naar NL voor enkele maandjes. Dus wil ik graag weten of ik dit erin mag zetten.
M5maandag 5 september 2005 @ 17:24
nee dat mag niet. lijkt me redelijk logisch.
Fugiemaandag 5 september 2005 @ 17:26
geloof dat een claxon niet harder mag dan xx decibel en zon scheepstoeter gaat harder
Ridocarmaandag 5 september 2005 @ 17:32
--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54

1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.

4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----
Ik denk dat het mag, maar dat vooral het maximum van 104 dB een probleem wordt, tenzij je 'm kunt dempen.
Tiquemaandag 5 september 2005 @ 17:33
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:26 schreef Fugie het volgende:
geloof dat een claxon niet harder mag dan xx decibel en zon scheepstoeter gaat harder
dat ligt heel erg aan het soort scheepstoeter en hoe hard je hem laat blazen..
Ik zou trouwens die ene richtlijn even opzoeken om te kijken wat daar in staat.
En voor je hem er op zet testen hoeveel decibel geluid hij maakt
Jill-RMCmaandag 5 september 2005 @ 17:43
LMAO zie het al helemaal voor me!
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:43
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54

1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.

4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----
Ik denk dat het mag, maar dat vooral het maximum van 104 dB een probleem wordt, tenzij je 'm kunt dempen.
Ok, dus in principe zou het volgens de door jou gegeven regels mogen mits men voldoet aan die DB norm.
Het is nu dus idd even zoeken welk signaal voldoet aan deze normen zonder dat men een overtreding begaat.

Mijn idee was bv een luchthoorn met scheepsgeluid te plaatsen welke eigenlijk identiek zou staan aan het geluid van oude oceaanstomers en vrachtschepen. Ik moet het denk ik enkele DB's minder zoeken
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:45
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:43 schreef Jill-RMC het volgende:
LMAO zie het al helemaal voor me!
Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.
the_contract_killermaandag 5 september 2005 @ 17:47
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
ErwinRommelmaandag 5 september 2005 @ 17:55
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
Dat laatste wil ik dus eigenlijk ook hebben. Een echte scheepshoorn. Zie ook mijn TT
Electrifiedmaandag 5 september 2005 @ 18:26
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
TGV hoorn is ook erg vet
Kluupkluupmaandag 5 september 2005 @ 19:14
Ik heb zo'n Misthoorn geluid op mn mobiel als er een SMS binnenkomt
Tiquemaandag 5 september 2005 @ 19:14
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Ridocarmaandag 5 september 2005 @ 19:21
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Men neme:
- gereedschap
- een TGV
- een onbewaakt moment.
yupmaandag 5 september 2005 @ 19:24
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
M5maandag 5 september 2005 @ 19:35
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
en zelf met idote gehoorbescherms op zit óf half doof bent.
Faraomaandag 5 september 2005 @ 19:46
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.
Die bedieningspanelen zijn uitgerust met 3-4 verschillende sirene's en de meesten hebben er ook een "airhorn" bij aangeschakeld.
Mochten de auto's dus niet direct opzij gaan voor de sirene zorgt 1 druk op de "airhorn" (zoals je in film ook bij amerikaanse brandweer ziet) wel voor reactie.

En nu ken ik toevallig iemand die zo'n kastje uit 'n ambulance heeft gehaald (nadat die totallos was geraakt door 'n aanrijding) en dat in z'n eigen auto heeft gezet, de sirene heeft ie niet aangesloten (want daar kan je serieus problemen mee krijgen daar) maar hij heeft wel 'n orginele airhorn in z'n auto.

Je zou 's op Whelen, code3, of marelko moeten zoeken, die maken die kastjes

Herr.Flickmaandag 5 september 2005 @ 19:50
APK technisch mag het, mits ie 1 tonig is.
Jill-RMCmaandag 5 september 2005 @ 20:21
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:45 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.
Het beeld dat zo een fietser half van zn fiets stuitert als je toetert.....en toen bedacht ik me grappig het zou zijn als ik zoiets in mn cliootje zou zetten. Opzich ook wel hilarisch.
Steijnmaandag 5 september 2005 @ 20:21
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..
Dat wordt creatief zijn met de frequentie. Een toon van 1000 Hz klinkt een stuk harder dan een toon van 60 Hz. Wat een prutsers.
jochem8maandag 5 september 2005 @ 20:24
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
Je kunt eens bij http://www.everthammink.nl uit Almelo kijken. Zij hebben een TGV hoorn (en verkopen ook vrachtwagenhoorns) die ik ook nog ga kopen.
the_contract_killermaandag 5 september 2005 @ 21:03
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:46 schreef Farao het volgende:

[..]

Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.
Die bedieningspanelen zijn uitgerust met 3-4 verschillende sirene's en de meesten hebben er ook een "airhorn" bij aangeschakeld.
Mochten de auto's dus niet direct opzij gaan voor de sirene zorgt 1 druk op de "airhorn" (zoals je in film ook bij amerikaanse brandweer ziet) wel voor reactie.

En nu ken ik toevallig iemand die zo'n kastje uit 'n ambulance heeft gehaald (nadat die totallos was geraakt door 'n aanrijding) en dat in z'n eigen auto heeft gezet, de sirene heeft ie niet aangesloten (want daar kan je serieus problemen mee krijgen daar) maar hij heeft wel 'n orginele airhorn in z'n auto.

Je zou 's op Whelen, code3, of marelko moeten zoeken, die maken die kastjes

mischien heb je wel eens naar orange county choppers gekeken op discovery,daar bouwden ze een brandweer motorfiets opgedragen aan de omgekomen brandweerlieden van de twin towers.
op die motor hadden ze een sirene van zo'n brandweer gezet,echt zo'n hele luide.

man,als ik die toch onder mn motorkap kon plaatsen
Brembomaandag 5 september 2005 @ 22:23
Volgens mij trekt het je hele accu leeg . Kan je een keer toeteren 3 uur laden .

En anders zo'n misthoorn van de trein die gaan goed hard.
JMrulesmaandag 5 september 2005 @ 22:29
Ik had het grapje omgedraaid: Sirene van een canadese politieauto IN mijn auto liggen (onder voorstoel) Ding produceert een kleine 140 dB en was aangesloten op het alarm... leuk voor inbrekers: Zij mijn radio, ik hun trommelvliezen

Inmiddels het ding er maar uitgehaald en al die tijd zitten bedenken wat ik met die hoorn ging doen... tot nu
ACT-Fdinsdag 6 september 2005 @ 04:52
quote:
Op maandag 5 september 2005 20:21 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat wordt creatief zijn met de frequentie. Een toon van 1000 Hz klinkt een stuk harder dan een toon van 60 Hz. Wat een prutsers.
Als in de wet alleen dB's staan i.p.v. dB(A), dan kun je er inderdaad creatief mee omgaan.
n00cL30ndinsdag 6 september 2005 @ 09:34
Dan nog, als je al een goede vrachtwagenclaxon neemt, heb je al een flinke compressor nodig om die volle toon te genereren, ben erg benieuwd hoe je dit met een scheepstoeter wilt gaan doen...

(Dit houdt mij immers ook tegen om een degelijke vrachtwagen claxon in mijn auto te doen. :s
Electrifieddinsdag 6 september 2005 @ 13:13
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Gewoon een beetje rondvragen. Veel vrachtwagenchauffeurs rijden ook rond met een TGV hoorn op hun wagen, dus dan moet jij er ook wel aan kunnen komen.

hier:
http://www.marktplaats.nl(...)PKjIU4%253D%26df%3D1
GSiwoensdag 7 september 2005 @ 16:11
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
n00cL30nwoensdag 7 september 2005 @ 16:49
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
Hahahaha!!!

GE WEL DIG!!!
Imprywoensdag 7 september 2005 @ 16:55
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
Of gewoon een 'megafoon' inbouwen achter de grill

Maar heeft niet iemand een voorbeeld van zo'n TGV-speaker? Of is dat gewoon een standaard toeter, alleen dan harder?
Electrifiedwoensdag 7 september 2005 @ 22:27
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:55 schreef Impry het volgende:

[..]

Maar heeft niet iemand een voorbeeld van zo'n TGV-speaker? Of is dat gewoon een standaard toeter, alleen dan harder?


Ze maken flink wat lawaai

[ Bericht 10% gewijzigd door Electrified op 08-09-2005 11:49:29 ]
area51woensdag 7 september 2005 @ 23:49
Een scheepshoorn en een vrachtwagenhoorn werken beiden op luchtdruk denk er dus aan dat je een goede compressor moet hebben, een collega heeft onder zijn Actros een drietonige hoorn uit een Amerikaanse lokomotief gemonteerd, die gaat ook behoorlijk hard. Mag ook wel voor 900 USD.