abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30128762

Handige Feyenoordsites:

Officiële Feyenoord-website
Officiële FSV-website
Lunatic News
FR Fans
Feyenoord Netwerk

Het vorige deel:

Het Grote Feyenoord Topic #109: Bloed, Zweet & Tranen!

Gouwe Ouwe

Jules Deelder vertelt de waarheid over amsterdam

En wie niet springt...

HET FEYENOORDGEVOEL
Peter te Velde [3/5/02]

Nadat het eindsignaal tegen Inter had geklonken en de finale was behaald explodeerde de Kuip in een ongekende vreugde uitbarsting. Mannen van alle leeftijden vielen elkaar in de armen en huilden dikke gelukstranen. Hier was niet zomaar een voetbaloverwinning behaald, het was meer. Het was een intense ontlading van diepgewortelde emoties die zich samenballen in het Feyenoordgevoel. Hoe komt het toch dat het clubgevoel in Rotterdam intenser wordt beleefd dan in de rest van het land?

Sinds jaar en dag wordt Feyenoord hartstochtelijk ondersteund door het Legioen, de trotse benaming van de grote achterban. Zowel in thuis- als in uitwedstrijden laat de fanatieke supportersschare zich luidruchtig gelden, waardoor je de indruk krijgt dat Feyenoord altijd thuis speelt. Bovendien kent geen andere club in Nederland zo'n trouwe aanhang dan de club in Rotterdam-Zuid. En dat is nogal opmerkelijk, aangezien de supporters niet bovenmatig worden verwend met aansprekende resultaten. Sterker nog, het is door de magere periodes jaren achtereen lijden voor de trouwe aanhanger. De laatste 25 jaar zijn de hoofdprijzen meestal in Amsterdam of Eindhoven terechtgekomen. Blijkbaar zit het Feyenoordgevoel dermate diep geworteld dat men deze zelfkastijding kan doorstaan.

Het ultieme lijden

Wellicht is het lijden de belangrijkste voedingsbodem van het Feyenoordgevoel. Hugo Camps zal het direct beamen. Volgens deze zwaarmoedige journalist is het lijden de ultieme vorm van sportbeleving. In het geval van religie zien we vaak dat groepen die het meest onderdrukt worden het fanatiekst reageren. Jaren van vernedering maakt de wil om te overwinnen sterker en leidt tot een grotere aanhankelijkheidsbetuiging. Het voert uiteraard te ver om sport en religie te vergelijken, maar een gevoel van vernedering en minderwaardigheid is in Rotterdam niet vreemd.

Het legioen vaart naar Lissabon

Een andere verklaring voor het Feyenoordgevoel is in de historie van de club te vinden. Met de heropbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog kreeg de stad het imago van harde werkers. Nergens was de collectieve geest zo sterk als in de havenstad wat resulteerde in een ongekende daadkracht. Logischerwijs werd de werklust en het solidariteitsgevoel op Feyenoord geprojecteerd, waardoor de club het predikaat van werkersclub kreeg opgeplakt. Robuuste spelers als Israël, Laseroms en Van Hanegem versterkten dit gevoel in hoge mate, zeker na het behalen van de Europa Cup 1. Maar men vergeet nogal eens dat naast de mannen van beton er met Moulijn, Kindvall en Hasil ook veel creativiteit in die succesploeg zat.

Met het bereiken van de UEFA Cupfinale beleeft Feyenoord eindelijk weer een internationaal hoogtepunt. En dat wil het Legioen graag weten; waarschijnlijk is het humeur van vele Rotterdammers lang niet zo goed geweest. Meer dan in Amsterdam of Eindhoven leeft men intens naar de finale toe. Eindelijk wordt de loyaliteit van de supporters aan hun club beloond, zeker als de finale wordt gewonnen. De achterban van Ajax bestaat voor een groot deel uit meelopers, die bij succes vooraan staan maar het in mindere periodes geheel laten afweten. PSV heeft wel een trouwe aanhang, maar deze bestaat voor een groot deel uit bioscooppubliek dat de eigen ploeg bij tegenslag genadeloos kan laten vallen. Het Legioen is vanwege het Feyenoordgevoel altijd achter hun cluppie blijven staan. Als beloning voor het trouwe lijden is hen op 8 mei een groot feest gegund.

Feyenoord!

[ Bericht 49% gewijzigd door feyenoord-dude op 31-08-2005 13:18:45 ]
pi_30128897
Dit kan er ook wel uit :
quote:
Oproep: Kom zaterdag naar de training!
Zondag staat - al na twee speelrondes - De Klassieker op het programma. Eén van de twee wedstrijden van het jaar waar elke Feyenoord-supporter naar uitkijkt, zal duidelijk moeten maken hoe de verhoudingen op het veld liggen. Aan ons natuurlijk de taak om het elftal maximaal te steunen, om de ploeg naar een overwinning tegen de aartsrivaal te schreeuwen. Met een uitverkocht uitvak, 1.600 supporters, moet het mogelijk zijn om de F-side te overtreffen. Hopelijk krijgen we zelfs de trommeltjes op Vak 410 stil.

Om het elftal op scherp te zetten, roepen wij iedereen op om de training van zaterdag te bezoeken. De laatste training voor de wedstrijd wordt om 10h30 afgewerkt op het trainingsveld naast De Kuip. Door massaal aanwezig te zijn, laten we zien dat we het elftal steunen en laten we merken dat ze zondag tot het uiterste moeten gaan. Het gras moet opgevreten worden!
Maarreh om maar even verder te gaan: Komt er nog een versterking vandaag (middenveld bijv.) of gaan we het doen met de huidige selectie.
Ikzelf ga uit van dat laatste, zeker gezien de mensen die nu nog in de ziekenboeg zitten en de komende weken terug gaan komen.
pi_30128916
Ik zal het even weghalen.
pi_30129006
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:12 schreef feyenoord-dude het volgende:
Ik zal het even weghalen.
oke dan, en verander meteen even de link naar het vorige topic...
pi_30129073
Mooie OP
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:20:28 #6
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_30129146
FEYENOORD!!!!!!!!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:24:53 #7
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30129277
Verander dan gelijk de OP. Arrogantie siert Feijenoord niet...
A.M.A.B
pi_30129343
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:24 schreef Cart_man het volgende:
Verander dan gelijk de OP. Arrogantie siert Feijenoord niet...
Waarom wil jij altijd de underdog zijn? Een beetje vertrouwen in je team mag best zolang je maar niet overdrijft.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:30:19 #9
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30129465
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:26 schreef feyenoord-dude het volgende:

[..]

Waarom wil jij altijd de underdog zijn? Een beetje vertrouwen in je team mag best zolang je maar niet overdrijft.
Heb het niet over underdog zijn, heb het over arrogant zijn. Arrogantie is iets voor in amsterdam
A.M.A.B
pi_30129602
We zijn toch kampioenskandidaat? Wat is er dan arrogant aan om ze aan te moedigen?
Zolang we maar niet roepen "we zijn de beste van de wereld" zoals onze vrienden deden nadat ze notabene met 2-1 hadden verloren vind ik deze titel totaal niet arrogant ofzo.
pi_30129680
Wat doet Deelder in de OP
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30129707
CM bedoelt dat Feyenoorders altijd bescheiden blijven. Met 2 beentjes op de grond
pi_30129722
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat doet Deelder in de OP
Alles wat tegen Amsterdam is, wordt hier als vriend gezien
pi_30129749
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:37 schreef Kaap het volgende:
CM bedoelt dat Feyenoorders altijd bescheiden blijven. Met 2 beentjes op de grond
Ok, volgende keer zal ik de titel "3e plek met Kuijt!" wel doen.
pi_30129763
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:37 schreef feyenoord-dude het volgende:

[..]

Alles wat tegen Amsterdam is, wordt hier als vriend gezien
Het blijft een Spartaan....
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:39:16 #16
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30129783
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:33 schreef feyenoord-dude het volgende:
We zijn toch kampioenskandidaat? Wat is er dan arrogant aan om ze aan te moedigen?
Zolang we maar niet roepen "we zijn de beste van de wereld" zoals onze vrienden deden nadat ze notabene met 2-1 hadden verloren vind ik deze titel totaal niet arrogant ofzo.
Kampioenskandidaat op basis van 3 gewonnen wedstrijden, waar de laatste natuurlijk het mooiste was. Mwoah, vind ik een voorbarige conclusie...
A.M.A.B
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:39:50 #17
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30129805
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:38 schreef feyenoord-dude het volgende:

[..]

Ok, volgende keer zal ik de titel "3e plek met Kuijt!" wel doen.
Loekie treed weer op de voorgrond.
A.M.A.B
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:39:55 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_30129806
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:30 schreef Cart_man het volgende:

Heb het niet over underdog zijn, heb het over arrogant zijn. Arrogantie is iets voor in amsterdam
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_30129830
Klopt maar dat stukje is briljant.

Een Feyenoord-moderator : ik wist niet eens dat die ook bestonden Kun jij die joodse kut-moderators hier niet vervangen?
pi_30129923
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:39 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat klopt toch?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_30129933
Niet alleen die 3 gewonnen wedstrijden maar met een B-elftal van Ajax winnen is gewoon hoopvol voor de toekomst. Ik denk dat we dit seizoen alleen maar beter worden. Daar komt ook nog bij : het grootste probleem van vorig jaar blijkt opgelost want de defensie staat toch redelijk nu.
pi_30129955
Damn er bestaat een mod die voor Feyenoord is....

Volgende week mod-af
pi_30129971
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:40 schreef feyenoord-dude het volgende:

Een Feyenoord-moderator : ik wist niet eens dat die ook bestonden
seizoenkaart sinds 90-91 met de knipkaart

Er zijn er wel een aantal
quote:
Kun jij die joodse kut-moderators hier niet vervangen?

Alsjeblieft niet... dan word ik geacht ook in hun topics te komen....
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:47:05 #24
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30130033
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:40 schreef feyenoord-dude het volgende:

Een Feyenoord-moderator : ik wist niet eens dat die ook bestonden Kun jij die joodse kut-moderators hier niet vervangen?
Danny de FA is Feijenoordsupporter.
A.M.A.B
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:53:43 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_30130265
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:47 schreef Cart_man het volgende:

Danny de FA Admin-Eigenaar is Feijenoordsupporter.
DutchGooner is geen Ajacied en Justme ook niet, dus er is maar 1 pro-Ajaxmoderator hier.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')