Desnoods per rollator naar de tv-studioAMSTERDAM - Drieduizend afleveringen en nog steeds staat het GTST-dorp stijf van de intriges, verwijten, liefdesperikelen, lijmpogingen, moordaanslagen en versiertrucs waarmee de karakters elkaar permanent bestoken.![]()
Hele volksstammen, bij elkaar zo'n twee miljoen zielen, smullen zelfs na vijftien jaar - de eerste aflevering was op 2 oktober 1990 - nog volop van de allereerste tv-soap van eigen bodem:Goede Tijden, Slechte Tijden. De dubbele 3000e aflevering wordt morgen- en vrijdagavond uitgezonden.
Van de talloze snuitjes die de trouwe GTST-fans in al die jaren voorbij hebben zien komen, zijn er een paar bij die inmiddels op het scherm zijn ingebrand. Jette van der Meij bijvoorbeeld, die al vanaf aflevering één gestalte geeft aan Laura Alberts. Zij heeft in die vijftien jaar meer lief en leed over zich heen gekregen dan een normaal mens in evenzoveel levens niet zou trekken.
"Maar ik geniet er nog steeds met volle teugen van", glimt Jette. " Je zou zeggen dat er voor dat karakter niets meer te bedenken is, maar... het is toch weer gelukt En wel zo heftig dat ik even volledig in shock was toen ik hoorde wat de schrijvers van plan zijn. Dit is werkelijk de grens! Rillingen...!", zegt ze geheimzinnig.
KrampachtigOok Bartho Braat, die vanaf het tweede seizoen de rol van Jef Alberts speelt, is één van de 'ouwe getrouwen' in de serie. "Ik zou eigenlijk kort meedoen als de broer van Robert (Wilbert Gieske). Maar ja, ik ben er nog steeds en heb er nog steeds enorm veel lol in, ondanks dat Jef een krampachtige moralist is. Maar inmiddels ben ik zo gewend aan zijn karakter dat het voor mij een kwestie is van een ander pak aantrekken. Wat mij betreft, is Jef er bij de 4000e aflevering nog steeds bij."
"Dat geldt ook voor Laura", zegt Jette. " Ach, 'As the world turns' draait dik veertig jaar, dus we kunnen nog wel even." "Ik ben nu 54", zegt Braat, "dat betekent nog elf jaar tot mijn aow. Dat trekt onze Jef wel", lacht hij. "Als er tegen die tijd een aantal rollators bij de studio staat, weet je dat er een GTST-aflevering wordt gedraaid met Jette en mij."