Zit je nou in Brazilie of Nederlandquote:Op maandag 5 september 2005 17:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Je kent ze wel, die luide scheepshoorns van schepen die geluid maken terwijl ze in mistig weer varen. Dat lage monotone geluid van ze welke door merg en been gaat.
Is dit nu wel of niet toegestaan in NL?
Ik zit momenteel in Brazilie. Maar ga eind dit jaar weer even terug naar NL voor enkele maandjes. Dus wil ik graag weten of ik dit erin mag zetten.quote:Op maandag 5 september 2005 17:21 schreef Jim.Beam het volgende:
[..]
Zit je nou in Brazilie of Nederland
dat ligt heel erg aan het soort scheepstoeter en hoe hard je hem laat blazen..quote:Op maandag 5 september 2005 17:26 schreef Fugie het volgende:
geloof dat een claxon niet harder mag dan xx decibel en zon scheepstoeter gaat harder
Ok, dus in principe zou het volgens de door jou gegeven regels mogen mits men voldoet aan die DB norm.quote:Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
--uit voertuigreglement--
Artikel 3.2.54
1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die voldoet aan en is gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG (PbEG 10 augustus 1970, L 176).
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..
3. Personenauto's mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers er op attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die er toe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het voertuig te voorkomen.
4. Personenauto's mogen, onverminderd het in artikel 29 van het RVV 1990 bepaalde inzake twee- en drietonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan bedoeld in het eerste tot en met het derde lid.
----
Ik denk dat het mag, maar dat vooral het maximum van 104 dB een probleem wordt, tenzij je 'm kunt dempen.
Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.quote:Op maandag 5 september 2005 17:43 schreef Jill-RMC het volgende:
LMAO zie het al helemaal voor me!
Dat laatste wil ik dus eigenlijk ook hebben. Een echte scheepshoorn. Zie ook mijn TTquote:Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik
hoewel ik wel op zoek ben naar zo'n echte scheepshoorn of vrachtwagenhoorn![]()
TGV hoorn is ook erg vetquote:Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
zo heb ik een 3-tonige luchthoorn van de halfords onder mn motorkap gehangen,deze gaat af als je de normale (2) claxons gebruikt.
en het is samen bij elkaar 1 monotoom geluid dus dat zit wel snor.
alleen zou die luchthoorn die ik heb 127dB zijn,maar hoe meer is beter vind ik
Men neme:quote:Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
en zelf met idote gehoorbescherms op zit óf half doof bent.quote:Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toetervan een trein ook te koop hebben ergens?
Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.quote:Op maandag 5 september 2005 17:47 schreef the_contract_killer het volgende:
Het beeld dat zo een fietser half van zn fiets stuitert als je toetert.....en toen bedacht ik me grappig het zou zijn als ik zoiets in mn cliootje zou zetten. Opzich ook wel hilarisch.quote:Op maandag 5 september 2005 17:45 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Dat het er belachelijk uitziet? of dat het bv fietsers de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik ze probeer te waarschuwen? Lijkt me niets meer dan preventie. Naar een gewone toeter luisteren ze al niet eens meer. Mede vanwege die Ipods op hun kop en aso-gedrag.
quote:Op maandag 5 september 2005 17:32 schreef Ridocar het volgende:
De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. Demaximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG..
Je kunt eens bij http://www.everthammink.nl uit Almelo kijken. Zij hebben een TGV hoorn (en verkopen ook vrachtwagenhoorns) die ik ook nog ga kopen.quote:Op maandag 5 september 2005 19:24 schreef yup het volgende:
Lijkt me ook lache zoeits. Zouden ze de toetervan een trein ook te koop hebben ergens?
Lijkt me lachen halve wijk schrikt zich de tering als je toetert
mischien heb je wel eens naar orange county choppers gekeken op discovery,daar bouwden ze een brandweer motorfiets opgedragen aan de omgekomen brandweerlieden van de twin towers.quote:Op maandag 5 september 2005 19:46 schreef Farao het volgende:
[..]
Ik rij ook af en toe bij enkele Belgische ambulancediensten en in Belgie hoor je vaak dat "amerikaanse" sirenegeluid.
Die bedieningspanelen zijn uitgerust met 3-4 verschillende sirene's en de meesten hebben er ook een "airhorn" bij aangeschakeld.
Mochten de auto's dus niet direct opzij gaan voor de sirene zorgt 1 druk op de "airhorn" (zoals je in film ook bij amerikaanse brandweer ziet) wel voor reactie.
En nu ken ik toevallig iemand die zo'n kastje uit 'n ambulance heeft gehaald (nadat die totallos was geraakt door 'n aanrijding) en dat in z'n eigen auto heeft gezet, de sirene heeft ie niet aangesloten (want daar kan je serieus problemen mee krijgen daar) maar hij heeft wel 'n orginele airhorn in z'n auto.
Je zou 's op Whelen, code3, of marelko moeten zoeken, die maken die kastjes
Als in de wet alleen dB's staan i.p.v. dB(A), dan kun je er inderdaad creatief mee omgaan.quote:Op maandag 5 september 2005 20:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat wordt creatief zijn met de frequentie.
Een toon van 1000 Hz klinkt een stuk harder dan een toon van 60 Hz. Wat een prutsers.
![]()
Gewoon een beetje rondvragen. Veel vrachtwagenchauffeurs rijden ook rond met een TGV hoorn op hun wagen, dus dan moet jij er ook wel aan kunnen komen.quote:Op maandag 5 september 2005 19:14 schreef Tique het volgende:
dan is de vraag hoe kom je daar aan Electrified..
Hahahaha!!!quote:Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezetDat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.
Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!!en een schaap en een koe enzo..
Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
quote:Op woensdag 7 september 2005 16:11 schreef GSi het volgende:
Ik had een vrij kinderachtig stukje speelgoed op mijn auto gezetDat was een kastje met dierengeluiden en die aangesloten op een vrij forse speaker.
Hehehe, stond je voor het stoplicht en komt er een lekker wijf langs fietsen hoorde je ineens MIAUWWW!! of WAF!! WAF!!en een schaap en een koe enzo..
Best wel triest, maar echt vette lol gehad met dat ding.
quote:Op woensdag 7 september 2005 16:55 schreef Impry het volgende:
[..]
Maar heeft niet iemand een voorbeeld van zo'n TGV-speaker? Of is dat gewoon een standaard toeter, alleen dan harder?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |