PlaytimeErg speciale film. Wordt bijna geen woord in gewisseld, veelal gebrabbel, geen enkele close-up en geen verhaal. En toch werkt het. Je krijgt een prachtige schets van de 'gestoorde' moderne samenleving voorgeschoteld. Is ook de eerste film van Mr. Hulot die ik heb gezien en is wel een erg leuk karakter, goed gespeeld door Mr. Tati.
Kagemusha![]()
Maar laat ik met het positieve beginnen. De film is werkelijk waar schitterend mooi. Wat een kleuren, wat een battles en wat een mooie cinematography weer. Maar net als bij Ran, de enige andere kleurenfilm die ik heb gezien van Kurosawa viel het verhaal me erg tegen. Ik heb het idee alsof Kurosawa te veel wilt, en alles veel te veel elaboreert.
In zijn zwart wit films zit geen shot te veel, alles klopt perfect, hier valt veel wat uit de boot in mijn ogen. Een simpel voorbeeld hiervan is het rondjes rijden op het paard. 3 of 4 rondjes is echt te veel. Ook de dialoog duurde vaak veels te lang en was niet interessant. Hoewel het verhaal in de basis echt wel interessant had kunnen zijn.
Ik denk dat ik het voortaan gewoon bij zijn zwart/wit films houdt, aangezien ik die stuk voor stuk echt helemaal geweldig vind. Hier is de potentie er nog wel, alleen de echte touch is Kurosawa naar mijn idee wat verloren.