abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 september 2005 @ 17:16:31 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30292589
Je kent ze wel, die luide scheepshoorns van schepen die geluid maken terwijl ze in mistig weer varen. Dat lage monotone geluid van ze welke door merg en been gaat.

Is dit nu wel of niet toegestaan in NL?
Die gewone toeter die op de auto zit geeft weinig tot geen effect aan mede weggebruikers, en met name aan fietsers die je voor je wielen rijden met aso-gedrag.
Ik dacht eraan om dus gewoon een luchthoorn anex scheepshoorn erop te zetten. Dit klinkt wel wat luider dan een toeter en schrikt evt. potentiele gevaarlijke fietsers af en houd ze op het rechte pad.

Mag dit nu wel of niet?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30292605
--> PTA
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 5 september 2005 @ 17:20:24 #3
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30292713
Ok, sorry, ik wist niet of het nu in GC of in PTA thuishoorde. Althans toch bedankt.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30292757
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Je kent ze wel, die luide scheepshoorns van schepen die geluid maken terwijl ze in mistig weer varen. Dat lage monotone geluid van ze welke door merg en been gaat.

Is dit nu wel of niet toegestaan in NL?
Zit je nou in Brazilie of Nederland
pi_30292793
Overigens is het in Nederland niet toegestaan, je zou toch een hartverzakking krijgen als fietser zijnde.
  maandag 5 september 2005 @ 17:23:05 #6
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30292813
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:21 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Zit je nou in Brazilie of Nederland
Ik zit momenteel in Brazilie. Maar ga eind dit jaar weer even terug naar NL voor enkele maandjes. Dus wil ik graag weten of ik dit erin mag zetten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30292863
nee dat mag niet. lijkt me redelijk logisch.
V10
pi_30292922
geloof dat een claxon niet harder mag dan xx decibel en zon scheepstoeter gaat harder
pi_30293089
--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54

1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.

4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----
Ik denk dat het mag, maar dat vooral het maximum van 104 dB een probleem wordt, tenzij je 'm kunt dempen.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  maandag 5 september 2005 @ 17:33:51 #10
101860 Tique
strictly seated concert
pi_30293127
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:26 schreef Fugie het volgende:
geloof dat een claxon niet harder mag dan xx decibel en zon scheepstoeter gaat harder
dat ligt heel erg aan het soort scheepstoeter en hoe hard je hem laat blazen..
Ik zou trouwens die ene richtlijn even opzoeken om te kijken wat daar in staat.
En voor je hem er op zet testen hoeveel decibel geluid hij maakt
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_30293380
LMAO zie het al helemaal voor me!
  maandag 5 september 2005 @ 17:43:57 #12
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30293393
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54

1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..

3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.

4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----
Ik denk dat het mag, maar dat vooral het maximum van 104 dB een probleem wordt, tenzij je 'm kunt dempen.
Ok, dus in principe zou het volgens de door jou gegeven regels mogen mits men voldoet aan die DB norm.
Het is nu dus idd even zoeken welk signaal voldoet aan deze normen zonder dat men een overtreding begaat.

Mijn idee was bv een luchthoorn met scheepsgeluid te plaatsen welke eigenlijk identiek zou staan aan het geluid van oude oceaanstomers en vrachtschepen. Ik moet het denk ik enkele DB's minder zoeken
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  maandag 5 september 2005 @ 17:45:25 #13
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30293435
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:43 schreef Jill-RMC het volgende:
LMAO zie het al helemaal voor me!
Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30293486
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  maandag 5 september 2005 @ 17:55:27 #15
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_30293740
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
Dat laatste wil ik dus eigenlijk ook hebben. Een echte scheepshoorn. Zie ook mijn TT
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_30294630
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
TGV hoorn is ook erg vet
pi_30295984
Ik heb zo'n Misthoorn geluid op mn mobiel als er een SMS binnenkomt
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  maandag 5 september 2005 @ 19:14:54 #18
101860 Tique
strictly seated concert
pi_30296000
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_30296209
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Men neme:
- gereedschap
- een TGV
- een onbewaakt moment.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_30296303
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
pi_30296646
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
en zelf met idote gehoorbescherms op zit óf half doof bent.
V10
  maandag 5 september 2005 @ 19:46:53 #22
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_30296989
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:

hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn
Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.
Die bedieningspanelen zijn uitgerust met 3-4 verschillende sirene's en de meesten hebben er ook een "airhorn" bij aangeschakeld.
Mochten de auto's dus niet direct opzij gaan voor de sirene zorgt 1 druk op de "airhorn" (zoals je in film ook bij amerikaanse brandweer ziet) wel voor reactie.

En nu ken ik toevallig iemand die zo'n kastje uit 'n ambulance heeft gehaald (nadat die totallos was geraakt door 'n aanrijding) en dat in z'n eigen auto heeft gezet, de sirene heeft ie niet aangesloten (want daar kan je serieus problemen mee krijgen daar) maar hij heeft wel 'n orginele airhorn in z'n auto.

Je zou 's op Whelen, code3, of marelko moeten zoeken, die maken die kastjes

Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
  maandag 5 september 2005 @ 19:50:05 #23
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_30297091
APK technisch mag het, mits ie 1 tonig is.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_30298127
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:45 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.
Het beeld dat zo een fietser half van zn fiets stuitert als je toetert.....en toen bedacht ik me grappig het zou zijn als ik zoiets in mn cliootje zou zetten. Opzich ook wel hilarisch.
pi_30298142
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..
Dat wordt creatief zijn met de frequentie. Een toon van 1000 Hz klinkt een stuk harder dan een toon van 60 Hz. Wat een prutsers.
pi_30298231
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toeter van een trein ook te koop hebben ergens?

Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
Je kunt eens bij http://www.everthammink.nl uit Almelo kijken. Zij hebben een TGV hoorn (en verkopen ook vrachtwagenhoorns) die ik ook nog ga kopen.
pi_30299696
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:46 schreef Farao het volgende:

[..]

Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.
Die bedieningspanelen zijn uitgerust met 3-4 verschillende sirene's en de meesten hebben er ook een "airhorn" bij aangeschakeld.
Mochten de auto's dus niet direct opzij gaan voor de sirene zorgt 1 druk op de "airhorn" (zoals je in film ook bij amerikaanse brandweer ziet) wel voor reactie.

En nu ken ik toevallig iemand die zo'n kastje uit 'n ambulance heeft gehaald (nadat die totallos was geraakt door 'n aanrijding) en dat in z'n eigen auto heeft gezet, de sirene heeft ie niet aangesloten (want daar kan je serieus problemen mee krijgen daar) maar hij heeft wel 'n orginele airhorn in z'n auto.

Je zou 's op Whelen, code3, of marelko moeten zoeken, die maken die kastjes

mischien heb je wel eens naar orange county choppers gekeken op discovery,daar bouwden ze een brandweer motorfiets opgedragen aan de omgekomen brandweerlieden van de twin towers.
op die motor hadden ze een sirene van zo'n brandweer gezet,echt zo'n hele luide.

man,als ik die toch onder mn motorkap kon plaatsen
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_30302573
Volgens mij trekt het je hele accu leeg . Kan je een keer toeteren 3 uur laden .

En anders zo'n misthoorn van de trein die gaan goed hard.
  maandag 5 september 2005 @ 22:29:36 #29
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_30302812
Ik had het grapje omgedraaid: Sirene van een canadese politieauto IN mijn auto liggen (onder voorstoel) Ding produceert een kleine 140 dB en was aangesloten op het alarm... leuk voor inbrekers: Zij mijn radio, ik hun trommelvliezen

Inmiddels het ding er maar uitgehaald en al die tijd zitten bedenken wat ik met die hoorn ging doen... tot nu
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  dinsdag 6 september 2005 @ 04:52:23 #30
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_30309916
quote:
Op maandag 5 september 2005 20:21 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat wordt creatief zijn met de frequentie. Een toon van 1000 Hz klinkt een stuk harder dan een toon van 60 Hz. Wat een prutsers.
Als in de wet alleen dB's staan i.p.v. dB(A), dan kun je er inderdaad creatief mee omgaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 6 september 2005 @ 09:34:36 #31
20925 n00cL30n
..::RSTRCTD::..
pi_30311832
Dan nog, als je al een goede vrachtwagenclaxon neemt, heb je al een flinke compressor nodig om die volle toon te genereren, ben erg benieuwd hoe je dit met een scheepstoeter wilt gaan doen...

(Dit houdt mij immers ook tegen om een degelijke vrachtwagen claxon in mijn auto te doen. :s
pi_30317598
quote:
Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Gewoon een beetje rondvragen. Veel vrachtwagenchauffeurs rijden ook rond met een TGV hoorn op hun wagen, dus dan moet jij er ook wel aan kunnen komen.

hier:
http://www.marktplaats.nl(...)PKjIU4%253D%26df%3D1
  woensdag 7 september 2005 @ 16:11:10 #33
129276 GSi
Sluit af met een hekje.
pi_30356599
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
Ik wil je naast mij op de bank, tegen mij aan. Alsof ik een kat op mijn schoot heb, maar het niet erg vind dat ik op dat moment niet bij de chips kan en je lekker laat liggen.
  woensdag 7 september 2005 @ 16:49:29 #34
20925 n00cL30n
..::RSTRCTD::..
pi_30357773
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
Hahahaha!!!

GE WEL DIG!!!
pi_30357978
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezet Dat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.

Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!! en een schaap en een koe enzo..

Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
Of gewoon een 'megafoon' inbouwen achter de grill

Maar heeft niet iemand een voorbeeld van zo'n TGV-speaker? Of is dat gewoon een standaard toeter, alleen dan harder?
pi_30370458
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:55 schreef Impry het volgende:

[..]

Maar heeft niet iemand een voorbeeld van zo'n TGV-speaker? Of is dat gewoon een standaard toeter, alleen dan harder?


Ze maken flink wat lawaai

[ Bericht 10% gewijzigd door Electrified op 08-09-2005 11:49:29 ]
pi_30373880
Een scheepshoorn en een vrachtwagenhoorn werken beiden op luchtdruk denk er dus aan dat je een goede compressor moet hebben, een collega heeft onder zijn Actros een drietonige hoorn uit een Amerikaanse lokomotief gemonteerd, die gaat ook behoorlijk hard. Mag ook wel voor 900 USD.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')