abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30212428
In het schoolvoorbeeld der kapitalisme, de Verenigde Staten, krijgen we heden een goede inkijk in de gevolgen van verregaande sociale ongelijkheid. In de VS heb je haves and have-nots. Het systeem is zó gemaakt dat het moeilijk is om je als have-not op te werken tot een have. Uiteraard vertelt de mythe dat dit in de VS wel degelijk mogelijk is, zoals enkele succesverhalen ons willen doen laten geloven: van krantenjongen tot....
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat in tijden van crisis de sociale tweedeling apert duidelijk wordt. We zien dat nu in New Orleans, waar muiterij en plunderingen, alsmede een falende zorg, gemeengoed zijn. Het zal geen verbazing wekken dat met name de Afro-Amerikaanse gemeenschap de dupe is, de blanke midden- en hoge klasse is allang en breed vetrokken in haar veel te vervuilende Dodges. Ook logisch is het dat de onderste kaste nu "de macht" probeert te grijpen. Marx zei immers al dat de ondrukte arbeider in opstand zal komen, als de omstandigheden er naar zijn.
Mijn stelling is dat sociale ongelijkheid leidt tot anarchie
Willen we dit voorkomen -al kan met onderdrukking veel tijd worden gewonnen- dan is het nodig om al te grote verschillen niet toe te laten staan.
Wasserwunderland
  vrijdag 2 september 2005 @ 20:24:31 #2
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30212868
Nee, een onvoorziene gebeurtenis zoals deze kan tot anarchie leiden.

Deze stelling slaat zoiezo nergens op, wanneer een dictator inclusief een kleine elite met harde hand zijn land regeert is er zo goed als nooit sprake van anarchie.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_30212975
Het lijkt me meer een klein machtsvacuum omdat de politie half verzopen is.
  vrijdag 2 september 2005 @ 20:28:11 #4
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_30212989
Ik vind dat er van beide walletjes wat in zit.
Anarchie is een risico bij verregaande sociale ongelijkheid en kan getriggerd worden door onvoorziene gebeurtenissen.
  vrijdag 2 september 2005 @ 20:31:45 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30213099
Anarchie ontstaat er wanneer het gezag wegvalt en mensen, jong of oud, rijk of arm, slim of dom, teruggrijpen op instinct, emoties en overlevingsdrang. Dat is anarchie, heeft weinig tot niks met sociale ongelijkheid te maken.

Alsnog een moedige poging om Amerika te bashen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  vrijdag 2 september 2005 @ 20:34:20 #6
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30213169
De TS ziet spoken die er niet zijn. Junks met `gereedschap` vuren op iedereen omdat hun uitlaatklep (drugs) weg is. De nationale garde zal over een week de situatie volledig onder controle hebben. Als bijvoorbeeld, Californië overstroomt was, was dit niet gebeurd. Omdat Californië economisch vele malen sterker is dan N.O.

Deze situatie vergelijken met wat de communistische oppertroll schreef in zijn bijzonder slechte werken is een prachtvoorbeeld van wishfull thinking.
pi_30213822
even buiten dit new orleans voorbeeld.
Naar mijn mening leidt sociale gelijkheid eerder naar anarchie dan dat. Je hebt namelijk altijd mensen die zich beter dan andere voelen, rijker willen zijn, machtiger willen zijn. Dus grijpen ze macht/ willen meer geld etc.
#winning
pi_30213905
quote:
Ik heb laatst Das Kapital van Karl May gelezen.
-Das Kapital?
Ja.
-Ja maar,..dat is toch helemaal niet van Karl May!
Niet??
-Nee, da's van Karl Marx!!
Ik dacht al....wat komen er weinig indianen in voor!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:07:33 #9
127861 Peabody-The_Crux
The way we make it better.
pi_30214060
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 20:13 schreef Tup het volgende:
Het systeem is zó gemaakt dat het moeilijk is om je als have-not op te werken tot een have.
Dit is dus echt klinkklare onzin

Uit The Vision of the Anointed, pagina 44:
quote:
"...studies die bepaalde individuen volgden door de tijd hebben aangetoond dat de meeste Amerikanen niet in een inkomensgroep blijven gedurend hun leven of zelfs voor tien jaar. Zowel de top 20 procent die meestal aangeduid worden met "de rijken" als de onderste 20 procent - "de armen" - vormen een constant veranderende groep individuen. Een studie naar inkomensbelasting toont aan dat meer dan viervijfde van de personen in de onderste 20 procent van diegenen die in 1979 hun belastingformulieren inleverden niet meer in die groep zaten in 1988. Net iets meer mensen hadden de topgroep bereikt in 1988 dan er onderaan bleven. Zeker is dat individuen na verloop van negen jaar ook negen jaar ouder zijn en waarschijnlijk ervaring, vaardigheden, senioriteit of promoties hebben opgedaan."
Verder bestaat de OP uit populistisch geblaat, waar verkeerde conclusies getrokken worden uit verkeerde gegevens.
We're just trying to protect ourselves from a man who has come to take our world.
.
Snap je?
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:29:31 #10
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30214543
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 20:24 schreef Pracissor het volgende:
een dictator inclusief een kleine elite
Je typeert de situatie in de VS uitstekend.
Wasserwunderland
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:33:26 #11
127861 Peabody-The_Crux
pi_30214621
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:29 schreef Tup het volgende:

[..]

Toffe argumenten die je hier tentoonstelt.
We're just trying to protect ourselves from a man who has come to take our world.
.
Snap je?
pi_30214628
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Da waar een moelijk grapje geloof ik
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_30214647
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:33 schreef Peabody-The_Crux het volgende:

[..]

Toffe argumenten die je hier tentoonstelt.
Hij had het vast over Bubba, met de bekende EO 13083.
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:36:52 #14
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30214697
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:29 schreef Tup het volgende:

[..]

OMG, jij hebt echt geen enkel idee waarover je praat hè?
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:37:05 #15
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30214700
het rampgebied betreft een gebied ten grootte van 6x nederland. ik zou er toch niet aan willen denken hoe de sfeer in steden als amsterdam zou zijn als heel nederland onder water zou staan
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30215020
ik vind de stelling wel goed
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_30215231
Nou Tup, je gaat iets te kort door de bocht en zoals je misschien gezien hebt is de anarchie veroorzaakt door een opeenstapeling van, is het een momentopname en vertegenwoordigt New Orleans niet echt e gehele VS of het kapitalisme.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 2 september 2005 @ 21:58:13 #18
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30215237
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:07 schreef Peabody-The_Crux het volgende:

[..]

Dit is dus echt klinkklare onzin

Uit The Vision of the Anointed, pagina 44:
[..]

Verder bestaat de OP uit populistisch geblaat, waar verkeerde conclusies getrokken worden uit verkeerde gegevens.
Een quote uit een toonaangevend rapport had je argumentatie goed kunnen doen doen. Je komt nu met een boek van een professor van het Hoover instituut (mission statement: and limit government intrusion into the lives of individuals), waarvan Publishers Weekly al zei:

"Thus, his attacks on the war on poverty, sex education and criminal justice policies forged in the 1960s counter some slippery rhetoric by their defenders, yet his suggestion that these policies exacerbated things is questionable."

Dit past wsl. goed in je politieke pakketje (net zoals deze in die van mij past )

Ongelijkheid: uit Human Development Index.
VS vs. NL,% onder grens:
50% mediaan inkomen: 17,0 vs. 7,3
11 dollar per dag: 13,6 vs. 7,1

Conclusie: er is iig. meer inkomensongelijkheid in de VS dan NL.

Een direct verband tussen ongelijkheid en anarchie is natuurlijk nooit te bewijzen (noch te falsifieren), ik vind het echter wel een opvallend gegeven dat het in New Orleans loopt zoals het loopt. Een andere posters zegt dat dit in Californië niet zou gebeuren. Dat betwijfel ik, kleinere crises (Rodney King) hebben al bewezen dat er sprake is van een kruitvat.
Wasserwunderland
pi_30215293
Als Nederland een stad had met zeer diverse inwoners waarvan de helft een wapen mag dragen en als er in die stad geen wetten kunnen worden nageleefd en er ook gegeten moet worden zal er hetzelfde gebeuren, maak je geen illusies hoor.
Wij hebben geen Katrina nodig in Nederland, slechts een kampioenschap van Feyenoord...
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 2 september 2005 @ 22:08:15 #20
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30215475
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:00 schreef Elgigante het volgende:
Als Nederland een stad had met zeer diverse inwoners waarvan de helft een wapen mag dragen en als er in die stad geen wetten kunnen worden nageleefd en er ook gegeten moet worden zal er hetzelfde gebeuren, maak je geen illusies hoor.
Wij hebben geen Katrina nodig in Nederland, slechts een kampioenschap van Feyenoord...
Ik maak me daar geen illusies over, Nederland kent ook zo zijn "achtergestelde groeperingen" met vaag normbesef. Echter, een revolutie zal eerder in de hand worden gewerkt als de basisbehoeften er niet zijn, dat zeg je ook eigenlijk. Een land waar het uitgansgpunt is waar iedereen een minimale levensstandaard heeft, vergroot imo de kansen op een "gematigder reactie". Zo vind ik het ongekend dat zelfs insuline niet in N.O te krijgen is, maar wel duizenden millitairen in hartje Basra...
Wasserwunderland
  vrijdag 2 september 2005 @ 22:09:57 #21
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30215521
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:36 schreef Finder_elf_towns het volgende:
OMG, jij hebt echt geen enkel idee waarover je praat hè?
In dit geval was het een weloverwogen, sarcastische grap.
Wasserwunderland
pi_30215571
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:08 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik maak me daar geen illusies over, Nederland kent ook zo zijn "achtergestelde groeperingen" met vaag normbesef. Echter, een revolutie zal eerder in de hand worden gewerkt als de basisbehoeften er niet zijn, dat zeg je ook eigenlijk. Een land waar het uitgansgpunt is waar iedereen een minimale levensstandaard heeft, vergroot imo de kansen op een "gematigder reactie". Zo vind ik het ongekend dat zelfs insuline niet in N.O te krijgen is, maar wel duizenden millitairen in hartje Basra...
Tsja, ze hebben logistieke problemen inderdaad, maar wij hebben ook al decennia wachtlijsten in de zorg, terwijl hier nog niet eens een ramp gebeurd is.
En als jij bijna omkomt omdat je al 3 dagen niets gegeten hebt en gedronken (en je hebt niet gehamsterd) dan zul je toch op je instincten af moeten gaan om te overleven hoor.
Dat het gebied arm was en niet echt een 'bindende' stad helpt natuurlijk wel aan de chaos mee ja.

Reken maar dat ook Amsterdam geheel is leeggeplunderd als het in zo'n situatie zit hoor, en die plunderaars zijn echt niet allemaal mensen die het slecht hebben.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 2 september 2005 @ 22:14:40 #23
127861 Peabody-The_Crux
pi_30215632
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 21:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Een quote uit een toonaangevend rapport had je argumentatie goed kunnen doen doen.
Je hebt een vuiltje in je oog?
Lees nog maar eens goed anders, hier ik help je wel even:
quote:
Een studie naar inkomensbelasting toont aan dat meer dan viervijfde van de personen in de onderste 20 procent van diegenen die in 1979 hun belastingformulieren inleverden niet meer in die groep zaten in 1988.
De sociale mobiliteit is in Amerika dus wel degelijk zeer groot, dit in tegenstelling tot wat jij in de OP beweert.
quote:
Ongelijkheid: uit Human Development Index.
VS vs. NL,% onder grens:
50% mediaan inkomen: 17,0 vs. 7,3
11 dollar per dag: 13,6 vs. 7,1

Conclusie: er is iig. meer inkomensongelijkheid in de VS dan NL.
Waar zie je mij het tegendeel beweren? Het ging mij puur om jouw insinuering dat "het systeem zó is gemaakt dat het moeilijk is om je als have-not op te werken tot een have".
quote:
Een direct verband tussen ongelijkheid en anarchie is natuurlijk nooit te bewijzen (noch te falsifieren), ik vind het echter wel een opvallend gegeven dat het in New Orleans loopt zoals het loopt.
Bij extreme armoede en extreme inkomsverschillen is de kans op anarchie inderdaad zeer groot. Maar let wel, die situatie doet zich allerminst voor in de VS.

Ter illustrering:
Johan Norberg in Leve de globalisering:
quote:
Armen gaan niet altijd gebukt onder armoede. Vele definities van het begrip armoede zijn relatief. In plaats van de graad van armoede te bepalen, zeggen ze hoe arm iemand is in vergelijking met anderen. Eén omschrijving die vaak gebruikt wordt is bijvoorbeeld de definitie van de UNDP die zegt dat je arm bent als je minder hebt dan de middelste inkomensklasse in het land waar je woont. Dat betekent dat een 'schatrijke' Nepalees in een welvarend land als de Verenigde Staten zo arm als een kerkrat zou zijn. Zulke relatieve cijfers kunnen niet internationaal met elkaar vergeleken worden. Wie in de Verenigde staten als arm wordt beschouwd leeft daarom nog niet in wat wij armoedige omstandigheden zouden noemen. 72% van de arme Amerikaanse gezinnen hebben één of meerdere auto's, 50% beschikt over airconditioning, 72% bezit een wasmachine, 20% een vaatwasser, 60% een magnetronoven, 93% een kleurentelevisie, 60% een videotoestel en 41% woont in hun eigen huis (de armoede slaat alleen op het vast inkomen, eigendom wordt daar niet bij opgeteld
Waarom er dan wel geplunderd werd? Simpelweg omdat de kans zich voordeed in deze situatie. Zo hebben enkele Feyenoord-supporters tijdens het kampioensjaar van Feyenoord na de laatste westrijd hele winkels in de binnenstad leeggeroofd. Dat verklaart de looting van dure spullen. Dat er levensmiddelen en schone kleren gestolen worden ligt uiteraard nog meer voor de hand aangzien dit primaire levensbehoeften zijn en de mensen zich daar niet meer op een legale wijze in kunnen voorzien. Iets dat ze voor de ramp wel konden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peabody-The_Crux op 02-09-2005 22:21:27 ]
.
Snap je?
pi_30215764
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:08 schreef Tup het volgende:

[..]
Zo vind ik het ongekend dat zelfs insuline niet in N.O te krijgen is, maar wel duizenden millitairen in hartje Basra...
Dat lijkt me een logistieke misrekening en een flinke blunder, maar Militairen zijjn nu eenmaal een ander iets dan insuline, ook in een land als de VS.
Maar hoe lang is de operatie tegen Irak wel niet voorbereid tot en met het moment dat er duizenden Amerikanen in Basra liepen?
Maanden minimaal en dan heb je te maken met mensen die juist voor dat doel getraind zijn
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 2 september 2005 @ 22:21:49 #25
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30215823
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 22:14 schreef Peabody-The_Crux het volgende:
Bij extreme armoede en extreme inkomsverschillen is de kans op anarchie inderdaad zeer groot. Maar let wel, die situatie doet zich allerminst voor in de VS.

Ter illustrering:
Johan Norberg in Leve de globalisering:
Er wordt terecht uitgegaan van relatieve armoede. De benodigdheden om de samenleving van de VS te "overleven", qua inkomen en andere zaken, is idd. een geheel andere norm dan die van Nepal.
Wasserwunderland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')