abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 september 2005 @ 11:11:54 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30282835
Uitstoot broeikasgas CO2 toegenomen

VOORBURG Nederland heeft vorig jaar
meer broeikasgassen uitgestoten dan een
jaar eerder,blijkt uit cijfers van het
CBS.Vergeleken met 1990 is de uitstoot
met 2 procent toegenomen.Er komt vooral
meer kooldioxide in de lucht.

Nederland moet over een paar jaar 6
procent minder broeikasgassen uitstoten
dan in 1990.Dat is afgesproken in het
Kyoto-verdrag.Een structurele daling
blijft volgens het CBS uit.

De belangrijkste uitstoters van de
broeikasgassen zijn de energiesector,
het verkeer en de industrie.Het aantal
verreden kilometers neemt toe,net zoals
de vraag naar elektriciteit.

---

Mijn enige vraag is, kan ik de regering verantwoordelijk houden voor 't feit dat ze niet genoeg investeren in alternatieve energie, en kan ik hen daar later ook voor aanklagen?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30283703
ach zolang we nog niet weten of de temperatuur uberhaubt stijgt, en of dat wel of niet aan de mens ligt vind ik het wat vroeg om je hierom druk te maken

maargoed het zou natuurlijk beter zijn als we wat meer in kernenergie zouden investeren
pi_30283838
quote:
Op maandag 5 september 2005 11:48 schreef Esc het volgende:
ach zolang we nog niet weten of de temperatuur uberhaubt stijgt, en of dat wel of niet aan de mens ligt vind ik het wat vroeg om je hierom druk te maken

maargoed het zou natuurlijk beter zijn als we wat meer in kernenergie zouden investeren
De temperatuur stijgt en dat komt mede door de mens, ja.
pi_30283895
O ja, en om het een beetje actueel te houden, waarschijnlijk worden orkanen ook sterker door de mede door de mensheid veroorzaakte stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur.
pi_30283943
quote:
Op maandag 5 september 2005 11:48 schreef Esc het volgende:
He ja, laten we die discussie nog eens beginnen .

Wordt wakker vent, de temperatuur stijgt gemiddeld, terugtrekkende gletsjers, permafrost die voor het eerst sinds duizenden jaren aan het ontdooien is, afbrokkelende ijskappen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 5 september 2005 @ 12:00:45 #6
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30283995
quote:
Op maandag 5 september 2005 11:56 schreef Monidique het volgende:
O ja, en om het een beetje actueel te houden, waarschijnlijk worden orkanen ook sterker door de mede door de mensheid veroorzaakte stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur.
Bron?
pi_30284039
quote:
The strongest hurricanes in the present climate may be upstaged by even more intense hurricanes over the next century as the earth's climate is warmed by increasing levels of greenhouse gases in the atmosphere. Although we cannot say at present whether more or fewer hurricane will occur in the future with global warming, the hurricanes that do occur near the end of the 21st century are expected to be stronger and have significantly more intense rainfall than under present day climate conditions. This expectation is based on an anticipated enhancement of energy available to the storms due to higher tropical sea surface temperatures.
http://www.gfdl.noaa.gov/~tk/glob_warm_hurr.html
pi_30285297
quote:
Op maandag 5 september 2005 11:54 schreef Monidique het volgende:

De temperatuur stijgt en dat komt mede door de mens, ja.
Als je het zo zeker weet, schrijf er een onderbouwd artikel over en je wint de nobelprijs.. tot nu toe is het nog geen enkele wetenschapper gelukt met bewijs te komen dat de aarde onnatuurlijk opwarmt, en dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door co2, die weer wordt uitgestoten door de mens.

succes
  maandag 5 september 2005 @ 12:57:56 #9
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30285616
Het aards magnetisch veld wordt ook zwakker, zou dat ook nog in relatie kunnen staan met de opwarming, of is dat flauwekul?
pi_30285658
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:57 schreef Hallulama het volgende:
Het aards magnetisch veld wordt ook zwakker, zou dat ook nog in relatie kunnen staan met de opwarming, of is dat flauwekul?
Dat lijkt mij inderdaad flauwekul. Het magnetisch veld heeft te maken met de kern van de aarde en die staat niet in contact met de atmosfeer.
pi_30285733
desondanks kan de hefboomwerking van de poolkappen (zware, vaste poolkappen dragen bij aan de draai van de aarde) enige invloed hebben op het verschil in momentum tussen korst en kern, de bron van het magnetisch veld. Maar dat is echt speculatie
  maandag 5 september 2005 @ 13:07:19 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30285855
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:59 schreef Monidique het volgende:

Dat lijkt mij inderdaad flauwekul. Het magnetisch veld heeft te maken met de kern van de aarde en die staat niet in contact met de atmosfeer.
Het magnetisch veld beschermt ons tegen straling uit de ruimte, als dit magnetisch veld zwakker wordt betekent dit dat er meer straling de atmosfeer binnendringt.

Nog steeds flauwekul?
pi_30285885
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:07 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Het magnetisch veld beschermt ons tegen straling uit de ruimte, als dit magnetisch veld zwakker wordt betekent dit dat er meer straling de atmosfeer binnendringt.

Nog steeds flauwekul?
O, zo. Geen idee.
pi_30285981
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:44 schreef Esc het volgende:

[..]

Als je het zo zeker weet, schrijf er een onderbouwd artikel over en je wint de nobelprijs.. tot nu toe is het nog geen enkele wetenschapper gelukt met bewijs te komen dat de aarde onnatuurlijk opwarmt, en dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door co2, die weer wordt uitgestoten door de mens.

succes
Er is in dit soort zaken natuurlijk nooit een 100% sluitend bewijs te leveren, dat komt omdat de materie gewoon veel te complex is. Toch zijn de meeste wetenschappers ervan overtuigd dat de aarde op zijn minst opwarmt, iets wat jij in je eerste post nog ontkent maar waar je nu al weer op terug lijkt te komen.

Dat dit te maken heeft met de uitstoot van broeikasgassen door de mens is ook algemeen aangenomen. Bijna geen enkele wetenschapper ( die in het vakgebied zit) zal het tegendeel durven beweren. Bespaar me je moeite door met linkjes te komen naar wetenschappers die dit wel beweren, die heb ik al 100 keer eerder voorbij zien komen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_30286833
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Er is in dit soort zaken natuurlijk nooit een 100% sluitend bewijs te leveren, dat komt omdat de materie gewoon veel te complex is. Toch zijn de meeste wetenschappers ervan overtuigd dat de aarde op zijn minst opwarmt, iets wat jij in je eerste post nog ontkent maar waar je nu al weer op terug lijkt te komen.
Ik heb alleen gezegd dat er geen zekerheid over bestaat, maar als het zo is, dan is dat ook niet echt bijzonder aangezien de aarde gedurende zijn hele levensduur al opwarmt of afkoelt.
quote:
Dat dit te maken heeft met de uitstoot van broeikasgassen door de mens is ook algemeen aangenomen. Bijna geen enkele wetenschapper ( die in het vakgebied zit) zal het tegendeel durven beweren. Bespaar me je moeite door met linkjes te komen naar wetenschappers die dit wel beweren, die heb ik al 100 keer eerder voorbij zien komen.
En hier ga je dus weer de fout in, zo'n beetje het enige bewijs voor de stelling dat een eventuele opwarming door de mens wordt veroorzaakt is de theorie van Michael Mann, van het IPCC, en die theorie is door andere wetenschappers al lang weerlegt.

Maar iets zegt me dat je dit zelf ook al wist, getuige het feit dat je geen wetenschappelijke bronnen wilt lezen die je uit de droom helpen.
pi_30286929
  • ik vind het niet vreemd. milleu vriendelijke brandstoffen worden geweerd.
  • slaolie en degelijke alternatieven die beter zijn voor het milleu worden beboet.

want tja dan lopen ze dikke accijns mis

• openbaar vervoer heeft nog nooit iemand blij gemaakt (om het zacht uit te drukken)

dus tja, mij verbaast het niet eigenlijk
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      maandag 5 september 2005 @ 14:09:44 #17
    121830 Kadesh
    The Protectors of the Garden
    pi_30287275
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 11:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

He ja, laten we die discussie nog eens beginnen .

Wordt wakker vent, de temperatuur stijgt gemiddeld, terugtrekkende gletsjers, permafrost die voor het eerst sinds duizenden jaren aan het ontdooien is, afbrokkelende ijskappen...
    Ja, ja en dat is allemaal de schuld van de mens.
    For thirteen generations we have protected it from the unclean
    pi_30287378
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 14:09 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ja, ja en dat is allemaal de schuld van de mens.
    Onder andere, ja.
      maandag 5 september 2005 @ 14:18:55 #19
    56749 BlaZ
    Torpitudo peius est quam mors.
    pi_30287535
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 11:56 schreef Monidique het volgende:
    Er komen hier geen Orkanen voor dus waarom kan ons dat dan iets schelen?
    Ceterum censeo Turciam delendam esse.
    pi_30287565
    Het heeft denk ik wel degelijk invloed op ons.
    Niets.
    pi_30287802
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 13:50 schreef Esc het volgende:

En hier ga je dus weer de fout in, zo'n beetje het enige bewijs voor de stelling dat een eventuele opwarming door de mens wordt veroorzaakt is de theorie van Michael Mann, van het IPCC, en die theorie is door andere wetenschappers al lang weerlegt.

Maar iets zegt me dat je dit zelf ook al wist, getuige het feit dat je geen wetenschappelijke bronnen wilt lezen die je uit de droom helpen.
    Nou, kom maar op dan ...

Dadelijk ga je ook nog beweren dat de hockeystick niet klopt .
      maandag 5 september 2005 @ 14:28:49 #22
    56749 BlaZ
    pi_30287808
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 14:20 schreef Tha.Gnome het volgende:
    Het heeft denk ik wel degelijk invloed op ons.
    Grotere orkanen > meer doden > minder uitstoot, probleem lost zichzelf op. Nederland of de EU kan er toch niks aan doen, de uitstoot hier is al minimaal.

Het heeft geen zin om hier allemaal in een toyota prius rond te rijden terwijl ze in derde wereldlanden met auto's uit 1970/1980 rondrijden die 20x meer vervuilen.
    pi_30287885
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 14:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Grotere orkanen > meer doden > minder uitstoot, probleem lost zichzelf op. Nederland of de EU kan er toch niks aan doen, de uitstoot hier is al minimaal.

Het heeft geen zin om hier allemaal in een toyota prius rond te rijden terwijl ze in derde wereldlanden met auto's uit 1970/1980 rondrijden die 20x meer vervuilen.
    Dadelijk ga je nog beweren dat de derde wereld de grote vervuiler is...

Hoewel het waar is dat ze daar veel mileuonvriendelijker technieken er op na houden is de Westerse wereld een veel en veel grotere vervuiler, simpelweg omdat alle vooruitgang die we boeken bijna onmiddelijk teniet wordt gedaan door een steeds stijgend energieverbruik.

Het gaat niet om wat het schoonste of vuilste is, het gaat om de schaal waarop het gebruikt wordt.
      maandag 5 september 2005 @ 14:50:15 #24
    56749 BlaZ
    pi_30288365
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 14:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dadelijk ga je nog beweren dat de derde wereld de grote vervuiler is...

Hoewel het waar is dat ze daar veel mileuonvriendelijker technieken er op na houden is de Westerse wereld een veel en veel grotere vervuiler, simpelweg omdat alle vooruitgang die we boeken bijna onmiddelijk teniet wordt gedaan door een steeds stijgend energieverbruik.

Het gaat niet om wat het schoonste of vuilste is, het gaat om de schaal waarop het gebruikt wordt.
    Ach ja de Kutznetz-curve is hier van toepassing.
    Economische ontwikkeling zal na het voorzien in noodzakelijke levensbehoeften automatisch tot meer aandacht voor het milieu leiden.

De komende jaren zullen China en India zich als economische grootmachten ontwikkelen. Dat zal gepaard gaan met een gigantische extra vervuiling van de aarde. Daar moeten we ons druk over maken niet over vervuiling hier in Europa.
    pi_30288811
    quote:
    Op maandag 5 september 2005 13:50 schreef Esc het volgende:

[..]

Nee, die theorie is onder andere door Mann geformuleerd.

Ja, de theorie is weerlegd door een econoom en een amateurwiskundige die in zijn werkzaam leven direct betrokken was bij de oliehandel. Een bijzonder slordig contra-onderzoek, in opdracht van de olieindustrie, door verschillende bladen geweigerd voor publicatie.

http://www.realclimate.org/index.php?p=172
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')