Laat me ook nog eens aan een beetje "namedropping" doen: Laura Veirs!. Ik heb haar naam al eerder vermeld, maar toen is er niet veel reactie op gekomen. Ik had toen net heel toevallig haar album "Carbon Glacier" ontdekt en nu een jaar later is er al een opvolger: "Year of Meteors". Dat album is een paar weken geleden met een 7.9 onopvallend voorbij gefietst op Pitchfork. Toch heb ik daar al veel slechtere CD's veel meer punten zien krijgen...
Eerst dacht ik dat de reden voor deze gemiddelde (zeker geen slechte) score was dat de muziek van LV niet origineel genoeg was voor PF. "Meisje met brilletje en akoestische gitaar" is een concept dat al wel eerder uitgeprobeerd is. Maar als ik de bespreking nog eens herlees, blijkt juist het feit dat ze op dit album een beetje van dit imago afwil het grootste minpunt. Er staan inderdaad een aantal nummers op met uitgebreidere arrangementen (vb "Galaxies"), die minder intiem overkomen dan de nummers van "Carbon Glacier". Persoonlijk vind ik dat eigenlijk geen slechte ontwikkeling, al blijven die intieme nummers inderdaad wel de beste ("Magnetized", "Spelunking",...)
LV is gewoon een heel degelijke singer-songwriter van de oude stempel die veel aandacht schenkt aan haar (intelligente) teksten. Op AMG wordt ze vergeleken met Cat Power en Lisa Germano, op PF met Liz Phair. Zelf kan ik daar Mirah nog bijvoegen (omdat ik weet dat die hier een aantal fans heeft
![]()
). Zoals steeds, kloppen die vergelijken voor een klein deel wel, maar voor een groter deel niet
![]()
.
Je kan
hier vier nummers beluisteren en de video van Galaxies bekijken (duurde wel heel lang vooraleer ik die gedownload had).