abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30159326
New Orleans zet politie in om plunderingen te stoppen

NEW ORLEANS, 1 sept. (AP) - De burgemeester van New Orleans, Ray Nagin, heeft vijftienhonderd agenten - bijna de volledige politiemacht van New Orleans - opdracht gegeven hun hulp aan de slachtoffers van de orkaan Katrina woensdagavond af te breken en terug te keren naar hun wijken om een eind te maken aan plunderingen die met het toenemen van de chaos een steeds gewelddadiger karakter krijgen. "Ze komen dichter in de buurt van bevolkte plaatsen - hotels, ziekenhuizen, en we gaan er nu een eind aan maken", zei Nagin in een verklaring.

Woensdag gebruikten steeds driester optredende plunderaars een vorkheftruck om een tegen de storm beschermde apotheek te breken, waarna de winkel werd leeggeplunderd. De chauffeur van een bus van een bejaardentehuis werd gedwongen zijn voertuig af te staan. Groepen plunderaars die langs het tehuis liepen schreeuwen tegen de bewoners dat ze moesten wegwezen. De tachtig bewoners, de meesten in rolstoelen, werden naar andere tehuizen overgebracht. "We hadden nog eten voor tien dagen", zei directrice Peggy Hoffman. "Nu zullen we onze locatiemanagers van wapens moeten voorzien en hen leren schieten."

In de nabijgelegen gemeente Gretna maakten gewapende mannen zich meester van een vrachtwagen met voedsel, water en medische benodigdheden. De gemeente riep daarop de hulp in van de politie en de kustwacht om een plaatselijk ziekenhuis te evacueren. Een woordvoerder zei dat de veiligheid van de 350 medewerkers en 125 tot 150 patienten van het ziekenhuis, dat niet was overstroomd en waar gewoon gewerkt werd, niet langer kon worden gewaarborgd.

In een van de opengebroken winkels graaiden mensen van alle leeftijden, rassen en rangen en standen voedsel en water bij elkaar. Sommigen reden weg met hun kofferbak vol bier. Twee agenten richtte op zeker moment hun wapen op de menigte, maar uiteindelijk kon iedereen ongehinderd met zijn buit verdwijnen.

De commissaris van politie van New Orleans liet plunderaars lopen terwijl gemeentefunctionarissen zelf spullen weghaalden uit een geplunderde winkel voor kantoorbenodigdheden. De noodtoestand geeft de autoriteiten het recht spullen en gebouwen op te eisen als zij die nodig hebben.

Het aanpakken van de plunderingen is niet eenvoudig, zei burgemeester Nagin, omdat het ermee begon dat mensen geen voedsel meer hadden "en daar valt weinig tegen in te brengen. Maar toen liep het uit op deze massale chaos."

Politieagenten vroegen bewoners hun vuurwapens aan hen af te geven voordat zij uit hun huizen vertrokken omdat de politie wapens tekort komt. Bij de plunderingen worden ook wapens buit gemaakt. Enkele agenten die op het dak van een hotel vastzaten zeiden 's nachts te zijn beschoten.

Gouverneur Kathleen Blanco van Louisiana zei dat zij Washington heeft gevraagd meer mensen te sturen om met evacuaties en reddingsacties te helpen, opdat meer leden van de Nationale Garde kunnen worden vrijgemaakt om de orde te herstellen. Blanco was op een persconferentie duidelijk aangedaan door de negatieve ontwikkelingen. "Wat me vooral woest maakt is dat rampen als deze vaak het slechtste in mensen naar buiten brengen."

(END) Dow Jones Newswires

September 01, 2005 04:53 ET (08:53 GMT)

Copyright (c) 2005 Dow Jones & Company, Inc.
  donderdag 1 september 2005 @ 11:04:38 #2
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_30159407
Kijk waar die aasgieren c.q. 7 granenpap verorberaars de prioriteit leggen: hebbedingetjes in eigen bezit houden boven het opsporen van mensen en hun veiligheid.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_30160087
gaat echt wel helemaal mis daar...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_30160219
Waarom wordt het leger niet gewoon ingezet? Het gaat echt mis daar, en die politiemensen zijn ook nodig om hulp te bieden aan de slachtoffers
pi_30160288
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:04 schreef BansheeBoy het volgende:
Kijk waar die aasgieren c.q. 7 granenpap verorberaars de prioriteit leggen: hebbedingetjes in eigen bezit houden boven het opsporen van mensen en hun veiligheid.

²
het kan nog erger:

http://www.nu.nl/news/582(...)dad_%28video%29.html

dacht dat het allah's wil is wanneer je dood gaat, waarom dan vluchten voor een "aanslag"? bang voor allah?
Islam=facisme
pi_30160328
Ik zag gisteren wat beelden op TV. Zag er wel heftig uit. Zo een dikke agente met zijn shotgun, die mensen wegsturen. Er geld nu ook oorlogsrecht...shoot to kill dus...
pi_30160360
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:18 schreef Skorpija het volgende:
Lang leven de vrije wapens in USA
Ja, dat was ook wel het moment toen ik even het hoofd moest schudden: er waren berichten over een voorval waarbij de hele wapenvoorraad van de Wal-Mart geplunderd was.

Op zo'n moment zie je toch wel de volslagen belachelijkheid in van het Amerikaanse wapenbeleid.

Ook werden er verschillende mensen het hospitaal binnengebracht met schotwonden en omdat er geen stroom was konden ze niet behandeld worden...
pi_30160432
Plunderen voor voedsel en water kan ik nog goed begrijpen, maar om TV's te gaan halen is weer iets heel anders, die mogen ze gelijk afschieten...
pi_30160548
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:35 schreef Klemvast het volgende:
Ook werden er verschillende mensen het hospitaal binnengebracht met schotwonden en omdat er geen stroom was konden ze niet behandeld worden...
De beademing van patienten was zelfs handmatig...
pi_30160913
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:37 schreef T1andonly het volgende:
Plunderen voor voedsel en water kan ik nog goed begrijpen, maar om TV's te gaan halen is weer iets heel anders, die mogen ze gelijk afschieten...
I agree.

Ik heb ook begrip voor plunderen voor voedsel en water. Maar duurzame goederen
  donderdag 1 september 2005 @ 11:52:56 #12
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_30160955
Ik heb indirect contact gehad met mensen die er middenin zitten, en het schijnt nog een stukje erger te zijn dan hierboven.
Ook verkrachtingen en zo....
.
..
...
....
pi_30161013
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:34 schreef BobRooney het volgende:
Ik zag gisteren wat beelden op TV. Zag er wel heftig uit. Zo een dikke agente met zijn shotgun, die mensen wegsturen. Er geld nu ook oorlogsrecht...shoot to kill dus...
Dat heb ik ook gezien. Vette shit. Daar zie je de agenten hier niet mee op straat lopen.
pi_30161065
quote:
Tja je bent een kapitalistische kut-Amerikaan of je bent het niet.
pi_30161103
Ik heb er echt nog niks van gezien. Foto's iemand??
altijd offtopic...
  donderdag 1 september 2005 @ 11:56:50 #16
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30161111
quote:
Sommigen reden weg met hun kofferbak vol bier.
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_30161312
quote:
Idd
Tv's jatten als er geen stroom te vinden is
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_30161356
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:56 schreef Posdnous het volgende:

[..]

.
Onder het motto
Belangrijkste levensbehoefte
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  donderdag 1 september 2005 @ 12:03:17 #19
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30161359
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:56 schreef Posdnous het volgende:

[..]

.
Niet meer dan logisch, sommige mensen zaten al dagen zonder!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_30161389
Ik sta hier ook met stijgende verbazing na te kijken.
Een land dat beschouwd wordt als behoorlijk ontwikkeld, is niet in staat om deze ramp adequaat tegemoet te treden en dat ze niet in staat zijn de plunderingen te stoppen illustreert alleen maar meer dat ook de Amerikaanse democratie een bureaucratie is geworden.
Het zal een enorme schok voor het systeem zijn als men realiseert hoe weinig er hoeft te gebeuren of het laagje beschaving is weer helemaal weg en het recht vd sterkste is het enige dat nog geldt.
pi_30161615
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:04 schreef Yosomite het volgende:
Een land dat beschouwd wordt als behoorlijk ontwikkeld, is niet in staat om deze ramp adequaat tegemoet te treden en dat ze niet in staat zijn de plunderingen te stoppen illustreert alleen maar meer dat ook de Amerikaanse democratie een bureaucratie is geworden.
Het zal een enorme schok voor het systeem zijn als men realiseert hoe weinig er hoeft te gebeuren of het laagje beschaving is weer helemaal weg en het recht vd sterkste is het enige dat nog geldt.
Ja ik ben ook verbaasd, het lijkt wel een ontwikkelingsland. Men heeft nauwelijks aan voorzorg gedaan, de situatie is ook totaal verkeerd ingeschat en onderschat. Ik begrijp ook niet hoe in een hoog ontwikkeld technisch land er vrijwel geen communicatie meer is. In eerste berichtgeving na de storm zei men dat het wel mee viel , nu zijn er 1000-den doden.

Misschien moeten wij in Nederland ook eens kijken of het hier wel goed voorelkaar is
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_30161702
De rijkere mensen zijn wel al lang en breed uit de stad natuurlijk. Dit zijn de zogenaamde armen die zogenaamd niet weg konden komen, die proberen daar nu van te "profiteren" hoever dat gaat in zo'n verschrikkelijke situatie
  donderdag 1 september 2005 @ 12:15:23 #23
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30161833
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:04 schreef Yosomite het volgende:
Dit is niet voorbehouden aan de VS. Het is een algemeen veel voorkomend probleem, ik denk dat Nederland 1 van de weinige landen is met een preventief goed afgesteld rampenbeleid (wij hebben hier ook alleen maar last van water)
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_30161996
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:15 schreef Pracissor het volgende:
Ik denk dat Nederland 1 van de weinige landen is met een preventief goed afgesteld rampenbeleid (wij hebben hier ook alleen maar last van water)
en eventuele aanslagen zijn we helemaal niet zo goed op voorbereid
  donderdag 1 september 2005 @ 12:23:28 #25
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30162102
quote:
Op donderdag 1 september 2005 12:20 schreef T1andonly het volgende:

[..]

en eventuele aanslagen zijn we helemaal niet zo goed op voorbereid
Precies, maar sommige mensen vinden het altijd leuk om te blijven zeiken op de VS, terwijl wij niet veel beter zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')