Iedereen die zelf een Panda heeft gehad, weet dat je niet echt veel ruimte hebt in de deuren. Ze zijn erg dunnetjes dus past er eigenlijk niets diep in. Verder willen je ramen vermoedelijk ook niet meer open als je er speakers in monteert. Een hoedenplank is dan wel een goede optie.
Even over zo'n hoedenplank zelf maken:
Ik heb zelf ook ooit zo'n rammelbakje gehad en heb het ook opgelost met een zelfgemaakte hoedenplank. Ik heb 2 "L" profielen in de lengte tegen de wanden van de kofferbak vastgeschroefd met parkers, net onder achterbank hoogte, zodat de houten plaat ergens op kon rusten. Een paar vleugelmoeren met ringen gebruikte ik om de plaat vast te zetten en makkelijk los te kunnen halen.
Voor het op maat maken van de hoedenplank, heb ik een stuk karton als mal gebruikt. Het hout heb ik in de lengte en breedte al op lengte laten zagen zodat ik alleen de hoekjes achterin nog even moest bijwerken met een decoupeerzaag. Gelukkig is de kofferbak vrij hoekig dus levert dat niet teveel problemen op
![]()
Achter die parkers heb ik later nog borgringen geplaatst omdat 't zaakje anders los trilde. Eventueel kan je er ook voor kiezen om de schroeven eerst even in te smeren met lijm en dan vast te draaien, dan trillen ze meestal ook niet meer los.
MDF is overigens wel erg zwaar en gaat behoorlijk doorhangen, of je moet het extra dik nemen waardoor het nóg zwaarder is. Bij het zelfbouwen van speakers is MDF ideaal, vooral door de dichtheid van dit materiaal. Maar in een auto gelden andere wetten: bespaar gewicht.
Probeer dus of je iets lichters kan vinden en zet nog 2 "L" aluminium-profielen in de breedte om te zorgen dat het niet kan doorhangen. Schroef én lijm de profielen vast op de plaat zodat het niet kan gaan trillen. Verder nog even naar de winkel voor een restje donkerblauwe vloerbedekking als afwerking. Ik mocht het zo meenemen
![]()
Je kan natuurlijk ook aan de gang met de roller.
Voorin had ik 2 midden/hoge tonen speakers, die lagen in het dashboard (dat hangmat achtige ding wat ze een dashboard noemen
![]()
).
Ik rij nu overigens al ruim 4 jaar in een Corolla uit 1992, dat is toch iets meer auto
![]()
Voorin heb ik daarin de standaard Clarion 10cm midden/hoog speakertjes. Niet bijzonder maar voor het stereobeeld doen ze het prima. Achterin heb ik een passieve pioneer sub met een goedkope Sony versterker (gebrugd). Verder heb ik 3 weg speakers van Sony in de hoedenplank (de 39 euro aanbieding van Halfords
![]()
) en voor het stereobeeld achterin heb ik nog 2 sateliet speakers van een defecte FPS1000 (Creative Labs / Cambridge) geschroefd.
Dit klinkt niet zo goed als m'n magnetostaten thuis, maar in de auto voldoet het me zeer goed