volgens jouw geloof wel dan. Laat iedereen lekker geloven waar hij/zij zich goed bij voeltquote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Als heiden geloof ik in meerdere God(inn)en. Als een van onze God(inn)en een kind verwekt bij een mens, is het kind automatisch een halfgod.
Wat ik dan niet begrijp, is waarom Jezus altijd Zoon van God, of deel van de drie-eenheid word genoemd. Hij is toch ook gewoon een halfgod?
Kun je hier meer over vertellen?quote:Op donderdag 1 september 2005 02:13 schreef Keromane het volgende:
Jezus is de veramelnaam voor verschillende profeten die hun mondjes roerden toen het Romeinse rijk de overmacht ging krijgen. Van oorsprong zijn de verhalen terug te herleiden naar Egyptische mystiek. Inclusief die drieeenheid.
In het Christelijk geloof, is er maar 1 God, die god had een zoon die naar de aarde is gekomen, om te sterven voor zondige mensen. Maar inderdaad het was een 3 enige god, dus eigenlijk heeft hij iets van zichzelf naar de aarde laten gaan. En mijn mening is dan ook, dat je verschillende godsdiensten niet kunt combineren.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Als heiden geloof ik in meerdere God(inn)en. Als een van onze God(inn)en een kind verwekt bij een mens, is het kind automatisch een halfgod.
Wat ik dan niet begrijp, is waarom Jezus altijd Zoon van God, of deel van de drie-eenheid word genoemd. Hij is toch ook gewoon een halfgod?
Het is een lastig concept, maar vergelijkbaar met het Christelijk huwelijk waar een man en een vrouw 1 worden... ze zijn stoffelijk niet 1, maar geestelijk wel.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
nee de maria waarvan de geestelijken beweren dat het een hoer was, was een vrouwelijke priester, waar hij een liefdesrelatie mee hadquote:Op maandag 5 september 2005 17:52 schreef Salvad0R het volgende:
hij was gewoon een bastaard en maria was een hoer .
owww ik had vernomen dat jozef een timmerman was en maria zn vrouw, die op (of eigenlijk na) haar beurt god als excuus gebruikte om te verklaren dat ze vreemd was gegaanquote:Op maandag 5 september 2005 17:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
nee de maria waarvan de geestelijken beweren dat het een hoer was, was een vrouwelijke priester, waar hij een liefdesrelatie mee had
mijn God?quote:Op maandag 5 september 2005 18:00 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
owww ik had vernomen dat jozef een timmerman was en maria zn vrouw, die op (of eigenlijk na) haar beurt jouw god als excuus gebruikte om te verklaren dat ze vreemd was gegaan!!!
nouja, als jesus' DNA gewoon 100% menselijk blijkt, dan is deze myth ook weer gebustquote:Op maandag 5 september 2005 18:09 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
dank je
En voor een oudershcapsonderzoek heb je ook het DNA van zn vader nodig
In dat artikel staat "tres personae una substantia.", Maar juist de substantie lijkt me anders, en de persoon hetzelfde?quote:Op maandag 5 september 2005 18:11 schreef Doffy het volgende:
Hier staat een mooi artikel over de Drie-eenheid; hoe zij tot stand kwam, wat men er zoal over denkt en gedacht heeft, etc. Wellicht de moeite waard, want voor deze kwestie zijn duizenden op de brandstapel gestorven
Volgens mij is dat een filosofische term die werd geintroduceerd en vormgegeven door Plato en zijn opvolgers. Augustinus et al., de christelijke "filosofen", hebben het antieke werk nogal geplunderd en naar eigen behoefte geïnterpreteerd. De oude Grieken dachten dat alles een 'substantie' had. Augustinus et al. maakten daarvan dat God substantie is (een soort van 'het Al'), maar als God dat is, dan is de hele Drie-eenheid dat ook. Dus: er zijn er drie, maar ze zijn één, en samen alles.quote:Op maandag 5 september 2005 18:13 schreef idontlikepizza het volgende:
In dat artikel staat "tres personae una substantia.", Maar juist de substantie lijkt me anders, en de persoon hetzelfde?
Ok, ze zijn dus dus dezelfde substantie. Even door de war gehaald met een ander begripquote:1. substantie: vb. Pieter Janssen is een mens
Christenen geloven als echte monotheisten dat God zich niet voort kan planten. Een God zo ver verheven boven de mensen verlaagt zich niet tot een voortplantingsmechanisme. De incarnatie van God in Jezus maakt Hem dus niet tot een halfgod. Jezus wordt gezien als volledig God en volledig mens.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Nee, echt?quote:Op woensdag 7 september 2005 01:00 schreef Quazzy het volgende:
Dat de vermeende goddelijkheid een uitvinding is van de evangelien lijkt mij een geloofsuitspraak.
Het probleem met deze vraag is precies wat Quazzy hier zegt. Eenieder die de afgelopen 2 millenia iets anders heeft beweerd, dan dat jezus een zoon van god is, is waarschijnlijk tot stilzwijgen gebracht (al dan niet vermoord). Dan is het niet zo gek dat na 2000 jaar het idee van halfgod/zoon van god nog steeds staat.. De alternatieve ideeën maar genoeg onder druk zetten en je zult zien dat jouw verhaal wel blijft bestaan... hulde voor die luiquote:Op woensdag 7 september 2005 01:00 schreef Quazzy het volgende:
Er zijn natuurlijk ook alternatieve groeperingen geweest die de goddelijkheid van Jezus niet onderschreven. Bekende voorbeelden zijn de Ebionieten en (enkele eeuwen later) de Arianen. Christelijke auteurs uit de tweede en derde eeuw waren van mening dat de goddelijkheid volgt uit onder andere de vier evangelien, maar ook andere bronnen. Dat de vermeende goddelijkheid een uitvinding is van de evangelien lijkt mij een geloofsuitspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |