abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2044735
Het viel me op dat er nog geen topic over deze geweldige singer/songwriter was. Ik ben sinds ongeveer 2 jaar best wel een beetje fan van deze man. Ik ben begonnen met Mule Variations en inmiddels heb ik geloof ik al zo'n 10 cd's van hem.

Met zijn jaren 70 werk was ik nog niet zo bekend maar dit weekend heb ik op een beurs in een box de albums 'small change', 'blue valentine' en 'heartattack and vine' gekocht. Daarvoor had ik alleen 'the early years vol.1'. Ik vond het opvallend dat hij kennelijk op zijn jaren 70 albums al is begonnen met die donkere, diepe stem. Nummers als Jersey Girl, Ruby's arms, Tom Traubert's bleus, invitation to the blues deden meteen dat speciale Tom Waits gevoel bovenkomen. Echt fantastisch. Deze drie cd's zullen de komende weken nog veelvuldig in mijn cd-speler zitten.

Mijn favoriete Tom Waits cd's zijn waarschijnlijk Rain Dogs en Mule Variations, maar ik moet zeggen dat alles erg dicht bij elkaar zit.

Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.

Maar goed, zijn er hier meer mensen die deze muziek kunnen waarderen? Misschien zelfs mensen die hem live hebben gezien in 1999?

Hoe dan ook, hierbij open ik het grote Tom Waits topic!
En als ik een topic over het hoofd heb gezien nodig ik hierbij de moderators uit om het meteen maar weer te sluiten!

Hmmzz....
pi_2044810
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:03 schreef -Wepeel2- het volgende:
...
Ik ben van plan binnenkort nog de eerste cd(small change) te halen.
...
correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.

Swordfishtrombones vind ik ook één van de betere. Evenals Rain Dogs

Ich möchte ein Eisbär sein im kalten Polar, dann müßte ich nicht mehr schrei'n, alles wär' so klar.
pi_2044858
Rain dogs...

Ken (nog) niet zo heel veel van hem, maar dat komt nog wel, want wat ik wel ken smaakt naar meer

Wat ik zo leuk vind is dat hij die 'doorleefde' stem ook gewoon al op zijn vijfentwintigste had

Redactie Frontpage dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:14:40 #4
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2044864
Het enige dat ik van hem ken is Jezus' Blood Never Failed Me.
pi_2044892
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:10 schreef yellow_snow_ het volgende:

[..]

correctie: Small Change is niet zijn eerste plaat, da's volgens mij Closing Time.. en die is errug goed.

Ja dat bedoelde ik ook. Small change heb ik net gekocht
Hmmzz....
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:20:36 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_2044941
Heb vandaag nog een live-cd van 'm gedraaid.

Bijna al z'n platen zijn geweldig.

Favorieten :

Nighthawks at the diner
Small change
swordfishtrombones
Rain dogs

En hij heeft nog humor ook.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_2045026
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:20 schreef tong80 het volgende:
Heb vandaag nog een live-cd van 'm gedraaid.
Hmzz, welke?

Ik heb aan bootlegs van hem
- Alice demo's (nooit uitgebrachte opnames voor een musical)
- at the cirkus 14 juli 1999 (van mp3 overgezet)
- Seven Dollar suits - live in concert 1999 (wel aardig, niet alle opnames even goed, is overigens te verkrijgen via www.cd-uitleen.nl)

Hmmzz....
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:33:53 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045095
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:28 schreef -Wepeel2- het volgende:

Hmzz, welke?

Big time. Uit 1988.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_2045195
de wat onbekendere Franks Wild Years en The Black Rider zijn ook geweldige platen. Deze klinken soms zelfs wat cabaretesk.
Ich möchte ein Eisbär sein im kalten Polar, dann müßte ich nicht mehr schrei'n, alles wär' so klar.
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:50:14 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045279
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:42 schreef yellow_snow_ het volgende:
de wat onbekendere Franks Wild Years en The Black Rider zijn ook geweldige platen. Deze klinken soms zelfs wat cabaretesk.
Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.

Laat Joop vd Ende het maar niet horen.

pi_2045337
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Franks Wild Years is van oorsprong een door Tom Waits geschreven musical.

Laat Joop vd Ende het maar niet horen.

Met Bill van Dijk in hoofdrol?
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:00:04 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2045365
Als je z'n werk door de jaren heen volgt hoor je juist die stem steeds verder verslijten. Op 'Closing Time' en 'Heart of Saturday Night' is het nog een beetje een jazzy crooner (ook mooi hoor ), gaandeweg wordt z'n stem steeds donkerder, maar verandert ook het soort materiaal dat hij speelt. Zelf vind ik de live-cd Big Time (schijnt ook een film van te zijn ) ook erg goed, maar bijna alles wat ik van 'm heb is geweldig.

Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  Trouwste user 2022 dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:11:38 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_2045478
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:

Ik heb hier ook nog een videoband liggen met zijn uitzending van 'Storytellers', die is ook erg tof.

En vergeet z'n rol in Down by Law ( Jim Jarmusch ) niet. Samen met Roberto Begnini. Ook zéééér de moeite waard.

Waarschijnlijk kan ie ook nog Pantomime, Kantklossen en turfsteken, maar daar heb ik zo snel geen voorbeelden van bij de hand.

dinsdag 30 oktober 2001 @ 21:13:13 #14
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_2045498
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2001 20:57 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Met Bill van Dijk in hoofdrol?

Neuh,

meer iets als

Frank Bauer's Wild Years

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_2046176
quote:
Kijkt Xander lief aan
Die opname zou ik echt heel graag willen hebben. Ik heb wel de mp3's van de show, helaas zitten daar nogal vaak tikken in, maar als ik via jou de video zou kunnen krijgen zou dat zeker niet verkeerd zijn.

Frank's wild years en The Black Rider heb ik ook. Bij Frank's wild years kan je heel duidelijk merken dat de muziek zich aanpast aan de verhaallijn (een man met niets die de top wil bereiken). Aan het begin van de cd een beetje café stijl muziek en aan het eind van de cd krijg je echte bombastische Las Vegas nummers. Leuk gedaan.

The Black Rider vind ik wel een leuke cd, maar ik luister hem niet vaak. Je moet er echt voor in de stemming zijn vind ik. Het is een erg fragmentarische plaat. Van Russian Dance word je overigens wel vrolijk

Voor mensen die de "musical" platen leuk vinden raad ik iig de Alice demo's aan. Deze opnames zijn dus nooit officieel verschenen:

Staan een aantal hele mooie nummers op zoals there's only one Alice, everything you think of is true en ...but there is never a rose.

Hmmzz....
pi_2046179
-edit: dubbelpost-

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 30-10-2001 23:19]

Hmmzz....
pi_2047762
*Schop*
Hij ging gisteren niet omhoog toen ik een post plaatste. Laatste post staat nog steeds op 9 uur terwijl die dus al rond 11 uur was. En dan ziet niemand mijn belangrijke oproep aan Xander
Hmmzz....
pi_2047839
Jaaa, Swordfishtrombones is goed! Staan idd ook erg grappige teksten op.

"Never could stand that dog..."

pi_2047851
Anouk - Tom Waits
Ik denk dat ik het wel eens eerder vergeten ben.
pi_2048491
quote:
Als je z'n werk door de jaren heen volgt hoor je juist die stem steeds verder verslijten. Op 'Closing Time' en 'Heart of Saturday Night' is het nog een beetje een jazzy crooner (ook mooi hoor ), gaandeweg wordt z'n stem steeds donkerder, maar verandert ook het soort materiaal dat hij speelt. Zelf vind ik de live-cd Big Time (schijnt ook een film van te zijn ) ook erg goed, maar bijna alles wat ik van 'm heb is geweldig.

Ik ben helemaal geen "teksten man" maar de tekst van 'Heart of Saturday Night' vind ik echt prachtig en het is een fijn liedje natuurlijk. Ik geef elk jaar een CD van Tom Waites aan mijn vader voor zijn verjaardag maar niet voor eerst zelf te luisteren en dan denk ik ik moet hem ook kopen maar moet toegeven dat ik (nog) nix van hem heb....
Aldus.
pi_2048500
ik heb Swordfishtrombones op LP. Dat is echt prachtig, vooral met hier en daar een duidelijke tik...
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_2048927
Ik vind de tekst (en ook de muziek) van Swordfishtrombone echt heel gaaf. De manier waarop hij de tekst voordraagt en vooral de heerlijke vaagheid van de tekst. En die laatste regel is ook een fantastisch eind van het nummer:
And if you think that you can tell a bigger tale
I swear to God you'd have to tell a lie

En dan komt er dus zo'n typische Tom Waits schreeuw achteraan. Eén van zijn beste nummers imho.

quote:
Swordfishtrombones

Well, he came home from the war with a party in his head
And a modified Brougham DeVille
And a pair of legs that opened up like butterfly wings
And a mad dog that wouldn't sit still
He went and took up with a Salvation Army Band girl
Who played dirty water from a swordfishtrombone
He went to sleep at the bottom of Tenkiller Lake(3)
He said, 'Gee, but it's great to be home'

Well, he came home from the war with a party in his head
And an idea for a fireworks display
And he knew that he'd be ready with a stainless steel machete
And a half a pint of Ballantine's each day
And he holed up in room above a hardware store
Cryin' nothin' there but Hollywood tears
And he put a spell on some poor little Crutchfield girl
And he stayed like that for twenty-seven years

He packed up all his expectations, he lit out for California
With a flyswatter banjo on his knee
With Lucky Tiger in his angel hair, and Benzedrine for getting there
They found him in a eucalyptus tree
Lieutenant got him a canary bird, and skanked her head with every word
And Chesterfielded moonbeams in a song
He got twenty years for lovin' her from some Oklahoma governor
Said everything this doughboy does is wrong

Now some say he's doin' the obituary mambo
Now some say that he's hangin' on the wall
Perhaps this yarn is the only thing that holds this man together
Some say that he was never here at all

Some say they saw him down in Birmingham
Sleepin' in a boxcar goin'by
And if you think that you can tell a bigger tale
I swear to God you'd have to tell a lie

Hmmzz....
  woensdag 31 oktober 2001 @ 16:26:57 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2050328
Er valt wel wat te fixen mbt tot die videoband, maar ik heb zelf maar een enkele videorecorder, dus ik ga dit weekend ff informeren of ik 'm bij een vriend kan laten kopieren.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_2050470
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 12:16 schreef Imi het volgende:
Anouk - Tom Waits
ja moest ik ook meteen aan denken
pi_2050576
quote:
Op woensdag 31 oktober 2001 16:26 schreef Zanderrr het volgende:
Er valt wel wat te fixen mbt tot die videoband, maar ik heb zelf maar een enkele videorecorder, dus ik ga dit weekend ff informeren of ik 'm bij een vriend kan laten kopieren.
Dank dank dank!
Je moet me daarover maar even mailen:
sanderwullink@yahoo.com

Eventueel kan jij van mij wel die Alice demo's krijgen als je daar interesse in hebt.

Hmmzz....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')